iltasyazilim
FD Üye
Kibrin dindeki yeri
Sual: Kibrin dindeki yeri nedir?
CEVAP
Kibir, kendisini başkasından üstün görmektir Hadisi şerifte buyuruluyor ki:
(Kibir, hakka, razı olmamak ve insanları küçük görmektir) Müslim
Fudayl bin Iyad hazretleri, (Tevazu, ister cahilden, ister çocuktan duyulsa da hakkı tereddütsüz kabul etmektir) buyuruyor Kabul edemeyen kibirlidir Kibirli, kendini başkasından üstün görmekle, kalbi rahat eder Burada başkasını düşünmez Kendini ve ibadetlerini beğenir
Kibir, kötü huydur, haramdır Allahü teâlâyı unutmanın alametidir Kibirli olan, salih insan olamaz Kibirli değilim diyen, kibirlidir Kibir her iyiliğe engeldir, her kötülüğün anahtarıdır
İki âyeti kerime meali şöyledir:
(Cehennem, kibirliler için ne çirkin ve ne kötü bir yerdir) Nahl 29
(Allah, kibredenleri sevmez) Nahl 23
Hadisi şeriflerde de buyuruluyor ki:
(En şerliniz, katı kalbli ve kibirli olandır) İ Ahmed
(Kibirli, ahirette Allahü teâlâyı gazaplı bulur) Buhari
(Allahü teâlâ, kibirliyi alçaltır, tevazu sahibini yükseltir) Taberani
(Kibirli, Cehennemin en derin ve azabı en şiddetli olan Bolis çukuruna atılır) İ Ahlakı
(Kalbinde zerre kadar kibir olan Cennete giremez) Müslim
(Yiyin, için, giyinin ve sadaka verin, fakat israftan ve kibirden sakının) İbni Mace
(Hazreti Nuh, ölürken çocuklarına, “Şirk ile kibirden çok sakının buyurdu) Hakim
(Kibir, İblisi Hazreti Âdem’e doğru secde ettirmemiştir) İ Asakir
(Kibirliler kıyamette zerre gibi ayak altında kalır Herkes onları çiğner) Tirmizi
(Allahü teâlânın buğzettiği üç kimse: Zâni ihtiyar, kibirli fakir ve zalim lider) Tirmizi, Nesai
(Kibir, her güzelliğin, her iyiliğin, her nimetin âfetidir) Deylemi
(Kibirli fakire şiddetli azap vardır) Müslim
(Cehennem, kibirsiz olan müslümana haram olur) Beyheki
(Kendisine el pençe an durulmasını isteyen Cehenneme hazırlansın!) İ Ahmed
(Kibir, hıyanet ve borçtan temiz olarak ölenin gideceği yer Cennettir) Nesai
(Allahü teâlâ buyurdu ki: Kibriya ve azamet bana mahsustur Bu ikisinde bana ortak olanı hiç acımadan Cehenneme atarım) Müslim
Kibir, diğer günahlardan niçin daha büyüktür? Çünkü kibir, yani büyüklük ancak Allahü teâlâya mahsus iken, kulun kibirlenmesi, bir kölenin hükümdarın tacını başına geçirerek onun tahtında oturup hükmetmesine benzer Hükümdarın bir emrini yapmayarak suç işlemekle, hükümdarlığına sahip çıkmak arasında elbette büyük fark vardır İşte kibirlenmek, Allah’ın emrini yapmamak gibi bir suç değil, bizzat ilah olmak gibi büyük suç oluyor
Bu suçun biraz daha aşağısı ilahlığa ortak olmaktır Hükümdarın maiyetine hakaret eden, onlara üstünlük taslayan ve onları kendi idaresine almak isteyen kimse, bir noktada hükümdara ortak olmuş sayılır Her ne kadar bunun tahtına oturmak gibi değilse de ona yakındır Bütün yaratıklar, Allahü teâlânın kullarıdır Bunlar üzerinde büyüklük, hakimiyet, yalnız Ona mahsustur İnsanlara bu şekilde kibirlenen, Allahü teâlâya ortak olmuş sayılır
