iltasyazilim
FD Üye
Kadir Gecesinde Kabeye in İnmesi
Kadir Gecesinde in İnmesi
Kadir Gecesinde Kabeye inen melekler
Abdullah ibni Abbâs radıyAllahü anh, Peygamber efendimizin şöyle buyurduğunu naklediyor:
“Kadir gecesi olduğu süre, Aliâhü Teâlâ, Cibril aleyhisselamayere inmesini emreder O da, yanında yeşil bir bayrak bulunduğu halde bir gurup melekle beraber yere iner Onu (bayrağı) Ka ’benin damına diker Onun (Cebrail aleyhisselamın) altıyüz kanadı vardır Onların içinde iki kanadı vardır ancak, onları yalnızca Kadir gecesinde açar O gece ikisini açtığı zaman, onlar doğu ve batıyı geçerler
Cebrail ile diğer melekler bu ümmetin içine dağılırlar ve her ayakta olana, oturana, namaz kılana ve zikredene selam verirler ve müsafaha ederler Ya ’ni (aralarına) girerler ve (onlarla) müsafaha ederler Bayan ve erkek mü ’minlere devamlı dua ve istiğfarda bulunurlar Cebrail aleyhisselam, ehli kıbleden her kime dua ederse, (gider) onunla müsafaha eder ve ona selam verir Bunun alameti cildinin titremesi, gözlerinden yaş akması ve kalbinin incelmesidir Çünkü bunlar Cebrail aleyhisselamın müsafahasından olur
Fecir doğuncaya kadar (melekler) Onların (mü ’minlerin) dualarına âmin derler Fecir doğunca Cebrail (aleyhisselam) meleklere; gidiyoruz gidiyoruz der (Bunun üstüne melekler); derler fakat, yâ Cebrâîl! Allâhü Teâlâ, ümmeti Muhammed ’in ihtiyaçlarını ne yaptı?
(Cebrail aleyhisselam) der ki, Allâhü Teâlâ onlara nazar etti (baktı) ve dört kişi müstesna onları af ve mağfiret etti Derler ancak, bu dört kişi kimlerdir? (Cebrâîl aleyhisselam) der fakat, devamlı şarap içen, belli başlı— babaya âsi olan, akrabalık haklarına riayet etmeyen ve müşahin (Eshâbı kiram sordu: Yâ Rasûlellah! Müşahin kimdir? Üç günden pozitif (müslüman) kardeşi ile konuşmayandır, buyurdu (Tenbîhülgâfilîn)
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
“Onlar (melekler) bize selam devretmek ve bize şefaat etmek için (yeryüzüne) inerler Selamlama kime isabet ederse, onun günahları affolunur
Bazı âlimler şöyle söylemişlerdir: Bu gecenin fazileti, yeryüzünde tâatle meşgul olmaktır de; tâatlannın sevabı daha fazla olsun diye yeryüzüne inerler Tıpatıp kişinin, tâatlannın sevabı daha fazla olsun diye Mekke ’ye gitmesi gibi Bunun için meleklerin yeryüzüne inmesini gösteren haberlerden maksat insanları tâate özendirme etmektir
Bir Takım ahali (âlimler) de, (âyeti kerimede geçen) “Melâike kelimesini bazı melek gruplarına has kılmışlardır oysa, onlar “Sidretülmüntehâdaki meleklerdir Ka ’b hazretierinin bildirdiğine kadar:
“Sidretülmüntehâ ’da birtakım melekler vardır (ki) ‘tan başka biri onların adedini bilmez (Sürekli Allâhü Teâlâya,) ibâdet ederler Cebrail aleyhisselamin yeri, onların ortasındadır Onların içinde, kendisine, mü ’minlere karşı şefkat ve acıma verilmeyen hiç yoktur Kadir gecesi, Cebrail aleyhisselam ile birlikte yeryüzüne inerler (Öyle oysa) secdede ya da ayakta, erkek ve bayan mü ’minlere dua eden bir melek bulunmayan bir yeryüzü parçası kalmaz
Cebrail aleyhisselam da (o gece) tüm insanlarla müsafaha eder Bunun alameti; cildin titremesi, kalbin incelmesi ve gözün yaşarmasıdır Çünkü bunlar, Cebrail aleyhisselamın müsafahasından olur
O gecede her kim üç kez lâ ilahe illellah, derse (Allâhü Teâlâ,) bir tanesiyle, (günahlarını) mağfiret eder, bir tanesiyle ateşten (Cehennemden) âzâd eder ve bir tanesiyle de Cennete koyar
