nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Karl Jaspers hakkında bilgi
Karl Jaspers yaşam öyküsü
felsefesi varoluşçu düşüncenin öteki bir dünyasallaştırılmış görünümüdür Varoluşçuluk, Jaspers ’in ellerinde, daha basit anlaşılabilir ve yöntemsel bir formül haline gele cektir Jasper ’in birincil dönem yazıları psikopatoloji alanında olmuştur, ve felsefesini bir bilimadamı kesinliği ve mantığı için de ortaya sipariş verme girişiminde bulunacaktır Psychologie der Weltanscharnmgen (DünyaGörüşleri Psikolojisi, 1919) yapıtında, yazgı, musibet ve vefat gibi bazı olguların varlığı içindeki bireysel insanın fazla sayıdaki esas insan tep oysa ve kararlarının çeşitli mümkün dünyakuramlarını göz önünde bulundurarak daha sonraki varoluşçuluğunun izlerini ortaya koymuştur Varoluşçuluk, kültür içinde varolan buhrana bir cevap, temel bır dünya görüşü olarak değerlendirilebilir Jaspers ’in üç ciltlik çalışması olan Philosophie (Felsefe, 1932) varoluşçu felsefesinin dizgesel bir formülleştirilmesidir Jaspers, yöntembilimsel sorun üzerine yoğunlaşarak felsefe tarihi oluşumu içinde yer alan üç yöntemin ayrımını ortaya koyar Bu yöntemler iki taraflı olarak birbirleriyle ilintili değillerdir ve her bir yöntem, felsefi araştırma için kendi bambaşka katkısını sunar
1)Felsefi dünyaçıkış noktası yöntemi (philosophische Weltorientierung) insan ve dünyanın bir felsefi anlayışı için araştırmada, bilimsel data kullanımıdır Fiziksel ve psikolojik bilimler kişinin dünyadaki çıkış noktasını ortaya koyar — ve bu Jaspers için kayda değer bir olgudur—felsefeci, bilimsel araştırmaların özsel sınırlandırmalarını hiçbir süre göz önünde kaçırmamaktır; mantık ve matematik gibi biçimsel bilimler de, yetersizliklere sahiptir, keza doğa ve insanın görgücü bilimlerinde bütün bir doğruluk sistemi edinmek olanaksızdır Olguculuk (positivısm) ve düşüncecilik (idealizm) gibi bazı bilimsel kökenli felsefeleri sahte ve suni bir tamamlanmışlığa sahiptir; lakin gerçek bir eleştirel felsefe, bilimin özsel yetersizliğini ortaya koyar Bu, Kant ’ın felsefesinin başlıca öngörülerinden biridir
2)JasExistenzerhellung (varlığın açıklaması) olarak adlandırır: bu Kierkegaard ve Heidegger bağlantısı ile ortaya koymuş olduğumuz varoluşçu akıl yöntemidir Bireyin tüm seçimlerindeki özgürlüğü ve bunun sonucu olarak mutlak sorumluluğu, varoluşçu açıklamanın esas olgularıdır Jaspers ’in varoluşçuluğu, bağımsızlık bireyler arasındaki, “irtibat olarak adlandırılan ilintiyi vurgulamaktadır Ayrıntılarıyla soyutlanmış bir kişilikte böyle birşey yoktur, sadece çağdaş toplumda değil, bununla beraber tarihin yapısı içinde de, kişiler arasında tekrar tekrar için bir etkileşim olmuştur Jaspers, tarihsel yaradılış içinde öbür dönemlerin kişileri arasındaki iki taraflı etkileşimi, bireylerin özgürlükleri açısından ortaya koyacaktır
3)Üçüncü usul Metaphysik (metafizik) yöntemidir Jaspers ’e tarafından, metafizik, felsefecinin “bir varlığı araştırması, felsefecinin Tanrı ile eşit tuttuğu bir mutlağı arayışıdır Kılgın felsefenin ereği olan felsefi mutlak düşüncesine, bilim aracılığı ile değil, yalnızca varoluşçu akıl ile ulaşılabilir Metafiziksel düşünme, varoluşçu düşünmenin yanı sıra, çeşitli diyalektik, hayali, spekülatif ve simgesel teknikleri kullanır
Jaspers ’in felsefi yöntemi, Heidegger ’inkinden çok daha kapsamlıdır Fazla geniş bir açık fikirliliğe sahip olmasına karşın, onun felsefesi tüm biçimleriyle varoluşçuluğun özelliklerini, benzer öfke ve üzüntüyü taşımaktadır Kierkegaard ’ın “ölme düşüncesi ve Heidegger ’in “ölüm için varlığı, Jaspers ’in kişinin kendi özgürlüğü ve kendi üstünlüğü düşüncesinde hayat bulur *
