Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Kadının Hakkı

Kadının Hakkı
0
217

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
İslâm dini, gerek İslâm öncesi Arap toplumundaki dinî anlayış gerekse yerleşmiş örf ve âdetlere nisbetle kadının sosyal, ekonomik ve hukukî konumunda önemli değişiklikler yapmıştır Kur’an, insan olması bakımından kadını erkekle eşit bir varlık olarak kabul eder Allah insanları daha huzurlu ve mutlu bir hayat sürmeleri için çift yaratmıştır (enNisâ 41; erRûm 3021) İslâm’da ilk kadın tarafından işlenen ve erkeğin de işlemesine sebep olunan aslî günah anlayışı yoktur Kur’ânı Kerîm, Hz Âdem’le Havvâ’nın şeytan tarafından müştereken kandırıldığından bahseder (elBakara 23436; krş Tâhâ 1) İslâm’da Hıristiyanlık’ta olduğu gibi ilk günah anlayışına dayanan kadın karşıtı bir söylem yoktur Erkek olsun kadın olsun her doğan kişi günahsız doğar, sonradan işlediği fiiller sebebiyle sorumlu olur

Kur’ânı Kerîm’de gerek yaratılış gerekse hak ve sorumluluklar yönünden erkeklerle eşit konumda olan bir kadın portresi çizilmektedir Kadın Allah’ın kulu olması bakımından erkekle eşit seviyededir; dinî hak ve sorumlulukları da aynı düzeydedir (Âli İmrân 3195; etTevbe 971) Hz Peygamber’in kadınlara yönelik sözleri ve uygulamaları Kur’an’ın çizdiği bu çerçeveye uygundur Onun şahsında kadınlar her zaman meseleleriyle ilgilenen, eşleriyle olan anlaşmazlıklarında ara buluculuk yapan, haklarını koruyan, erkeklere eşlerine iyi davranmalarını öğütleyen ve kendi yaşayışıyla da buna örnek olan bir dost ve hâmi bulmuşlardır

Kadın İslâm hukukunda bir hak süjesi değil hakkın tarafıdır

“Erkeklerin de kazandıklarından nasipleri, kadınların da kazandıklarından nasipleri var(enNisâ 432)
meâlindeki âyet , her iki cinsin sadece mânevî kazanımlarını değil maddî kazanımlarını da vurgulamaktadır

İslâm hukukunda aile reisliği denebilecek “kavvâm olma yetki ve sorumluluğu kocaya verilmiştir Kur’ânı Kerîm’de, “Allah’ın insanların bazılarını diğerlerine nisbetle farklı yeteneklere sahip olarak yaratması ve ailenin geçimi için çalışıp harcama yapmaları sebebiyle erkekler kadınlar üzerinde kavvâmdır denilmektedir (enNisâ, 434) Burada “kavvâm kelimesi koruma ve yönetme hak ve yetkilerine müştereken sahip olmayı ifade etmektedir Aile reisliğinin kocaya verilmesi, toplumun bu en küçük biriminde ortaya çıkacak karmaşayı önleme ve huzuru sağlama hedefine yöneliktir Dolayısıyla burada ontolojik bir üstünlükten ziyade fonksiyonel bir yetki farklılığının söz konusu olduğunu söylemek gerekir (Fazlurrahman, s 93) Bu genel kural, yetenek ve harcama yükümlülüğünün yer değiştirdiği münferit örneklerde farklı bir durumun ortaya çıkmasına engel teşkil etmez Nitekim bazı çağdaş İslâm âlimleri, harcama yükümlülüğünün yer değiştirebildiği zamanımızda bu kuralın değişmez olmadığı hususu üzerinde durmaktadır (Amina Wadud Muhsin, s 71 vd; Fazlurrahman, s 9394)

