Karada yaşayan hangi hayvanların eti yenir hangilerinin yenmez
Kara hayvanlarından eti yenilip yenilmeyenler hangileridir?
Etlerinin yenmesinin helal olduğunda goruş birliği bulunan hayvanlar dort grupta toplanmıştır (Bakara 2173; Maide 53):
a Sığır, manda, koyun, keci, deve, tavşan, tavuk, kaz, ordek, hindi turunden evcil hayvanlar b Geyik, ceylan, dağ kecisi, yabani sığır ve zebra gibi vahşi hayvanlar c Guvercin, serce, bıldırcın, sığırcık, balıkcıl gibi kuşlar Bu hayvanların etlerinin helal olduğunda fakihler goruş birliğindedir Bu sayılanların bir kısmının helalliği Kur ’an ’da tasrih edilmiş, diğerleri de Kur ’an ’ın “yiyiniz dediği iyi ve temiz şeyler (Maide, 51; Hac, 2228, 30) kapsamında gorulmuştur d Cekirge de sunnette yenebileceğine dair ozel hukum bulunması sebebiyle, yenmesi helal hayvanlar grubunda yer almıştır (Buhari, Zebaih, 13)
Etlerinin yenmesinin haram olduğunda goruş birliği bulunan hayvanlar ise uc gruptur:
a Domuzun haram olduğu, Kur ’an ’ın acık hukmuyle sabittir (Maide, 53) Kur ’an ’da ismi anılarak yasaklanan tek hayvan domuzdur Kur ’an ’da sadece domuzun etinin haramlığından soz edilse de İslam alimleri, En ’am SUresinin 145 ayetinde gecen “rics ifadesi ile A ’raf SUresi 157 ayetindeki “ onlara pis ve murdar olan şeyleri haram kılar ifadelerini birlikte değerlendirmişler ve domuzun her şeyinin haram olduğunu belirtmişlerdir (İbn Abidin, Reddu ’lmuhtar, IX, 447) b Allah ’tan başkası adına kesilen hayvanların etlerinin haram olduğu da yine Kur ’an ’ın hukmune dayanır: “(Kesim sırasında) uzerine Allah ’ın adı anılmayan hayvanların etlerini yemeyin (En ’am, 6121) Bu ilke, İslam ’ın tevhid akidesine verdiği onemin ve şirke karşı aldığı kesin tavrın bir gostergesidir c Dini usullere uygun olarak kesilmemiş veya kendiliğinden olmuş olan hayvanın etinin haram olduğu da yine Kur ’an ’ın acık hukmune dayanır: “Allah, size ancak leş, kan, domuz eti ve Allah ’tan başkası adına kesileni haram kıldı (Bakara, 2173) “Olmuş hayvan, kan, domuz eti, Allah ’tan başkası adına boğazlanan; (henuz canı cıkmamış iken) kestikleriniz haric olmak uzere boğulmuş, darbe sonucu olmuş, yuksekten duşerek olmuş, boynuzlanarak olmuş ve yırtıcı hayvan tarafından parcalanmış hayvanlar ile (tazim amacı ile) dikili taşlar uzerinde boğazlanan hayvanlar size haram kılındı (Maide, 53) İşte bu ayetlerde sayılan hayvan etlerinin haram olduğu hususunda butun İslam alimleri fikir birliği icindedir (Nevevi, elMecmu‘, IX, 81) Yukarıda sayılan grupların dışında kalan hayvanların etlerinin yenmesinin dini hukmu konusunda İslam alimleri farklı goruşler belirtmişlerdir
Kara hayvanlarından eti yenilip yenilmeyenler hangileridir?
Etlerinin yenmesinin helal olduğunda goruş birliği bulunan hayvanlar dort grupta toplanmıştır (Bakara 2173; Maide 53):
a Sığır, manda, koyun, keci, deve, tavşan, tavuk, kaz, ordek, hindi turunden evcil hayvanlar b Geyik, ceylan, dağ kecisi, yabani sığır ve zebra gibi vahşi hayvanlar c Guvercin, serce, bıldırcın, sığırcık, balıkcıl gibi kuşlar Bu hayvanların etlerinin helal olduğunda fakihler goruş birliğindedir Bu sayılanların bir kısmının helalliği Kur ’an ’da tasrih edilmiş, diğerleri de Kur ’an ’ın “yiyiniz dediği iyi ve temiz şeyler (Maide, 51; Hac, 2228, 30) kapsamında gorulmuştur d Cekirge de sunnette yenebileceğine dair ozel hukum bulunması sebebiyle, yenmesi helal hayvanlar grubunda yer almıştır (Buhari, Zebaih, 13)
Etlerinin yenmesinin haram olduğunda goruş birliği bulunan hayvanlar ise uc gruptur:
a Domuzun haram olduğu, Kur ’an ’ın acık hukmuyle sabittir (Maide, 53) Kur ’an ’da ismi anılarak yasaklanan tek hayvan domuzdur Kur ’an ’da sadece domuzun etinin haramlığından soz edilse de İslam alimleri, En ’am SUresinin 145 ayetinde gecen “rics ifadesi ile A ’raf SUresi 157 ayetindeki “ onlara pis ve murdar olan şeyleri haram kılar ifadelerini birlikte değerlendirmişler ve domuzun her şeyinin haram olduğunu belirtmişlerdir (İbn Abidin, Reddu ’lmuhtar, IX, 447) b Allah ’tan başkası adına kesilen hayvanların etlerinin haram olduğu da yine Kur ’an ’ın hukmune dayanır: “(Kesim sırasında) uzerine Allah ’ın adı anılmayan hayvanların etlerini yemeyin (En ’am, 6121) Bu ilke, İslam ’ın tevhid akidesine verdiği onemin ve şirke karşı aldığı kesin tavrın bir gostergesidir c Dini usullere uygun olarak kesilmemiş veya kendiliğinden olmuş olan hayvanın etinin haram olduğu da yine Kur ’an ’ın acık hukmune dayanır: “Allah, size ancak leş, kan, domuz eti ve Allah ’tan başkası adına kesileni haram kıldı (Bakara, 2173) “Olmuş hayvan, kan, domuz eti, Allah ’tan başkası adına boğazlanan; (henuz canı cıkmamış iken) kestikleriniz haric olmak uzere boğulmuş, darbe sonucu olmuş, yuksekten duşerek olmuş, boynuzlanarak olmuş ve yırtıcı hayvan tarafından parcalanmış hayvanlar ile (tazim amacı ile) dikili taşlar uzerinde boğazlanan hayvanlar size haram kılındı (Maide, 53) İşte bu ayetlerde sayılan hayvan etlerinin haram olduğu hususunda butun İslam alimleri fikir birliği icindedir (Nevevi, elMecmu‘, IX, 81) Yukarıda sayılan grupların dışında kalan hayvanların etlerinin yenmesinin dini hukmu konusunda İslam alimleri farklı goruşler belirtmişlerdir