adanali
FD Üye
- Katılım
- Eki 20, 2019
- Mesajlar
- 2,792
- Etkileşim
- 0
- Puan
- 36
- Yaş
- 36
- Konum
- Adana
- Web sitesi
- bilgilihocam.com
- F-D Coin
- 69
Kıbleye Karşı Ayak Uzatarak Yatmak Caiz mi ?
Kıbleye doğru ayak uzatarak yatmak mekruhtur.
“Uykunuzu size dinlenme vasıtası kıldık.”1
buyuran Cenab-ı Hak, uykunun da bir nimet olduğunu bildirmektedir. Uyku bir istirahat vasıtası, gün boyu yorulan vücut makinasının dinlenmesine yardımcı olması, bir sonraki güne daha zinde ve canlı bir şekilde başlanmasına vesile olduğu için de nimet olmuştur.
Ancak bu nimeti yerli yerinde kullanmak lazımdır. çünkü, uykuya ihtiyacımız kadar kullanmadığımız zaman bizi pekçok dünya ve ahiret nimetlerinden mahrum edecek bir şekle girebilmektedir. Bundan dolayı bir gaflet anı olan uyku vaktini iyi ayarlamak, ancak ihtiyacımız miktarınca istifade etmek unutmamamız gereken bir husustur.
Bir hadis-i şerifte uykuyu ölümün küçük kardeşi olarak vasıflandıran Peygamber Efendimiz (a.s.m.), bundan dolayı uyku ve ölümün Cennette bulunmadığına işaret buyurmaktadır.2
İşte ölümün kardeşi olan uykuya dalmadan önce, o anımızın ibadet içinde geçmesi için hazırlıklı bulunmakta büyük fayda vardır. Nasıl ki, ölmeden önce mümkün oldukça dua, ibadet, zikir ve hizmetlerimizle ona hazır olmaya çalışıyorsak, uykudan önce de aynı şekilde hazırlıklı bulunmak gerekir.
Gözümüzü bu dünyada kapattığımız gibi ancak kabirde açmak gibi çok kere aklımıza getiremediğimiz bir hakikat mevcut. Zaten mü'min her vakit ve fırsatta dünyaya gönderiliş maksadını düşünmek, yaratılış gayesini idrak etmek durumunda değil midir?
İşte uyumadan önce neler yapılması gerektiğini, nasıl bir hazırlık içinde bulunmak icap ettiğini Peygamberimizin (a.s.m.) tatbiki sünnetinden öğreniyoruz.
Peygamber Efendimiz (a.s.m.) yatağa girmeden önce abdest alır, bazı dualar okur, cephesi kıbleye gelecek şekilde sağ avucunu sağ yanağına koyar, tefekkür ve zikir içinde uykuya dalardı. Seher vakti de erken kalkar, huzur ve huşu içinde Rabbinin dergahına yönelirdi.
Peygamberimizin (a.s.m.) uyku anı bizimki gibi değildi. Onun gözleri uyusa da, kalbi uyumaz, gaflet içinde bulunmazdı.
Kıble cihetinin diğer yönlerden farklı olarak mukaddes bir manası vardır. Bütün Müslümanların hergün beş vakit namaz için durdukları bir yöndür. Her mü'minin sadece ibadet için yöneldiği kıbleye tazim etmek, hürmet göstermek gerekir.
Bundan dolayı gerek yatarken, gerekse uyanıkken kıbleye karşı ayakları uzatmak mekruhtur, İslam adabına uygun düşmez. Bilhassa yatarken mümkün oldukça kıbleye karşı ayak uzatmamak lazımdır. Ancak yatağı başka türlü sermek mümkün olmuyor, ayak tarafı mecburen kıble tarafına geliyorsa, bunda bir zaruret olduğundan bir mahzur olmaz.
Dipnotlar:
1. Nebe Suresi, 9.
2. Keşfü'l-Hafa, 2: 329.
Kıbleye doğru ayak uzatarak yatmak mekruhtur.
“Uykunuzu size dinlenme vasıtası kıldık.”1
buyuran Cenab-ı Hak, uykunun da bir nimet olduğunu bildirmektedir. Uyku bir istirahat vasıtası, gün boyu yorulan vücut makinasının dinlenmesine yardımcı olması, bir sonraki güne daha zinde ve canlı bir şekilde başlanmasına vesile olduğu için de nimet olmuştur.
Ancak bu nimeti yerli yerinde kullanmak lazımdır. çünkü, uykuya ihtiyacımız kadar kullanmadığımız zaman bizi pekçok dünya ve ahiret nimetlerinden mahrum edecek bir şekle girebilmektedir. Bundan dolayı bir gaflet anı olan uyku vaktini iyi ayarlamak, ancak ihtiyacımız miktarınca istifade etmek unutmamamız gereken bir husustur.
Bir hadis-i şerifte uykuyu ölümün küçük kardeşi olarak vasıflandıran Peygamber Efendimiz (a.s.m.), bundan dolayı uyku ve ölümün Cennette bulunmadığına işaret buyurmaktadır.2
İşte ölümün kardeşi olan uykuya dalmadan önce, o anımızın ibadet içinde geçmesi için hazırlıklı bulunmakta büyük fayda vardır. Nasıl ki, ölmeden önce mümkün oldukça dua, ibadet, zikir ve hizmetlerimizle ona hazır olmaya çalışıyorsak, uykudan önce de aynı şekilde hazırlıklı bulunmak gerekir.
Gözümüzü bu dünyada kapattığımız gibi ancak kabirde açmak gibi çok kere aklımıza getiremediğimiz bir hakikat mevcut. Zaten mü'min her vakit ve fırsatta dünyaya gönderiliş maksadını düşünmek, yaratılış gayesini idrak etmek durumunda değil midir?
İşte uyumadan önce neler yapılması gerektiğini, nasıl bir hazırlık içinde bulunmak icap ettiğini Peygamberimizin (a.s.m.) tatbiki sünnetinden öğreniyoruz.
Peygamber Efendimiz (a.s.m.) yatağa girmeden önce abdest alır, bazı dualar okur, cephesi kıbleye gelecek şekilde sağ avucunu sağ yanağına koyar, tefekkür ve zikir içinde uykuya dalardı. Seher vakti de erken kalkar, huzur ve huşu içinde Rabbinin dergahına yönelirdi.
Peygamberimizin (a.s.m.) uyku anı bizimki gibi değildi. Onun gözleri uyusa da, kalbi uyumaz, gaflet içinde bulunmazdı.
Kıble cihetinin diğer yönlerden farklı olarak mukaddes bir manası vardır. Bütün Müslümanların hergün beş vakit namaz için durdukları bir yöndür. Her mü'minin sadece ibadet için yöneldiği kıbleye tazim etmek, hürmet göstermek gerekir.
Bundan dolayı gerek yatarken, gerekse uyanıkken kıbleye karşı ayakları uzatmak mekruhtur, İslam adabına uygun düşmez. Bilhassa yatarken mümkün oldukça kıbleye karşı ayak uzatmamak lazımdır. Ancak yatağı başka türlü sermek mümkün olmuyor, ayak tarafı mecburen kıble tarafına geliyorsa, bunda bir zaruret olduğundan bir mahzur olmaz.
Dipnotlar:
1. Nebe Suresi, 9.
2. Keşfü'l-Hafa, 2: 329.