nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Karne almak; çocuklarda fazla vesvese yaratabildiği gibi, anne ve babayı da oldukça heyecanlandırır Şüphesiz her annebaba çocuğunun başarılı olmasını ister Ama beklenmeyen bir karne ile karşılaşınca nasıl tepki verilmeli? Alınan karneye gereğinden fazla anlam yüklenmemesi gerektiğini söyleyen Central Hospital ’dan Bilirkişi Psikolog Aycan Bulut, aileleri uyarıyor: “Karnesi fena olan çocuklara küstah, kıyaslayıcı ve can sıkıcı davranışlar sergilemeyin Bu davranışlar, çocuklarda olumsuz bir ego gelişimine ve kendine güven eksikliğine neden olabilir
Bir eğitim öğretim yılını mutlu bitirecek öğrenciler olduğu dek; sene sonunu mutsuz, tez canlı bitirecek öğrenciler de vardır Bu öğrenciler için karne dönemi hayatlarının en sıkıntılı dönemleridir Kendileri çoktan karnenin sonucunu bilirler lakin evde bekleyen anne ve babaların son durumdan kesinkes haberleri olmayabilir Anne babalar çocuklarının genel durumunu bilseler de, son bir umutla karnenin iyi gelmesini beklerler Bu bekleyiş de çocuğu kaygılandırır*
*
Karne; ulaşılması gereken bir hedef değil, başarıya götüren bir araçtır
*
Karne, öğrencilerin okul hayatının ve derslerdeki durumunun takibi amacıyla verilir Alınan karneler aileler için; çocuğun eğitim hayatındaki gelişmeleri ve değişmeleri, spesifik bir konuya olan ilgisini, bıkkınlık yaşadığı alanları gösterir *Fakat buradaki kayda değer nokta, anne ve babanın karneyi bir övünç ya da utanç kaynağı olarak yok, çocuğunun gelişimini peşine düşüp takip etmek ve hangi alanlarda desteğe ihtiyacı olduğunu çakmak için kullanabilecekleri bir araç olarak görmeleri gerektiğidir Karneye olması gerekenden artı anlam yüklenmemeli; ulaşılması gereken bir kasıt değil, başarıya götürecek bir vasıta biçiminde yorumlanmalıdır*
*
Karnesi kötü olan çocuğunuzu, başkaları ile kıyaslamayın*
*
Karnesi kötü olan öğrenci için, ailesinin tutumu ve tepkisi önemlidir Alınan karneye gereğinden artı kasıt yükleyen aileler; çocuklarını küçük düşürücü, kıyaslayıcı, can sıkıcı davranışlar sergiler Bu davranışlar, çocuklarda olumsuz bir ego gelişimine ve kendine güven eksikliğine neden olur Bu sebeple karneyi çocuğun derslerle ilgili genel durumunu gösteren, gelişimi için yol gösteren bir araç olarak bakmak gerekir*
*
Çocuğun kendine güvenini ve motivasyonunu negatif etkileyen en etkin davranışlar arasında, kendisinin derslik arkadaşları veya diğer çocuklarla kıyaslanmasıdır Çocuklar başkaları ile kıyaslandıkça, ailelerine karşısında daha saldırgan ve saldırgan olurlar Çünkü bu çocuklar, ailelerini hiç hoşnut edemeyeceklerini düşünürler Yaşadıkları düş kırıklıkları kendi kapasitelerini engeller, yaşam boyu ailelerini hoşnut etmeye çalışır ve etraflarını denetim ederek yoğun bir kaygı yaşarlar Çocuğun kapasitesinin üzerinde beklentilere sahip almak ve yüksek hedeflere ulaşamadığını bakmak, karne döneminde hem aileler keza de çocuklar için zorlama ve endişe yaratır*
*
Cinayet atamak yerine, önce çocuğunuzu dinleyin
*
Çocuk karnesi ile eve geldiğinde şipşak taramak ve hemencecik tepki belirlemek yerine, onunla karne üzerinde konuşmak için yerinde bir zaman belirlenmelidir Fena notlar için onu cezalandırmak yerine düşük notları veya da öğretmenlerinin negatif yorumları hakkındaki fikirleri sorulmalıdır Önce çocuk dinledikten sonradan, dersler ve notlar üstünde birlikte konuşulmalı ve annebabanın fikirlerini yerinde bir dille kendisiyle paylaşması gerekir Çocuğu cezalandırmak anlık bir çözüm üretebilir ama uzun süreli çözümler için ihtimal vermez Ceza atamak, çocuğun kişisel gelişimini engeller Anne ve babanın çocuğu cezalandırmadan önce başarısızlığın altındaki nedenleri iyi araştırması gerekir Baskıcı tutumları destekleyen cezalar, çocuğu hissi ve zeka olarak olumsuz etkiler
*
Çocuğunuz ile birlikte plan hazırlayın
*