Karl Jaspers yaşam öyküsü
felsefesi varoluşçu düşüncenin öteki bir dünyasallaştırılmış görünümüdür Varoluşçuluk, Jaspers ’in ellerinde, daha basit anlaşılabilir ve yöntemsel bir formül haline gele cektir Jasper ’in birincil dönem yazıları psikopatoloji alanında olmuştur, ve felsefesini bir bilimadamı kesinliği ve mantığı için de ortaya sipariş verme girişiminde bulunacaktır Psychologie der Weltanscharnmgen (DünyaGörüşleri Psikolojisi, 1919) yapıtında, yazgı, musibet ve vefat gibi bazı olguların varlığı içindeki bireysel insanın fazla sayıdaki esas insan tep oysa ve kararlarının çeşitli mümkün dünyakuramlarını göz önünde bulundurarak daha sonraki varoluşçuluğunun izlerini ortaya koymuştur Varoluşçuluk, kültür içinde varolan buhrana bir cevap, temel bır dünya görüşü olarak değerlendirilebilir Jaspers ’in üç ciltlik çalışması olan Philosophie (Felsefe, 1932) varoluşçu felsefesinin dizgesel bir formülleştirilmesidir Jaspers, yöntembilimsel sorun üzerine yoğunlaşarak felsefe tarihi oluşumu içinde yer alan üç yöntemin ayrımını ortaya koyar Bu yöntemler iki taraflı olarak birbirleriyle ilintili değillerdir ve her bir yöntem, felsefi araştırma için kendi bambaşka katkısını sunar
1)Felsefi dünyaçıkış noktası yöntemi (philosophische Weltorientierung) insan ve dünyanın bir felsefi anlayışı için araştırmada, bilimsel data kullanımıdır Fiziksel ve psikolojik bilimler kişinin dünyadaki çıkış noktasını ortaya koyar — ve bu Jaspers için kayda değer bir olgudur—felsefeci, bilimsel araştırmaların özsel sınırlandırmalarını hiçbir süre göz önünde kaçırmamaktır; mantık ve matematik gibi biçimsel bilimler de, yetersizliklere sahiptir, keza doğa ve insanın görgücü bilimlerinde bütün bir doğruluk sistemi edinmek olanaksızdır Olguculuk (positivısm) ve düşüncecilik (idealizm) gibi bazı bilimsel kökenli felsefeleri sahte ve suni bir tamamlanmışlığa sahiptir; lakin gerçek bir eleştirel felsefe, bilimin özsel yetersizliğini ortaya koyar Bu, Kant ’ın felsefesinin başlıca öngörülerinden biridir
2)JasExistenzerhellung (varlığın açıklaması) olarak adlandırır: bu Kierkegaard ve Heidegger bağlantısı ile ortaya koymuş olduğumuz varoluşçu akıl yöntemidir Bireyin tüm seçimlerindeki özgürlüğü ve bunun sonucu olarak mutlak sorumluluğu, varoluşçu açıklamanın esas olgularıdır Jaspers ’in varoluşçuluğu, bağımsızlık bireyler arasındaki, “irtibat olarak adlandırılan ilintiyi vurgulamaktadır Ayrıntılarıyla soyutlanmış bir kişilikte böyle birşey yoktur, sadece çağdaş toplumda değil, bununla beraber tarihin yapısı içinde de, kişiler arasında tekrar tekrar için bir etkileşim olmuştur Jaspers, tarihsel yaradılış içinde öbür dönemlerin kişileri arasındaki iki taraflı etkileşimi, bireylerin özgürlükleri açısından ortaya koyacaktır
3)Üçüncü usul Metaphysik (metafizik) yöntemidir Jaspers ’e tarafından, metafizik, felsefecinin “bir varlığı araştırması, felsefecinin Tanrı ile eşit tuttuğu bir mutlağı arayışıdır Kılgın felsefenin ereği olan felsefi mutlak düşüncesine, bilim aracılığı ile değil, yalnızca varoluşçu akıl ile ulaşılabilir Metafiziksel düşünme, varoluşçu düşünmenin yanı sıra, çeşitli diyalektik, hayali, spekülatif ve simgesel teknikleri kullanır
Jaspers ’in felsefi yöntemi, Heidegger ’inkinden çok daha kapsamlıdır Fazla geniş bir açık fikirliliğe sahip olmasına karşın, onun felsefesi tüm biçimleriyle varoluşçuluğun özelliklerini, benzer öfke ve üzüntüyü taşımaktadır Kierkegaard ’ın “ölme düşüncesi ve Heidegger ’in “ölüm için varlığı, Jaspers ’in kişinin kendi özgürlüğü ve kendi üstünlüğü düşüncesinde hayat bulur *