Kıyametle İlgili Sozler
Ravi: Ebu Hureyre
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: Allah Teala hazretleri ipekten daha yumuşak bir ruzgarı Yemen'den gonderir Bu ruzgar, kalbinde zerre mikter iman bulunan hic kimseyi haric tutmadan hepsinin ruhunu kabzeder
Kaynak: Muslim, İman 185, (117)
Ravi: Enes
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: Kıyamet Allah Allah diyen bir kimsenin uzerine kopmayacaktır
Kaynak: Muslim, İman 234, (148); Tirmizi, Fiten 35, (2208)
Ravi: Huzeyfe
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: Deccal cıktığı vakit beraberinde su ve ateş vardır Ancak halkın ateş olarak gorduğu tatlı sudur; halkın su olarak gorduğu ise yakıcı bir ateştir Sizden kim o gune ererse, halkın ateş olarak gorduğum duş(meyi kabul et)sin Cunku o, tatlı soğuk sudur
Kaynak: Buhari, Fiten 26, Enbiya 50; Muslim, Fiten 105, (2935); Ebu Davud, Melahim 14, (4315)
Ravi: Yahya İbnu Said
Tanım: (Ravi der ki) Bana ulaştığına gore, (kıyamet gunu), kulun ilk bakılacak ameli namazdır Eğer namazı kabul edilirse, geri kalan amellerine bakılır Eğer namazı kabul edilmezse diğer amellerinin hicbirine bakılmaz
Kaynak: Muvatta, Kasru'sSalat 89, (1, 173)
Ravi: Ebu Hureyre
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: Kıyamet gunu insanlar uc sınıf olarak haşrolunurlar: Yayalar sınıfı; Binekliler sınıfı; Yuzu ustu surunenler sınıfıAleyhissalatu vesselam'a soruldu: Ey Allah'ın Resulu! Bunlar yuzleri uzerine nasıl yururler?Şu cevabı verdiler: Onları ayakları uzerine yuruten Zatı Zulcelal, yuzleri uzerine yurutmeye de kadirdir Ancak bilesiniz, bu yuzleri ustu yuruyenler, onlerine cıkan her engele, her dikene karşı kendilerini yuzleriyle korumaya calışırlar
Kaynak: Tirmizi, Tefsir, Beni İsrail (İsra), 3141
Ravi: Ebu Hureyre
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: İnsanlar kıyamet gunu oylesine ter akıtırlar ki, bu terler yerin icinde yetmiş zira'lık derinliğe kadar iner ve bu ter (yer ustunde de birikerek insanları konuşamaz hale getirmek uzere ağızlarına) gem vurur ve kulaklarına kadar ulaşır
Kaynak: Buhari, Rikak 47; Muslim, Cennet 61, (2863)
Peygamber Efendimiz (sav)'in İman ile İlgili Sozleri
Sana, arşın altından, cennet hazinelerinden bir soze delalet edeyim mi? Şoyle dersin: La havle vela kuvvete İlla Billah(Allah'tan başka ne men edecek ve ne de yapacak bir kuvvet vardır) O zaman Allah buyurur ki: Kulum teslim oldu ve selamet buldu
(Ramuz elEhadis1, s 1663)
Allah'tan başka ilah yoktur, o tektir, şeriksizdir Arz ve semanın mulku O'na aittir Butun hamdler O'nadır, O herşeye kadirdirde Taşlanmış şeytandan Allah'a sığın
(Kutubi Sitte, Muhtasarı Tercume ve Şerhi, Prof Dr İbrahim Canan, 16 cilt, s 311)
Ebu Hureyre radıyallahu anh'den rivayet edildiğine gore Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şoyle buyurdu: Canım kudret elinde olan Allah'a yemin ederim ki sizler iman etmedikce cennete giremezsiniz Birbirinizi sevmedikce de iman etmiş olmazsınız Yaptığınız takdirde birbirinizi seveceğiniz bir şey soyleyeyim mi? Aranızda selamı yayınız!
