bilgisayarci
FD Üye

Araba kullanmanın artık bir mecburilik olduğu şu günlerde, trafikte yaşanan kazalarla ilgili çarpıcı bir araştırma yapıldı. ABD Yol Güvenliği Sigorta Enstitüsü (IIHS) ile ABD Ulusal Karayolu Trafiği Güvenliği İdaresi’nin (NHTSA) tarafından yapılan araştırmalar, bayanlar ile erkekler ortasında dikkat çeken bir ayrımı ortaya koydu. O denli ki trafik kazalarının yüzde 71'ine erkekler neden oluyor. Lakin bayanlar, erkeklere kıyasla yüzde 72 daha fazla yaralanıyor. Mevt oranı ise bayanlarda yüzde 17 daha fazla. Pekala neden?
ABD'de yapılan araştırma ile ilgili açıklamalarda bulunan İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Mert İntepe, bayanlardaki mevt ve yaralanma oranının daha yüksek olmasının nedenlerine değindi. Bu husustaki en temel nedenin üreticiler olduğunu belirten İntepe, trafikte erkek egemenliğinin olduğunu ve otomotiv üreticilerinin de bunu göz önünde bulundurarak erkeklere nazaran araba üretimi yaptığını söz etti.
"Arabaları test etmeden almayın"

Erkekler ile bayanlar ortasındaki fizyolojik yapının araba satın alırken de karşımıza çıktığını söyleyen Mert İntepe'ye nazaran bayanların otomobil alırken birtakım testleri kesinlikle yapması gerekiyor. İntepe'nin bu noktadaki kelamları şöyle:
"Son kullanıcı olarak otomobil seçerken bayan şoförlerin kendi uzunluk, kilo oranlarına nazaran alabileceği araçlar var. Hatta güvenlik ekipmanlarını test edebilecekleri otomobiller var. Emniyet kemerini ayarlayabilecekleri araçlar bulunuyor. Otomobil segmentlerini gerçek araştırmak lazım, danışmanlık hizmeti alın. Aracı denemeden almayın. Zira emniyet kemerini taktığınız vakit bazen boynunuzda kalıyor ve en kolay kazada boynunuzu kesebiliyor. Bazen o otomobil size nazaran olmuyor, o vakit o arabayı almayacaksınız. Bayan ve erkek ortasında uzunluk ve kilo sorunu olabiliyor. Birtakım otomobillerin koltuğu üst, aşağı, öne, geriye yanlışsız ayarlanabiliyor. İncelenen trafik kazalarının yüzde 98’i kullanıcı kusuru, yani insanların davranış yanlışı nedeniyle kazaya karışıyoruz. Ancak oturma konumunuzu hakikat ayarlamasanız, otomobiliniz buna müsait değilse kazaya karıştığınız vakit ölmek çok kolay."

Trafik kazalarında mümkün yaralanma ve vefatları engelleyen ekipmanların başında hava yastıkları geliyor. Lakin bu ekipmanlar gerçek olmazsa, insanı çarçabuk öldürebilir. Bununla ilgili olarak "Hava yastığının açıldığında litresel bir hacmi var bu otomobilin büyüklüğüne nazaran değişir. Hava yastığı açıldığında boğaz, boyun bölgenize gelirse sizi öldürür, zira saniyenin 10’da birinde 300 kilometre süratle açılır. Nefes almanızı engelleyecek hasar bırakabilir. ‘Benim otomobilimde airbag var, kaza yapsam da bir şey olmaz’ diyenler trafikte ölüyor. Erkekler biraz daha uzun olduğu için kazalarda airbag açıldığında yüzüne geliyor ve yastık vazifesi görüyor." diyen Mert İntepe, neden aracın yapısıyla beden yapısının uyumlu olması gerektiğini de açıklamış oldu.
Hava yastığı kadar kıymetli olan bir öbür ekipman, emniyet kemeri ile ilgili de konuşan İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı İntepe, "Kemeri gerçek kullanmıyorsa, hava yastıklarına olan uzaklığı gerçek değilse, kafalık durması gereken yerde durmuyorsa, direksiyonla olan arası, dizleri hakikat açıda değilse en kolay kazada yani 30 kilometreden itibaren karışacağınız her kazada evet ölebilirler." dedi. Bu açıklamasını ayrıntılandıran yetkili isim, "Emniyet kemeri vücudunuza temas etmeli, köprücük kemiğinizin son noktasına kadar değmeli. Başınız ile kafalık ortasındaki aralık 3 parmaktan fazla olmamalı, kış geldi paltoyla otomobil kullanırken kemer vücudunuza değmez. Kaza sırasında kemer sizi paltoyla sıkar ölümcül hasar alabilirsiniz. Topuklu ayakkabıyla aracı kullanmayın, ayakkabınız düz olsun ki frene bastığınız vakit nitekim fren yapabilesiniz.” tabirlerini kullandı.