Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Kimler nasıl seferi olur

Kimler nasıl seferi olur

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
Kimler nasıl seferi olur

Sual: Seferilikte vatan ve önemi nedir?
CEVAP
İnsanın mukim olduğu, yerleştiği yere Vatan denir

3 çeşit vatan vardır:
1 Vatanı asli: İnsanın doğup büyüdüğü, daha sonra evlendiği yerdir Bundan sonra da hep kalmak niyetiyle yerleştiği yerdir Burayı da değiştirip temelli kalmak üzere başka yere göçebilir O zaman göçtüğü yer vatanı asli olur

2 Vatanı ikamet: 15 gün veya daha çok kalıp, sonra çıkmaya niyet edilen yerdir

3 Vatanı sükna: İnsanın uğradığı yer olup, 15 günden az kalmak için niyet edilen, yahut bugün yarın çıkarım diyerek uzun müddet oturulan yerdir

Vatanın değişmesi:
Vatanın değişmesi aşağıda belirtilen örneklerdeki gibi olur:
Bir kimse, evlenip veya temelli kalmak üzere bir yere yerleşmedikçe, doğup büyüdüğü yer vatanı asli olmaktan çıkmaz Evlenirse, eski vatanı aslisi bozulur Evlendiği yer vatanı asli olur Başka bir yerde temelli kalmak üzere yerleşirse, bu sefer evlendiği yer vatanı asli olmaktan çıkar Temelli yerleştiği yerden ayrılıp başka bir yere temelli yerleşirse, önceki yerleştiği yer vatanı asli olmaktan çıkar Yani bir kimse, Haymana’da doğsa, vatanı aslisi Haymana olur Bu kişi, Samsun’da evlense, Haymana vatanı asli olmaktan çıkar ve vatanı aslisi Samsun olur Daha sonra Fatih’te temelli yerleşmeye karar verirse, o zaman vatanı aslisi Fatih olur Samsun vatanı asli olmaktan çıkar

Vatanı aslide bir saat de kalınsa namazlar kısaltılmaz

Bir kimse, evlenip bir yere yerleştikten sonra, hanımı o şehirde ikamet ettirse, iş icabı kendisi gidip başka bir şehre temelli yerleşse, iki vatanı aslisi olur

Bir köyde, ikamet eden bir kadın, şehirdeki doğum evine giderek çocuğu olsa, çocuğun vatanı aslisi annesinin ikamet ettiği köydür Çünkü orada büyüyecektir Birkaç gün kaldığı yerde, yani vatanı süknada doğmuş sayılmaz

Bir kimse 60 kmlik mesafeye gitmek için bir otobüse binse, otobüste uyuyup 150200 kmlik mesafeye gitse bile yine seferi olmaz Çünkü buraya gelmeye niyet etmemiştir Burada iken 60 km ilerideki şehre bir iş için gitse, yine seferi olmaz Dönerken ilk çıktığı yere gelmeye niyet ederse, dönüşte seferi olur Bunun gibi, bir kişi, 60 km olan Çatalca’ya gitmek üzere Fatih’ten çıksa, otobüste uyuduğu için Edirne’ye gelse, Edirne’ye kendi isteği ile gitmediği, niyetsiz gittiği için, Edirne’de namazlarını mukim olarak yani 4 rekat olarak kılar Edirne’den tekrar Fatih’e gitmeye niyet ederek yola çıksa, Edirne’den çıkar çıkmaz, namazlarını kısaltır

Seferilikte mesafe
Üç günlük yola, süratli bir araç ile, mesela trenle daha az zamanda giden de seferi olur Keşfedilecek yeni bir vasıta ile, bir saniyede, bir anda Amerika’ya giden de seferi olur Kerametle bir anda başka ülkelere giden evliya da seferi olarak namazlarını kılar

Bir yere iki başka yoldan gidilse, biri kısa, öteki uzun olsa, uzun yol, üç günlük yürüyüş ise, bu yoldan her vasıta ile giden seferi olur

Bir kimse, üç günlük mesafede bulunan bir yere, süratli yürüyen bir at ile iki günde veya daha az bir zamanda varmış olsa da, yine seferi olur, dört rekatlık namazlarını kısaltır

Âlimlerin hepsi, seferiliği fersah denilen, bir saatte gidilen yolun uzunluğu ile bildirmiştir Üç günlük yol ise, 15, 18 ve 21 fersahtır Fetva 18 fersaha göredir Bir fersah, 5800 m kadardır Bazısı yaklaşık olarak bunu 6000 m, bazıları da 5000 m kabul etmiştir Seferilik için gerekli uzaklığı net olarak hesaplamak için 5800 m ile 18 fersah çarpılır, yaklaşık 104 km bulunur Maliki, Şafii ve Hanbeli’de ise 80 kmden biraz fazla giden seferi olur

Mestli bir kimse, abdestli olarak sefere çıksa, 3 günlük mesh süresi abdest bozulduğu anda başlar 3 gün devam eder

Seferilik müddeti
Maliki, Şafii ve Hanbeli'de, 80,640 kilometre mesafeye gidip, giriş ve çıkış günleri hariç, 4 günden az kalan seferi olur 4 veya daha fazla gün kalan mukim olur Sefere çıkan kimse, sabah ezanları okunurken bir şehre girse, o gün sayılmaz

Ezanlar okunurken o şehirden çıksa çıktığı gün de sayılmaz 3 gün kalınca 3 sabah namazı kılar, bir girişte, bir de çıkışta sabah namazı kılınmış olur ki, hepsi 5 sabah namazı eder Demek ki, 3 sabah namazı değil, en fazla 5 sabah namazı kılan bile seferi oluyor, mukim olmuyor Şer'i gün, imsak vakti girince başlar

Giriş çıkış günlerinde ölçü imsak vaktidir
Gün, oruçta olduğu gibi imsak vaktinde başlar Ertesi günü imsak vaktine kadar devam eder Mesela, İstanbul’a imsak vaktinden sonra, sabah ezanı okunurken giren kimse, giriş günü olduğu için o günü saymaz Eğer imsak vaktinden önce girerse, imsak vaktinden sonraki gün giriş günü olmaz İmsak vaktinden sonra çıkarsa, o gün çıkış günüdür

Demek bir kimse, bir yere güneş doğarken girse, o gün giriş günü olduğu için hesaba katmaz Üç gün kaldıktan sonra, dördüncü günü imsak vaktinden sonra, mesela güneş doğarken oradan çıksa, girişçıkış günleri sayılmadığı için o kimse, üç gün o yerde kalmıştır ve seferidir


Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
 
858,497Konular
982,544Mesajlar
30,281Kullanıcılar
BynuriSon üye
Üst Alt