Çocuğun iyi olan dersleri için ise takdir etmeyi atlamadan, bir sonraki dönem eksiklerini nasıl tamamlamayı düşündüğü sorulmalı ve bu konuda beraberce bir plan hazırlanmalıdır Örneğin; matematik dersinden kötü notlar aldıysa her hafta sonu, o hafta okulda işlenen derslerin üzerinden gitmeye birlikte karar verilebilir veya İngilizce notları düşük ise, bilgisayarda sevinçle oynayabileceği bir yanlamasına da ingilizcesini geliştirebileceği bir Oyun araştırılabilir
*
Karnesi iyi olan çocuğu ödüllendirirken aşırıya kaçılmamalı
*
Karnesi başarılı olan çocukları ödüllendirirken, abartmamaya özen gösterilmelidir Çocuğun büyük hediyeler için yok, geleceği için çalışması sağlanmalıdır Ayrıca çocuğa verilecek hediyelerin, okul başarısına ve bireysel gelişimine katkı maddesi sağlayacak hediyelerden seçilmesine uyarı edilmelidir Bedensel değeri yüksek hediyeler yerine yaşına yerinde, işlevselliği yüksek hediyeler tercih edilmelidir Hediyelere ek olarak, çocuğa sözel olarak da başarıları hakkında bol geri bildirimlerde bulunulmalıdır
*
Kötü notlar; çocuğun, ailenin ve okulun değerlendirilmesi gerektiğini gösterir
*
Çocuğun karnesindeki her kötü anekdot; çocuğun, ailenin ve okulun değerlendirilmesi gerektiğini gösterir Yapılan değer biçme hataların ve yanlışların görülmesini, eksikleri onarmak için yeni planlar yapılmasını sağlar Bu değerleme yapılırken, çocukla birlikte olunmalı ve mutlaka onun da konu ile ilgili fikirleri sorulmalıdır Çocuğa karşı yargılayıcı, sinirli, ısrarcı olunmamalıdır Yalnızca çocuk dinlenmeli, kendisinin de yaşadığı durumla ilgili çözüm yolu üretmesine ihtimal verilmelidir Yaşadığı duyguları, mektep ve karne hakkındaki düşüncelerini, tepkileri küçümsenmemeli ve eleştirilmemelidir*
*
Çocuğunuzu yeteneğine göre yönlendirin
*
Çocukların yetenekleri keşfedilerek, bu yetenekleri doğrultusunda yönlendirilmeleri gerekir Yapamadıkları yerine yapabildikleri keşfedilip, bunlar için çocuk motive edilmeli ve özgüveninin gelişmesi sağlanmalıdır Bilhassa çocuğu eleştirirken yapıcı olmaya özen gösterilmeli, kötü olan dersleri için de motive edici aktiviteler geliştirilmelidir Başarısızlığını yüzüne vurmak yerine çocuğa inandığınızı göstermeli ve düzelme olacağı hakkında onu ikna etmelisiniz Bu durumda önemli olan, aile olarak defalarca birlikte çözüm çağırmak ve inanmaktır*
*
Bir eğitim öğretim yılını mutlu bitirecek öğrenciler olduğu dek; sene sonunu mutsuz, tez canlı bitirecek öğrenciler de vardır Bu öğrenciler için karne dönemi hayatlarının en sıkıntılı dönemleridir Kendileri çoktan karnenin sonucunu bilirler lakin evde bekleyen anne ve babaların son durumdan kesinkes haberleri olmayabilir Anne babalar çocuklarının genel durumunu bilseler de, son bir umutla karnenin iyi gelmesini beklerler Bu bekleyiş de çocuğu kaygılandırır*
*
Karne; ulaşılması gereken bir hedef değil, başarıya götüren bir araçtır
*
Karne, öğrencilerin okul hayatının ve derslerdeki durumunun takibi amacıyla verilir Alınan karneler aileler için; çocuğun eğitim hayatındaki gelişmeleri ve değişmeleri, spesifik bir konuya olan ilgisini, bıkkınlık yaşadığı alanları gösterir *Fakat buradaki kayda değer nokta, anne ve babanın karneyi bir övünç ya da utanç kaynağı olarak yok, çocuğunun gelişimini peşine düşüp takip etmek ve hangi alanlarda desteğe ihtiyacı olduğunu çakmak için kullanabilecekleri bir araç olarak görmeleri gerektiğidir Karneye olması gerekenden artı anlam yüklenmemeli; ulaşılması gereken bir kasıt değil, başarıya götürecek bir vasıta biçiminde yorumlanmalıdır*
*
Karnesi kötü olan çocuğunuzu, başkaları ile kıyaslamayın*
*
Karnesi kötü olan öğrenci için, ailesinin tutumu ve tepkisi önemlidir Alınan karneye gereğinden artı kasıt yükleyen aileler; çocuklarını küçük düşürücü, kıyaslayıcı, can sıkıcı davranışlar sergiler Bu davranışlar, çocuklarda olumsuz bir ego gelişimine ve kendine güven eksikliğine neden olur Bu sebeple karneyi çocuğun derslerle ilgili genel durumunu gösteren, gelişimi için yol gösteren bir araç olarak bakmak gerekir*
