Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Kayıp Zamanın İzinde Kitapları Hangi Sırayla Okunur?

Kayıp Zamanın İzinde Kitapları Hangi Sırayla Okunur?
0
173

dadaş

FD Üye
Katılım
Ocak 9, 2022
Mesajlar
38,091
Etkileşim
1
Puan
38
Yaş
46
F-D Coin
70

À la recherche du temps perdu orijinal ismiyle yayımlanan Kayıp Vaktin İzinde, Fransız müellif Marcel Proust tarafından kaleme alınan bir romandır. Müellifin, hayatının son günlerine kadar kaleme aldığı bu roman milyonlarca sözcükten ve binlerce sayfadan oluşuyor. Kayıp Vaktin İzinde, bugün tek cilt ve iki cilt olarak farklı versiyonlarda basılsa da bu yapıtın yepyenisi yedi cilt halinde basılmıştır ve bu nedenle makul bir sırayla ilerlemektedir.

Eğer Kayıp Vaktin İzinde romanının yeni versiyonlarından birini okumayı tercih ediyorsanız hangi sırayla okunduğuna dair bir tasanız olmaz. Lakin biraz klasik ilerlemek ve yapıtı yayımlandığı sıra ile okumak isterseniz birinci hangi kitapla başlayacağınızı bilmeli ve okuma sırasını buna nazaran belirlemelisiniz. Gelin Kayıp Vaktin İzinde hangi sırayla okunur yakından bakalım ve kitabın okuyucuya sunduğu kıssayı görelim.


Kayıp Vaktin İzinde serisi hangi sırayla okunur?

Swann’ların Tarafı

Çiçek Açmış Genç Kızların Gölgesinde

Guermantes Tarafı

Sodom ve Gomorra

Mahpus

Albertine Kayıp

Yakalanan Zaman

Başlamadan evvel, Marcel Proust kimdir?

482b8a278c5dad90b66062ff776c3906c1798e81.jpeg

10 Temmuz 1871 tarihinde dünyaya gelen Marcel Proust, tam ismiyle Valentin Louis Georges Eugène Marcel Proust; Fransız bir deneme müellifi, romancı ve eleştirmendir. Kendisi bir eşcinseldi ve yapıtlarında bu temayı birinci işleyen Avrupalı romancıydı. Eğlenceye düşkün ve disiplinsizdi. 18 Kasım 1922 tarihinde hayatını kaybettiği vakit bazıları onun yaşamış en parlak müelliflerden biri olduğunu söylerken bazıları okunamayacak kadar ağır olduğunu söylüyordu.

Kayıp Vaktin İzinde romanına ön bakış:

4bdf10c10d59a387bcdfec980041a23856ede3d8.jpeg

Annesi ile yakın bir ilgisi olan Marcel Proust, 1905 yılında annesinin vefatı sonrası eline kağıdı kalemi aldı ve Kayıp Vaktin İzinde romanına başladı. 1913 yılında sıkıntı da olsa birinci cilt yayımlandı ve Proust böylelikle yazmayı sürdürdü. Hayatını kaybettiği 1922 yılında romanın son cildi üzerindeki düzeltmeleri yapmaktaydı. Yani bu roman, muharririn ölene kadar yazdığı son yapıtıdır.

Kayıp Vaktin İzinde kurgusal bir roman fakat yazarın kendi hayat öyküsünden o kadar çok ayrıntı barındırıyor ki bu durum onun otobiyografik bir eser olarak da incelenmesini sağlıyor. Eşcinsellik, gece hayatı, sapkınlık, sanat dünyası, hayat bayanları, savaş ve daha kaç bahsin muharririn bakış açısından anlatıldığı bu eser, gerçek ile kurgu ortasındaki perdenin vakit zaman kalktığı üniversal bir lisana sahip. 

Kayıp Vaktin İzinde hangi sırayla okunur? 

Swann’ların Tarafı: Serinin birinci kitabı

88ae414b6591fcfbe53e07c595744641b4b7b7c3.jpeg

Kayıp Vaktin İzinde romanının birinci cildi olan Swann’ların Tarafı, okuyucuya kucak açan ve bu romanda nelerle karşılaşacağını anlatan bir kıssa sunuyor. Bu öykünün ana karakteri Charles Swann. Swann, acı dolu bir aşkın kurbanı olmuş ve sosyetenin ortasında kaybolmuş varlıklı biridir. Odette, Gilberte üzere romanın pek çok değerli karakteri ile birinci kere bu kıssada karşılaşıyoruz. Muharrir bu öyküde belleğinin hudutlarını zorlar ve geçmişi okuyucu için tekrar canlandırır. 

Çiçek Açmış Genç Kızların Gölgesinde: Bayan ve erkekler üzerine derin bir analiz

08b408611041db1f647f86cfbaef123d4717c741.jpeg

Kayıp Vaktin İzinde romanının ikinci cildi olan Çiçek Açmış Genç Kızların Gölgesinde, 1919 yılında Goncourt Ödülü'ne layık görülmüştür. Bu ciltte yazar, bayanlar ve erkekler üzerinde derinlemesine bir tahlil yapıyor. Aynı vakitte anlatıcının Paris ve Normandiya anılarını dinliyoruz. Bu cildin kıssasında Swann ile ailesi ortasındaki alakaya daha yakından bakma fırsatı buluyoruz. Marcel Proust’un mizahi üslubunu en muvaffakiyet formda yansıttığı cilt olarak kabul edilir. 

