iltasyazilim
FD Üye
Büyüklenmek, büyüklük taslamak, ululuk iddia etmek Kendini başkalarından yüksek görerek onları aşağılamak
Şeytan'a ait bir özellik olan kibir, onun Hz Adem'e secde etmesini engellemişti Cenabı Allah bunu Kur'ânı Kerim'de şöyle anlatmaktadır:
(Hz Adem'e) secde etmekten yalnızca İblis kaçındı Kibirlendi ve kâfirlerden oldu(elBakara, 234)
Küfür ve inkârın en önemli sebebi kibirdir Bunu Hz Adem (as)'ın kıssasında görmek mümkündür Nitekim şeytan'ın kibrinden dolayı isyanından sonra, inkâr ve isyan edenlerin çoğu kibir nedeniyle isyan etmişlerdir Hz Musa'nın apaçık delilleri karşısında Firavun inkâr etmişti Sonra da Musa'yı ve Harun'u, firavun ve topluluğuna mucizelerimizle gönderdik fakat onlar, kibirlendiler ve suçlu bir kavim oldular(Yûnus 1075) Hz Peygamber (sas) döneminde inkâr eden zengin ve ileri gelen insanlar kibir neticesinde inkar etmişlerdir Bu durum Kur'anı Kerim'de şöyle anlatılmaktadır: En sonunda da sırt çevirdi Büyüklük tasladı ve şöyle dedi: Bu eskilerden kalan bir sihirden başka bir şey değildir(elMüddesir, 742324), Zenginlik, ululuk ve makam sahibi olmakla kibrin yakın alakası, Allah Teâlâ'nın beytan'a şu hitabında görülmektedir: Kibirlendin mi, yoksa kendini yüce mi zannettin?(Sâd, 3875),
Kibir inkârda önemli bir rol oynadığından Allah Teâlâ Kur'ân'da kibirden ve bu kelimenin türevleri olan istikbâr, müstekbir ve kibriya'dan sık sık bahsetmektedir,
Hz, Nuh (as) oğluna vasiyet ederken iki şeyden seni menederim, biri şirk diğeri kibirdirbuyurmuştur (Ahmed b Hanbel, I, 170) Ebu Reyhâne (r,a) Hz Peygamber (sas)'den şöyle rivayet etmiştir: Cennete kibirden hiçbir şey giremez Orada bulunanlardan biri şöyle dedi: Ey Allah'ın Rasülü! Ben, kamçımın şaklaması ve ayakkabımın sağlamlığı ile güzel görünmekten hoşlanırım, bu kibir midir?Hz, Peygamber (sas) Hayır bu kibir değildir Allah güzeldir güzeli sever Kibir hakkı küçük görmek ve başı gözü ile insanlarla alay etmektir(Müslim, İman, 47; Ahmed b Hanbel, lV, 133134) buyurdu Bu hadisi şerif hakk karşısındaki alaycılık ve inkârın kibir olduğunu anlatmakla birlikte insanlarla alay etmenin kibirden kaynaklandığına işaret etmektedir Hz Peygamber yanında sol eli ile yemek yiyen bir adama sağınla yedemiştir Adam sağımla yiyemiyorumdeyince Hz Peygamber şöyle buyurmuştur: Yiyemez ol; Bu adamın sağıyla yemek yiyemiyorum demesi yalnızca kibrindendir(Müslim, Eşribe, 107)
Hz Peygamber (sas) şöyle buyurmuştur: Kalbinde hardal tanesi kadar iman olan hiç bir kimse cehenneme girmez; kalbinde hardal tanesi kadar tekebbür bulunan hiç bir kimse de cennete giremez(Müslim, İman, 147, 148, 149; Ebû Dâvud, Libâs, 26; Tirmizi, Birr, 610; İbn Mâce Mukaddime, 9; Zühd, 16), Bu hadisi şerifin Müslim'in esSahih'indeki bab başlığı, kibrin haram olması ve bunun açıklanmasışeklindedir Buradan da anlaşılacağı gibi kibir haram olan kötü huylardan birisidir Hadisteki ifade kibirli insanın cennete giremeyeceğini anlatmaktadır Ancak buradaki kibir, Allah'a ve Peygamber (sas)'e karşı olan kibirdir Ahlâkî bir özellik olarak kibir, başkalarını küçük görmek ve onlarla alay etmek anlamıyla düşünülürse bu özellik insanı dinden çıkaran bir özellik değildir Ancak haramdır, insanı dinden çıkarabilecek fiiller işlenmesine sebep olabilir Böyle bir özellik sahibi de cehennemde kibrinin cezasını çektikten sonra Allah'ın afv ve mağfiretiyle cennete girecektir, Nitekim bir âyeti kerime'de Allah Teâlâ: Biz onların kalblerindeki kin ve hasedi çıkaracağız(elHicr, 1547) buyurarak, cennete giren insanların kalbinden dünyadaki ahlâkî kusurlarının temizleneceğini anlatmaktadır
