iltasyazilim
FD Üye
Vaktiyle defter şeklinde olan nüfus cüzdanları küçüldükçe küçüldü, cüzdanımıza, cebimize girdi
Sürekli yanımızda taşıdığımız kimlik kartlarımızın kaybolma veya çalınma ihtimali arttı böylece Bundan üç beş yıl önce yeni nüfus cüzdanı çıkartmak için minimum bir gün uğraşmanız gerekiyordu Derhal 3 dakikada nüfus cüzdanınız elinizde
Adımız, soyadımız, doğduğumuz büyük kasaba, annebaba adımız, kaç yaşında olduğumuz Kısacası bütün kişisel bilgilerimizin kanıtıdır kimlik kartları Birincil zamanlarda defter şeklinde olan kimlikler zaman geçtikçe küçüldü, cüzdanımıza, cebimize girdi Böyle olunca çalınması, kaybolması da kolaylaştı
Yaptıracağımız herhangi bir işlem ve güvenliğimiz için nüfus cüzdanlarının defalarca yanımızda olması kayda değer Bu sebeple kimliğimiz kaybolduğunda ya da çalındığında başımıza bir iş gelmeden hemen yenisini çıkartmakta yarar var Fakat önceki yıllarda yeni kimlik kartı çıkartmak böylece da kolay olmuyordu Şöyle oysa başlangıçta muhtarlıktan aldığımız nüfus cüzdan değişiklik talep belgesini en yakınımızdaki nüfus müdürlüğüne götürüp talepte bulunmamız gerekiyordu Bundan sonra umma aşaması başlıyordu çünkü talepte bulunduğumuz nüfus müdürlüğü nüfusa belirtilen olduğumuz yerle irtibata geçerek gerekli bilgileri istiyordu Natürel bu vesileyle yapılması gereken bir şey daha vardı: Herhangi bir olumsuzluğa aleyhinde gazeteye Nüfus cüzdanımı kaybettim, hükümsüzdürtarzında bir bildiri devretmek Tüm bu işlemler en düşük iki günümüzü alıyordu Neyse fakat bu günler geride kaldı Şu Anda muhtarlıktan aldığınız nüfus cüzdan talep belgesiyle ve kimliğinizi belgeleyen sürücü ehliyeti, pasaport, memur cüzdanı gibi bir belgeyle nüfus müdürlüğüne gittiğinizde 3 dakikada yeni nüfus cüzdanınıza kavuşuyorsunuz Eğer evlilik gibi sebeplerle kimliğinizi bakım yapmak istiyorsanız muhtarlıktan herhangi bir evrak almanıza da lüzum değil Nüfus cüzdanı kaybetmenin 63 liralık bir cezası var Bunu da Maliye'ye ödüyorsunuz Ufak bir tüyo verelim, eğer ödemeyi peşin yaparsanız cezanın dörtte üçü alınıyor
Nüfus işlemlerinin hızlanmasında en büyük etken tüm ulus kuruluşlarına açık bir hizmet olan kimlik paylaşım sisteminin kullanılması Peki nedir bu kimlik paylaşım sistemi?
Kimlik paylaşım sistemi nedir?
Bu sistem, bütün millet kuruluşlarının görebileceği ve kullanabileceği şekilde düzenlenmiş Herhangi bir ulus kuruluşu işlem oluşturacağı kişinin TC kimlik numarasını girdiğinde adresi, kimlik bilgileri gibi işine yarayacak her türlü bilgiyi bu sistemden görebiliyor Örneğin Sosyal Sigortalar Kurumu'na gittiniz Vaktiyle olsa yapılacak bir işlemde sizden nüfus tescil örneği getirmeniz isteniyordu Bu sistem bir uçtan bir uca buna gerek kalmıyor ve dolayısıyla işlemler daha hızlı hallediliyor Benzer sistemden kullanım hakkı bankalara da verilmiş oysa özel kurumların kullanmaları için belirlenmiş bir ücreti ödemeleri gerekiyor
Ehliyetini kaybeden ne yapmalı?