(Muslim, iman 9394 Ayrıca bkTirmizi, Et'ime 45, Kıyamet 56; İbni Mace, Mukaddime 9, Edeb 11)
Allah sizin ne dış gorunuşunuze ne de mallarınıza bakar Ama o sizin kalplerinize ve işlerinize bakar
(Muslim, Birr, 33; İbn Mace, Zuhd, 9; Ahmed b Hanbel, 2285, 539)
İman, kalben bilip tasdik etme, dil ile soyleyip ikrar etme, beden uzuvlarıyla da amel etmektir
(Hz Ali ra Kutubi Sitte, 16 Cilt , Sf 492)
İMAM I RABBANİ
Nefsin sevdasına kapılma
Ey oğul!
Nefis, makam ve baş olmak sevdası uzerine yaratılmıştır Butun gayreti, akranı uzerine ustun gelmektir
Butun arzusu yaratılmışların hepsi kendisine muhtac, emrine ve nehyine boyun eğmiş olmaktır Kendisinin hicbir şeye muhtac olmasını istemediği gibi, hic kimsenin hukmu altına da girmek istemez
Butun bunlar ondan gelen uluhiyet davasıdır Benzeri olmayan Yuce Yaratıcı ile ortaklık davasına girer Mutlu olmaktan yana pek uzaktır
Hatta ortaklığa bile razı olmaz Yalnız kendisinin hakim olmasını ister, başkasını istemez Herşeyi hukmu altında gormek ister Bir kudsi hadiste şoyle buyurulur:
Nefsine duşman ol, cunku o Bana duşmanlığa saplandı
Makam, reislik, yukselmek, buyuklenme hususunda nefsin isteklerini vermek suretiyle nefsi terbiyeye kalkışmak ona yardım olur ki, hakikatte Yuce Allah'a duşmanlıktır Onu takviye etmek dahi bu manayadır Bu işin cirkinliği ciddi bir şekilde idrak edilmelidir
Bir kudsi hadiste'Allah Teala şoyle buyuru:
Kibriya ridamdır, azamet izarımdır Bir kimse bunlardan birisi ile benimle nizaya tutuşmak isterse, onu ateşime atarım, haline hic bakmam
Peygamberlerin gonderilmesinin hikmeti, nefsi emmareyi aciz bırakıp onun yapısını tahrip etmektir Dini emirler nefsi arzuları kaldırmak icin gelmiştir Ne kadar dini emir işlenirse, o kadar nefsani arzu zail olur
Dini hukumlerin birini yerine getirmek nefsani arzuların izalesi icin bin senelik riyazetten ve bu uğurda mucahededen daha faziletlidir
Bu riyazet ve mucahede şeriat gereğince olmayınca nefsin arzusunu takviye ve teyit eder Brahmanlar ve Hindular riyazet ve mucahedede hicbir kusur işlemezler, fakat şeriat dairesinde yapmadıkları icin kendilerine hicbir faydası olmaz
Mesela bir kimse dinin emrettiği zekat niyetiyle bir dinar verse, nefisten gelen bir arzu ile nefsin tahribi yolunda bin dinar harcamasından daha faydalıdır
Ramazan Bayramında şeriatın emrine uymak maksadıyla oruc tutmayıp yemek, bir kimsenin kendiliğinden tuttuğu bin senelik oructan hayırlıdır
Sabah namazının iki rekat farzını cemaatle kılmak sabah namazını cemaatle kılmayı bırakıp geceyi sabaha kadar ibadetle gecirmekten cok faziletlidir
Hasılı; nefsin, başkanlık, ustunluk, yukseklik taslamak hususundaki boş kuruntulann pisliklerinden kurtulmadıkca kurtuluş mumkun değildir Ondanki bu hastalığın izalesi zaruridir Ta ki, ebedi olumle yuz yuze gelmeye
Ravi: Ebu Hureyre
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: Allah Teala hazretleri ipekten daha yumuşak bir ruzgarı Yemen'den gonderir Bu ruzgar, kalbinde zerre mikter iman bulunan hic kimseyi haric tutmadan hepsinin ruhunu kabzeder
Kaynak: Muslim, İman 185, (117)
Ravi: Enes
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: Kıyamet Allah Allah diyen bir kimsenin uzerine kopmayacaktır
Kaynak: Muslim, İman 234, (148); Tirmizi, Fiten 35, (2208)
Ravi: Huzeyfe
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: Deccal cıktığı vakit beraberinde su ve ateş vardır Ancak halkın ateş olarak gorduğu tatlı sudur; halkın su olarak gorduğu ise yakıcı bir ateştir Sizden kim o gune ererse, halkın ateş olarak gorduğum duş(meyi kabul et)sin Cunku o, tatlı soğuk sudur
Kaynak: Buhari, Fiten 26, Enbiya 50; Muslim, Fiten 105, (2935); Ebu Davud, Melahim 14, (4315)
Ravi: Yahya İbnu Said
Tanım: (Ravi der ki) Bana ulaştığına gore, (kıyamet gunu), kulun ilk bakılacak ameli namazdır Eğer namazı kabul edilirse, geri kalan amellerine bakılır Eğer namazı kabul edilmezse diğer amellerinin hicbirine bakılmaz
Kaynak: Muvatta, Kasru'sSalat 89, (1, 173)
Ravi: Ebu Hureyre
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: Kıyamet gunu insanlar uc sınıf olarak haşrolunurlar: Yayalar sınıfı; Binekliler sınıfı; Yuzu ustu surunenler sınıfıAleyhissalatu vesselam'a soruldu: Ey Allah'ın Resulu! Bunlar yuzleri uzerine nasıl yururler?Şu cevabı verdiler: Onları ayakları uzerine yuruten Zatı Zulcelal, yuzleri uzerine yurutmeye de kadirdir Ancak bilesiniz, bu yuzleri ustu yuruyenler, onlerine cıkan her engele, her dikene karşı kendilerini yuzleriyle korumaya calışırlar
Kaynak: Tirmizi, Tefsir, Beni İsrail (İsra), 3141
Ravi: Ebu Hureyre
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: İnsanlar kıyamet gunu oylesine ter akıtırlar ki, bu terler yerin icinde yetmiş zira'lık derinliğe kadar iner ve bu ter (yer ustunde de birikerek insanları konuşamaz hale getirmek uzere ağızlarına) gem vurur ve kulaklarına kadar ulaşır
Kaynak: Buhari, Rikak 47; Muslim, Cennet 61, (2863)
Peygamber Efendimiz (sav)'in İman ile İlgili Sozleri
Sana, arşın altından, cennet hazinelerinden bir soze delalet edeyim mi? Şoyle dersin: La havle vela kuvvete İlla Billah(Allah'tan başka ne men edecek ve ne de yapacak bir kuvvet vardır) O zaman Allah buyurur ki: Kulum teslim oldu ve selamet buldu
(Ramuz elEhadis1, s 1663)
Allah'tan başka ilah yoktur, o tektir, şeriksizdir Arz ve semanın mulku O'na aittir Butun hamdler O'nadır, O herşeye kadirdirde Taşlanmış şeytandan Allah'a sığın
(Kutubi Sitte, Muhtasarı Tercume ve Şerhi, Prof Dr İbrahim Canan, 16 cilt, s 311)
Ebu Hureyre radıyallahu anh'den rivayet edildiğine gore Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şoyle buyurdu: Canım kudret elinde olan Allah'a yemin ederim ki sizler iman etmedikce cennete giremezsiniz Birbirinizi sevmedikce de iman etmiş olmazsınız Yaptığınız takdirde birbirinizi seveceğiniz bir şey soyleyeyim mi? Aranızda selamı yayınız!
(Muslim, iman 9394 Ayrıca bkTirmizi, Et'ime 45, Kıyamet 56; İbni Mace, Mukaddime 9, Edeb 11)
Allah sizin ne dış gorunuşunuze ne de mallarınıza bakar Ama o sizin kalplerinize ve işlerinize bakar
(Muslim, Birr, 33; İbn Mace, Zuhd, 9; Ahmed b Hanbel, 2285, 539)
İman, kalben bilip tasdik etme, dil ile soyleyip ikrar etme, beden uzuvlarıyla da amel etmektir
(Hz Ali ra Kutubi Sitte, 16 Cilt , Sf 492)
İMAM I RABBANİ
Nefsin sevdasına kapılma
Ey oğul!
Nefis, makam ve baş olmak sevdası uzerine yaratılmıştır Butun gayreti, akranı uzerine ustun gelmektir
Butun arzusu yaratılmışların hepsi kendisine muhtac, emrine ve nehyine boyun eğmiş olmaktır Kendisinin hicbir şeye muhtac olmasını istemediği gibi, hic kimsenin hukmu altına da girmek istemez
Butun bunlar ondan gelen uluhiyet davasıdır Benzeri olmayan Yuce Yaratıcı ile ortaklık davasına girer Mutlu olmaktan yana pek uzaktır
Hatta ortaklığa bile razı olmaz Yalnız kendisinin hakim olmasını ister, başkasını istemez Herşeyi hukmu altında gormek ister Bir kudsi hadiste şoyle buyurulur:
Nefsine duşman ol, cunku o Bana duşmanlığa saplandı
Makam, reislik, yukselmek, buyuklenme hususunda nefsin isteklerini vermek suretiyle nefsi terbiyeye kalkışmak ona yardım olur ki, hakikatte Yuce Allah'a duşmanlıktır Onu takviye etmek dahi bu manayadır Bu işin cirkinliği ciddi bir şekilde idrak edilmelidir
Bir kudsi hadiste'Allah Teala şoyle buyuru:
Kibriya ridamdır, azamet izarımdır Bir kimse bunlardan birisi ile benimle nizaya tutuşmak isterse, onu ateşime atarım, haline hic bakmam
Peygamberlerin gonderilmesinin hikmeti, nefsi emmareyi aciz bırakıp onun yapısını tahrip etmektir Dini emirler nefsi arzuları kaldırmak icin gelmiştir Ne kadar dini emir işlenirse, o kadar nefsani arzu zail olur
Dini hukumlerin birini yerine getirmek nefsani arzuların izalesi icin bin senelik riyazetten ve bu uğurda mucahededen daha faziletlidir
Bu riyazet ve mucahede şeriat gereğince olmayınca nefsin arzusunu takviye ve teyit eder Brahmanlar ve Hindular riyazet ve mucahedede hicbir kusur işlemezler, fakat şeriat dairesinde yapmadıkları icin kendilerine hicbir faydası olmaz
Mesela bir kimse dinin emrettiği zekat niyetiyle bir dinar verse, nefisten gelen bir arzu ile nefsin tahribi yolunda bin dinar harcamasından daha faydalıdır
Ramazan Bayramında şeriatın emrine uymak maksadıyla oruc tutmayıp yemek, bir kimsenin kendiliğinden tuttuğu bin senelik oructan hayırlıdır
Sabah namazının iki rekat farzını cemaatle kılmak sabah namazını cemaatle kılmayı bırakıp geceyi sabaha kadar ibadetle gecirmekten cok faziletlidir
Hasılı; nefsin, başkanlık, ustunluk, yukseklik taslamak hususundaki boş kuruntulann pisliklerinden kurtulmadıkca kurtuluş mumkun değildir Ondanki bu hastalığın izalesi zaruridir Ta ki, ebedi olumle yuz yuze gelmeye