nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Karne dönemi, öğrenciler için hayatlarının en manâlı günlerinden biridir Karne edinmek; çocuklarda aşırı endişe yaratabildiği gibi, anne ve babayı da oldukça heyecanlandırır Kuşkusuz her annebaba çocuğunun başarılı olmasını ister Fakat beklenmeyen bir karne ile karşılaşınca nasıl tepki verilmeli?
Alınan karneye gereğinden pozitif anlam yüklenmemesi gerektiğini söyleyen Central Hospital ’dan Uzman Psikolog Aycan Bulut, aileleri uyarıyor: “Karnesi kötü olan çocuklara küstah, kıyaslayıcı ve zor duruma sokan davranışlar sergilemeyin Bu davranışlar, çocuklarda negatif bir benlik gelişimine ve kendine güven eksikliğine niçin olabilir
Bir eğitim öğretim yılını mutlu bitirecek öğrenciler olduğu dek; yıl sonunu mutsuz, kaygılı bitirecek öğrenciler de vardır Bu öğrenciler için karne dönemi hayatlarının en huzursuz dönemleridir Kendileri şimdiden karnenin sonucunu bilirler fakat evde bekleyen anne ve babaların son durumdan kesinkes haberleri olmayabilir Anne babalar çocuklarının genel durumunu bilseler de, son bir umutla karnenin iyi gelmesini beklerler Bu bekleyiş de çocuğu kaygılandırır
Karneye gereğinden fazla kasıt yüklemeyin
Karne, öğrencilerin okul hayatının ve derslerdeki durumunun takibi amacıyla verilir Alınan karneler aileler için; çocuğun eğitim hayatındaki gelişmeleri ve değişmeleri, spesifik bir konuya olan ilgisini, sıkıntı yaşadığı alanları gösterir* Ancak buradaki kayda değer nokta, anne ve babanın karneyi bir onur veya utanç kaynağı olarak yok, çocuğunun gelişimini takip etmek ve hangi alanlarda desteğe ihtiyacı olduğunu iyi anlamak için kullanabilecekleri bir vasıta olarak görmeleri gerektiğidir Karneye olması gerekenden artı kasıt yüklenmemeli; ulaşılması gereken bir kasıt değil, başarıya götürecek bir araç şeklinde yorumlanmalıdır
Çocuk, başkaları ile kıyaslanmamalı
Karnesi kötü olan öğrenci için, ailesinin tutumu ve tepkisi önemlidir Alınan karneye gereğinden fazla amaç yükleyen aileler; çocuklarını küçük düşürücü, kıyaslayıcı, can sıkıcı davranışlar sergiler Bu davranışlar, çocuklarda negatif bir benlik gelişimine ve kendine güven eksikliğine niçin olur Bu sebeple karneyi çocuğun derslerle ilgili genel durumunu gösteren, gelişimi için yol bildiren bir araç olarak görmek gerekir
Çocuğun kendine güvenini ve motivasyonunu olumsuz etkileyen en etkili davranışlar aralarında, kendisinin sınıf arkadaşları veya diğer çocuklarla kıyaslanmasıdır Çocuklar başkaları ile kıyaslandıkça, ailelerine karşı daha saldırgan ve kavgacı olurlar Çünkü bu çocuklar, ailelerini hiç hoşnut edemeyeceklerini düşünürler Yaşadıkları düş kırıklıkları kendi kapasitelerini engeller, hayat boyu ailelerini hoşnut etmeye çalışır ve etraflarını teftiş ederek yoğun bir kaygı yaşarlar Çocuğun kapasitesinin üzerinde beklentilere sahip edinmek ve yüksek hedeflere ulaşamadığını bakmak, karne döneminde ayrıca aileler keza de çocuklar için zorlama ve vesvese yaratır
Suç Oluşturan atamak çocuğun gelişimini engelleyebilir
Çocuk karnesi ile eve geldiğinde hızla göz atmak ve derhal tepki saptamak yerine, onunla karne üzerinde konuşmak için yerinde bir süre belirlenmelidir Kötü notlar için onu cezalandırmak yerine düşük notları veveya öğretmenlerinin negatif yorumları hakkındaki fikirleri sorulmalıdır Önce çocuk dinledikten sonradan, dersler ve notlar üzerinde birlikte konuşulmalı ve annebabanın fikirlerini yerinde bir dille kendisiyle paylaşması gerekir Çocuğu cezalandırmak hemen olan bir çözüm üretebilir ama uzun süreli çözümler için olasılık vermez Ceza atamak, çocuğun bireysel gelişimini engeller Anne ve babanın çocuğu cezalandırmadan önce başarısızlığın altındaki nedenleri iyi araştırması gerekir Baskıcı tutumları destekleyen cezalar, çocuğu hissi ve zeka olarak olumsuz etkiler
Çocuğun eksikleri varsa birlikte plan yapılmalı