Semaya başlangıçta Cebrail aleyhisselam çıkar Güneşin önüne vardığı vakit, iki yeşil kanadını açar O iki kanadı, yalnızca o gecenin o saatinde açar Sonra bir melek çağırır Bunun üzerine tüm (melekler) gelir Bu meleklerin nuru ile Cebrail aleyhisselamın kanadının nuru biraraya kazanç Bundan daha sonra o gecenin sabahında Cebrail aleyhisselam ve melekler güneş ile dünya seması aralarında dururlar O gün Mü ’minlere ve Ramazan orucunun (sevabını) umarak tutanlara; dua, rahmet ve istiğfarla meşgul olurlar
giderken halka halka olup otururlar Semanın melekleri de onlarla biraraya kazanç ve onlara; adam adam ve kadın kadın sorarlar Ta ama, falanca ne yaptı onu nasıl buldunuz? Onlar da derler ki, onu geçen seneibâdet ehli, bu sene ise bid ’at ehli olarak gördük Falancayı, bir sene önce bid ’at ehli, bu yıl ise ibâdet ehli olarak gördük Birincisine dua etmekten vazgeçerler İkincisi için ise dua ile meşgul olurlar Yine derler ama, biz falancayı (Kur ’ânı kerim) okurken, falancayı rükude, falancayı secdede gördük Onlann, o geceki durumu budur, ta oysa, ikinci semaya çıkıncaya değin
Bütün semalarda böyle yaparlar, ta oysa, “Sidretülmüntehâya ulaşıncaya değin “Sidre onlara der oysa: Ey bende ikamet edenler, bana insanlardan bahsedin Zira benim, üzerinizde hakkım var ve ben, ‘ı sevenleri severim
Onlar (ya ’ni melekler) ona isimlerini ve babalarının isimlerini zik¬rederek, bayan ve erkeklerden bahsederler Ta ancak haber Cennete ulaşıncaya dek (Haber ulaşınca), Cennet der oysa, “‘ım! Onları bana telaş olarak gönder, giderken, Sidre ehli ve melekler, âmîn âmîn, derler (Kadı Beydâvî tefsirinin Şeyhzâde haşiyesi)
İbni Abbas (RA) dan: «Cenabı Hakk ezeli mukadderatını; bu geceden gelecek kadir gecesine kadar olacak tüm yağmur, rızık, öldürme ve diriltme ve öteki şeyleri memur olan meleklere teslim eder Rızık, nebatat ve yağmura ait hususları Mikaile; rüzgâr, deprem, gök gürültüsü (Saika) ve güneş ile ayın tutulması hususlarını Cebraile; amellerin nüshasını îsrafile; ölüme ait olan hususları da Azraile teslim eder» *
Kadir Gecesinde in İnmesi
Kadir Gecesinde Kabeye inen melekler
Abdullah ibni Abbâs radıyAllahü anh, Peygamber efendimizin şöyle buyurduğunu naklediyor:
“Kadir gecesi olduğu süre, Aliâhü Teâlâ, Cibril aleyhisselamayere inmesini emreder O da, yanında yeşil bir bayrak bulunduğu halde bir gurup melekle beraber yere iner Onu (bayrağı) Ka ’benin damına diker Onun (Cebrail aleyhisselamın) altıyüz kanadı vardır Onların içinde iki kanadı vardır ancak, onları yalnızca Kadir gecesinde açar O gece ikisini açtığı zaman, onlar doğu ve batıyı geçerler
Cebrail ile diğer melekler bu ümmetin içine dağılırlar ve her ayakta olana, oturana, namaz kılana ve zikredene selam verirler ve müsafaha ederler Ya ’ni (aralarına) girerler ve (onlarla) müsafaha ederler Bayan ve erkek mü ’minlere devamlı dua ve istiğfarda bulunurlar Cebrail aleyhisselam, ehli kıbleden her kime dua ederse, (gider) onunla müsafaha eder ve ona selam verir Bunun alameti cildinin titremesi, gözlerinden yaş akması ve kalbinin incelmesidir Çünkü bunlar Cebrail aleyhisselamın müsafahasından olur
Fecir doğuncaya kadar (melekler) Onların (mü ’minlerin) dualarına âmin derler Fecir doğunca Cebrail (aleyhisselam) meleklere; gidiyoruz gidiyoruz der (Bunun üstüne melekler); derler fakat, yâ Cebrâîl! Allâhü Teâlâ, ümmeti Muhammed ’in ihtiyaçlarını ne yaptı?