Aklı olan, kendini ve Rabbini tanıyan, hiç kibredebilir mi? İnsan aşağılığını, acizliğini, Rabbine karşı her an izhar etmek mecburiyetindedir Bunun için her an her yerde aczini göstermesi, tevazu üzere bulunması gerekir Büyüklenerek ben demek feyz ve bereketi keser
Hazreti Ebu Bekir buyuruyor ki:
Kibirden sakının Topraktan yaratılıp, yine toprağa dönecek olan bir varlığın kibirlenmesi, bugün var, yarın yok olan bir varlığın kendini beğenmesi ne kadar anlamsızdır
Kibirli hakkı kabul etmez
Asıl düşman içerdedir, bu da nefsimizdir En büyük düşman, insanın nefsidir Nefsinin arzularına tâbi olanın, Allahü teâlâya kul olması zordur Nefs daima kötü şeyleri ister Haram işlemek nefse esir olmayı gösterir Nefs, bütün iyiliklerden süzülmüş, sadece bütün kötülüklerin bulunduğu en ahmak yaratıktır Nefs bir kötülük deposudur Kendini iyi zanneder, halbuki süper cahildir Her istediği aleyhinedir Gıdası haramlardır Asıl arzusu ilah olmaktır
Tatmin olmaz kötülük yaptırmakla,
Rahat bulur kendine taptırmakla
Büyük küçük herkeste nefs vardır Hiç kimse emir almak istemez Küçük diye, çocuk diye geçmemeli, onun gururu ile oynamamalı Ankara’ya yeğenimi ziyarete gitmiştim Yeğenimin 23 yaşlarındaki kızının ayakları çıplaktı Bir ayağı betonda bir ayağı halının üzerindeydi Ona, betona basma, öteki ayağını da halının üstüne koy dedim Sen bana ne karışıyorsun, ben kârımı zararımı bilmez miyim der gibi, bana ters ters baktı Sonra hışımla, inatla halıdaki ayağını kaldırıp betondaki öteki ayağının yanına sertçe koydu Çocuk olduğu için tepkisini gizleyemedi Büyükler de aynen o tepkiyi gösteriyorlar, fakat ayıplanacağız diye tepkilerini belli etmemeye çalışıyorlar Bir arkadaş anlattı: Kime sabah namazına gel dediysem herkes bir mazeret buldu, inşallah geliriz diyen kimse çıkmadı Kimisi, (Sen yatsıya gelmiyorsun biz de sabaha, sen önce kendine bak Hem biz evde çoluk çocukla cemaat yapıyoruz) dedi
Halbuki haklı bile olsalar, geçerli bir mazeretleri bulunsa bile, tepki göstermemeleri gerekirdi Doğru söz kimden gelirse gelsin inat etmeden kabul etmek gerekirdi Mazeretinden dolayı gelemiyorsa, (İnşallah) da denemez miydi? Nefs, kibir hepimizde mevcuttur Bunu azaltmaya çalışmamız lazımdır Dinin her emrine uymakta ve yasak ettiği her şeyden kaçmakta mutlaka nefsi kırma payı vardır Buna riyazet ve mücahede denir Riyazet, nefsin arzularını haram ve mekruhları yapmamaktır Mücahede, nefsin istemediği şeyleri ibadetleri yapmak demektir
Kibir, şirkin kardeşidir Kibir taşıyan kafada, akıl bulunmaz Nefsi aradan çekmeli, kendimizi beğenmemeliyiz, kendimizden iğrenmeliyiz, kendinden tiksinmeyen kurtulamaz
Bir kimseye emri maruf yapınca, Allah’tan kork şunu yap, şunu yapma denince, eğer kabul etmezse o kişi nefsine mağlup olmuş demektir Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Allah’tan kork diyene, sen önce kendine bak diyeni Allahü teâlâ sevmez) Beyheki
