iltasyazilim
FD Üye
Keramet: Kitap ve Sahih Sünnetin delalet ettiği şey üzere Yüce Allah’ın bazı salih kulları vasıtasıyla onlara bir ikram olmak üzere göstermiş olduğu olağanüstü hadiselerdir
Allah’ın Kitabı ve Rasulü (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in sünnetiyle amel eden salih kullarına Yüce Allah’ın lütfettiği pek çok kerametler nakledilmiştir Bu kerametler şimdiye kadar görülmüştür ve Allah’ın dilediği vakte kadar da görülmeye devam edecektir
Keramet ancak şeriata bağlı kimselerden, onun iradesi ve bilgisi dahilinde olmadan ortaya çıkan bir hadisedir Şeriata bağlı olmayan kimselerin gösterdiği harikuladelikler ise keramet olmayıp göz bağcılık şeklinde büyücü, sihirbaz ve deccallerin işlerindendir
Kerametin Meydana Geliş Sebepleri:
1) Kulun imanını pekiştirmek İmanlarının pekişmesine ihtiyaç olmadığı için pek çok sahabeden keramet hasıl olmamıştır
2) Düşmana karşı delil ortaya koymak
3) Müslümanların genelinin maslahatlarını gözetmek ve şüphe içinde olanları yakine ulaştırmak Hicri 23 yılda Ömer (Radiyallahu Anh)’in kendisi Medine’deyken minberde bulunduğu bir anda, Daru Ebcerd’e gönderdiği seriyyenin kumandanı Sariye bin Zenim (Radiyallahu Anh)’a hitaben:
‘Ey Sariye! Dağa doğru yönel!’ diyerek taktik vermesi buna örnek olabilir
İbni Kesir elBidaye ve’nNihaye Büyük İslam Tarihi 7216
Kerametin Şartları:
1) Dini bir kaideye muhalif olmamalı,
2) Yaşayan birisi tarafından gösterilmeli,
3) Bir ihtiyaç sebebiyle olmalıdır
Keramet ile herhangi bir şer’i hüküm konmaz ve var olan bir hüküm ortadan kaldırılamaz
Bazı Müslümanların keramet göstermeyişleri imanlarının zayıf olduğuna delil gösterilemediği gibi, keramet gösteren kimselerin de masum olduklarına ve emsallerinden üstün olduklarına delil gösterilemez Bu hususta İmam Şafi (Rahmetullahi Aleyh) şöyle demiştir:
“Kendisinden keramet zuhur eden herkesin velilerden olması gerekmez ‘Bu, o kimselerin keramet göstermeyenlerden üstün olduklarının delilidir’ de denilemez Keramet göstermeyenlerin niceleri vardır ki, gösterenlerden daha faziletli ve üstündür
Keramet gerçekte, bazen sahibinin yakinini güçlendirmek için ortaya çıkar, bazen de o kimsenin doğruluk ve faziletine bir kanıt olur Ancak bu keramet, o kimsenin en üstün oluşuna bir kanıt değildir Çünkü en üstün olma, yakini kesin anlamda bir iman ve tam anlamıyla Allah’ı tanımakla mümkündür
Abdullah elYafii, Kitabu Neşri’lMehasini’lGaliye 119
Allah’ın Kitabı ve Rasulü (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in sünnetiyle amel eden salih kullarına Yüce Allah’ın lütfettiği pek çok kerametler nakledilmiştir Bu kerametler şimdiye kadar görülmüştür ve Allah’ın dilediği vakte kadar da görülmeye devam edecektir
Keramet ancak şeriata bağlı kimselerden, onun iradesi ve bilgisi dahilinde olmadan ortaya çıkan bir hadisedir Şeriata bağlı olmayan kimselerin gösterdiği harikuladelikler ise keramet olmayıp göz bağcılık şeklinde büyücü, sihirbaz ve deccallerin işlerindendir
Kerametin Meydana Geliş Sebepleri:
1) Kulun imanını pekiştirmek İmanlarının pekişmesine ihtiyaç olmadığı için pek çok sahabeden keramet hasıl olmamıştır
2) Düşmana karşı delil ortaya koymak
3) Müslümanların genelinin maslahatlarını gözetmek ve şüphe içinde olanları yakine ulaştırmak Hicri 23 yılda Ömer (Radiyallahu Anh)’in kendisi Medine’deyken minberde bulunduğu bir anda, Daru Ebcerd’e gönderdiği seriyyenin kumandanı Sariye bin Zenim (Radiyallahu Anh)’a hitaben:
‘Ey Sariye! Dağa doğru yönel!’ diyerek taktik vermesi buna örnek olabilir
İbni Kesir elBidaye ve’nNihaye Büyük İslam Tarihi 7216
Kerametin Şartları:
1) Dini bir kaideye muhalif olmamalı,
2) Yaşayan birisi tarafından gösterilmeli,
3) Bir ihtiyaç sebebiyle olmalıdır
Keramet ile herhangi bir şer’i hüküm konmaz ve var olan bir hüküm ortadan kaldırılamaz
Bazı Müslümanların keramet göstermeyişleri imanlarının zayıf olduğuna delil gösterilemediği gibi, keramet gösteren kimselerin de masum olduklarına ve emsallerinden üstün olduklarına delil gösterilemez Bu hususta İmam Şafi (Rahmetullahi Aleyh) şöyle demiştir:
“Kendisinden keramet zuhur eden herkesin velilerden olması gerekmez ‘Bu, o kimselerin keramet göstermeyenlerden üstün olduklarının delilidir’ de denilemez Keramet göstermeyenlerin niceleri vardır ki, gösterenlerden daha faziletli ve üstündür
Keramet gerçekte, bazen sahibinin yakinini güçlendirmek için ortaya çıkar, bazen de o kimsenin doğruluk ve faziletine bir kanıt olur Ancak bu keramet, o kimsenin en üstün oluşuna bir kanıt değildir Çünkü en üstün olma, yakini kesin anlamda bir iman ve tam anlamıyla Allah’ı tanımakla mümkündür
Abdullah elYafii, Kitabu Neşri’lMehasini’lGaliye 119