(Cebrail aleyhisselam) der ki, Allâhü Teâlâ onlara nazar etti (baktı) ve dört kişi müstesna onları af ve mağfiret etti Derler ancak, bu dört kişi kimlerdir? (Cebrâîl aleyhisselam) der fakat, devamlı şarap içen, belli başlı— babaya âsi olan, akrabalık haklarına riayet etmeyen ve müşahin (Eshâbı kiram sordu: Yâ Rasûlellah! Müşahin kimdir? Üç günden pozitif (müslüman) kardeşi ile konuşmayandır, buyurdu (Tenbîhülgâfilîn)
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
“Onlar (melekler) bize selam devretmek ve bize şefaat etmek için (yeryüzüne) inerler Selamlama kime isabet ederse, onun günahları affolunur
Bazı âlimler şöyle söylemişlerdir: Bu gecenin fazileti, yeryüzünde tâatle meşgul olmaktır de; tâatlannın sevabı daha fazla olsun diye yeryüzüne inerler Tıpatıp kişinin, tâatlannın sevabı daha fazla olsun diye Mekke ’ye gitmesi gibi Bunun için meleklerin yeryüzüne inmesini gösteren haberlerden maksat insanları tâate özendirme etmektir
Bir Takım ahali (âlimler) de, (âyeti kerimede geçen) “Melâike kelimesini bazı melek gruplarına has kılmışlardır oysa, onlar “Sidretülmüntehâdaki meleklerdir Ka ’b hazretierinin bildirdiğine kadar:
“Sidretülmüntehâ ’da birtakım melekler vardır (ki) ‘tan başka biri onların adedini bilmez (Sürekli Allâhü Teâlâya,) ibâdet ederler Cebrail aleyhisselamin yeri, onların ortasındadır Onların içinde, kendisine, mü ’minlere karşı şefkat ve acıma verilmeyen hiç yoktur Kadir gecesi, Cebrail aleyhisselam ile birlikte yeryüzüne inerler (Öyle oysa) secdede ya da ayakta, erkek ve bayan mü ’minlere dua eden bir melek bulunmayan bir yeryüzü parçası kalmaz
Cebrail aleyhisselam da (o gece) tüm insanlarla müsafaha eder Bunun alameti; cildin titremesi, kalbin incelmesi ve gözün yaşarmasıdır Çünkü bunlar, Cebrail aleyhisselamın müsafahasından olur
O gecede her kim üç kez lâ ilahe illellah, derse (Allâhü Teâlâ,) bir tanesiyle, (günahlarını) mağfiret eder, bir tanesiyle ateşten (Cehennemden) âzâd eder ve bir tanesiyle de Cennete koyar
Semaya başlangıçta Cebrail aleyhisselam çıkar Güneşin önüne vardığı vakit, iki yeşil kanadını açar O iki kanadı, yalnızca o gecenin o saatinde açar Sonra bir melek çağırır Bunun üzerine tüm (melekler) gelir Bu meleklerin nuru ile Cebrail aleyhisselamın kanadının nuru biraraya kazanç Bundan daha sonra o gecenin sabahında Cebrail aleyhisselam ve melekler güneş ile dünya seması aralarında dururlar O gün Mü ’minlere ve Ramazan orucunun (sevabını) umarak tutanlara; dua, rahmet ve istiğfarla meşgul olurlar
giderken halka halka olup otururlar Semanın melekleri de onlarla biraraya kazanç ve onlara; adam adam ve kadın kadın sorarlar Ta ama, falanca ne yaptı onu nasıl buldunuz? Onlar da derler ki, onu geçen seneibâdet ehli, bu sene ise bid ’at ehli olarak gördük Falancayı, bir sene önce bid ’at ehli, bu yıl ise ibâdet ehli olarak gördük Birincisine dua etmekten vazgeçerler İkincisi için ise dua ile meşgul olurlar Yine derler ama, biz falancayı (Kur ’ânı kerim) okurken, falancayı rükude, falancayı secdede gördük Onlann, o geceki durumu budur, ta oysa, ikinci semaya çıkıncaya değin
Bütün semalarda böyle yaparlar, ta oysa, “Sidretülmüntehâya ulaşıncaya değin “Sidre onlara der oysa: Ey bende ikamet edenler, bana insanlardan bahsedin Zira benim, üzerinizde hakkım var ve ben, ‘ı sevenleri severim
Onlar (ya ’ni melekler) ona isimlerini ve babalarının isimlerini zik¬rederek, bayan ve erkeklerden bahsederler Ta ancak haber Cennete ulaşıncaya dek (Haber ulaşınca), Cennet der oysa, “‘ım! Onları bana telaş olarak gönder, giderken, Sidre ehli ve melekler, âmîn âmîn, derler (Kadı Beydâvî tefsirinin Şeyhzâde haşiyesi)
İbni Abbas (RA) dan: «Cenabı Hakk ezeli mukadderatını; bu geceden gelecek kadir gecesine kadar olacak tüm yağmur, rızık, öldürme ve diriltme ve öteki şeyleri memur olan meleklere teslim eder Rızık, nebatat ve yağmura ait hususları Mikaile; rüzgâr, deprem, gök gürültüsü (Saika) ve güneş ile ayın tutulması hususlarını Cebraile; amellerin nüshasını îsrafile; ölüme ait olan hususları da Azraile teslim eder» *