iltasyazilim
FD Üye
Kadir Gecesinin Önemi
Kadir geceçi Neden Önemlidir
Kadir Gecesinde Ne olmuştur
Kadir gecesi ve Kur'anı Kerim'in İndirilmesi
Kuran Ramazan Ayında indirilmiştir Bu Ramazan ayı da her yıl ay'nı Ay'dır Ancak güneş yılına göre değil, Ay yılına göredir Zaten bizler de oruçlarımızı hep Ay yılına tarafından ve Ramazan Ay'ında tutarız
Kuran'ı Kerimin Ramazan ayında Kadir gecesinde indirilmesi ne demektir? Kuran'ın inmesine gelince:
İbnü Cerir ve diğerlerinde zikredilmiş olduğu üzere reşitlik söylenti tefsirleri İbnü Abbas'tan şu ifadeleri nakletmişlerdir:
1 İkrime'den: Kur'ân hepsi birdenbire olarak Ramazan'da, Kadir gecesinde dünya semasına indi Daha Sonra Allah yerde bir şey yerine getirmek, vahyetmek istedikçe ondan indirdi, ta oysa topladı
2 Hakîm b Cübeyr'den: Kur'ân bir gecede yüksek semadan, dünya semasına tamamı olarak indi Sonraki senelerde ayrıldı ve İbnü Abbas Yıldızların mevkilerine yemin ederim(Vâkıa, 5675) âyetini okudu, ayrı ayrı, parça parça nazil oldu, dedi
3 Said b Cübeyr'den: Kur'ân, tamamı pat diye olarak Kadir gecesinde dünya semasına indi de yıldızların mevkiinde oldu, Allah onu Resulüne bir kısmı, bir kısmının ardınca indiriyordu deyip daha sonra: İnkâr edenler: 'Kur'ân ona bir defada indirilmeli değil miydi?' dediler Biz onunla senin kalbini desteklemek için onu böyle (parça parça indirdik) ve onu ağır ağır okuduk(Furkan, 2532)
4 Kur'ân'ın, tamamı bir defada indi, dünya semasında Beyti İzzet'e kondu ve onu Cebrail (birli) Muhammed (sav)'e kulların kelâmının ve amellerinin cevabıyla indirdi Aynî'nin Buharî Şerhinde ifadesine göre tamamı olarak Kadir gecesinde Levhi Mahfuz'dan dünya semasına indirildi de Beyti İzzet'e kondu, Cebrail (birli) onu sefere (kâtip melekler)ye yazdırdı, sonra da Cebrail onu Peygamber'e parça parça indiriyordu Başı ile sonu arası yirmi üç sene oldu
İbnü Cerir'de Şâbî'den de iki rivayet vardır:
1 Bize ulaştı ancak, Kur'ân ayrıntılarıyla aniden olarak dünya semasına indi
2 Kur'ân'ın ilki Kadir gecesinde indi Onun için tefsirler de bu iki vecih üzere yürümüşlerdir Birincisinde zamir Kur'ân'ın tamamına râci ve inzal (indirme), bilindiği üzere bir defada indirmek mânâsında; ikincisinde ise indirmenin başlangıcı mânâsına olmuş oluyor
Zamirin okuemrine gönderilmesi de bu ikinci mânâyı daha açık ve hiç yorumsuz olarak açıklama etmiş oluyor Üçüncü olarak arzettiğimiz üzere sef' kelimesine gönderilerek Bedir'e dikkat çekici olması da, Medenî olması rivayetine göre, en yakın ve en yerinde bir mânâ görünüyor Kur'ân'a nisbet olunan inzalin mânâsı, Bakara Sûresi'nin başında da geçtiği üzere gayb âleminden, şehadet (görünen) âlemin anlatmak çağırmak olduğu için, Kur'ân'da gelecekle ilgili olarak bildirilen bir vaad ve tehdidin yerine getirilmesi, haber verilen bir hadisenin fiile çıkarılması mânâsında da doğrudur
