iltasyazilim
FD Üye
Kolaj teknik alıştırma,Kolaj teknik alıştırma tekniği,kolaj tekniği nasıl bir tekniktir,kolaj tekniği nasıl yapılır,kolaj tekniği örnekleri
Kolaj teknik egzersiz nedir
Birbirleriyle ilişkisiz gibi görünen, hatta tutarsız gibi duran bazı formları bir araya getirip beklenmedik bir espri içine sokarak izleyiciyi afallatmak , birbirleriyle iletişim içinde olabilecekken zeka, fiziksel ya da sosyal koşulların engellediği alışılmış birliktelikleri sağlayabilmek ya da birtakım olağan dışılıkları sunabilmek için kolaj yöntemi fotoğrafçılara geniş olanaklar sağlamaktadır
Kolaj yaparken, yapılanın kolaj olduğu anlaşılsın istendiğinde, teknik olarak çok özel ya da dikkatli bir çabaya lüzum kalmayabilir, Eğer iki bambaşka fotoğraftaki (üç, dört ya da daha pozitif da olabilir ) görüntü kesilip bir araya taşınarak ( bunlardan biri resim iken, diğeri resim, gazete küpuru ya da basılı herhangi bir manzara olabilir, Hatta doğrudan bedensel bir nesne bile sunum esnasında kullanılabilir) tekrar tekrar alt yandan, birbirlerine yapıştırılarak ilk elden sunuluyorsa, burada fazla özel bir mücadele, teknik olarak zorunlu değildir bununla beraber, bir araya getirilecek materyallerin seçimi konusunda elbetteki özel bir çabanın varlığı hissettirilmelidir, Kolajı yapılan fotoğrafların (veya öteki nesnelerin) doğrudan sunumu düşünülmüyor ise, yani yapılan birleştirmenin bir röprodüksiyonu alınmak suretiyle tek negatifte veya pozitifte nihai durumu saptanarak , buradan yeni ve tek bir görüş sunulmak isteniyorsa, teknik olarak itina gösterilmesi gereken en önemli evre röprodüksiyon aşamasıdır, Röprodüksiyon alınırken (eğer suni ışık kullanılmıyorsa) çekimi yapılan kolajlanmış materyallere objektifin paralel tutulması, netlemeye uyarı edilmesi ve ışığın homojen olması yük kazanmaktadır
SiyahBeyaz fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir, SiyahBeyaz fotoğraflarla Renkli fotoğraflar kolajlanabilir Renkli fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir ya da resim dışı materyaller fotoğraflarla kolajlanabilir
SiyahBeyaz fotoğrafların kendi arasında kolajlanmaları ve kolaj yapıldıktan sonra elde edilen yeni fotoğrafların kolaj olduğunun anlaşılmaması yahut kolaj izlenimi vermemesi istendiğinde; yoğun emek, dikkat ve itina gereklidir
Bunun ilk aşaması; şüphe yok ancak her fotoğrafın tasarlanması, kurgulanması aşamasıdır Hatta eskizlerinin yapılması, buna dair notların tutulması, çekimlerin yapılacağı koşulların düşünülmesi ve öteki ayrıntıların belirlenmesidir
Kolajlanacak fotoğrafların çekimlerinde ince gren (düşük hızlı filmler) kullanmaktan sakınmak gerekir 400 asa veya daha yüksek hızda iri grenli filmler kullanılmalıdır
Çekimler aynı veya aynı ışık koşullarında gerçekleştirilmelidir Kapalı aynı yapılı olan gün ışığı koşulları bilhassa amatörler için en kullanışlı ışık koşullarıdır
