nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Karada yaşamış hangi hayvanların eti yenir hangilerinin yenmez
Kara hayvanlarından eti yenilip yenilmeyenler hangileridir?
Etlerinin yenmesinin helâl olduğunda bakış birliği yer alan hayvanlar dört grupta toplanmıştır (Bakara 2173; Mâide 53):
a Sığır, manda, koyun, keçi, deve, tavşan, tavuk, kaz, ördek, hindi türünden evcil hayvanlar b Geyik, ceylan, dağ keçisi, yabanî sığır ve zebra gibi vahşi hayvanlar c Güvercin, serçe, bıldırcın, sığırcık, balıkçıl gibi kuşlar Bu hayvanların etlerinin helâl olduğunda fakihler bakış birliğindedir Bu sayılanların bir kısmının helâlliği Kur ’an ’da tasrih edilmiş, diğerleri de Kur ’an ’ın “yiyiniz dediği iyi ve pak şeyler (Mâide, 51; Hac, 2228, 30) kapsamında görülmüştür d Çekirge de sünnette yenebileceğine dair özel hüküm bulunması nedeniyle, yenmesi helâl hayvanlar grubunda yer almıştır (Buhari, Zebâih, 13)
Etlerinin yenmesinin haram olduğunda bakış birliği yer alan hayvanlar ise üç gruptur:
a Domuzun haram olduğu, Kur ’an ’ın açık hükmüyle sabittir (Mâide, 53) Kur ’an ’da ismi anılarak yasaklanan tek hayvan domuzdur Kur ’lahza ’da yalnızca domuzun etinin haramlığından laf edilse de İslâm âlimleri, En ’am Sûresinin 145 ayetinde geçen “rics ifadesi ile A ’raf Sûresi 157 ayetindeki “ onlara pis ve murdar olan şeyleri haram kılar ifadelerini birlikte değerlendirmişler ve domuzun her şeyinin haram olduğunu belirtmişlerdir (İbn Âbidin, Reddü ’lmuhtâr, IX, 447) b Allah ’tan başka biri namına kesilen hayvanların etlerinin haram olduğu da tekrar Kur ’lahza ’ın hükmüne dayanır: “(Kesim esnasında) üstüne Allah ’ın adı anılmayan hayvanların etlerini yemeyin (En ’âm, 6121) Bu ilke, İslâm ’ın tevhid akidesine verdiği önemin ve şirke aleyhinde aldığı belli tavrın bir göstergesidir c Dinî usullere uygun olarak kesilmemiş ya da kendiliğinden ölmüş olan hayvanın etinin haram olduğu da yeniden Kur ’an ’ın açık hükmüne dayanır: “Allah, size ama leş, kan, domuz eti ve Allah ’tan başkası adına kesileni haram kıldı (Bakara, 2173) “Ölmüş hayvan, kan, domuz eti, Allah ’tan başkası namına boğazlanan; (demin canı çıkmamış iken) kestikleriniz hariç elde etmek üzere boğulmuş, darbe sonucu ölmüş, yüksekten düşerek ölmüş, boynuzlanarak ölmüş ve yırtıcı hayvan tarafından parçalanmış hayvanlar ile (tazim amacı ile) dikili taşlar üstünde boğazlanan hayvanlar size haram kılındı (Mâide, 53) İşte bu ayetlerde farzedilen hayvan etlerinin haram olduğu hususunda bütün İslâm âlimleri hafıza birliği içindedir (Nevevî, elMecmu‘, IX, 81) Yukarıda farzedilen grupların dışarıda kalan hayvanların etlerinin yenmesinin dinî hükmü konusunda İslam âlimleri bambaşka görüşler belirtmişlerdir *
Kara hayvanlarından eti yenilip yenilmeyenler hangileridir?
Etlerinin yenmesinin helâl olduğunda bakış birliği yer alan hayvanlar dört grupta toplanmıştır (Bakara 2173; Mâide 53):
a Sığır, manda, koyun, keçi, deve, tavşan, tavuk, kaz, ördek, hindi türünden evcil hayvanlar b Geyik, ceylan, dağ keçisi, yabanî sığır ve zebra gibi vahşi hayvanlar c Güvercin, serçe, bıldırcın, sığırcık, balıkçıl gibi kuşlar Bu hayvanların etlerinin helâl olduğunda fakihler bakış birliğindedir Bu sayılanların bir kısmının helâlliği Kur ’an ’da tasrih edilmiş, diğerleri de Kur ’an ’ın “yiyiniz dediği iyi ve pak şeyler (Mâide, 51; Hac, 2228, 30) kapsamında görülmüştür d Çekirge de sünnette yenebileceğine dair özel hüküm bulunması nedeniyle, yenmesi helâl hayvanlar grubunda yer almıştır (Buhari, Zebâih, 13)
Etlerinin yenmesinin haram olduğunda bakış birliği yer alan hayvanlar ise üç gruptur:
a Domuzun haram olduğu, Kur ’an ’ın açık hükmüyle sabittir (Mâide, 53) Kur ’an ’da ismi anılarak yasaklanan tek hayvan domuzdur Kur ’lahza ’da yalnızca domuzun etinin haramlığından laf edilse de İslâm âlimleri, En ’am Sûresinin 145 ayetinde geçen “rics ifadesi ile A ’raf Sûresi 157 ayetindeki “ onlara pis ve murdar olan şeyleri haram kılar ifadelerini birlikte değerlendirmişler ve domuzun her şeyinin haram olduğunu belirtmişlerdir (İbn Âbidin, Reddü ’lmuhtâr, IX, 447) b Allah ’tan başka biri namına kesilen hayvanların etlerinin haram olduğu da tekrar Kur ’lahza ’ın hükmüne dayanır: “(Kesim esnasında) üstüne Allah ’ın adı anılmayan hayvanların etlerini yemeyin (En ’âm, 6121) Bu ilke, İslâm ’ın tevhid akidesine verdiği önemin ve şirke aleyhinde aldığı belli tavrın bir göstergesidir c Dinî usullere uygun olarak kesilmemiş ya da kendiliğinden ölmüş olan hayvanın etinin haram olduğu da yeniden Kur ’an ’ın açık hükmüne dayanır: “Allah, size ama leş, kan, domuz eti ve Allah ’tan başkası adına kesileni haram kıldı (Bakara, 2173) “Ölmüş hayvan, kan, domuz eti, Allah ’tan başkası namına boğazlanan; (demin canı çıkmamış iken) kestikleriniz hariç elde etmek üzere boğulmuş, darbe sonucu ölmüş, yüksekten düşerek ölmüş, boynuzlanarak ölmüş ve yırtıcı hayvan tarafından parçalanmış hayvanlar ile (tazim amacı ile) dikili taşlar üstünde boğazlanan hayvanlar size haram kılındı (Mâide, 53) İşte bu ayetlerde farzedilen hayvan etlerinin haram olduğu hususunda bütün İslâm âlimleri hafıza birliği içindedir (Nevevî, elMecmu‘, IX, 81) Yukarıda farzedilen grupların dışarıda kalan hayvanların etlerinin yenmesinin dinî hükmü konusunda İslam âlimleri bambaşka görüşler belirtmişlerdir *