Kolaj Nedir, Kolaj Ne Demektir, Kolaj Tekniği Nasıl Yapılır, Kolaj Tekniği Ornekleri
Kolaj teknik calışma nedir
Birbirleriyle ilişkisiz gibi gorunen, hatta aykırı gibi duran bazı formları bir araya getirip beklenmedik bir espri icine sokarak izleyiciyi şaşırtmak , birbirleriyle iletişim icinde olabilecekken dahi, fiziki veya sosyal koşulların engellediği olağan birliktelikleri sağlayabilmek ya da birtakım olağan dışılıkları sunabilmek icin kolaj yontemi fotoğrafcılara geniş olanaklar sağlamaktadır
Kolaj yaparken, yapılanın kolaj olduğu anlaşılsın istendiğinde, teknik olarak cok ozel veya ozenli bir cabaya gerek kalmayabilir, Eğer iki ayrı fotoğraftaki (uc, dort veya daha fazla da olabilir ) goruntu kesilip bir araya taşınarak ( bunlardan biri fotoğraf iken, diğeri resim, gazete kupuru veya basılı herhangi bir goruntu olabilir, Hatta doğrudan somut bir nesne bile sunum sırasında kullanılabilir) ust uste yan yana, birbirlerine yapıştırılarak doğrudan sunuluyorsa, burada cok ozel bir caba, teknik olarak gerekli değildir Bununla birlikte, bir araya getirilecek materyallerin secimi konusunda elbetteki ozel bir cabanın varlığı hissettirilmelidir, Kolajı yapılan fotoğrafların (ya da diğer nesnelerin) doğrudan sunumu duşunulmuyor ise, yani yapılan birleştirmenin bir roproduksiyonu alınmak suretiyle tek negatifte veya pozitifte nihai durumu saptanarak , buradan yeni ve tek bir goruntu sunulmak isteniyorsa, teknik olarak ozen gosterilmesi gereken en onemli aşama roproduksiyon aşamasıdır, Roproduksiyon alınırken (eğer yapay ışık kullanılmıyorsa) cekimi yapılan kolajlanmış materyallere objektifin paralel tutulması, netlemeye dikkat edilmesi ve ışığın homojen olması onem kazanmaktadır
SiyahBeyaz fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir, SiyahBeyaz fotoğraflarla Renkli fotoğraflar kolajlanabilir Renkli fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir Ya da fotoğraf dışı materyaller fotoğraflarla kolajlanabilir
SiyahBeyaz fotoğrafların kendi aralarında kolajlanmaları ve kolaj yapıldıktan sonra elde edilen yeni fotoğrafların kolaj olduğunun anlaşılmaması yahut kolaj izlenimi vermemesi istendiğinde; yoğun emek, dikkat ve ozen gereklidir
Bunun ilk aşaması; kuşku yok ki her fotoğrafın tasarlanması, kurgulanması aşamasıdır Hatta eskizlerinin yapılması, buna dair notların tutulması, cekimlerin yapılacağı koşulların duşunulmesi ve diğer ayrıntıların belirlenmesidir
Kolajlanacak fotoğrafların cekimlerinde ince gren (duşuk hızlı filmler) kullanmaktan kacınmak gerekir 400 asa veya daha yuksek hızda iri grenli filmler kullanılmalıdır
Cekimler aynı veya benzer ışık koşullarında gercekleştirilmelidir Kapalı homojen gun ışığı koşulları ozellikle amatorler icin en elverişli ışık koşullarıdır
Kullanılan objektif aynı olmalıdır Bir fotoğrafta 24 mm geniş acı bir objektif kullanırken, diğerinde 50 mm normal bir objektif kullanılmamalıdır Her ikisinde de 24 mm veya 50 mm objektif kullanılmalıdır Bu tarz calışmalarda 50 mm normal bir objektif kullanılması isabetli bir secim olacaktır Aksi halde ortaya cıkan nihai fotoğraf bunun bir kolaj calışması olduğu konusunda ipucları verecektir Boyle olması ozellikle istenebilir veya bir tercih nedeni olabilir elbetle Ancak yapılan fotoğrafın kolaj olduğu izlenimini ortadan kaldırmak icin de objektif secimine dikkat edilmesi cok onemlidir