Kullanılan nesnel benzer olmalıdır Bir fotoğrafta 24 mm geniş açı bir tarafsız kullanırken, diğerinde 50 mm alışılagelmiş bir tarafsız kullanılmamalıdır Her ikisinde de 24 mm ya da 50 mm objektif kullanılmalıdır Bu tarz çalışmalarda 50 mm adi bir tarafsız kullanılması isabetli bir seçim olacaktır Somurtkan halde ortaya meydana çıkan nihai fotoğraf bunun bir kolaj çalışması olduğu konusunda ipuçları verecektir Böyle olması bilhassa istenebilir ya da bir tercih nedeni olabilir elbetle Oysa yapılan fotoğrafın kolaj olduğu izlenimini ortadan kaldırmak için de objektif seçimine uyarı edilmesi çok önemlidir
Çekimler sırasında dikkat edilecek en önemli hususlardan biri de, ayrı olarak çekimleri yapılacak ve kolajlanacak olan nesne, mekan veya alanların hep benzer düzlemden çekilmesidir Biri göz düzleminden çekilirken, diğeri aşağıdan yukarı içten ya da yukarıdan altında içten çekilmemelidir
Çekimler esnasında kısık diyafram kullanılmaya özen gösterilmelidir Yüksek çabuk ve iri grenli filmler kullanılarak çekilen ve kolaj gerçekleştirildikten daha sonra baştan yüksek süratli bir filmle röprodüksiyonu alınacak olan bu fotoğraflarda keskin bir şekilde görüş kayıpları oluşacağından, net bölge derinliği yeterli olmayan fotoğraflarda görüş berraklığındaki kayıplar gözden düşmüş boyutlara ulaşabilir
Varsayalım doğa koşullarında çıplak insan fotoğrafı tasarladınız Ama doğa koşullarında insansız çok sıcacık resim çekebiliyorken, sosyal nedenlerle veya somut yetersizlikler sebebiyle doğada çıplak insan fotoğrafları yapma olanağı bulamadınız Buna karşın iç mekanda , kapalı ortamda ( insanın izlendiğigörüldüğü hissine kapılmadığı koşullarda ) çıplak insan fotoğrafları çekme olanağına sahipsiniz Bu noktada kolaj çalışması size oldukça geniş bir hareket kabiliyeti sağlayacaktır Yukarıda irdelenen kriterleri dikkate alarak çıplak insanı iç mekanda, doğal ortamı kendi koşullarında ayrı olarak çektikten sonradan her ikisinin planlanmış karelerinin baskılarını yapmalısınız
Çekimleriniz sırasında; aynı düzlemde çekim, iri grenli film kullanımı, aynı objektifin kullanılması, aynı yapılı olan ışık koşullarından yararlanılması, kısık diyafram kullanılmasıgibi koşulları unutmamalısınız
Kolajlanacak fotoğrafların baskılarında, ilk olarak tonlamaların eşdeğer olmasına itina gösterilmelidir Biri koyu bir baskı, diğeri açık bir zorlama olursa fotoğrafta kolaj izlenimi olayca belirebilir O nedenle baskıların tonlarının birbirine fazla yakın olması şarttır Baskının mat kartlara yapılması gerekir Kullanılacak kartın en az 3 numara bir kart olması, 4 5 numara kartların seçim edilmesi daha içten olacaktır
Baskılar da birbirine uygun tonlarda ve yerinde büyüklüklerde yapıldıktan sonra kesip yapıştırma işlemine geçilecektir Kesilip yapıştırılacak olan fotoğrafın kesilmesinde bir bistürü' den yararlanılabilir Kesilen kenarlarda iz bırakılmayacak şekilde kesilmeli ve kesme işi tamamlandıktan daha sonra kesilen bu birim tabanından ayrılmalıdır (resim kartını kenarlarından tırnak ucuyla yokladığınızda kolayca alt katmanından ayrılabildiğini göreceksiniz) Tabanından da düzgün bir şekilde ayrılan resim Japon yapıştırıcı gibi dinç bir yapıştırıcı ile öteki fotoğrafa yapıştırılacaktır Yapıştırılan yüzeyin pürüzsüz olmasına dikkat edilmeli, sabırkırılma olmamasına özen gösterilmelidir