Çocuğun iyi olan dersleri için ise takdir etmeyi atlamadan, bir sonraki dönem eksiklerini nasıl tamamlamayı düşündüğü sorulmalı ve bu konuda beraberce bir plan hazırlanmalıdır Mesela; matematik dersinden fena notlar aldıysa her hafta sonu, o hafta okulda işlenen derslerin üzerinden gitmeye birlikte karar verilebilir veya İngilizce notları düşük ise, bilgisayarda neşeyle oynayabileceği bir yana da ingilizcesini geliştirebileceği bir Oyun araştırılabilir
Ödüllendirirken aşırıya kaçmayın
Karnesi başarılı olan çocukları ödüllendirirken, abartmamaya itina gösterilmelidir Çocuğun büyük hediyeler için değil, geleceği için çalışması sağlanmalıdır Ayrıca çocuğa verilecek hediyelerin, okul başarısına ve bireysel gelişimine katkı sağlayacak hediyelerden seçilmesine uyarı edilmelidir Bedensel değeri yüksek hediyeler yerine yaşına yerinde, işlevselliği yüksek hediyeler seçim edilmelidir Hediyelere ek olarak, çocuğa sözel olarak da başarıları hakkında bol geri bildirimlerde bulunulmalıdır
Fena notların sorumlusu sadece çocuk değil
Çocuğun karnesindeki her fena not; çocuğun, ailenin ve okulun değerlendirilmesi gerektiğini gösterir Yapılan değer biçme hataların ve yanlışların görülmesini, eksikleri tamir etmek için yeni planlar yapılmasını sağlar Bu değerleme yapılırken, çocukla birlikte olunmalı ve mutlaka onun da konu ile ilgili fikirleri sorulmalıdır Çocuğa aleyhinde yargılayıcı, sinirli, ısrarcı olunmamalıdır Sadece çocuk dinlenmeli, kendisinin de yaşadığı durumla ilgili çözüm yolu üretmesine ihtimal verilmelidir Yaşadığı duyguları, mektep ve karne hakkındaki düşüncelerini, tepkileri küçümsenmemeli ve eleştirilmemelidir
Çocuğunuzun yeteneklerini keşfedin
Çocukların yetenekleri keşfedilerek, bu yetenekleri doğrultusunda yönlendirilmeleri gerekir Yapamadıkları yerine yapabildikleri keşfedilip, bunlar için çocuk motive edilmeli ve özgüveninin gelişmesi sağlanmalıdır Bilhassa çocuğu eleştirirken yapıcı olmaya özen gösterilmeli, kötü olan dersleri için de motive edici aktiviteler geliştirilmelidir Başarısızlığını yüzüne vurmak yerine çocuğa inandığınızı göstermeli ve düzelme olacağı hakkında onu ikna etmelisiniz Bu durumda önemli olan, aile olarak her zaman birlikte çözüm seslenmek ve inanmaktır
*
Alınan karneye gereğinden pozitif anlam yüklenmemesi gerektiğini söyleyen Central Hospital ’dan Uzman Psikolog Aycan Bulut, aileleri uyarıyor: “Karnesi kötü olan çocuklara küstah, kıyaslayıcı ve zor duruma sokan davranışlar sergilemeyin Bu davranışlar, çocuklarda negatif bir benlik gelişimine ve kendine güven eksikliğine niçin olabilir
Bir eğitim öğretim yılını mutlu bitirecek öğrenciler olduğu dek; yıl sonunu mutsuz, kaygılı bitirecek öğrenciler de vardır Bu öğrenciler için karne dönemi hayatlarının en huzursuz dönemleridir Kendileri şimdiden karnenin sonucunu bilirler fakat evde bekleyen anne ve babaların son durumdan kesinkes haberleri olmayabilir Anne babalar çocuklarının genel durumunu bilseler de, son bir umutla karnenin iyi gelmesini beklerler Bu bekleyiş de çocuğu kaygılandırır
Karneye gereğinden fazla kasıt yüklemeyin
Karne, öğrencilerin okul hayatının ve derslerdeki durumunun takibi amacıyla verilir Alınan karneler aileler için; çocuğun eğitim hayatındaki gelişmeleri ve değişmeleri, spesifik bir konuya olan ilgisini, sıkıntı yaşadığı alanları gösterir* Ancak buradaki kayda değer nokta, anne ve babanın karneyi bir onur veya utanç kaynağı olarak yok, çocuğunun gelişimini takip etmek ve hangi alanlarda desteğe ihtiyacı olduğunu iyi anlamak için kullanabilecekleri bir vasıta olarak görmeleri gerektiğidir Karneye olması gerekenden artı kasıt yüklenmemeli; ulaşılması gereken bir kasıt değil, başarıya götürecek bir araç şeklinde yorumlanmalıdır
Çocuk, başkaları ile kıyaslanmamalı
Karnesi kötü olan öğrenci için, ailesinin tutumu ve tepkisi önemlidir Alınan karneye gereğinden fazla amaç yükleyen aileler; çocuklarını küçük düşürücü, kıyaslayıcı, can sıkıcı davranışlar sergiler Bu davranışlar, çocuklarda negatif bir benlik gelişimine ve kendine güven eksikliğine niçin olur Bu sebeple karneyi çocuğun derslerle ilgili genel durumunu gösteren, gelişimi için yol bildiren bir araç olarak görmek gerekir