Hakkı, doğruyu kim söylerse söylesin kabul etmek gerekir Doğru olan bir şeyi kabul etmemeye inat denir İnat, karşımızdakini aşağı görmek, ondan nefret etmek, ona düşmanlık beslemek, haset etmek gibi sebeplerden ileri gelir Hakkı, düşmanımız da söylese kabul etmeliyiz Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Küçük, büyük, iyi kötü veya hoşlanmadığın biri, hakkı söylerse, kabul et) Deylemi
(Bilmediği bir hususta inat edene, inadından vazgeçene kadar Allahü teâlâ gazap eder) İEbiddünya
(Kibirli, hakkı küçük görür, inkâr eder, insanlara hakaret gözü ile bakar) İGazali
(Müslümanı hakir görmek, kişiye kötülük olarak yeter) Müslim
(Kendini beğenen helak olur) Buhari
Abdülkadir Geylani hazretleri de, (Kardeşinin yaptığı öğüdü kabul et Ona itiraz etme) buyurdu
Kendini Cennetlik, günahkârı Cehennemlik bilmemeli
Sual: Bir Müslümanın, kendini Cennetlik gibi, günahkârları da Cehennemlik gibi görmesi doğru mudur?
CEVAP
Günahkârları beğenmemelidir, fakat kendini günahkârlardan üstün de görmemelidir Kendini Cennetlik, günahkârı Cehennemlik bilmemelidir Hatta kâfir için bile böyle düşünmemelidir Kâfir, bir Kelimei şehadet getirerek Cennetlik, kendisi bir söz söyliyerek Cehennemlik olabilir
İsrailoğullarından bir eşkıya, kırk yıl günah işler Bir gün Hazreti İsa’yı havarilerden biri ile giderken görür Yaptığı eşkıyalığa pişman olur Ben bunlara katılayımdiyerek peşlerine takılır Havarinin yanına yaklaşır, Benim gibi bir eşkıyanın böyle bir zatın yanında gitmesi uygun olur mu?diye düşünür Havari de, Bu yol kesici nereden çıktı? Benimle nasıl gelir?diyerek ondan uzaklaşıp İsa aleyhisselama yaklaşır Allahü teâlâ Hazreti İsa'ya vahyeder ki:
(İkisine de söyle! İkisinin de geçmişlerini mahvettim Yeniden amele başlasınlar Kendini beğendiği için havarinin ibadetini mahvettim Kendini aşağı gördüğü için de eşkıyanın günahlarını affettim)
Hazreti İsa, durumu her ikisine de bildirir ve eşkıyayı havarileri arasına alır (İ Gazali)
Amr bin Şeybe hazretleri anlatır:
“Mekke’de Safa ile Merve arasında bulunuyorduk Bir adamın katır üzerinde geldiğini, etrafındaki hizmetçilerin herkese karşı sert davrandıklarını, adamın heybet ve ihtişam içinde olduğunu gördük Aradan yıllar geçti, deve üzerinde Bağdat’a girdim Orada başı açık, yalınayak, uzun saçlı pejmürde bir adam gördüm Tanıyacak gibi oldum Adam, kendine dikkatle bakışımın sebebini sordu (Seni birine benzetiyorum) dedim ve kime benzettiğimi anlattım Adam da, (İşte o gördüğün benim Tevazu gösterilmesi gereken yerde kibirlendim Şimdi ise bu hâle düştüm) dedi
Bir kimse, biraz bilgiliyse, ibadet de yapıyorsa, kibirden zor kurtulur Bilgisiz insanı, hayvan gibi görür Kendisi için sevdiğini başkası için sevemez Hak ve hakikati başkalarından duysa kabul etmek istemez Onların nasihatine, tavsiyesine uymayı nefsine yediremez
Kendini üstün görmek
Sual: Mektubat’ta, kendisini Frenk kâfirinden aşağı görmek diye bir ifade var Kendini Frenk kâfirinden aşağı görmek ne demek? Bir de orada İmamı Rabbani hazretleri, (Sol tarafımdaki melek durmadan günahlarımı yazıyor; ama sağ tarafımdaki melek yirmi yıldır hiçbir şey yazmıyor) buyuruyor Bu ne demektir?
