nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Kadının peruk kullanması, saçını kesmesi ve boyaması helal midir?
Cenabı Yargı her insanı ayrı bir güzellikte yaratmıştır Birlik mührünün açık açık okunduğu insan simasındaki güzellik, fıtri ve natürel olanıdır Bunu saklamak, sahip olduğu özellik ve güzelliklere şükredip, Allah'ın ihsan ettiği kadarına razı almak kulluğun bir işaretidir
Bunun için hayati ve gerekli bir maslahat yahut, vücutta bulunan mevcut durumu değişim yoluna gitmemek lazımdır Bir zaruret yokken insan bedeni üzerinde yapılan değişiklikleri kuvvetle yasaklayan Peygamberimiz (asm), başına ek saç takana, cildine vurma yapana ve yaptırana, güzelleştirmek maksadıyla dişini inceltip seyrekleştirene, kaş ve kirpiklerini yolan kadınlara,Allah'ın yarattıklarını değiştirdikleri için ilahi rahmetten uzakta kalmış olacaklarını bildirmiş Ve ikazda bulunmuştur(1)
Fıkıh alimleri bu hadisten hareket ederek yüzünde sakal ve bıyık biten kadının onları gidermesinin caiz olacağını; fakat kaşları inceltmenin, tabii şeklinden çıkarmanın, kirpikleri düzeltmenin ya da takma kirpik kullanmanın caiz olmadığını belirtirler Çünkü diş, kaş ve kirpik birer aza mesabesindedir Sahiden olmayıp daha sonra biten yüzdeki kıllar ise bu sınıfa girmediğinden, kadının bunları gidermesinde bir mahzur görülmemektedir
Aynı şekilde insan saçından üretilmiş olan peruk takmak da sünnette yasaklanan şeyler arasında bulunmaktadır Ama kadınların hayvan tüy ve kılından, bitkiden ya da yapay malzemelerden bir şey eklemelerinin, bunlardan üretilmiş peruğu kullanmanın caiz olabileceği kaynaklarda belirtilir(2)
Lakin, kadının başına taktığı bu çeşitlilik şeyleri ama kocası ve kendisine nikahı düşmeyen yakın erkek akrabaları yanına takabilir Onun dışında yabancıların içinde hangi maddeden üretilmiş olursa olsun peruk kullanması caiz olmaz
Kadının saçını kesip kesmeyeceği hususunda da, yapılan işin ve taşınan niyetin mahiyetine tarafından hüküm çeşitlilik talep eder Saç kadının süsü ve tabii ziynetidir Kadını erkekten ayıran mühim bir unsurdur Bu itibarla bayan saçıyla bir bütünlük meydana getirir Bundan dolayı saçını mazeretsiz olarak kesip kısaltan bayan erkeğe benzemiş olur Nitekim, lüzum kılık kıyafeti, gerekse hitabe, hareket ve yaşayışıyla erkeğe benzeşen kadınları ya da kadına benzemek için özenen erkekleri Peygamber Efendimiz (asm) iyi karşılamamış, bir hadislerinde şöyle buyurmuşlardır:
Allah, kadınlardan erkeğe benzemeye özenenleri ve erkeklerden de kadınlara benzemeye çalışanları rahmetinden uzak kılsın(3)
Ama bir özürden ya da hastalıktan dolayı saçını kesen ve kısaltanın durumu kuşkusuz ama değişiktir Bakımında, kurutmasında güçlük çeker, erkeğe benzeme gibi bir kasıt taşımazsa, kadının kulak yumuşağına kadar saçını kısaltmasında bir mahzur yoktur(4)
Zaten tesettür icabı, kadının saçını kocasından, baba ve kardeşi gibi yakın akrabalarından başkası görmemektedir Bu Nedenle başkalarına saçını göstermekten doğan mahzur da ortadan kalkmış olur Saç ve sakal boyamasına gelince; şimdi olduğu gibi, Peygamberimizin zamanında Yahudi ve Hıristiyan ihtiyarları beyazımsı saç ve sakallarını boyamazlardı Bunu hoş karşılamayan Peygamber Efendimiz, Şüphesiz, Yahudi ve Hıristiyanlar saç boyamazlar Siz onlara muhalefet edinizbuyurmuştur(5)
Saç ve sakalı boyamanın sünnet olan şekli, kına ve kırmızı siyah karışımı (çivit otu gibi) bitkisel boyalarla boyamaktır Peygamberimizin bu husustaki sözleri emir yok, teşvik ve tavsiye biçiminde telakki edilmişti Pek çok İslam ulemasına tarafından saçı siyaha boyamak mekruh görülmüştür(6) Bu meselede kadınlar için bir sınırlama yoktur Onlara her türlü süslenme meşrudur
