iltasyazilim
FD Üye
Kavram Ne Demektir? Kavram Hakkında Bilgi
Mantık:
Kavram, objektif gerçekliğin insan beyninde yansıma biçimidir Bundan ötürüdür ancak her kavram doğrudan ya da dolambaçlı olarak tarafsız gerçekliği içerir Bu, örneğin ağaç gibi nesne kavramları için böyle olduğu gibi serbest gibi zihin kavramları için de böyledir Zümrüdü anka kuşu gibi tümüyle hayal ürünü olan kavramlar bile tarafsız gerçeklikten yansımıştır Ne var fakat böyle kavramlar tarafsız gerçekliğe döndürülemezler; benzeyen deyişle denenemez, doğrulanamazlar Bunlar bilimdışı kavramlardır Seslenmek fakat kavramları bilimsel ve bilimdışı kavramlar olmak üzere de yarmak gerekir
Kavramlar, kendisi de nesnel gerçekliğin bir ürünü olan insan beyninin etkili ve yaratıcı yapısının ürünüdürler Ama Hegel ’in Felsefe Tarihi Dersleri ’ni incelerken altını çizdiği gibi ‘ ’Kavramlar, insanın akıl ve düş gücü özgürlüğüyle varolmazlar Doğada et ve kana sahiptirler Özdekçilik de bu demektir işte Gizemli bir dille söylenirse insansal kavramlar, doğanın ruhudur Bu demektir ki insanın kavramlarında doğa orijinal ve diyalektik biçimde yansır ’ ’ İnsan ansal (zihinsel) faaliyetiyle, doğanın bu orijinal ve mantıkla ilgili yansıması ’dan kavramlar, bu kavramlardan yargılar, bu yargılardan uslamlamalar, bu uslamlamalardan varsayımlar, bu varsayımlardan kuramlar meydana getirir Onları doğada dener, doğrular ve işe koşar Mantıksal olarak nesne kavramları ikiye ayrılır: Tek bir nesnenin özelliğini belirten kavramlara kişisel kavramlar, bir nesneler sınıfının özelliklerini belirten kavramlara genel kavramlar denir Kişisel kavramlar Ahmet, İstanbul gibi isim ’lardır İnsan, cami, büyük kasaba genel kavramlardır Genel kavramlar da ikiye ayrılır: tür kavramları, tür kavramları Her tür kavramı, bir üstündeki cins kavramına göre nesil kavramı; her nesil kavramı da bir altındaki cins kavramına tarafından tür kavramıdır Örneğin omurgalılar kavramı, kuşlar kavramına göre bir cins kavramı, ve hayvanlar kavramına göre bir cins kavramıdır Kavram, sözcüğün anlamıdır Eşanlamlı birkaç sözcük tek kavramı taşıdığı gibi çokanlamlı bir sözcük de birkaç kavramı taşıyabilir Bilimlerin gen gibi kendilerine özgü kavramları bulunduğu gibi nedensellik gibi birlikte kullandıkları kavramlar da vardır kavramlarını açık seçik anlatmak ve aydınlığa kavuşturmak her bilimin görevidir
Kavramlar objektif gerçeklikten yansıdıkları için tıpkı tarafsız realite gibi belli, sakin, sonsuz ve saltık değildirler Kavramlar da nesnel gerçeklik gibi her zaman gelişirler ve yenilenirler Kavramları dondurmak,, sonsuz ve saltık saymak metafiziğin yapısı gereği gerekli olarak düştüğü büyük yanılgılardan biridir Unutulmamalıdır oysa kavramlar somutla benzer soyutlardır Elastik, devimsel, göreli, müşterek bağlılık içindedirler
Felsefe:
Hegel, Mantık adlı yapıtının başına şöyle yazmıştır: Varlık, kendinde olarak, kavram ’dır *
Mantık:
Kavram, objektif gerçekliğin insan beyninde yansıma biçimidir Bundan ötürüdür ancak her kavram doğrudan ya da dolambaçlı olarak tarafsız gerçekliği içerir Bu, örneğin ağaç gibi nesne kavramları için böyle olduğu gibi serbest gibi zihin kavramları için de böyledir Zümrüdü anka kuşu gibi tümüyle hayal ürünü olan kavramlar bile tarafsız gerçeklikten yansımıştır Ne var fakat böyle kavramlar tarafsız gerçekliğe döndürülemezler; benzeyen deyişle denenemez, doğrulanamazlar Bunlar bilimdışı kavramlardır Seslenmek fakat kavramları bilimsel ve bilimdışı kavramlar olmak üzere de yarmak gerekir
Kavramlar, kendisi de nesnel gerçekliğin bir ürünü olan insan beyninin etkili ve yaratıcı yapısının ürünüdürler Ama Hegel ’in Felsefe Tarihi Dersleri ’ni incelerken altını çizdiği gibi ‘ ’Kavramlar, insanın akıl ve düş gücü özgürlüğüyle varolmazlar Doğada et ve kana sahiptirler Özdekçilik de bu demektir işte Gizemli bir dille söylenirse insansal kavramlar, doğanın ruhudur Bu demektir ki insanın kavramlarında doğa orijinal ve diyalektik biçimde yansır ’ ’ İnsan ansal (zihinsel) faaliyetiyle, doğanın bu orijinal ve mantıkla ilgili yansıması ’dan kavramlar, bu kavramlardan yargılar, bu yargılardan uslamlamalar, bu uslamlamalardan varsayımlar, bu varsayımlardan kuramlar meydana getirir Onları doğada dener, doğrular ve işe koşar Mantıksal olarak nesne kavramları ikiye ayrılır: Tek bir nesnenin özelliğini belirten kavramlara kişisel kavramlar, bir nesneler sınıfının özelliklerini belirten kavramlara genel kavramlar denir Kişisel kavramlar Ahmet, İstanbul gibi isim ’lardır İnsan, cami, büyük kasaba genel kavramlardır Genel kavramlar da ikiye ayrılır: tür kavramları, tür kavramları Her tür kavramı, bir üstündeki cins kavramına göre nesil kavramı; her nesil kavramı da bir altındaki cins kavramına tarafından tür kavramıdır Örneğin omurgalılar kavramı, kuşlar kavramına göre bir cins kavramı, ve hayvanlar kavramına göre bir cins kavramıdır Kavram, sözcüğün anlamıdır Eşanlamlı birkaç sözcük tek kavramı taşıdığı gibi çokanlamlı bir sözcük de birkaç kavramı taşıyabilir Bilimlerin gen gibi kendilerine özgü kavramları bulunduğu gibi nedensellik gibi birlikte kullandıkları kavramlar da vardır kavramlarını açık seçik anlatmak ve aydınlığa kavuşturmak her bilimin görevidir
Kavramlar objektif gerçeklikten yansıdıkları için tıpkı tarafsız realite gibi belli, sakin, sonsuz ve saltık değildirler Kavramlar da nesnel gerçeklik gibi her zaman gelişirler ve yenilenirler Kavramları dondurmak,, sonsuz ve saltık saymak metafiziğin yapısı gereği gerekli olarak düştüğü büyük yanılgılardan biridir Unutulmamalıdır oysa kavramlar somutla benzer soyutlardır Elastik, devimsel, göreli, müşterek bağlılık içindedirler
Felsefe:
Hegel, Mantık adlı yapıtının başına şöyle yazmıştır: Varlık, kendinde olarak, kavram ’dır *