CEVAP
O büyüklerde ruh ve nefs birbirinden o kadar ayrılmışlardır ki, onlar nefsi kendileri olarak görürler Nefiste hiçbir iyilik yoktur; çünkü nefsin nihai hedefi günah işlete işlete insanı kâfir yapmaktır Nefis, adeta kötülüklerin posasıdır Sanki bademyağı ile posası gibidir Hâlbuki kâfirlerde ruh ölüdür; ama dürüstlük, cömertlik gibi iyi vasıflar vardır O büyükler bundan dolayı kendi nefslerini o Frenk kâfirinden üstün görmezler Bundan dolayı da, sağ tarafındaki meleğin hiç yazmadığını; sol tarafındaki meleğin ise devamlı yazdığını görürler
Bütün Müslümanlara dua etmeli
Sual: Bende bir huy oluştu; karşımdaki kişinin fâsık, mezhepsiz, bid’at ehli vs olup olmadığına çok dikkat ediyorum Öyle olunca da kendimi korumak için araya mesafe koyuyorum Bazen kibirlenirim diye de korkuyorum Kibirlenmemek için ne düşünmek lazım?
CEVAP
O İyi huy Kibirlenmemek elde değil yani bundan kurtulmak çok zor İnsanların hâli ortada Bakıyorsunuz adam fâsık, yahut mezhepsiz bid’at ehli Fâsık, mezhepsiz bid’at ehli olmadığımız için ister istemez elhamdülillah ben değilim diyorsunuz
Kibirlenmemek için, o bir gün tevbe eder kurtulur da, Allah saklasın ben sapıtabilirim diyerek kendimizi ondan üstün bilmemeliyiz Bütün müslümanların ehli sünnet itikadına kavuşmaları, dünya ve ahiret saadetine nail olmaları için dua etmeliyiz
Büyükleri kalkarak karşılamalı
Sual: Hadisi şerifte, bir kimse gelince, ayağa kalkmanın yasak olduğu bildiriliyormuş Şimdi biri gelince ayağa kalkınca günah mı işliyoruz?
CEVAP
Hadisi şerifleri herkes anlayamaz Hadisi şerifleri âlimlerin açıklaması ile okumalıdır! Evet hadisi şeriflerde (Haşimoğulları hariç birbirinize ayağa kalkmayın!) ve (Hasan ve Hüseyin ve onların sülalesi Şerifler ve Seyyidler hariç, Kureyşe ayağa kalkmayın!) buyuruldu Bu hadisi şeriflerin açıklamasında, İslam âlimleri, (Büyükler gelince kalkarak karşılamak müstehaptır Kendi gelince, kalkılmasını sevmek mekruhtur) buyuruyor (Reddül Muhtar)
Havalı meslekler
Sual: Tanıdığım çok doktor var Hemen hepsi kendini tanıtırken ben doktor falanca diyor Çok yakından tanıdığım doktor arkadaşım bana bile, ben doktor falanca diyor Bana mesaj ve mail yazarken de, yine altına Dr falanca yazıyor Avukat, mühendis, öğretmen niye unvanını böyle kullanmıyor da, bu doktorlar kullanıyor? Acaba kibirden mi ileri geliyor?
CEVAP
Alışkanlıktan olabilir Doktorluğundan bahsetmeyenler de vardır Hepsi için genel bir hükme varmak yanlış olur Emekli subaylardan da veya başka meslek sahiplerinden de unvanını kullanan çok oluyor Hepsi için kibirli demek doğru olmaz
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
Sual: Kibrin dindeki yeri nedir?
