iltasyazilim
FD Üye
Yöre halkı büyük şehirlere göçe başladığından beri eski gelenekleri eksik da olsa terk etme yolunu tutmuştur Fakat büyük ekseriyet eski, göreneklerine bağlıdır Bu gelenek ve görenekler çoğunlukla eski söylentilere dayanır
Her yıl Mart ayının 14' ünde yeni yıl tutulur O sabah erkenden kalkılır, deniz ya da akarsudan su alarak eve gelinir ve sağ bacak ile eşikten geçilerek eve girilir Su evin dört bir tarafına serpilir Eğer hayvanlar varsa onların üstüne de serpilir O gün kimse evine lanetli gelir diye davetli kabul etmez, ama ayağı denenmiş birisi varsa o eve çağrılır Gelen kişi sağ ayağını içeriye atar yeni yılınız şanslı olsun martınızı bozuyorum der o gece evde ısırgan ya da paça pişirilir içine yeşil boncuk atılır Bunları yerken boncuk kimin ağzına gelirse o sene bu şahıs ekine başlar, aile içerisinde bol rızıklı kabul edilir Yeniden Mart'ın 14 ünde gün tutulur Mart'ın 14'ü, Mart 15'i , Nisan 16'sı, Mayıs vb aylar olarak adlandırılır O günlerdeki havanın durumuna göre o ayların nasıl geçeceği hakkında akıl yürütülür
6 Mayıs'ta hıdrellez tutulur Bu gün Hızır ve İlyas Aleyhissamların bir araya geldiğine ve bundan böyle kış ayının bitip hoş günlerin geleceğine inanılır Yeniden akşamdan 35 genç kızlar gaye tutarak bir gül ağacının dibine yüzüklerini gömerler Sabah mani okuyarak onları çıkarırlar Söylenen maninin manasına tarafından talihlerini denerler
Mayıs Yedisi (Aksu Şenlikleri)
Her sene Mayıs ayının 7'sinde (Miladi 20 Mayıs) kutlanır 1977 yılına dek MAYIS YEDİSİadıyla sürdürülen törenler bu tarihten sonradan AKSU ŞENLİKLERİadını almıştır daha sonra 1992 yılı başında alınan yeni bir kararla daha geniş kitlelerle sosyal ve kültürel ilişkilerin sağlanması ve sürdürülmesi amaçlanarak adının ULUSLARARASI KARADENİZ AKSU FESTİVALİolması kabul edilmiştir Her sene 20 Mayıs günü Giresun'un doğusunda bulunan Aksu Deresinin deniz ile birleştiği yerde halk müziği toplanırlar Bilhassa hastalar, dertliler, çocuğu olmayanlar, dilekleri olanlar Aksu Deresinin kıyısına giderler bir dilek dileyip yedi çift bir tek taşı suya atarlar Aksu mahallinde yapılan bu törenler üç belli başlı bölümden oluşur
1SACAYAKTAN GEÇME GELENEĞİ: Soyun sürdürülmesi kültürüne dayanır Çocuğu olmayanlar dilekte bulunarak üç kere sacayaktan geçerler Üç kutsal sanılan bir rakamdır Sacayak başlıca rahminin simgesidir
2DERE YERGI GELENEĞİ: İlkbahar , doğanın hayat bulduğu mevsimdir Doğanın getirdiği yaşama zevkiyle millet da bütün kötülüklerden temizlenmek gereğini duyarlar Aksu Deresinin denize döküldüğü yerde toplanan millet Derdim Belam Denizediyerek yedi çift bir tek taş atarlar Yedi kutsallığı olan bir rakamdır Tek taş, dileğin yerini bulması için atılan sonuncu taştır
3ADANIN ETRAFINI DOLAŞMA GELENEĞİ: Soyun sürdürülmesi inancıyla yapılan sacayaktan geçme geleneği Ada'nın etrafının dolaşılmasıyla tamamlanır Ada turu Hamza Taşı'nın önünde başlar Tekrar Hamza Taşı'nın önünde son bulur Törenin amacı; soyun sürdürülmesi, belaların denize atılması, döllenmenin bu mevsimde başlaması ve toprağın bereketlenmesi *