*
Çocuğun kendine güvenini ve motivasyonunu negatif etkileyen en etkin davranışlar arasında, kendisinin derslik arkadaşları veya diğer çocuklarla kıyaslanmasıdır Çocuklar başkaları ile kıyaslandıkça, ailelerine karşısında daha saldırgan ve saldırgan olurlar Çünkü bu çocuklar, ailelerini hiç hoşnut edemeyeceklerini düşünürler Yaşadıkları düş kırıklıkları kendi kapasitelerini engeller, yaşam boyu ailelerini hoşnut etmeye çalışır ve etraflarını denetim ederek yoğun bir kaygı yaşarlar Çocuğun kapasitesinin üzerinde beklentilere sahip almak ve yüksek hedeflere ulaşamadığını bakmak, karne döneminde hem aileler keza de çocuklar için zorlama ve endişe yaratır*
*
Cinayet atamak yerine, önce çocuğunuzu dinleyin
*
Çocuk karnesi ile eve geldiğinde şipşak taramak ve hemencecik tepki belirlemek yerine, onunla karne üzerinde konuşmak için yerinde bir zaman belirlenmelidir Fena notlar için onu cezalandırmak yerine düşük notları veya da öğretmenlerinin negatif yorumları hakkındaki fikirleri sorulmalıdır Önce çocuk dinledikten sonradan, dersler ve notlar üstünde birlikte konuşulmalı ve annebabanın fikirlerini yerinde bir dille kendisiyle paylaşması gerekir Çocuğu cezalandırmak anlık bir çözüm üretebilir ama uzun süreli çözümler için ihtimal vermez Ceza atamak, çocuğun kişisel gelişimini engeller Anne ve babanın çocuğu cezalandırmadan önce başarısızlığın altındaki nedenleri iyi araştırması gerekir Baskıcı tutumları destekleyen cezalar, çocuğu hissi ve zeka olarak olumsuz etkiler
*
Çocuğunuz ile birlikte plan hazırlayın
*
Çocuğun iyi olan dersleri için ise takdir etmeyi atlamadan, bir sonraki dönem eksiklerini nasıl tamamlamayı düşündüğü sorulmalı ve bu konuda beraberce bir plan hazırlanmalıdır Örneğin; matematik dersinden kötü notlar aldıysa her hafta sonu, o hafta okulda işlenen derslerin üzerinden gitmeye birlikte karar verilebilir veya İngilizce notları düşük ise, bilgisayarda sevinçle oynayabileceği bir yanlamasına da ingilizcesini geliştirebileceği bir Oyun araştırılabilir
*
Karnesi iyi olan çocuğu ödüllendirirken aşırıya kaçılmamalı
*
Karnesi başarılı olan çocukları ödüllendirirken, abartmamaya özen gösterilmelidir Çocuğun büyük hediyeler için yok, geleceği için çalışması sağlanmalıdır Ayrıca çocuğa verilecek hediyelerin, okul başarısına ve bireysel gelişimine katkı maddesi sağlayacak hediyelerden seçilmesine uyarı edilmelidir Bedensel değeri yüksek hediyeler yerine yaşına yerinde, işlevselliği yüksek hediyeler tercih edilmelidir Hediyelere ek olarak, çocuğa sözel olarak da başarıları hakkında bol geri bildirimlerde bulunulmalıdır
*
Kötü notlar; çocuğun, ailenin ve okulun değerlendirilmesi gerektiğini gösterir
*
Çocuğun karnesindeki her kötü anekdot; çocuğun, ailenin ve okulun değerlendirilmesi gerektiğini gösterir Yapılan değer biçme hataların ve yanlışların görülmesini, eksikleri onarmak için yeni planlar yapılmasını sağlar Bu değerleme yapılırken, çocukla birlikte olunmalı ve mutlaka onun da konu ile ilgili fikirleri sorulmalıdır Çocuğa karşı yargılayıcı, sinirli, ısrarcı olunmamalıdır Yalnızca çocuk dinlenmeli, kendisinin de yaşadığı durumla ilgili çözüm yolu üretmesine ihtimal verilmelidir Yaşadığı duyguları, mektep ve karne hakkındaki düşüncelerini, tepkileri küçümsenmemeli ve eleştirilmemelidir*
*
Çocuğunuzu yeteneğine göre yönlendirin
*
Çocukların yetenekleri keşfedilerek, bu yetenekleri doğrultusunda yönlendirilmeleri gerekir Yapamadıkları yerine yapabildikleri keşfedilip, bunlar için çocuk motive edilmeli ve özgüveninin gelişmesi sağlanmalıdır Bilhassa çocuğu eleştirirken yapıcı olmaya özen gösterilmeli, kötü olan dersleri için de motive edici aktiviteler geliştirilmelidir Başarısızlığını yüzüne vurmak yerine çocuğa inandığınızı göstermeli ve düzelme olacağı hakkında onu ikna etmelisiniz Bu durumda önemli olan, aile olarak defalarca birlikte çözüm çağırmak ve inanmaktır*
*