CEVAP
Kibir, kendisini başkasından üstün görmektir Hadisi şerifte buyuruluyor ki:
(Kibir, hakka, razı olmamak ve insanları küçük görmektir) Müslim
Fudayl bin Iyad hazretleri, (Tevazu, ister cahilden, ister çocuktan duyulsa da hakkı tereddütsüz kabul etmektir) buyuruyor Kabul edemeyen kibirlidir Kibirli, kendini başkasından üstün görmekle, kalbi rahat eder Burada başkasını düşünmez Kendini ve ibadetlerini beğenir
Kibir, kötü huydur, haramdır Allahü teâlâyı unutmanın alametidir Kibirli olan, salih insan olamaz Kibirli değilim diyen, kibirlidir Kibir her iyiliğe engeldir, her kötülüğün anahtarıdır
İki âyeti kerime meali şöyledir:
(Cehennem, kibirliler için ne çirkin ve ne kötü bir yerdir) Nahl 29
(Allah, kibredenleri sevmez) Nahl 23
Hadisi şeriflerde de buyuruluyor ki:
(En şerliniz, katı kalbli ve kibirli olandır) İ Ahmed
(Kibirli, ahirette Allahü teâlâyı gazaplı bulur) Buhari
(Allahü teâlâ, kibirliyi alçaltır, tevazu sahibini yükseltir) Taberani
(Kibirli, Cehennemin en derin ve azabı en şiddetli olan Bolis çukuruna atılır) İ Ahlakı
(Kalbinde zerre kadar kibir olan Cennete giremez) Müslim
(Yiyin, için, giyinin ve sadaka verin, fakat israftan ve kibirden sakının) İbni Mace
(Hazreti Nuh, ölürken çocuklarına, “Şirk ile kibirden çok sakının buyurdu) Hakim
(Kibir, İblisi Hazreti Âdem’e doğru secde ettirmemiştir) İ Asakir
(Kibirliler kıyamette zerre gibi ayak altında kalır Herkes onları çiğner) Tirmizi
(Allahü teâlânın buğzettiği üç kimse: Zâni ihtiyar, kibirli fakir ve zalim lider) Tirmizi, Nesai
(Kibir, her güzelliğin, her iyiliğin, her nimetin âfetidir) Deylemi
(Kibirli fakire şiddetli azap vardır) Müslim
(Cehennem, kibirsiz olan müslümana haram olur) Beyheki
(Kendisine el pençe an durulmasını isteyen Cehenneme hazırlansın!) İ Ahmed
(Kibir, hıyanet ve borçtan temiz olarak ölenin gideceği yer Cennettir) Nesai
(Allahü teâlâ buyurdu ki: Kibriya ve azamet bana mahsustur Bu ikisinde bana ortak olanı hiç acımadan Cehenneme atarım) Müslim
Kibir, diğer günahlardan niçin daha büyüktür? Çünkü kibir, yani büyüklük ancak Allahü teâlâya mahsus iken, kulun kibirlenmesi, bir kölenin hükümdarın tacını başına geçirerek onun tahtında oturup hükmetmesine benzer Hükümdarın bir emrini yapmayarak suç işlemekle, hükümdarlığına sahip çıkmak arasında elbette büyük fark vardır İşte kibirlenmek, Allah’ın emrini yapmamak gibi bir suç değil, bizzat ilah olmak gibi büyük suç oluyor
Bu suçun biraz daha aşağısı ilahlığa ortak olmaktır Hükümdarın maiyetine hakaret eden, onlara üstünlük taslayan ve onları kendi idaresine almak isteyen kimse, bir noktada hükümdara ortak olmuş sayılır Her ne kadar bunun tahtına oturmak gibi değilse de ona yakındır Bütün yaratıklar, Allahü teâlânın kullarıdır Bunlar üzerinde büyüklük, hakimiyet, yalnız Ona mahsustur İnsanlara bu şekilde kibirlenen, Allahü teâlâya ortak olmuş sayılır