Kadir gecesinde, yani Kadir gecesi indirdik, yoksa Kadir gecesi hakkında indirdik Çünkü bazıları zamiri bu sûre mânâsına Kur'ân'a döndürerek bu sûreyi Kadir gecesi hakkında, yani Kadir gecesinin itibar ve faziletini açıklamak için indirdik meâlinde tefsir etmişlerdir fakat, muzafın hazfine ya da harfi cerrini sebebliğe yormuşlardır seslenmek olur
Yine De bundan sonraki âyetler Kadir gecesinin hayır ve faziletini açıklamak için sevkedildiği için bu sûrede bu mânâ da değil değildir Ama bu âyeti buna yormak ilave Zira ilk elden doğru zarflık mümkün iken sebebliğe ya da muzafın hazfine gitmek zahirin tersi olduğuyu gibi, sûrenin asıl sevki direkt gecenin kadrinden önce onda kesik olan indirilenin, yani zamirin merciinin kadr ve şerefini açıklamak için olması gerekirdi
Yoksa o Kur'ân'ın Kadir gecesinde indirildiği söylenmeden doğrudan doğruya Kadir gecesinin faziletini açıklamaya geçildiği şekilde Kadir gecesinin en büyük feyzinden sükut edilmiş olacağı gibi sûrenin endinden öncesiyle olan ilgisi gözetilmemiş, tertipte buraya konulmasının hikmetine işaret edilmemiş olur Önceki mânâda ise sûrenin zevki yukarda kırâeti emredilen Kur'ân'ın kadrini açıklama için olup, gecenin fazileti onun içinde bundan sonraki âyetlerin mâsîka lehi (kendisi için sevkedileni) olduğundan gerek öncesine, gerek sonrasına ilgisi tamdır Onun için söylenti bakımından da, dirâyet bakımından da güvenilen taraf birincisidir (Elmalılı, Tefsir) *
Kadir geceçi Neden Önemlidir
Kadir Gecesinde Ne olmuştur
Kadir gecesi ve Kur'anı Kerim'in İndirilmesi
Kuran Ramazan Ayında indirilmiştir Bu Ramazan ayı da her yıl ay'nı Ay'dır Ancak güneş yılına göre değil, Ay yılına göredir Zaten bizler de oruçlarımızı hep Ay yılına tarafından ve Ramazan Ay'ında tutarız
Kuran'ı Kerimin Ramazan ayında Kadir gecesinde indirilmesi ne demektir? Kuran'ın inmesine gelince:
İbnü Cerir ve diğerlerinde zikredilmiş olduğu üzere reşitlik söylenti tefsirleri İbnü Abbas'tan şu ifadeleri nakletmişlerdir:
1 İkrime'den: Kur'ân hepsi birdenbire olarak Ramazan'da, Kadir gecesinde dünya semasına indi Daha Sonra Allah yerde bir şey yerine getirmek, vahyetmek istedikçe ondan indirdi, ta oysa topladı
2 Hakîm b Cübeyr'den: Kur'ân bir gecede yüksek semadan, dünya semasına tamamı olarak indi Sonraki senelerde ayrıldı ve İbnü Abbas Yıldızların mevkilerine yemin ederim(Vâkıa, 5675) âyetini okudu, ayrı ayrı, parça parça nazil oldu, dedi
3 Said b Cübeyr'den: Kur'ân, tamamı pat diye olarak Kadir gecesinde dünya semasına indi de yıldızların mevkiinde oldu, Allah onu Resulüne bir kısmı, bir kısmının ardınca indiriyordu deyip daha sonra: İnkâr edenler: 'Kur'ân ona bir defada indirilmeli değil miydi?' dediler Biz onunla senin kalbini desteklemek için onu böyle (parça parça indirdik) ve onu ağır ağır okuduk(Furkan, 2532)