Yapıştırma işlemi gerçekleştirildikten sonra, yapıştırılan fotoğrafın kenarları gereğinde rötuşlaşmak suretiyle ( siyah çini mürekkep sulandırılarak istenen tonlara alınabilir ve ince bir fırça kullanılarak düzeltme yapılabilir ya da bu amaçla üretilmiş olan Tombo ve öteki markalardaki rötüş kalemlerinden yararlanılabilir ) iki fotoğraf aralarında keskin bir iz çizgi veya ton farkı bırakılmamalıdır Hatla bu kalemlerle ya da fırça ile fotoğrafa kendi çizgilerinizle yeni eklemeler yapabilirsiniz Bir başka figür oluşturabilir, öteki bir nesneyi çizebilirsiniz kocaman grenli filmler ve sert kartlar yardımıyla bu çizimler fotoğrafın içindeki doğal nesnelermiş gibi görüneceklerdir
Son aşamada, yapılan kolaj çalışmasının röprodüksiyonu alınacaktır Bu aşamada kullanılacak film en az 400 asa olmalıdır 800 asa ya da 1600 asa gibi yüksek hızlıfilmler de kullanılabilir Amaç çıkacak yeni görüntünün bir kolaj uygulaması olduğunun anlaşılmamasıdır Iri grenli filmler zorlama esnasında bu amacın gerçekleştirilmesini önemli ölçüde kolaylaştırmaktadır Röprodüksiyonun, türdeş ışık koşullarında ve fotoğraf makinasının objektifi fotoğrafa tam paralel tutulmak suretiyle gerçekleştirilmesi gerekir Fotoğrafın net çekilmesine özen gösterilmelidir
Çekim işlemi gerçekleştirildikten sonradan, film banyosu yapılacaktır Yeni negatif baskıya hazırlanmış ışık halkası gelince, filmin iri grenli yapısından azami yararlanabilmek için minimum 30 x 40 boyutunda zorlama yapılmalıdır Baskıda kullanılacak kart, mat kart olmalı ve 4 5 numara kartlar seçim edilmelidir Sert kart seçilmesinin nedeni de yüksek süratli filmlerin kullanılmasında olduğu gibi, kolaj izlenimini iyice ortadan uyandırmak içindir
photoshopmagazin *
Kolaj teknik egzersiz nedir
Birbirleriyle ilişkisiz gibi görünen, hatta tutarsız gibi duran bazı formları bir araya getirip beklenmedik bir espri içine sokarak izleyiciyi afallatmak , birbirleriyle iletişim içinde olabilecekken zeka, fiziksel ya da sosyal koşulların engellediği alışılmış birliktelikleri sağlayabilmek ya da birtakım olağan dışılıkları sunabilmek için kolaj yöntemi fotoğrafçılara geniş olanaklar sağlamaktadır
Kolaj yaparken, yapılanın kolaj olduğu anlaşılsın istendiğinde, teknik olarak çok özel ya da dikkatli bir çabaya lüzum kalmayabilir, Eğer iki bambaşka fotoğraftaki (üç, dört ya da daha pozitif da olabilir ) görüntü kesilip bir araya taşınarak ( bunlardan biri resim iken, diğeri resim, gazete küpuru ya da basılı herhangi bir manzara olabilir, Hatta doğrudan bedensel bir nesne bile sunum esnasında kullanılabilir) tekrar tekrar alt yandan, birbirlerine yapıştırılarak ilk elden sunuluyorsa, burada fazla özel bir mücadele, teknik olarak zorunlu değildir bununla beraber, bir araya getirilecek materyallerin seçimi konusunda elbetteki özel bir çabanın varlığı hissettirilmelidir, Kolajı yapılan fotoğrafların (veya öteki nesnelerin) doğrudan sunumu düşünülmüyor ise, yani yapılan birleştirmenin bir röprodüksiyonu alınmak suretiyle tek negatifte veya pozitifte nihai durumu saptanarak , buradan yeni ve tek bir görüş sunulmak isteniyorsa, teknik olarak itina gösterilmesi gereken en önemli evre röprodüksiyon aşamasıdır, Röprodüksiyon alınırken (eğer suni ışık kullanılmıyorsa) çekimi yapılan kolajlanmış materyallere objektifin paralel tutulması, netlemeye uyarı edilmesi ve ışığın homojen olması yük kazanmaktadır
