iltasyazilim
FD Üye
Bu oyun osmanli döneminde ortaya cikan bir oyundur ve bir kac yüz sene karadeniz bölgesinde samsun, ordu, giresun, trabzon bölgelerinde oynanan bir oyundur Her yörede kendilerine özel bir oynama tarzlari vardir Trabzonda en taninmis kolbasti oyunu da Faroz kesmesiyada Hopdekdenilen kolbasti oyunu ve türküsüdür Bu oyun Trabzon´un Faroz mahallesinde ortaya cikmisdir
Kol Bastikelimesine ve bu oyun ve türkü türünün ortaya cikmasinin tarihine gelince :
Osmanli döneminde ickili alem yapmak yasakdi Bu yüzden ickili alem yerine getirmek isteyenler, kendi aralarinda, topluma acik olmiyan, dar yerlerde bulusurlardi Bu bulusmalara aska gelme, yaren, alemvs anadolunu cesitli yörelerinde isim takilirdi
Osmanli zabitalar da sehirlerde bu nesil etkinliklerin engellemek icin zabitalar, yada osmanli türkcesinde kara kollarsehirlerde gezdirirlerdi Simdik bu nesil etkinlikleri yapanlarda bir tane bekci koyarlardi zabitalari gözlesin diye Eylence sirasinda hareketli türküler calinirdi Ne süre zabitalar yaklasdimi bekci kol bastidiye seslenirdi ve türkünün ritmi ve sesi indirilirdi, kücük adimlar atilirdi, ama müzik ve oyun kesilmezdi Zabitalar gecdikden sonradan kol gitdidiye seslenirdi ve müzigin ritmi ve sesi yeniden yükselirdi
kol bastitarzindaki türkülerde ve oyunlarda bu ritmik ve ses yükselisleri, inisleri de parcalarin notalarinda, oynanis tarzinda ve calinis tarzinda görülür
Örnekler :
Samsun Su samsunun evleri
Ordu imeciler
Giresun yaylanin cimeninde
Trabzon Faroz kesmesi*
Kol Bastikelimesine ve bu oyun ve türkü türünün ortaya cikmasinin tarihine gelince :
Osmanli döneminde ickili alem yapmak yasakdi Bu yüzden ickili alem yerine getirmek isteyenler, kendi aralarinda, topluma acik olmiyan, dar yerlerde bulusurlardi Bu bulusmalara aska gelme, yaren, alemvs anadolunu cesitli yörelerinde isim takilirdi
Osmanli zabitalar da sehirlerde bu nesil etkinliklerin engellemek icin zabitalar, yada osmanli türkcesinde kara kollarsehirlerde gezdirirlerdi Simdik bu nesil etkinlikleri yapanlarda bir tane bekci koyarlardi zabitalari gözlesin diye Eylence sirasinda hareketli türküler calinirdi Ne süre zabitalar yaklasdimi bekci kol bastidiye seslenirdi ve türkünün ritmi ve sesi indirilirdi, kücük adimlar atilirdi, ama müzik ve oyun kesilmezdi Zabitalar gecdikden sonradan kol gitdidiye seslenirdi ve müzigin ritmi ve sesi yeniden yükselirdi
kol bastitarzindaki türkülerde ve oyunlarda bu ritmik ve ses yükselisleri, inisleri de parcalarin notalarinda, oynanis tarzinda ve calinis tarzinda görülür
Örnekler :
Samsun Su samsunun evleri
Ordu imeciler
Giresun yaylanin cimeninde
Trabzon Faroz kesmesi*