Aklı olan, kendini ve Rabbini tanıyan, hiç kibredebilir mi? İnsan aşağılığını, acizliğini, Rabbine karşı her an izhar etmek mecburiyetindedir Bunun için her an her yerde aczini göstermesi, tevazu üzere bulunması gerekir Büyüklenerek ben demek feyz ve bereketi keser
Hazreti Ebu Bekir buyuruyor ki:
Kibirden sakının Topraktan yaratılıp, yine toprağa dönecek olan bir varlığın kibirlenmesi, bugün var, yarın yok olan bir varlığın kendini beğenmesi ne kadar anlamsızdır
Kibirli hakkı kabul etmez
Asıl düşman içerdedir, bu da nefsimizdir En büyük düşman, insanın nefsidir Nefsinin arzularına tâbi olanın, Allahü teâlâya kul olması zordur Nefs daima kötü şeyleri ister Haram işlemek nefse esir olmayı gösterir Nefs, bütün iyiliklerden süzülmüş, sadece bütün kötülüklerin bulunduğu en ahmak yaratıktır Nefs bir kötülük deposudur Kendini iyi zanneder, halbuki süper cahildir Her istediği aleyhinedir Gıdası haramlardır Asıl arzusu ilah olmaktır
Tatmin olmaz kötülük yaptırmakla,
Rahat bulur kendine taptırmakla
Büyük küçük herkeste nefs vardır Hiç kimse emir almak istemez Küçük diye, çocuk diye geçmemeli, onun gururu ile oynamamalı Ankara’ya yeğenimi ziyarete gitmiştim Yeğenimin 23 yaşlarındaki kızının ayakları çıplaktı Bir ayağı betonda bir ayağı halının üzerindeydi Ona, betona basma, öteki ayağını da halının üstüne koy dedim Sen bana ne karışıyorsun, ben kârımı zararımı bilmez miyim der gibi, bana ters ters baktı Sonra hışımla, inatla halıdaki ayağını kaldırıp betondaki öteki ayağının yanına sertçe koydu Çocuk olduğu için tepkisini gizleyemedi Büyükler de aynen o tepkiyi gösteriyorlar, fakat ayıplanacağız diye tepkilerini belli etmemeye çalışıyorlar Bir arkadaş anlattı: Kime sabah namazına gel dediysem herkes bir mazeret buldu, inşallah geliriz diyen kimse çıkmadı Kimisi, (Sen yatsıya gelmiyorsun biz de sabaha, sen önce kendine bak Hem biz evde çoluk çocukla cemaat yapıyoruz) dedi
Halbuki haklı bile olsalar, geçerli bir mazeretleri bulunsa bile, tepki göstermemeleri gerekirdi Doğru söz kimden gelirse gelsin inat etmeden kabul etmek gerekirdi Mazeretinden dolayı gelemiyorsa, (İnşallah) da denemez miydi? Nefs, kibir hepimizde mevcuttur Bunu azaltmaya çalışmamız lazımdır Dinin her emrine uymakta ve yasak ettiği her şeyden kaçmakta mutlaka nefsi kırma payı vardır Buna riyazet ve mücahede denir Riyazet, nefsin arzularını haram ve mekruhları yapmamaktır Mücahede, nefsin istemediği şeyleri ibadetleri yapmak demektir
Kibir, şirkin kardeşidir Kibir taşıyan kafada, akıl bulunmaz Nefsi aradan çekmeli, kendimizi beğenmemeliyiz, kendimizden iğrenmeliyiz, kendinden tiksinmeyen kurtulamaz
Bir kimseye emri maruf yapınca, Allah’tan kork şunu yap, şunu yapma denince, eğer kabul etmezse o kişi nefsine mağlup olmuş demektir Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Allah’tan kork diyene, sen önce kendine bak diyeni Allahü teâlâ sevmez) Beyheki