Cekimler sırasında dikkat edilecek en onemli hususlardan biri de, ayrı ayrı cekimleri yapılacak ve kolajlanacak olan nesne, mekan veya alanların hep aynı duzlemden cekilmesidir Biri goz duzleminden cekilirken, diğeri aşağıdan yukarı doğru veya yukarıdan aşağı doğru cekilmemelidir
Cekimler sırasında kısık diyafram kullanılmaya ozen gosterilmelidir Yuksek hızlı ve iri grenli filmler kullanılarak cekilen ve kolaj gercekleştirildikten sonra yeniden yuksek hızlı bir filmle roproduksiyonu alınacak olan bu fotoğraflarda belirgin bir şekilde goruntu kayıpları oluşacağından, net alan derinliği yeterli olmayan fotoğraflarda goruntu berraklığındaki kayıplar istenmeyen boyutlara ulaşabilir
Varsayalım doğa koşullarında cıplak insan fotoğrafı tasarladınız Ancak doğa koşullarında insansız cok rahat fotoğraf cekebiliyorken, sosyal nedenlerle veya fiziki yetersizlikler nedeniyle doğada cıplak insan fotoğrafları yapma olanağı bulamadınız Buna karşın ic mekanda , kapalı ortamda ( insanın izlendiğigorulduğu hissine kapılmadığı koşullarda ) cıplak insan fotoğrafları cekme olanağına sahipsiniz Bu noktada kolaj calışması size oldukca geniş bir hareket kabiliyeti sağlayacaktır Yukarıda irdelenen kriterleri dikkate alarak cıplak insanı ic mekanda, doğal ortamı kendi koşullarında ayrı ayrı cektikten sonra her ikisinin tasarlanmış karelerinin baskılarını yapmalısınız
Cekimleriniz sırasında; aynı duzlemde cekim, iri grenli film kullanımı, aynı objektifin kullanılması, homojen ışık koşullarından yararlanılması, kısık diyafram kullanılması…gibi koşulları unutmamalısınız
Kolajlanacak fotoğrafların baskılarında, oncelikle tonlamaların eşit olmasına ozen gosterilmelidir Biri koyu bir baskı, diğeri acık bir baskı olursa fotoğrafta kolaj izlenimi olayca belirebilir O nedenle baskıların tonlarının birbirine cok yakın olması şarttır Baskının mat kartlara yapılması gerekir Kullanılacak kartın minimum 3 numara bir kart olması, 4 5 numara kartların tercih edilmesi daha doğru olacaktır
Baskılar da birbirine uygun tonlarda ve uygun buyukluklerde yapıldıktan sonra kesip yapıştırma işlemine gecilecektir Kesilip yapıştırılacak olan fotoğrafın kesilmesinde bir bisturu ’ den yararlanılabilir Kesilen kenarlarda iz bırakılmayacak şekilde kesilmeli ve kesme işi tamamlandıktan sonra kesilen bu bolum tabanından ayrılmalıdır (fotoğraf kartını kenarlarından tırnak ucuyla yokladığınızda kolayca alt katmanından ayrılabildiğini goreceksiniz) Tabanından da duzgun bir şekilde ayrılan fotoğraf Japon yapıştırıcı gibi guclu bir yapıştırıcı ile diğer fotoğrafa yapıştırılacaktır Yapıştırılan yuzeyin puruzsuz olmasına dikkat edilmeli, katlanmakırılma olmamasına ozen gosterilmelidir