4 Kur'ân'ın, tamamı bir defada indi, dünya semasında Beyti İzzet'e kondu ve onu Cebrail (birli) Muhammed (sav)'e kulların kelâmının ve amellerinin cevabıyla indirdi Aynî'nin Buharî Şerhinde ifadesine göre tamamı olarak Kadir gecesinde Levhi Mahfuz'dan dünya semasına indirildi de Beyti İzzet'e kondu, Cebrail (birli) onu sefere (kâtip melekler)ye yazdırdı, sonra da Cebrail onu Peygamber'e parça parça indiriyordu Başı ile sonu arası yirmi üç sene oldu
İbnü Cerir'de Şâbî'den de iki rivayet vardır:
1 Bize ulaştı ancak, Kur'ân ayrıntılarıyla aniden olarak dünya semasına indi
2 Kur'ân'ın ilki Kadir gecesinde indi Onun için tefsirler de bu iki vecih üzere yürümüşlerdir Birincisinde zamir Kur'ân'ın tamamına râci ve inzal (indirme), bilindiği üzere bir defada indirmek mânâsında; ikincisinde ise indirmenin başlangıcı mânâsına olmuş oluyor
Zamirin okuemrine gönderilmesi de bu ikinci mânâyı daha açık ve hiç yorumsuz olarak açıklama etmiş oluyor Üçüncü olarak arzettiğimiz üzere sef' kelimesine gönderilerek Bedir'e dikkat çekici olması da, Medenî olması rivayetine göre, en yakın ve en yerinde bir mânâ görünüyor Kur'ân'a nisbet olunan inzalin mânâsı, Bakara Sûresi'nin başında da geçtiği üzere gayb âleminden, şehadet (görünen) âlemin anlatmak çağırmak olduğu için, Kur'ân'da gelecekle ilgili olarak bildirilen bir vaad ve tehdidin yerine getirilmesi, haber verilen bir hadisenin fiile çıkarılması mânâsında da doğrudur
Kadir gecesinde, yani Kadir gecesi indirdik, yoksa Kadir gecesi hakkında indirdik Çünkü bazıları zamiri bu sûre mânâsına Kur'ân'a döndürerek bu sûreyi Kadir gecesi hakkında, yani Kadir gecesinin itibar ve faziletini açıklamak için indirdik meâlinde tefsir etmişlerdir fakat, muzafın hazfine ya da harfi cerrini sebebliğe yormuşlardır seslenmek olur
Yine De bundan sonraki âyetler Kadir gecesinin hayır ve faziletini açıklamak için sevkedildiği için bu sûrede bu mânâ da değil değildir Ama bu âyeti buna yormak ilave Zira ilk elden doğru zarflık mümkün iken sebebliğe ya da muzafın hazfine gitmek zahirin tersi olduğuyu gibi, sûrenin asıl sevki direkt gecenin kadrinden önce onda kesik olan indirilenin, yani zamirin merciinin kadr ve şerefini açıklamak için olması gerekirdi
Yoksa o Kur'ân'ın Kadir gecesinde indirildiği söylenmeden doğrudan doğruya Kadir gecesinin faziletini açıklamaya geçildiği şekilde Kadir gecesinin en büyük feyzinden sükut edilmiş olacağı gibi sûrenin endinden öncesiyle olan ilgisi gözetilmemiş, tertipte buraya konulmasının hikmetine işaret edilmemiş olur Önceki mânâda ise sûrenin zevki yukarda kırâeti emredilen Kur'ân'ın kadrini açıklama için olup, gecenin fazileti onun içinde bundan sonraki âyetlerin mâsîka lehi (kendisi için sevkedileni) olduğundan gerek öncesine, gerek sonrasına ilgisi tamdır Onun için söylenti bakımından da, dirâyet bakımından da güvenilen taraf birincisidir (Elmalılı, Tefsir) *