iltasyazilim
FD Üye
Koşarak Oynanan Oyunlar
1 Saklambaç Oyunu
Bir ebe seçilir Ebe oyun alanının önceden ayarlanmış bir uygun durur, yumulur Burası ebenin kalesidir Çocuklar saklanırlar Ebe belirtilmiş bir sayıya değin ( mesela ona değin ) sayar Sayma işlemi bitince Önümdeki, arkamdaki, sağımdaki, solumdaki sobeDer, gözlerini açar, saklanan arkadaşlarını arar, bulmaya çalışır Gördüğü arkadaşının adını söyleyerek kaleye döner, sobeler Sobelenen çocuk yanar
Ebe aramak için kaleden uzaklaştığında, saklanan çocuklar ortaya çıkıp, ebeden önce kaleye ulaşarak sobeyapmaya çalışırlar
giderken, yanan ve yanmayan çocuklar ( açığa çıkmış çocuklar ), öteki arkadaşlarına yardım etmek için Elma dersem çık, armut dersem çıkmagibi sözlerle kopya verirler Ebe kaleden uzaklaşınca elma, elmadiye, ebe kaleye yaklaşınca armut, armutdiye bağrışırlar
Ebe tarafından bulunarak yanmış olan çocuklar, oyunun bitiminde, kendi aralarında sayışarak yeni bir ebe seçerler Oyun yeni ebeyle sürer
Bu oyunun oynanışında, isteğe tarafından, şöyle bir kural da uygulanabilir ; saklananlar içinden son çocuk, ebeden önce sobe yaparsa , kendinden önce sobelenmiş çocukların tümü kurtulur Aynı ebe, yeniden ebe kalır, oyun yinelenir
Ebe yumulduktan daha sonra, 10'a dek rakam sayabileceği gibi bu saymayı renkleri sayma, meyveleri sayma şeklinde de yapabilir İstenirse bu sayma, anne, baba, kardeşağabey, abla, teyze, dayı, hala, amca gibi aile ve akraba bireylerini sayma biçiminde de uygulanabilir
Ebenin sayması, öğretmen hangi konuyu pekiştirmek istiyorsa, o konuya ilişkin kelime ve kavramlarla da yapılabilir
2 Köşe Kapmaca
Bu oyunu oynayacak çocukların sayısından bir yetersiz sayıda köşe saptanır ( köşe yahut, yere tebeşirle benzer sayıda daire çizilir) Çocuklar sayışarak, aralarından bir ebe seçerler Ebe apaçık durur, öbür çocuklar köşelerine geçerler Oyun başlayınca, çocuklar köşelerini ( yerlerini ebenin kapmasına olasılık vermemeye çalışarak ) değiştirmeye çalışırlar Bu değişiklik esnasında ebe diğer bir köşeye vermek üzere olan çocuğun yerini kapmaya çalışır Kaparsa, yerini aldığı çocuk ebe olur Oyun bu nedenle sürer
Köşe kapmaca oyununda, çocukların durdukları köşelere üniteye uygun adlar verilebilir Adların belirlenmesini, hoca çocuklara yaptırır Örneğin; Gün adları, mevsim adları, renk adları vb
3 Kilitlenme Oyunu
Oyunun oynanacağı bir alan ( ya çizilerek, yada çocuklara şuradan dışarı çıkılmayacakdenilerek ) belirlenir Çocuklar aralarından bir ebe seçerler Ebe kovalar, çocuklar kaçışırlar Ebe, yaklaştığı çocuğa eliyle dokunmaya çalışır Her çocuk ebe yaklaştığı vakit yere çömelir, iki elini başının üstüne ( parmaklarını iç içe geçirerek ) kilitler ve ağzını sımsıkı kapatır Bu devinimleri, ebe kendisine dokunmadan yapabilen çocuk kurtulur, yapamayan çocuk yanar ve ebe olur Oyun böylece sürer
4 İpi Alıkoyma Oyunu
Yaklaşık 10 m uzunluğunda, kalınca bir ip ( urgan yada halat ) bulunur İki ucu birleştirilerek düğümlenir, oldukça büyük bir halka yapılır Oynayacak çocuklar bu ipi elleriyle tutarlar ve halka oluşturacak biçimde dururlar Çocuklar ipin oluşturduğu halkanın içinde olurlar ve ellerini arkaya götürerek ipi tutarlar Ayrıca, sırtlarını ipe dayayarak, ipin gergin durmasını sağlarlar
İçlerinden birisi ebe seçilir Ebe halkanın ortasında bekler İpi tutan çocuklar, ara sıra ipi bırakarak ( ebenin arkasından yada yanından ) ortaya doğru yürürler, ebe ipi kim bırakıyorsa o çocuğu kovalar; ona dokunmaya çalışır Kovalanan çocuk, ebe kendisine dokunmadan ipi her yerde tutabilirse yanmaz Dokunursa, ebe olur Oyun böylece sürer
5 Bayrak Verme Oyunu