Hakkı, doğruyu kim söylerse söylesin kabul etmek gerekir Doğru olan bir şeyi kabul etmemeye inat denir İnat, karşımızdakini aşağı görmek, ondan nefret etmek, ona düşmanlık beslemek, haset etmek gibi sebeplerden ileri gelir Hakkı, düşmanımız da söylese kabul etmeliyiz Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Küçük, büyük, iyi kötü veya hoşlanmadığın biri, hakkı söylerse, kabul et) Deylemi
(Bilmediği bir hususta inat edene, inadından vazgeçene kadar Allahü teâlâ gazap eder) İEbiddünya
(Kibirli, hakkı küçük görür, inkâr eder, insanlara hakaret gözü ile bakar) İGazali
(Müslümanı hakir görmek, kişiye kötülük olarak yeter) Müslim
(Kendini beğenen helak olur) Buhari
Abdülkadir Geylani hazretleri de, (Kardeşinin yaptığı öğüdü kabul et Ona itiraz etme) buyurdu
Kendini Cennetlik, günahkârı Cehennemlik bilmemeli
Sual: Bir Müslümanın, kendini Cennetlik gibi, günahkârları da Cehennemlik gibi görmesi doğru mudur?
CEVAP
Günahkârları beğenmemelidir, fakat kendini günahkârlardan üstün de görmemelidir Kendini Cennetlik, günahkârı Cehennemlik bilmemelidir Hatta kâfir için bile böyle düşünmemelidir Kâfir, bir Kelimei şehadet getirerek Cennetlik, kendisi bir söz söyliyerek Cehennemlik olabilir
İsrailoğullarından bir eşkıya, kırk yıl günah işler Bir gün Hazreti İsa’yı havarilerden biri ile giderken görür Yaptığı eşkıyalığa pişman olur Ben bunlara katılayımdiyerek peşlerine takılır Havarinin yanına yaklaşır, Benim gibi bir eşkıyanın böyle bir zatın yanında gitmesi uygun olur mu?diye düşünür Havari de, Bu yol kesici nereden çıktı? Benimle nasıl gelir?diyerek ondan uzaklaşıp İsa aleyhisselama yaklaşır Allahü teâlâ Hazreti İsa'ya vahyeder ki:
(İkisine de söyle! İkisinin de geçmişlerini mahvettim Yeniden amele başlasınlar Kendini beğendiği için havarinin ibadetini mahvettim Kendini aşağı gördüğü için de eşkıyanın günahlarını affettim)
Hazreti İsa, durumu her ikisine de bildirir ve eşkıyayı havarileri arasına alır (İ Gazali)
Amr bin Şeybe hazretleri anlatır:
“Mekke’de Safa ile Merve arasında bulunuyorduk Bir adamın katır üzerinde geldiğini, etrafındaki hizmetçilerin herkese karşı sert davrandıklarını, adamın heybet ve ihtişam içinde olduğunu gördük Aradan yıllar geçti, deve üzerinde Bağdat’a girdim Orada başı açık, yalınayak, uzun saçlı pejmürde bir adam gördüm Tanıyacak gibi oldum Adam, kendine dikkatle bakışımın sebebini sordu (Seni birine benzetiyorum) dedim ve kime benzettiğimi anlattım Adam da, (İşte o gördüğün benim Tevazu gösterilmesi gereken yerde kibirlendim Şimdi ise bu hâle düştüm) dedi
Bir kimse, biraz bilgiliyse, ibadet de yapıyorsa, kibirden zor kurtulur Bilgisiz insanı, hayvan gibi görür Kendisi için sevdiğini başkası için sevemez Hak ve hakikati başkalarından duysa kabul etmek istemez Onların nasihatine, tavsiyesine uymayı nefsine yediremez
Kendini üstün görmek
Sual: Mektubat’ta, kendisini Frenk kâfirinden aşağı görmek diye bir ifade var Kendini Frenk kâfirinden aşağı görmek ne demek? Bir de orada İmamı Rabbani hazretleri, (Sol tarafımdaki melek durmadan günahlarımı yazıyor; ama sağ tarafımdaki melek yirmi yıldır hiçbir şey yazmıyor) buyuruyor Bu ne demektir?