Kaynak:sorularlaislamiyet *
Cenabı Yargı her insanı ayrı bir güzellikte yaratmıştır Birlik mührünün açık açık okunduğu insan simasındaki güzellik, fıtri ve natürel olanıdır Bunu saklamak, sahip olduğu özellik ve güzelliklere şükredip, Allah'ın ihsan ettiği kadarına razı almak kulluğun bir işaretidir
Bunun için hayati ve gerekli bir maslahat yahut, vücutta bulunan mevcut durumu değişim yoluna gitmemek lazımdır Bir zaruret yokken insan bedeni üzerinde yapılan değişiklikleri kuvvetle yasaklayan Peygamberimiz (asm), başına ek saç takana, cildine vurma yapana ve yaptırana, güzelleştirmek maksadıyla dişini inceltip seyrekleştirene, kaş ve kirpiklerini yolan kadınlara,Allah'ın yarattıklarını değiştirdikleri için ilahi rahmetten uzakta kalmış olacaklarını bildirmiş Ve ikazda bulunmuştur(1)
Fıkıh alimleri bu hadisten hareket ederek yüzünde sakal ve bıyık biten kadının onları gidermesinin caiz olacağını; fakat kaşları inceltmenin, tabii şeklinden çıkarmanın, kirpikleri düzeltmenin ya da takma kirpik kullanmanın caiz olmadığını belirtirler Çünkü diş, kaş ve kirpik birer aza mesabesindedir Sahiden olmayıp daha sonra biten yüzdeki kıllar ise bu sınıfa girmediğinden, kadının bunları gidermesinde bir mahzur görülmemektedir
Aynı şekilde insan saçından üretilmiş olan peruk takmak da sünnette yasaklanan şeyler arasında bulunmaktadır Ama kadınların hayvan tüy ve kılından, bitkiden ya da yapay malzemelerden bir şey eklemelerinin, bunlardan üretilmiş peruğu kullanmanın caiz olabileceği kaynaklarda belirtilir(2)
Lakin, kadının başına taktığı bu çeşitlilik şeyleri ama kocası ve kendisine nikahı düşmeyen yakın erkek akrabaları yanına takabilir Onun dışında yabancıların içinde hangi maddeden üretilmiş olursa olsun peruk kullanması caiz olmaz
Kadının saçını kesip kesmeyeceği hususunda da, yapılan işin ve taşınan niyetin mahiyetine tarafından hüküm çeşitlilik talep eder Saç kadının süsü ve tabii ziynetidir Kadını erkekten ayıran mühim bir unsurdur Bu itibarla bayan saçıyla bir bütünlük meydana getirir Bundan dolayı saçını mazeretsiz olarak kesip kısaltan bayan erkeğe benzemiş olur Nitekim, lüzum kılık kıyafeti, gerekse hitabe, hareket ve yaşayışıyla erkeğe benzeşen kadınları ya da kadına benzemek için özenen erkekleri Peygamber Efendimiz (asm) iyi karşılamamış, bir hadislerinde şöyle buyurmuşlardır:
Allah, kadınlardan erkeğe benzemeye özenenleri ve erkeklerden de kadınlara benzemeye çalışanları rahmetinden uzak kılsın(3)
Ama bir özürden ya da hastalıktan dolayı saçını kesen ve kısaltanın durumu kuşkusuz ama değişiktir Bakımında, kurutmasında güçlük çeker, erkeğe benzeme gibi bir kasıt taşımazsa, kadının kulak yumuşağına kadar saçını kısaltmasında bir mahzur yoktur(4)
Zaten tesettür icabı, kadının saçını kocasından, baba ve kardeşi gibi yakın akrabalarından başkası görmemektedir Bu Nedenle başkalarına saçını göstermekten doğan mahzur da ortadan kalkmış olur Saç ve sakal boyamasına gelince; şimdi olduğu gibi, Peygamberimizin zamanında Yahudi ve Hıristiyan ihtiyarları beyazımsı saç ve sakallarını boyamazlardı Bunu hoş karşılamayan Peygamber Efendimiz, Şüphesiz, Yahudi ve Hıristiyanlar saç boyamazlar Siz onlara muhalefet edinizbuyurmuştur(5)
Saç ve sakalı boyamanın sünnet olan şekli, kına ve kırmızı siyah karışımı (çivit otu gibi) bitkisel boyalarla boyamaktır Peygamberimizin bu husustaki sözleri emir yok, teşvik ve tavsiye biçiminde telakki edilmişti Pek çok İslam ulemasına tarafından saçı siyaha boyamak mekruh görülmüştür(6) Bu meselede kadınlar için bir sınırlama yoktur Onlara her türlü süslenme meşrudur
Kaynak:sorularlaislamiyet *