(Sorularla İslamiyet)
Şeytan'a ait bir özellik olan kibir, onun Hz Adem'e secde etmesini engellemişti Cenabı Allah bunu Kur'ânı Kerim'de şöyle anlatmaktadır:
(Hz Adem'e) secde etmekten yalnızca İblis kaçındı Kibirlendi ve kâfirlerden oldu(elBakara, 234)
Küfür ve inkârın en önemli sebebi kibirdir Bunu Hz Adem (as)'ın kıssasında görmek mümkündür Nitekim şeytan'ın kibrinden dolayı isyanından sonra, inkâr ve isyan edenlerin çoğu kibir nedeniyle isyan etmişlerdir Hz Musa'nın apaçık delilleri karşısında Firavun inkâr etmişti Sonra da Musa'yı ve Harun'u, firavun ve topluluğuna mucizelerimizle gönderdik fakat onlar, kibirlendiler ve suçlu bir kavim oldular(Yûnus 1075) Hz Peygamber (sas) döneminde inkâr eden zengin ve ileri gelen insanlar kibir neticesinde inkar etmişlerdir Bu durum Kur'anı Kerim'de şöyle anlatılmaktadır: En sonunda da sırt çevirdi Büyüklük tasladı ve şöyle dedi: Bu eskilerden kalan bir sihirden başka bir şey değildir(elMüddesir, 742324), Zenginlik, ululuk ve makam sahibi olmakla kibrin yakın alakası, Allah Teâlâ'nın beytan'a şu hitabında görülmektedir: Kibirlendin mi, yoksa kendini yüce mi zannettin?(Sâd, 3875),
Kibir inkârda önemli bir rol oynadığından Allah Teâlâ Kur'ân'da kibirden ve bu kelimenin türevleri olan istikbâr, müstekbir ve kibriya'dan sık sık bahsetmektedir,
Hz, Nuh (as) oğluna vasiyet ederken iki şeyden seni menederim, biri şirk diğeri kibirdirbuyurmuştur (Ahmed b Hanbel, I, 170) Ebu Reyhâne (r,a) Hz Peygamber (sas)'den şöyle rivayet etmiştir: Cennete kibirden hiçbir şey giremez Orada bulunanlardan biri şöyle dedi: Ey Allah'ın Rasülü! Ben, kamçımın şaklaması ve ayakkabımın sağlamlığı ile güzel görünmekten hoşlanırım, bu kibir midir?Hz, Peygamber (sas) Hayır bu kibir değildir Allah güzeldir güzeli sever Kibir hakkı küçük görmek ve başı gözü ile insanlarla alay etmektir(Müslim, İman, 47; Ahmed b Hanbel, lV, 133134) buyurdu Bu hadisi şerif hakk karşısındaki alaycılık ve inkârın kibir olduğunu anlatmakla birlikte insanlarla alay etmenin kibirden kaynaklandığına işaret etmektedir Hz Peygamber yanında sol eli ile yemek yiyen bir adama sağınla yedemiştir Adam sağımla yiyemiyorumdeyince Hz Peygamber şöyle buyurmuştur: Yiyemez ol; Bu adamın sağıyla yemek yiyemiyorum demesi yalnızca kibrindendir(Müslim, Eşribe, 107)
Hz Peygamber (sas) şöyle buyurmuştur: Kalbinde hardal tanesi kadar iman olan hiç bir kimse cehenneme girmez; kalbinde hardal tanesi kadar tekebbür bulunan hiç bir kimse de cennete giremez(Müslim, İman, 147, 148, 149; Ebû Dâvud, Libâs, 26; Tirmizi, Birr, 610; İbn Mâce Mukaddime, 9; Zühd, 16), Bu hadisi şerifin Müslim'in esSahih'indeki bab başlığı, kibrin haram olması ve bunun açıklanmasışeklindedir Buradan da anlaşılacağı gibi kibir haram olan kötü huylardan birisidir Hadisteki ifade kibirli insanın cennete giremeyeceğini anlatmaktadır Ancak buradaki kibir, Allah'a ve Peygamber (sas)'e karşı olan kibirdir Ahlâkî bir özellik olarak kibir, başkalarını küçük görmek ve onlarla alay etmek anlamıyla düşünülürse bu özellik insanı dinden çıkaran bir özellik değildir Ancak haramdır, insanı dinden çıkarabilecek fiiller işlenmesine sebep olabilir Böyle bir özellik sahibi de cehennemde kibrinin cezasını çektikten sonra Allah'ın afv ve mağfiretiyle cennete girecektir, Nitekim bir âyeti kerime'de Allah Teâlâ: Biz onların kalblerindeki kin ve hasedi çıkaracağız(elHicr, 1547) buyurarak, cennete giren insanların kalbinden dünyadaki ahlâkî kusurlarının temizleneceğini anlatmaktadır
(Sorularla İslamiyet)