Guermantes Tarafı: Müellifin çocukluk yıllarına yolculuk 

5840b8dfff7ee53d42a7bf889a8450abaa1d8b21.jpeg

Kayıp Vaktin İzinde romanının üçüncü cildi olan Guermantes Tarafı’nda biraz daha geçmişe gidiyor ve müellifin çocukluk devrine dönüyoruz. Eserin otobiyografik iskeletini oluşturan ana kıssa bu ciltte anlatılıyor. Aslında bu ciltte çocukluk öyküleri anlatılmasının nedeni, sonraki ciltlerde yaşanacak olayların temelini oluşturmaktır. Muharririn hem geçmiş hem de o an tanıdığı beşerler hakkındaki ferdî müşahedelerine de sık sık yer veriliyor. 

Sodom ve Gomorra: Daha sert öyküler okumaya başlıyoruz

fbe8042c012eccb8f569e534c7c351a4ec608c22.jpeg

Kayıp Vaktin İzinde romanının dördüncü cildi olan Sodom ve Gomorra, ismini Eski Ahit’te anlatılan ve batı kültüründe kendine sık sık yer bulan günahkarlar kentinden alıyor. Yani bu isimden da anlaşılacağı üzere müellif Marcel Proust, bu ciltte biraz daha sert kıssalara yer vermeye başlıyor. Aşkın ve cinselliğin muharririn bakış açısından anlatıldığı bu ciltte, romanın adım adım ilerleyişi ve muharririn o devir yaşadıkları net bir biçimde gözlemleniyor. 

Mahpus: Dilek ve kıskançlık bir kişiyi nasıl tesirler? 

6b55f9704604b7ba5e0fddc92ed7e4cbf80f9a5f.jpeg

Kayıp Vaktin İzinde romanının beşinci cildi olan Mahpus’ta anlatıcının konutuna tutsak edilen Albertine ile birlikte ona kendini tutsak eden anlatıcının öyküsünün derinlerine iniyoruz. Arzu ve kıskançlık üzere sert hisler, bu ciltte muharrir tarafından çok daha sert bir formda anlatılmayı başarıyor. Dış dünyanın bireye dayattıkları ile iç dünyasının dışarı çıkmayı bekleyen kanıları üzerinden muharrir, okur ile birlikte Venedik ve Paris sokaklarında biraz karanlık bir yürüyüşe çıkıyor. 

Albertine Kayıp: Venedik sokaklarında geçen bir hikaye

cc76b36c7565312726042f548fa070b1481527c6.jpeg

Kayıp Vaktin İzinde romanının altıncı cildi olan Albertine Kayıp, romanın beşinci cildi Mahpus’un tam olarak bittiği yerden ‘Mademoiselle Albertine gitti!’ cümlesi ile başlıyor. Bu cümlenin sahibi olan hizmetçi Françoise’ın haykırışı, dalga dalga cilt içinde dağılan bir kıssa başlatıyor. Andree ile sert bir yüzleşmenin yaşandığı bu öyküde Venedik sokaklarında biraz daha uzun vakit geçiriyor ve bir gondol seyahatine çıkıyoruz. Bu gondol seyahatinde anlatıcı, sonu romanı tamamlayacak bir dizi yeni kanıya yanlışsız kürek çekiyor.

Yakalanan Vakit: Muharririn son günleri ve final 

9f9bb989a7e96cecffb774e7f33a453d85056407.jpeg

Kayıp Vaktin İzinde romanının yedinci ve son cildi olan Yakalanan Vakit, bu kadar sert bir romana nazaran bile daha sert bir anlatıya sahip. Çünkü bu cilt yazılırken muharrir Marcel Proust son günlerini yaşamaktaydı. Tüm roman boyunca izinde olduğu kayıp vakti en sonunda yakalayan muharrir, ölümsüz bir finale imza atarak Kayıp Vaktin İzinde romanını edebiyat devlerinden biri haline getirerek noktalıyor. Muharririn son kelamı ise şu oluyor; “Böyle bir kitabı yazmayı başaran kişi ne kadar keyifli olurdu!”

Fransız müellif Marcel Proust tarafından yedi cilt olarak kaleme alınan Kayıp Vaktin İzinde romanı hangi sırayla okunur sorusunu yanıtlayarak bu etkileyici yapıtın her bir cildinin okuyucuya sunduğu kıssalardan bahsettik. Kayıp Vaktin İzinde romanı hakkındaki niyetlerinizi yorumlarda paylaşabilirsiniz. 


 

Similar threads

Zihnin, duyular olmaksızın fizikî dünyaya yönelik bilgi üretmesi mümkün değildir. Dış dünyadan gelen bilgilerle nöronlar aracılığıyla fizikî ilişki kurulmakta ve kortikal ilişkiler sayesinde hipokampus,amigdala ve hudut sisteminin başka yapılarına ulaşmaktadır. Dünyayı anlamak ve çevreyi...
Cevaplar
0
Görüntüleme
71
Spoiler içerir! 'Bir romanın birinci cümlesi, okurun o kitapla bağını belirleyebilir. Birinci cümlenin değişik olması, merak uyandırması, içtenliği ya da cazipliği romanın okunurluğunu artırabilir. Bu yüzden birinci cümleler kıymetlidir. Romanların son cümleleri de kıymetlidir. Okur, kitabı...
Cevaplar
0
Görüntüleme
86
858,528Konular
981,476Mesajlar
31,404Kullanıcılar
Üst Alt