Facebook’ta reklam vermek herkesin yapacağı basit bir olarak görünmektedir. Aslında bir bakıma bu konu böyledir. Eğer işiniz ile ilgili reklam veriyorsunuz ve iyi sonuçlar alıyorsanız burada bir sorun yoktur. Asıl sorun ilerleyen süreçlerde başlamaktadır. Aylarca ve hatta yıllarca verdiğiniz reklamlar kısa sürede etkisini yitirebilir ve sizi ortada bırakabilir. Reklam verme amacınız daha az bütçeyle daha büyük etki yapacak kitlelere ulaşmaktır. Ancak bir sorun olduğunda daha sorunun sebebini göremeden elinizdeki birçok şey gitmiş olabilir. Facebook’a reklam vermek ve sonuçları beklemek basittir. Asıl önemli olan ise reklam optimizasyonun iyi bilmek ve ona göre hareket etmektir. Facebook sıradan reklamların yerine bütçe optimizasyonun getirmiş ve her reklam için ayrı ayrı bütçe yapmak yerine tek bir bütçeyle tüm reklamlara erişebilme ve reklam türüne göre kampanya ve açık arttırmalar gibi optimizasyonlar getirmiştir. Bunların yapılmasının en temel sebeplerinden biri algoritma olarak reklam yoğunluğunu azaltmaktır. Facebook’ta bazı reklamlar belli kişiler için çok fazla çıkarken bazı kişiler için hiç çıkmamaktadır. Bu durum kullanıcılar için de oldukça can sıkıcı bir durum haline gelmiştir. Bunun önüne geçerek eşit ve orantılı bir biçimde reklamın kitlelere yayılması hedeflemektedir. Facebook’un buradaki amacı reklam setine göre bütçe belirlemektir. Belirli reklamların olduğu bir reklam setini seçilir ve buna göre reklam çıkılır. Burada kesin bir bütçe söz konusu değildir. Hedeflenen bütçenin %25’i kadar fazla veya eksik olabilir. Eğer reklam doğru hedef kitleye ulaşırsa bu duruma bütçenin %25’i kadar fazlasının harcanması kaçınılmazdır. Ancak reklam hedeflenen kitleye ulaşamadı ve gerekli başarıyı gösteremediyse bu durumda reklam bütçesinin %25’i kadar bölümü harcanmamış oluyor. Facebook burada eğer reklam başarılı oluyorsa ve bütçe dahilinde belli bir noktada bu sınırlandırılıyorsa performans düşüşleri kaçınılmaz olacağı yönündedir.
Kampanya Bütçe Optimizasyonu Nasıl Kurulur?
Kampanya düzeyinde reklam vermek için öncelikle kampanya yapacağınız reklam setlerini belirlemeniz gerekmektedir. Bunlar için de iyi bir planlama yapmak gerekir. Kampanya açılırken açık arttırma, erişim ve sıklık gibi ilgili satın alma yöntemleri seçildikten sonra kampanya bütçe optimizasyonu aktif edilmelidir. Daha sonra ise bütçenin günlük toplam harcama tutarını girmeniz gerekmektedir. Az öncede belirttiğimiz gibi günlük harcama tutarını reklamın vereceği performans belirlemektedir. Belirlenen tutarın %25 üzerinde veya altında bir tutarla karşılaşmanız olası bir durumdur. Bu yöntem A/B test ile karıştırılmamalıdır. Çünkü Facebook burada bir kazanan seçmez. Facebook’un burada yapmak istediği sadece reklamların performanslarına göre reklam seti bütçesi belirlemek ve bütçe dahilinde reklamları en iyi şekilde hedef kitleye sunmak oluyor. Aslında bu durum tek reklam setinin içinde birden fazla reklamın olduğu sisteme benzemektedir. Ama buradaki fark reklam setlerindeki benzer reklamların bütçeleri birbirlerinin performanslarına göre belirlenmektedir. Bu durumda reklam setleri birbirlerini etkileyen ve ona göre bütçe oluşturması yapan bir sistem anlamına gelmektedir. Bazı durumlarda ise teklif özelliği kullanılarak bütçe dağılımı yapmak da mümkündür. Bununla birlikte reklam seti düzeyinde reklam seti harcama sınırının alt ve üst limitini belirlemek mümkündür. Ancak Facebook böyle bir sınırın belirlenmesinde performans düşüklüğü yaşanabileceğini ve istenen verime ulaşamayacağını söylemektedir. Çünkü reklam setleri iyi gitmeye başladığınıda ve reklamdan maksimum verim alınabileceği durumlarda herhangi bir üst limit kısıtlaması olması reklamı olumsuz yönde etkilemektedir. Bir ya da daha çok reklam seti yapmak istiyorsunuz ve bunları birbirinden ayırmak istiyorsanız teklif stratejisini kullanarak bu işlemleri yapabilir ve performanslarını karşılaştırabilirsiniz.
Kampanya Bütçe Optimizasyonu Nasıl Çalışır?
En basit tabirle bir reklam seti için 10 TL’lik bir bütçe ayırdınız. Her bir set için 10 TL ödemeye hazırsınız. Reklam seti düzeyinde bütçe girerseniz birinci reklam setinden 3 dönüşüm, ikinci reklam setinden 5 dönüşüm ve üçüncü reklam setinden 2 dönüşüm olmak üzere toplam 10 dönüşüm getirdiğini varsayalım. 3O lira bütçe ayırarak yapılan bu reklam bütçesinde birinci reklam seti maliyeti 2,33 TL, ikinci reklam seti maliyeti 1,8 TL ve üçüncü reklam seti maliyeti ise 2,5 TL olarak karşımıza çıkmaktadır. Toplamada bu reklamlardan 15 adet dönüşüm elde edilmiş oluyor ve böylece birim maliyeti 3 TL’den 2 TL’ye düşmüş oluyor.