Yapıştırma işlemi gercekleştirildikten sonra, yapıştırılan fotoğrafın kenarları gereğinde rotuşlaşmak suretiyle ( siyah cini murekkep sulandırılarak istenen tonlara alınabilir ve ince bir fırca kullanılarak rotuş yapılabilir veya bu amacla uretilmiş olan Tombo ve diğer markalardaki rotuş kalemlerinden yararlanılabilir ) iki fotoğraf arasında belirgin bir iz cizgi veya ton farkı bırakılmamalıdır Hatla bu kalemlerle veya fırca ile fotoğrafa kendi cizgilerinizle yeni eklemeler yapabilirsiniz Bir başka figur oluşturabilir, diğer bir nesneyi cizebilirsiniz iri grenli filmler ve sert kartlar yardımıyla bu cizimler fotoğrafın icindeki doğal nesnelermiş gibi goruneceklerdir
Son aşamada, yapılan kolaj calışmasının roproduksiyonu alınacaktır Bu aşamada kullanılacak film minimum 400 asa olmalıdır 800 asa veya 1600 asa gibi yuksek hızlıfilmler de kullanılabilir Amac cıkacak yeni goruntunun bir kolaj uygulaması olduğunun anlaşılmamasıdır İri grenli filmler baskı sırasında bu amacın gercekleştirilmesini onemli olcude kolaylaştırmaktadır Roproduksiyonun, homojen ışık koşullarında ve fotoğraf makinasının objektifi fotoğrafa tam paralel tutulmak suretiyle gercekleştirilmesi gerekir Fotoğrafın net cekilmesine ozen gosterilmelidir
Cekim işlemi gercekleştirildikten sonra, film banyosu yapılacaktır Yeni negatif baskıya hazır hale gelince, filmin iri grenli yapısından maksimum yararlanabilmek icin minimum 30 x 40 boyutunda baskı yapılmalıdır Baskıda kullanılacak kart, mat kart olmalı ve 4 5 numara kartlar tercih edilmelidir Sert kart secilmesinin nedeni de yuksek hızlı filmlerin kullanılmasında olduğu gibi, kolaj izlenimini tamamen ortadan kaldırmak icindir
kaynakimageskolajnedirteknikcalismahakkindabilgiler5b05d37d47fdepnghotoshopmagazin
Kolaj teknik calışma nedir
Birbirleriyle ilişkisiz gibi gorunen, hatta aykırı gibi duran bazı formları bir araya getirip beklenmedik bir espri icine sokarak izleyiciyi şaşırtmak , birbirleriyle iletişim icinde olabilecekken dahi, fiziki veya sosyal koşulların engellediği olağan birliktelikleri sağlayabilmek ya da birtakım olağan dışılıkları sunabilmek icin kolaj yontemi fotoğrafcılara geniş olanaklar sağlamaktadır
Kolaj yaparken, yapılanın kolaj olduğu anlaşılsın istendiğinde, teknik olarak cok ozel veya ozenli bir cabaya gerek kalmayabilir, Eğer iki ayrı fotoğraftaki (uc, dort veya daha fazla da olabilir ) goruntu kesilip bir araya taşınarak ( bunlardan biri fotoğraf iken, diğeri resim, gazete kupuru veya basılı herhangi bir goruntu olabilir, Hatta doğrudan somut bir nesne bile sunum sırasında kullanılabilir) ust uste yan yana, birbirlerine yapıştırılarak doğrudan sunuluyorsa, burada cok ozel bir caba, teknik olarak gerekli değildir Bununla birlikte, bir araya getirilecek materyallerin secimi konusunda elbetteki ozel bir cabanın varlığı hissettirilmelidir, Kolajı yapılan fotoğrafların (ya da diğer nesnelerin) doğrudan sunumu duşunulmuyor ise, yani yapılan birleştirmenin bir roproduksiyonu alınmak suretiyle tek negatifte veya pozitifte nihai durumu saptanarak , buradan yeni ve tek bir goruntu sunulmak isteniyorsa, teknik olarak ozen gosterilmesi gereken en onemli aşama roproduksiyon aşamasıdır, Roproduksiyon alınırken (eğer yapay ışık kullanılmıyorsa) cekimi yapılan kolajlanmış materyallere objektifin paralel tutulması, netlemeye dikkat edilmesi ve ışığın homojen olması onem kazanmaktadır