SiyahBeyaz fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir, SiyahBeyaz fotoğraflarla Renkli fotoğraflar kolajlanabilir Renkli fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir ya da resim dışı materyaller fotoğraflarla kolajlanabilir
SiyahBeyaz fotoğrafların kendi arasında kolajlanmaları ve kolaj yapıldıktan sonra elde edilen yeni fotoğrafların kolaj olduğunun anlaşılmaması yahut kolaj izlenimi vermemesi istendiğinde; yoğun emek, dikkat ve itina gereklidir
Bunun ilk aşaması; şüphe yok ancak her fotoğrafın tasarlanması, kurgulanması aşamasıdır Hatta eskizlerinin yapılması, buna dair notların tutulması, çekimlerin yapılacağı koşulların düşünülmesi ve öteki ayrıntıların belirlenmesidir
Kolajlanacak fotoğrafların çekimlerinde ince gren (düşük hızlı filmler) kullanmaktan sakınmak gerekir 400 asa veya daha yüksek hızda iri grenli filmler kullanılmalıdır
Çekimler aynı veya aynı ışık koşullarında gerçekleştirilmelidir Kapalı aynı yapılı olan gün ışığı koşulları bilhassa amatörler için en kullanışlı ışık koşullarıdır
Kullanılan nesnel benzer olmalıdır Bir fotoğrafta 24 mm geniş açı bir tarafsız kullanırken, diğerinde 50 mm alışılagelmiş bir tarafsız kullanılmamalıdır Her ikisinde de 24 mm ya da 50 mm objektif kullanılmalıdır Bu tarz çalışmalarda 50 mm adi bir tarafsız kullanılması isabetli bir seçim olacaktır Somurtkan halde ortaya meydana çıkan nihai fotoğraf bunun bir kolaj çalışması olduğu konusunda ipuçları verecektir Böyle olması bilhassa istenebilir ya da bir tercih nedeni olabilir elbetle Oysa yapılan fotoğrafın kolaj olduğu izlenimini ortadan kaldırmak için de objektif seçimine uyarı edilmesi çok önemlidir
Çekimler sırasında dikkat edilecek en önemli hususlardan biri de, ayrı olarak çekimleri yapılacak ve kolajlanacak olan nesne, mekan veya alanların hep benzer düzlemden çekilmesidir Biri göz düzleminden çekilirken, diğeri aşağıdan yukarı içten ya da yukarıdan altında içten çekilmemelidir
Çekimler esnasında kısık diyafram kullanılmaya özen gösterilmelidir Yüksek çabuk ve iri grenli filmler kullanılarak çekilen ve kolaj gerçekleştirildikten daha sonra baştan yüksek süratli bir filmle röprodüksiyonu alınacak olan bu fotoğraflarda keskin bir şekilde görüş kayıpları oluşacağından, net bölge derinliği yeterli olmayan fotoğraflarda görüş berraklığındaki kayıplar gözden düşmüş boyutlara ulaşabilir
Varsayalım doğa koşullarında çıplak insan fotoğrafı tasarladınız Ama doğa koşullarında insansız çok sıcacık resim çekebiliyorken, sosyal nedenlerle veya somut yetersizlikler sebebiyle doğada çıplak insan fotoğrafları yapma olanağı bulamadınız Buna karşın iç mekanda , kapalı ortamda ( insanın izlendiğigörüldüğü hissine kapılmadığı koşullarda ) çıplak insan fotoğrafları çekme olanağına sahipsiniz Bu noktada kolaj çalışması size oldukça geniş bir hareket kabiliyeti sağlayacaktır Yukarıda irdelenen kriterleri dikkate alarak çıplak insanı iç mekanda, doğal ortamı kendi koşullarında ayrı olarak çektikten sonradan her ikisinin planlanmış karelerinin baskılarını yapmalısınız