Ilk yapmanız gereken şey trafik şube müdürlüğüne gidip başvurmanız Ama belirtelim kanımca başvurmanız gerekiyor, vekâlet olmuyor Yanınızda getireceğiniz üç adet fotoğraf ve nüfus cüzdanınızla işleminizi anında başlatıyorsunuz Nüfus cüzdanında TC kimlik numarasının olması kayda değer, diğer türlü devlet dairelerinde operasyon yapılmıyor Ehliyet kaybetmenin bir cezası yok, sadece 63 lira kart parası ödüyorsunuz İstanbul Emniyet Müdürlüğü Trafik Tescil Şube Müdürü Erkin Adalar vatandaşlarımızın kayıp ehliyet çıkarma işlemini fazla zor gördüğünü fakat 24 saat içerisinde yeni ehliyetin verildiğini söylüyor Yeni sürücü belgesi, sizin adınıza yeni sicil numaralı bir sürücü belgesi olacağı için eskisinin hükmü kalmıyor Yani eski ehliyetinizi biri kullansa ve suça karışsa bile polis sisteminden sorgulandığında ortaya çıkıyor
Gazeteye bildiri vermek zorunlu mi?
Nüfus cüzdanı, sürücü belgesi gibi belgeler kaybedildiğinde hatalı yerlerde kullanılması ihtimaline karşılık kaybedildiğine dair gazeteye ilan verilir Bunun ne değin zorunlu olduğunu İstanbul İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürü Mehmet Güngör'e sorduk Müdürlüğün vatandaşlardan bir talebi yokmuş Hükmi bir değeri de değil Güngör bunun yerine hüviyet cüzdanı kaybolduğunda aidat dairelerine data vermenin daha yararlı olacağını söylüyor Çünkü buraya bildirildiğinde yapılacak herhangi sahte bir işlemde ödenti dairesi derhal ayrım edecek ve engelleyecektir *
Sürekli yanımızda taşıdığımız kimlik kartlarımızın kaybolma veya çalınma ihtimali arttı böylece Bundan üç beş yıl önce yeni nüfus cüzdanı çıkartmak için minimum bir gün uğraşmanız gerekiyordu Derhal 3 dakikada nüfus cüzdanınız elinizde
Adımız, soyadımız, doğduğumuz büyük kasaba, annebaba adımız, kaç yaşında olduğumuz Kısacası bütün kişisel bilgilerimizin kanıtıdır kimlik kartları Birincil zamanlarda defter şeklinde olan kimlikler zaman geçtikçe küçüldü, cüzdanımıza, cebimize girdi Böyle olunca çalınması, kaybolması da kolaylaştı
Yaptıracağımız herhangi bir işlem ve güvenliğimiz için nüfus cüzdanlarının defalarca yanımızda olması kayda değer Bu sebeple kimliğimiz kaybolduğunda ya da çalındığında başımıza bir iş gelmeden hemen yenisini çıkartmakta yarar var Fakat önceki yıllarda yeni kimlik kartı çıkartmak böylece da kolay olmuyordu Şöyle oysa başlangıçta muhtarlıktan aldığımız nüfus cüzdan değişiklik talep belgesini en yakınımızdaki nüfus müdürlüğüne götürüp talepte bulunmamız gerekiyordu Bundan sonra umma aşaması başlıyordu çünkü talepte bulunduğumuz nüfus müdürlüğü nüfusa belirtilen olduğumuz yerle irtibata geçerek gerekli bilgileri istiyordu Natürel bu vesileyle yapılması gereken bir şey daha vardı: Herhangi bir olumsuzluğa aleyhinde gazeteye Nüfus cüzdanımı kaybettim, hükümsüzdürtarzında bir bildiri devretmek Tüm bu işlemler en düşük iki günümüzü alıyordu Neyse fakat bu günler geride kaldı Şu Anda muhtarlıktan aldığınız nüfus cüzdan talep belgesiyle ve kimliğinizi belgeleyen sürücü ehliyeti, pasaport, memur cüzdanı gibi bir belgeyle nüfus müdürlüğüne gittiğinizde 3 dakikada yeni nüfus cüzdanınıza kavuşuyorsunuz Eğer evlilik gibi sebeplerle kimliğinizi bakım yapmak istiyorsanız muhtarlıktan herhangi bir evrak almanıza da lüzum değil Nüfus cüzdanı kaybetmenin 63 liralık bir cezası var Bunu da Maliye'ye ödüyorsunuz Ufak bir tüyo verelim, eğer ödemeyi peşin yaparsanız cezanın dörtte üçü alınıyor
Nüfus işlemlerinin hızlanmasında en büyük etken tüm ulus kuruluşlarına açık bir hizmet olan kimlik paylaşım sisteminin kullanılması Peki nedir bu kimlik paylaşım sistemi?