SiyahBeyaz fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir, SiyahBeyaz fotoğraflarla Renkli fotoğraflar kolajlanabilir Renkli fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir Ya da fotoğraf dışı materyaller fotoğraflarla kolajlanabilir
SiyahBeyaz fotoğrafların kendi aralarında kolajlanmaları ve kolaj yapıldıktan sonra elde edilen yeni fotoğrafların kolaj olduğunun anlaşılmaması yahut kolaj izlenimi vermemesi istendiğinde; yoğun emek, dikkat ve ozen gereklidir
Bunun ilk aşaması; kuşku yok ki her fotoğrafın tasarlanması, kurgulanması aşamasıdır Hatta eskizlerinin yapılması, buna dair notların tutulması, cekimlerin yapılacağı koşulların duşunulmesi ve diğer ayrıntıların belirlenmesidir
Kolajlanacak fotoğrafların cekimlerinde ince gren (duşuk hızlı filmler) kullanmaktan kacınmak gerekir 400 asa veya daha yuksek hızda iri grenli filmler kullanılmalıdır
Cekimler aynı veya benzer ışık koşullarında gercekleştirilmelidir Kapalı homojen gun ışığı koşulları ozellikle amatorler icin en elverişli ışık koşullarıdır
Kullanılan objektif aynı olmalıdır Bir fotoğrafta 24 mm geniş acı bir objektif kullanırken, diğerinde 50 mm normal bir objektif kullanılmamalıdır Her ikisinde de 24 mm veya 50 mm objektif kullanılmalıdır Bu tarz calışmalarda 50 mm normal bir objektif kullanılması isabetli bir secim olacaktır Aksi halde ortaya cıkan nihai fotoğraf bunun bir kolaj calışması olduğu konusunda ipucları verecektir Boyle olması ozellikle istenebilir veya bir tercih nedeni olabilir elbetle Ancak yapılan fotoğrafın kolaj olduğu izlenimini ortadan kaldırmak icin de objektif secimine dikkat edilmesi cok onemlidir
Cekimler sırasında dikkat edilecek en onemli hususlardan biri de, ayrı ayrı cekimleri yapılacak ve kolajlanacak olan nesne, mekan veya alanların hep aynı duzlemden cekilmesidir Biri goz duzleminden cekilirken, diğeri aşağıdan yukarı doğru veya yukarıdan aşağı doğru cekilmemelidir
Cekimler sırasında kısık diyafram kullanılmaya ozen gosterilmelidir Yuksek hızlı ve iri grenli filmler kullanılarak cekilen ve kolaj gercekleştirildikten sonra yeniden yuksek hızlı bir filmle roproduksiyonu alınacak olan bu fotoğraflarda belirgin bir şekilde goruntu kayıpları oluşacağından, net alan derinliği yeterli olmayan fotoğraflarda goruntu berraklığındaki kayıplar istenmeyen boyutlara ulaşabilir
Varsayalım doğa koşullarında cıplak insan fotoğrafı tasarladınız Ancak doğa koşullarında insansız cok rahat fotoğraf cekebiliyorken, sosyal nedenlerle veya fiziki yetersizlikler nedeniyle doğada cıplak insan fotoğrafları yapma olanağı bulamadınız Buna karşın ic mekanda , kapalı ortamda ( insanın izlendiğigorulduğu hissine kapılmadığı koşullarda ) cıplak insan fotoğrafları cekme olanağına sahipsiniz Bu noktada kolaj calışması size oldukca geniş bir hareket kabiliyeti sağlayacaktır Yukarıda irdelenen kriterleri dikkate alarak cıplak insanı ic mekanda, doğal ortamı kendi koşullarında ayrı ayrı cektikten sonra her ikisinin tasarlanmış karelerinin baskılarını yapmalısınız
