iltasyazilim
FD Üye
Kimler özürleri nedeniyle tutamadıkları ramazan orucu yerine fidye verirler?
Cevap: Kimler özürleri nedeniyle tutamadıkları ramazan orucu yerine fidye verirler?
Fidye konusunu taşıyan âyetteki ve ale'llezîne yutîkûnehûifadesinin (elBakara 2184), dil açısından oruca zor yetiremeyenler anlamına gelebileceği gibi zorlukla kuvvet yetirenler anlamına da gelebileceği dile getirilmiştir
âyet, oruç tutmaya gücü yetmeyen yaşlıların tutamadıkları oruç için fidye vermesi hükmünü getirmiş olmakta ve fidyenin miktarını bir fakir doyumluğuolarak belirlemektedir Ağır bir hastalığa yakalanan ve iyileşme umudu bulunmayan hasta, orucu ileride kazâ etme ihtimali çok düşük olduğu için, bu olasılık yok sayılarak şeyhi fânî gibi değerlendirilmiş ve fidye hükmü kapsamına alınmıştır Bu kimselerin, tekrar sağlıklarına kavuşup oruç tutabilir ülkü gelmeleri ümit edilmediğinden tutulamayan orucun, aynı cinsten bir ibadetle telâfisi istek edilmemiş, ibadet şevkinden yoksun kalmamaları için, bunun yerine her bir oruç için bir fakiri doyurmaşeklinde, orucun mahiyetiyle alâkalı olması yanına sosyal amacı da yer alan bir telâfi şekli önerilmiştir *
Cevap: Kimler özürleri nedeniyle tutamadıkları ramazan orucu yerine fidye verirler?
Fidye konusunu taşıyan âyetteki ve ale'llezîne yutîkûnehûifadesinin (elBakara 2184), dil açısından oruca zor yetiremeyenler anlamına gelebileceği gibi zorlukla kuvvet yetirenler anlamına da gelebileceği dile getirilmiştir
âyet, oruç tutmaya gücü yetmeyen yaşlıların tutamadıkları oruç için fidye vermesi hükmünü getirmiş olmakta ve fidyenin miktarını bir fakir doyumluğuolarak belirlemektedir Ağır bir hastalığa yakalanan ve iyileşme umudu bulunmayan hasta, orucu ileride kazâ etme ihtimali çok düşük olduğu için, bu olasılık yok sayılarak şeyhi fânî gibi değerlendirilmiş ve fidye hükmü kapsamına alınmıştır Bu kimselerin, tekrar sağlıklarına kavuşup oruç tutabilir ülkü gelmeleri ümit edilmediğinden tutulamayan orucun, aynı cinsten bir ibadetle telâfisi istek edilmemiş, ibadet şevkinden yoksun kalmamaları için, bunun yerine her bir oruç için bir fakiri doyurmaşeklinde, orucun mahiyetiyle alâkalı olması yanına sosyal amacı da yer alan bir telâfi şekli önerilmiştir *