İslâm’da kadına miras hakkı tanınmış ve anne, nine, eş, kız çocuğu, kız kardeş olma durumuna göre alacakları pay ayrı ayrı belirlenmiştir (enNisâ, 41112) Bu hak İslâm öncesi dönemdeki uygulamaya nisbetle önemli bir yeniliktir Çünkü bu devirde en azından bazı bölge ve kabilelerde kadınların herhangi bir miras hakkından bahsedilemez İstisnaları olmakla birlikte kadının miras payı aynı konumdaki erkeğin hissesinin yarısı kadardır İlk bakışta kadının aleyhine olan bir hüküm gibi görünen bu düzenleme, İslâm hukukunun erkeğe yüklediği malî yükümlülük ve kocanın aile içindeki sorumluluğuyla birlikte değerlendirildiğinde daha farklı bir sonuca varılmaktadır Ailenin geçim yükümlülüğünün tamamıyla kocaya ait olduğu, evlenme sırasında kocanın mehir adıyla kadına bir ödemede bulunduğu, ceza hukukunda ortaya çıkan “âkıle gibi sosyal yardımlaşma uygulamalarına sadece erkeklerin katıldığı göz önüne alındığında iki cinse düşen net payın bir anlamda eşitlendiği görülür

Kadınların isteklerine özel ayetler nazil olmuştur Hz Peygamber (asm)’in hanımı Ümmü Seleme’nin Kur’an âyetlerinde sadece erkeklere hitap ediliyormuş gibi bir izlenim elde edilmesinin sebebini sorması ve bundan dolayı Müslüman erkeklerin ve kadınların sorumluluklarına ayrı ayrı işaret eden Ahzâb sûresinin 35 âyetinin nâzil olması, kocası tarafından evlilik ilişkisine fiilen son verilen Havle bint Sa‘lebe’nin, durumu Resûli Ekrem’e kadar götürüp düzeltilmesi konusunda ısrar etmesi ve bunun üzerine, “Allah kocası hususunda seninle tartışan ve halinden Allah’a şikâyet eden kadının sözünü işitti sözleriyle başlayan âyetlerin inmesi (elMücâdile, 5814), Hz Ömer’in kadınlara ödenen mehre bir üst sınır getirme teşebbüsünden bir kadının, “Allah kadınlara verilen mehrin yüklerle olsa bile geri alınmayacağını beyan ederken (enNisâ, 420) siz nasıl buna sınır getirirsiniz? diye itiraz etmesi üzerine vazgeçmesi sadece birkaç örnektir

(Sorularla İslamiyet)

 

Similar threads

İslamiyette Servet Hukuku hakkında data İslamda Servet Hukuku nasıldır Ölenin geride bıraktığı mal ve haklar Çoğulu mevârîstir Kelimenin VRSkökünden irsmastarı, bir kimsenin malının ölümünden daha sonra şer'î mirasçılarına intikal etmesi demektir Benzer kökten, tevârüs; karşılıklı varis...
Cevaplar
0
Görüntüleme
236
Elimde bulunan dökümanları sizlerle daha fazla paylaşmaya gayret göstereceğim Biraz kitapçık gibi oldu ama önemli olan birşeyler paylaşabilmek, öğrenebilmek Daha derli toplu olması bakımından üstüste mesaj yazdım kusurumuzu affedin İçerik: İSLÂM'DA KADININ DEĞERİ Önce Anne Anne Olma Şerefi...
Cevaplar
0
Görüntüleme
57
İslam'da Kadının Degeri İslâm Dîni, kadına en büyük değeri vermiş ve onun namuslu, temiz, vakarlı, haysiyetli ve onurlu bir tarzda yaşamasını sağlamıştır İslâm nazarında bayan, şefkat, acıma, hürmet duyulması ve nezâket gösterilmesi gereken asîl ve nezîh bir varlıktır Peygamber (sav)...
Cevaplar
0
Görüntüleme
74
Ailede Kadın İslâm, yaratılış itibarıyla kadın ve erkeğin eşit olarak yaratıldığını bildirir Ey insanlar; Doğrusu biz sizi bir erkekle bir dişiden yarattık(elHucurat, 4913) Yine İslâm dini kadın ve erkek arasında bir ayrımın sözkonusu olmadığını, doğum, ölüm ve daha sonraki hayatlarında bu...
Cevaplar
0
Görüntüleme
100
İslâm Dîni, kadın hakları üstünde titizlikle durmuş ve kadını, hiçbir nizâm ve sistemin veremediği müstesnâ bir makâma sâhib kılmıştır Nitekim Cenâbı Hakk Kur ’ânı Kerîm ’inde: Erkeklerin kadınlar üstünde hakları olduğu gibi, kadınların da erkekler üstünde hakları vardır(50) buyurmuştur...
Cevaplar
0
Görüntüleme
184
858,496Konular
981,836Mesajlar
29,884Kullanıcılar
ibobaba29Son üye
Üst Alt