Cekimleriniz sırasında; aynı duzlemde cekim, iri grenli film kullanımı, aynı objektifin kullanılması, homojen ışık koşullarından yararlanılması, kısık diyafram kullanılması…gibi koşulları unutmamalısınız
Kolajlanacak fotoğrafların baskılarında, oncelikle tonlamaların eşit olmasına ozen gosterilmelidir Biri koyu bir baskı, diğeri acık bir baskı olursa fotoğrafta kolaj izlenimi olayca belirebilir O nedenle baskıların tonlarının birbirine cok yakın olması şarttır Baskının mat kartlara yapılması gerekir Kullanılacak kartın minimum 3 numara bir kart olması, 4 5 numara kartların tercih edilmesi daha doğru olacaktır
Baskılar da birbirine uygun tonlarda ve uygun buyukluklerde yapıldıktan sonra kesip yapıştırma işlemine gecilecektir Kesilip yapıştırılacak olan fotoğrafın kesilmesinde bir bisturu ’ den yararlanılabilir Kesilen kenarlarda iz bırakılmayacak şekilde kesilmeli ve kesme işi tamamlandıktan sonra kesilen bu bolum tabanından ayrılmalıdır (fotoğraf kartını kenarlarından tırnak ucuyla yokladığınızda kolayca alt katmanından ayrılabildiğini goreceksiniz) Tabanından da duzgun bir şekilde ayrılan fotoğraf Japon yapıştırıcı gibi guclu bir yapıştırıcı ile diğer fotoğrafa yapıştırılacaktır Yapıştırılan yuzeyin puruzsuz olmasına dikkat edilmeli, katlanmakırılma olmamasına ozen gosterilmelidir
Yapıştırma işlemi gercekleştirildikten sonra, yapıştırılan fotoğrafın kenarları gereğinde rotuşlaşmak suretiyle ( siyah cini murekkep sulandırılarak istenen tonlara alınabilir ve ince bir fırca kullanılarak rotuş yapılabilir veya bu amacla uretilmiş olan Tombo ve diğer markalardaki rotuş kalemlerinden yararlanılabilir ) iki fotoğraf arasında belirgin bir iz cizgi veya ton farkı bırakılmamalıdır Hatla bu kalemlerle veya fırca ile fotoğrafa kendi cizgilerinizle yeni eklemeler yapabilirsiniz Bir başka figur oluşturabilir, diğer bir nesneyi cizebilirsiniz iri grenli filmler ve sert kartlar yardımıyla bu cizimler fotoğrafın icindeki doğal nesnelermiş gibi goruneceklerdir
Son aşamada, yapılan kolaj calışmasının roproduksiyonu alınacaktır Bu aşamada kullanılacak film minimum 400 asa olmalıdır 800 asa veya 1600 asa gibi yuksek hızlıfilmler de kullanılabilir Amac cıkacak yeni goruntunun bir kolaj uygulaması olduğunun anlaşılmamasıdır İri grenli filmler baskı sırasında bu amacın gercekleştirilmesini onemli olcude kolaylaştırmaktadır Roproduksiyonun, homojen ışık koşullarında ve fotoğraf makinasının objektifi fotoğrafa tam paralel tutulmak suretiyle gercekleştirilmesi gerekir Fotoğrafın net cekilmesine ozen gosterilmelidir
Cekim işlemi gercekleştirildikten sonra, film banyosu yapılacaktır Yeni negatif baskıya hazır hale gelince, filmin iri grenli yapısından maksimum yararlanabilmek icin minimum 30 x 40 boyutunda baskı yapılmalıdır Baskıda kullanılacak kart, mat kart olmalı ve 4 5 numara kartlar tercih edilmelidir Sert kart secilmesinin nedeni de yuksek hızlı filmlerin kullanılmasında olduğu gibi, kolaj izlenimini tamamen ortadan kaldırmak icindir
kaynakimageskolajnedirteknikcalismahakkindabilgiler5b05d37d47fdepnghotoshopmagazin