Çocuğun kendine güvenini ve motivasyonunu olumsuz etkileyen en etkili davranışlar aralarında, kendisinin sınıf arkadaşları veya diğer çocuklarla kıyaslanmasıdır Çocuklar başkaları ile kıyaslandıkça, ailelerine karşı daha saldırgan ve kavgacı olurlar Çünkü bu çocuklar, ailelerini hiç hoşnut edemeyeceklerini düşünürler Yaşadıkları düş kırıklıkları kendi kapasitelerini engeller, hayat boyu ailelerini hoşnut etmeye çalışır ve etraflarını teftiş ederek yoğun bir kaygı yaşarlar Çocuğun kapasitesinin üzerinde beklentilere sahip edinmek ve yüksek hedeflere ulaşamadığını bakmak, karne döneminde ayrıca aileler keza de çocuklar için zorlama ve vesvese yaratır
Suç Oluşturan atamak çocuğun gelişimini engelleyebilir
Çocuk karnesi ile eve geldiğinde hızla göz atmak ve derhal tepki saptamak yerine, onunla karne üzerinde konuşmak için yerinde bir süre belirlenmelidir Kötü notlar için onu cezalandırmak yerine düşük notları veveya öğretmenlerinin negatif yorumları hakkındaki fikirleri sorulmalıdır Önce çocuk dinledikten sonradan, dersler ve notlar üzerinde birlikte konuşulmalı ve annebabanın fikirlerini yerinde bir dille kendisiyle paylaşması gerekir Çocuğu cezalandırmak hemen olan bir çözüm üretebilir ama uzun süreli çözümler için olasılık vermez Ceza atamak, çocuğun bireysel gelişimini engeller Anne ve babanın çocuğu cezalandırmadan önce başarısızlığın altındaki nedenleri iyi araştırması gerekir Baskıcı tutumları destekleyen cezalar, çocuğu hissi ve zeka olarak olumsuz etkiler
Çocuğun eksikleri varsa birlikte plan yapılmalı
Çocuğun iyi olan dersleri için ise takdir etmeyi atlamadan, bir sonraki dönem eksiklerini nasıl tamamlamayı düşündüğü sorulmalı ve bu konuda beraberce bir plan hazırlanmalıdır Mesela; matematik dersinden fena notlar aldıysa her hafta sonu, o hafta okulda işlenen derslerin üzerinden gitmeye birlikte karar verilebilir veya İngilizce notları düşük ise, bilgisayarda neşeyle oynayabileceği bir yana da ingilizcesini geliştirebileceği bir Oyun araştırılabilir
Ödüllendirirken aşırıya kaçmayın
Karnesi başarılı olan çocukları ödüllendirirken, abartmamaya itina gösterilmelidir Çocuğun büyük hediyeler için değil, geleceği için çalışması sağlanmalıdır Ayrıca çocuğa verilecek hediyelerin, okul başarısına ve bireysel gelişimine katkı sağlayacak hediyelerden seçilmesine uyarı edilmelidir Bedensel değeri yüksek hediyeler yerine yaşına yerinde, işlevselliği yüksek hediyeler seçim edilmelidir Hediyelere ek olarak, çocuğa sözel olarak da başarıları hakkında bol geri bildirimlerde bulunulmalıdır
Fena notların sorumlusu sadece çocuk değil
Çocuğun karnesindeki her fena not; çocuğun, ailenin ve okulun değerlendirilmesi gerektiğini gösterir Yapılan değer biçme hataların ve yanlışların görülmesini, eksikleri tamir etmek için yeni planlar yapılmasını sağlar Bu değerleme yapılırken, çocukla birlikte olunmalı ve mutlaka onun da konu ile ilgili fikirleri sorulmalıdır Çocuğa aleyhinde yargılayıcı, sinirli, ısrarcı olunmamalıdır Sadece çocuk dinlenmeli, kendisinin de yaşadığı durumla ilgili çözüm yolu üretmesine ihtimal verilmelidir Yaşadığı duyguları, mektep ve karne hakkındaki düşüncelerini, tepkileri küçümsenmemeli ve eleştirilmemelidir
Çocuğunuzun yeteneklerini keşfedin
Çocukların yetenekleri keşfedilerek, bu yetenekleri doğrultusunda yönlendirilmeleri gerekir Yapamadıkları yerine yapabildikleri keşfedilip, bunlar için çocuk motive edilmeli ve özgüveninin gelişmesi sağlanmalıdır Bilhassa çocuğu eleştirirken yapıcı olmaya özen gösterilmeli, kötü olan dersleri için de motive edici aktiviteler geliştirilmelidir Başarısızlığını yüzüne vurmak yerine çocuğa inandığınızı göstermeli ve düzelme olacağı hakkında onu ikna etmelisiniz Bu durumda önemli olan, aile olarak her zaman birlikte çözüm seslenmek ve inanmaktır
*