Kimlik paylaşım sistemi nedir?
Bu sistem, bütün millet kuruluşlarının görebileceği ve kullanabileceği şekilde düzenlenmiş Herhangi bir ulus kuruluşu işlem oluşturacağı kişinin TC kimlik numarasını girdiğinde adresi, kimlik bilgileri gibi işine yarayacak her türlü bilgiyi bu sistemden görebiliyor Örneğin Sosyal Sigortalar Kurumu'na gittiniz Vaktiyle olsa yapılacak bir işlemde sizden nüfus tescil örneği getirmeniz isteniyordu Bu sistem bir uçtan bir uca buna gerek kalmıyor ve dolayısıyla işlemler daha hızlı hallediliyor Benzer sistemden kullanım hakkı bankalara da verilmiş oysa özel kurumların kullanmaları için belirlenmiş bir ücreti ödemeleri gerekiyor
Ehliyetini kaybeden ne yapmalı?
Ilk yapmanız gereken şey trafik şube müdürlüğüne gidip başvurmanız Ama belirtelim kanımca başvurmanız gerekiyor, vekâlet olmuyor Yanınızda getireceğiniz üç adet fotoğraf ve nüfus cüzdanınızla işleminizi anında başlatıyorsunuz Nüfus cüzdanında TC kimlik numarasının olması kayda değer, diğer türlü devlet dairelerinde operasyon yapılmıyor Ehliyet kaybetmenin bir cezası yok, sadece 63 lira kart parası ödüyorsunuz İstanbul Emniyet Müdürlüğü Trafik Tescil Şube Müdürü Erkin Adalar vatandaşlarımızın kayıp ehliyet çıkarma işlemini fazla zor gördüğünü fakat 24 saat içerisinde yeni ehliyetin verildiğini söylüyor Yeni sürücü belgesi, sizin adınıza yeni sicil numaralı bir sürücü belgesi olacağı için eskisinin hükmü kalmıyor Yani eski ehliyetinizi biri kullansa ve suça karışsa bile polis sisteminden sorgulandığında ortaya çıkıyor
Gazeteye bildiri vermek zorunlu mi?
Nüfus cüzdanı, sürücü belgesi gibi belgeler kaybedildiğinde hatalı yerlerde kullanılması ihtimaline karşılık kaybedildiğine dair gazeteye ilan verilir Bunun ne değin zorunlu olduğunu İstanbul İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürü Mehmet Güngör'e sorduk Müdürlüğün vatandaşlardan bir talebi yokmuş Hükmi bir değeri de değil Güngör bunun yerine hüviyet cüzdanı kaybolduğunda aidat dairelerine data vermenin daha yararlı olacağını söylüyor Çünkü buraya bildirildiğinde yapılacak herhangi sahte bir işlemde ödenti dairesi derhal ayrım edecek ve engelleyecektir *