Her yıl Mart ayının 14' ünde yeni yıl tutulur O sabah erkenden kalkılır, deniz ya da akarsudan su alarak eve gelinir ve sağ bacak ile eşikten geçilerek eve girilir Su evin dört bir tarafına serpilir Eğer hayvanlar varsa onların üstüne de serpilir O gün kimse evine lanetli gelir diye davetli kabul etmez, ama ayağı denenmiş birisi varsa o eve çağrılır Gelen kişi sağ ayağını içeriye atar yeni yılınız şanslı olsun martınızı bozuyorum der o gece evde ısırgan ya da paça pişirilir içine yeşil boncuk atılır Bunları yerken boncuk kimin ağzına gelirse o sene bu şahıs ekine başlar, aile içerisinde bol rızıklı kabul edilir Yeniden Mart'ın 14 ünde gün tutulur Mart'ın 14'ü, Mart 15'i , Nisan 16'sı, Mayıs vb aylar olarak adlandırılır O günlerdeki havanın durumuna göre o ayların nasıl geçeceği hakkında akıl yürütülür
6 Mayıs'ta hıdrellez tutulur Bu gün Hızır ve İlyas Aleyhissamların bir araya geldiğine ve bundan böyle kış ayının bitip hoş günlerin geleceğine inanılır Yeniden akşamdan 35 genç kızlar gaye tutarak bir gül ağacının dibine yüzüklerini gömerler Sabah mani okuyarak onları çıkarırlar Söylenen maninin manasına tarafından talihlerini denerler
Mayıs Yedisi (Aksu Şenlikleri)
Her sene Mayıs ayının 7'sinde (Miladi 20 Mayıs) kutlanır 1977 yılına dek MAYIS YEDİSİadıyla sürdürülen törenler bu tarihten sonradan AKSU ŞENLİKLERİadını almıştır daha sonra 1992 yılı başında alınan yeni bir kararla daha geniş kitlelerle sosyal ve kültürel ilişkilerin sağlanması ve sürdürülmesi amaçlanarak adının ULUSLARARASI KARADENİZ AKSU FESTİVALİolması kabul edilmiştir Her sene 20 Mayıs günü Giresun'un doğusunda bulunan Aksu Deresinin deniz ile birleştiği yerde halk müziği toplanırlar Bilhassa hastalar, dertliler, çocuğu olmayanlar, dilekleri olanlar Aksu Deresinin kıyısına giderler bir dilek dileyip yedi çift bir tek taşı suya atarlar Aksu mahallinde yapılan bu törenler üç belli başlı bölümden oluşur
1SACAYAKTAN GEÇME GELENEĞİ: Soyun sürdürülmesi kültürüne dayanır Çocuğu olmayanlar dilekte bulunarak üç kere sacayaktan geçerler Üç kutsal sanılan bir rakamdır Sacayak başlıca rahminin simgesidir
2DERE YERGI GELENEĞİ: İlkbahar , doğanın hayat bulduğu mevsimdir Doğanın getirdiği yaşama zevkiyle millet da bütün kötülüklerden temizlenmek gereğini duyarlar Aksu Deresinin denize döküldüğü yerde toplanan millet Derdim Belam Denizediyerek yedi çift bir tek taş atarlar Yedi kutsallığı olan bir rakamdır Tek taş, dileğin yerini bulması için atılan sonuncu taştır
3ADANIN ETRAFINI DOLAŞMA GELENEĞİ: Soyun sürdürülmesi inancıyla yapılan sacayaktan geçme geleneği Ada'nın etrafının dolaşılmasıyla tamamlanır Ada turu Hamza Taşı'nın önünde başlar Tekrar Hamza Taşı'nın önünde son bulur Törenin amacı; soyun sürdürülmesi, belaların denize atılması, döllenmenin bu mevsimde başlaması ve toprağın bereketlenmesi *