Çekimleriniz sırasında; aynı düzlemde çekim, iri grenli film kullanımı, aynı objektifin kullanılması, aynı yapılı olan ışık koşullarından yararlanılması, kısık diyafram kullanılmasıgibi koşulları unutmamalısınız
Kolajlanacak fotoğrafların baskılarında, ilk olarak tonlamaların eşdeğer olmasına itina gösterilmelidir Biri koyu bir baskı, diğeri açık bir zorlama olursa fotoğrafta kolaj izlenimi olayca belirebilir O nedenle baskıların tonlarının birbirine fazla yakın olması şarttır Baskının mat kartlara yapılması gerekir Kullanılacak kartın en az 3 numara bir kart olması, 4 5 numara kartların seçim edilmesi daha içten olacaktır
Baskılar da birbirine uygun tonlarda ve yerinde büyüklüklerde yapıldıktan sonra kesip yapıştırma işlemine geçilecektir Kesilip yapıştırılacak olan fotoğrafın kesilmesinde bir bistürü' den yararlanılabilir Kesilen kenarlarda iz bırakılmayacak şekilde kesilmeli ve kesme işi tamamlandıktan daha sonra kesilen bu birim tabanından ayrılmalıdır (resim kartını kenarlarından tırnak ucuyla yokladığınızda kolayca alt katmanından ayrılabildiğini göreceksiniz) Tabanından da düzgün bir şekilde ayrılan resim Japon yapıştırıcı gibi dinç bir yapıştırıcı ile öteki fotoğrafa yapıştırılacaktır Yapıştırılan yüzeyin pürüzsüz olmasına dikkat edilmeli, sabırkırılma olmamasına özen gösterilmelidir
Yapıştırma işlemi gerçekleştirildikten sonra, yapıştırılan fotoğrafın kenarları gereğinde rötuşlaşmak suretiyle ( siyah çini mürekkep sulandırılarak istenen tonlara alınabilir ve ince bir fırça kullanılarak düzeltme yapılabilir ya da bu amaçla üretilmiş olan Tombo ve öteki markalardaki rötüş kalemlerinden yararlanılabilir ) iki fotoğraf aralarında keskin bir iz çizgi veya ton farkı bırakılmamalıdır Hatla bu kalemlerle ya da fırça ile fotoğrafa kendi çizgilerinizle yeni eklemeler yapabilirsiniz Bir başka figür oluşturabilir, öteki bir nesneyi çizebilirsiniz kocaman grenli filmler ve sert kartlar yardımıyla bu çizimler fotoğrafın içindeki doğal nesnelermiş gibi görüneceklerdir
Son aşamada, yapılan kolaj çalışmasının röprodüksiyonu alınacaktır Bu aşamada kullanılacak film en az 400 asa olmalıdır 800 asa ya da 1600 asa gibi yüksek hızlıfilmler de kullanılabilir Amaç çıkacak yeni görüntünün bir kolaj uygulaması olduğunun anlaşılmamasıdır Iri grenli filmler zorlama esnasında bu amacın gerçekleştirilmesini önemli ölçüde kolaylaştırmaktadır Röprodüksiyonun, türdeş ışık koşullarında ve fotoğraf makinasının objektifi fotoğrafa tam paralel tutulmak suretiyle gerçekleştirilmesi gerekir Fotoğrafın net çekilmesine özen gösterilmelidir
Çekim işlemi gerçekleştirildikten sonradan, film banyosu yapılacaktır Yeni negatif baskıya hazırlanmış ışık halkası gelince, filmin iri grenli yapısından azami yararlanabilmek için minimum 30 x 40 boyutunda zorlama yapılmalıdır Baskıda kullanılacak kart, mat kart olmalı ve 4 5 numara kartlar seçim edilmelidir Sert kart seçilmesinin nedeni de yüksek süratli filmlerin kullanılmasında olduğu gibi, kolaj izlenimini iyice ortadan uyandırmak içindir
photoshopmagazin *
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.