CEVAP
O büyüklerde ruh ve nefs birbirinden o kadar ayrılmışlardır ki, onlar nefsi kendileri olarak görürler Nefiste hiçbir iyilik yoktur; çünkü nefsin nihai hedefi günah işlete işlete insanı kâfir yapmaktır Nefis, adeta kötülüklerin posasıdır Sanki bademyağı ile posası gibidir Hâlbuki kâfirlerde ruh ölüdür; ama dürüstlük, cömertlik gibi iyi vasıflar vardır O büyükler bundan dolayı kendi nefslerini o Frenk kâfirinden üstün görmezler Bundan dolayı da, sağ tarafındaki meleğin hiç yazmadığını; sol tarafındaki meleğin ise devamlı yazdığını görürler
Bütün Müslümanlara dua etmeli
Sual: Bende bir huy oluştu; karşımdaki kişinin fâsık, mezhepsiz, bid’at ehli vs olup olmadığına çok dikkat ediyorum Öyle olunca da kendimi korumak için araya mesafe koyuyorum Bazen kibirlenirim diye de korkuyorum Kibirlenmemek için ne düşünmek lazım?
CEVAP
O İyi huy Kibirlenmemek elde değil yani bundan kurtulmak çok zor İnsanların hâli ortada Bakıyorsunuz adam fâsık, yahut mezhepsiz bid’at ehli Fâsık, mezhepsiz bid’at ehli olmadığımız için ister istemez elhamdülillah ben değilim diyorsunuz
Kibirlenmemek için, o bir gün tevbe eder kurtulur da, Allah saklasın ben sapıtabilirim diyerek kendimizi ondan üstün bilmemeliyiz Bütün müslümanların ehli sünnet itikadına kavuşmaları, dünya ve ahiret saadetine nail olmaları için dua etmeliyiz
Büyükleri kalkarak karşılamalı
Sual: Hadisi şerifte, bir kimse gelince, ayağa kalkmanın yasak olduğu bildiriliyormuş Şimdi biri gelince ayağa kalkınca günah mı işliyoruz?
CEVAP
Hadisi şerifleri herkes anlayamaz Hadisi şerifleri âlimlerin açıklaması ile okumalıdır! Evet hadisi şeriflerde (Haşimoğulları hariç birbirinize ayağa kalkmayın!) ve (Hasan ve Hüseyin ve onların sülalesi Şerifler ve Seyyidler hariç, Kureyşe ayağa kalkmayın!) buyuruldu Bu hadisi şeriflerin açıklamasında, İslam âlimleri, (Büyükler gelince kalkarak karşılamak müstehaptır Kendi gelince, kalkılmasını sevmek mekruhtur) buyuruyor (Reddül Muhtar)
Havalı meslekler
Sual: Tanıdığım çok doktor var Hemen hepsi kendini tanıtırken ben doktor falanca diyor Çok yakından tanıdığım doktor arkadaşım bana bile, ben doktor falanca diyor Bana mesaj ve mail yazarken de, yine altına Dr falanca yazıyor Avukat, mühendis, öğretmen niye unvanını böyle kullanmıyor da, bu doktorlar kullanıyor? Acaba kibirden mi ileri geliyor?
CEVAP
Alışkanlıktan olabilir Doktorluğundan bahsetmeyenler de vardır Hepsi için genel bir hükme varmak yanlış olur Emekli subaylardan da veya başka meslek sahiplerinden de unvanını kullanan çok oluyor Hepsi için kibirli demek doğru olmaz
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız