KOBİICODElerde Pazarlama İletişimi ve Markalaşma kobilerde markalaşma kobilerde pazarlama pazarlama iletişiminin önemi markalaşma nasıl olur KOBİICODElerde Pazarlama İletişimi ve Markalaşma Ülkemizdeki işletmelerin %99,8’ini Ufak ve Orta Boy İşletmeler (KOBİ) oluşturmaktadır Bu oran göz önünde tutulduğunda, KOBİ’lerin ülke ekonomisindeki rolü ve sanayimizin profilini oluşturdukları görülmektedir Ülke sanayimizin gelişmesi, KOBİ’lerin gelişmesi ile içten orantılı olacaktır KOBİ’lerin ülke ekonomisindeki önemi, KOBİ’lerin bilgilendirilmesi ve geliştirilmesini gerekli kılmaktadır çoğunlukla işletme faaliyetlerini imal ve pazarlama olarak ikiye ayırabiliriz Üretim, ürünün satışa hazırlanmasına kadar ama organizasyonel süreci oluşturur, pazarlama ise ürünün satışa hazırlanmış hale getirildikten sonradan bir plan zarfında dağıtım kanallarının oluşturulması ve tanıtım aşamalarını içermektedir Bu iki ayrı işlem işletmenin hayatını sürdürebilmesi ve büyebilmesi için hayati tartma taşımaktadır O yüzdendir ancak üretim ayağına pazarlama ayağından fazla tartı vermek büyük hata olacak ve istenmeyen sonuçlar doğuracaktır Çünkü, üretilen ürünü satamadıktan sonra ürünü üretim etmenin hiçbir önemi kalmayacaktır Ülkemizde KOBİ’lerin düştüğü en büyük hatalardan biri de budur Ne eyvah ancak KOBİ’lerimiz ağırlıklı olarak üretime odaklanmakta ve pazarlama ayağına yeterince önemi vermemektedirler Araştırmacılar Derneği kadar yapılan “Pazar Potansiyeli Araştırması çalışmasında; KOBİ’lere yöneltilen “Bütçenizin yüzde kaçını pazarlama faaliyetlerine ayırıyorsunuz? sorusuna KOBİ’lerin verdiği yanıtlar şu şekilde olmuştur; 19 %47 1019 %19 2029 %10 3039 %2 Bilmiyor %21 (Kaynak: Araştırmacılar Derneği, Pazar Potansiyeli Araştırması, 2005) Bu veriler ışığında KOBİ’lerimizin pazarlama çalışmalarına yeterince tartma vermediği sonucuna ulaşabiliriz Pazarlamayı sadece teknolojiyle destekli iyi yayılma kanalı meydana getirmek şeklinde göz önünde bulundurmak de yanıltıcı olacaktır Pazarlamanın en önemli unsurlarından biri de tanıtım yani pazarlama iletişimidir Pazarlama iletişimi; mülk ve hizmetlerin tüketiciler göre ayrım edilip satın alınmasına dek olan süreçtir Pazarlama iletişimi, pazarlama karması elemanlarının birbiriyle ve organisazyonun tüm yönetimsel kararlarıyla olan ilişkisini ve bu ilişkinin alıcı ve potansiyel tüketiciler ile olan sürecini kapsar (Bozkurt 2004:16) Pazarlama iletişiminin işletmelere katkısı nedir sorusuna yanıt vermek, KOBİ’lerin pazarlama iletişiminin önemini kavraması açısından önemlidir Pazarlama iletişiminin işletmelere katkısını uzun vadede markalaşmak, kısa vadede ise satışları arttırmak biçiminde genelleyebiliriz Pazarlama iletişimi işletmelerin mahsul olarak farklılaşamadığı ve her yeni ürünün kısa sürede taklit edilerek ürün avantajını kaybettiği günümüzde işletmelerin markalaşabilmesi için kullandıkları araçtır Markalaşmayı ise; işletmelerin mahsulhizmet olarak tüketici gözünde farklılaşamadığı günümüzde, soyut değerler üzerinden farklılaşma, mahsul yada hizmete kimlik kazandırma olarak tanımlayabiliriz İşletmelerin markalaşabilmesi için de pazarlama iletişimi çalışmaları yürütmeleri gerekmektedir Yani maksat markalaşma, amaca ulaşmak için kullanılan araç ise pazarlama iletişimi çalışmaları olmalıdır Pazarlama iletişimi çalışmaları ile tüketicilere verilecek planlı ve stratejik mesajlar ise markalaşmayı sağlayacaktır KOBİ’lerimizin markalaşmayı nasıl algıladıklarını çakmak, pazarlama iletişimine neden yeterli önemi vermediklerini tespit etmek açısından önemlidir Araştırmacılar Derneği’nin yaptığı “Pazar Potansiyeli Araştırması nda 270 KOBİ’ye yöneltilen “Iş yerinin marka olması neyi açıklama ediyor? sorusuna işletmelerin %33 gibi en büyük oranla verdikleri cevap “nitelikli imalkaliteli ürün olmuştur Bu bilgi bize KOBİ’lerimizin çoğunun markalaşmayı kaliteli üretim olarak düşündüğünü göstermektedir KOBİ’lerin markalaşma algısı, markalaşmanın tanımına aykırı olduğu gibi, işletmelerin uzun vadeli planlarının da yanlış ya da ulaşılamaz olduğunu göstermektedir Kaliteli üretim, markalaşma için ulaşılması gereken yok, zaten olmazsa olmazdır Markalaşma sadece kaliteli üretim değildir Herkesin kaliteli imal yapabildiği günümüzde, kaliteli üretimin yanına görünmeyen değerler katmaktır Bu soyut değerleri katmak için kullanılan vasıta ise pazarlama iletişimidir KOBİ’lerin markalaşma algısındaki hata, KOBİ’lerimizde data eksikliği olduğunu göstermektedir KOBİ’lerimizin pazarlama iletişimi ve markalaşma konularında bilgilendirilmesi, ülke ekonomimizin gelişmesi, ulusal ve global markalar yaratmamız açısından önemlidir Kaynaklar: Bozkurt, İzzet (2004) Iletişim Odaklı Pazarlama İstanbul: Mediacat Araştırmacılar Derneği, Pazar Potansiyeli Araştırması, 2005 Alper Menteşoğlu