Üniteye uygun bir bayrak hazırlanır ( bayrağın üstünde hayvan, bitki, giyecek vb bir nesne yada bir renk bulunur ) Bir ebe seçilir Bir çocuk bayrağı alır, kaçar; ebe, bayrağı içeren çocuğu kovalar, ona dokunmaya çalışır Bayraklı çocuk, ebeye yakalanmadan bayrağı bir arkadaşına vermeye çalışır; başarırsa yanmaz Ebe bu kere, bayrağı bölge öteki çocuğu kovalar Ebe, bayraklı çocuğa dokunabilirse, ebelikten kurtulur Dokunulan çocuk ebe olur Oyun bu nedenle sürer
6 Kedi Atlama Oyunu
Bahçede yada salonda, birbirine koşut iki çizgi çizilir Çocuklara bunun akarsuolduğu söylenir Siz de kedi olacaksınız, bu dereden atlayacaksınızdenir
Çocuklar iki kümeye ayrılırlar: birinci kümeye Kara kediler, ikincisine de Tekir kedilerdenir
Önce kara kediler, birer birer, dereyi atlayarak geçmeye çalışırlar Atlayan kedinin ayağı, her iki taraftaki çizgilere basmamalıdır Bir yada iki ayağı çizgiye basan kedi yanar Sonradan tekir kediler de benzer kurallarla dereden atlamaya çalışırlar Hangi kedi kümesinden daha az birey yanarsa, oyunu o kedi kümesi kazanmış olur
Bu oyunun oynanması sırasında hoca, nehir çizgilerinin arasındaki açıklığı, çocukların yaş durumlarına ve yeteneklerine tarafından saptar Çizgileri ona göre çizer Ayrıca, dereden atlama devinimi, önce ayaklar bağımsızlık olarak yaptırılır, sonra da iki üçgenin taban olmayan kenarı birleştirilerek yaptırılır İki dere çizgisinin birbirine yakınlık ölçüsü, ayakların bu durumu da göz önünde tutularak belirlenir Oyunda yitiren kediler, kazanan kedileri alkışlar *
1 Saklambaç Oyunu
Bir ebe seçilir Ebe oyun alanının önceden ayarlanmış bir uygun durur, yumulur Burası ebenin kalesidir Çocuklar saklanırlar Ebe belirtilmiş bir sayıya değin ( mesela ona değin ) sayar Sayma işlemi bitince Önümdeki, arkamdaki, sağımdaki, solumdaki sobeDer, gözlerini açar, saklanan arkadaşlarını arar, bulmaya çalışır Gördüğü arkadaşının adını söyleyerek kaleye döner, sobeler Sobelenen çocuk yanar
Ebe aramak için kaleden uzaklaştığında, saklanan çocuklar ortaya çıkıp, ebeden önce kaleye ulaşarak sobeyapmaya çalışırlar
giderken, yanan ve yanmayan çocuklar ( açığa çıkmış çocuklar ), öteki arkadaşlarına yardım etmek için Elma dersem çık, armut dersem çıkmagibi sözlerle kopya verirler Ebe kaleden uzaklaşınca elma, elmadiye, ebe kaleye yaklaşınca armut, armutdiye bağrışırlar
Ebe tarafından bulunarak yanmış olan çocuklar, oyunun bitiminde, kendi aralarında sayışarak yeni bir ebe seçerler Oyun yeni ebeyle sürer
Bu oyunun oynanışında, isteğe tarafından, şöyle bir kural da uygulanabilir ; saklananlar içinden son çocuk, ebeden önce sobe yaparsa , kendinden önce sobelenmiş çocukların tümü kurtulur Aynı ebe, yeniden ebe kalır, oyun yinelenir
Ebe yumulduktan daha sonra, 10'a dek rakam sayabileceği gibi bu saymayı renkleri sayma, meyveleri sayma şeklinde de yapabilir İstenirse bu sayma, anne, baba, kardeşağabey, abla, teyze, dayı, hala, amca gibi aile ve akraba bireylerini sayma biçiminde de uygulanabilir
Ebenin sayması, öğretmen hangi konuyu pekiştirmek istiyorsa, o konuya ilişkin kelime ve kavramlarla da yapılabilir
2 Köşe Kapmaca
Bu oyunu oynayacak çocukların sayısından bir yetersiz sayıda köşe saptanır ( köşe yahut, yere tebeşirle benzer sayıda daire çizilir) Çocuklar sayışarak, aralarından bir ebe seçerler Ebe apaçık durur, öbür çocuklar köşelerine geçerler Oyun başlayınca, çocuklar köşelerini ( yerlerini ebenin kapmasına olasılık vermemeye çalışarak ) değiştirmeye çalışırlar Bu değişiklik esnasında ebe diğer bir köşeye vermek üzere olan çocuğun yerini kapmaya çalışır Kaparsa, yerini aldığı çocuk ebe olur Oyun bu nedenle sürer
Köşe kapmaca oyununda, çocukların durdukları köşelere üniteye uygun adlar verilebilir Adların belirlenmesini, hoca çocuklara yaptırır Örneğin; Gün adları, mevsim adları, renk adları vb
3 Kilitlenme Oyunu
Oyunun oynanacağı bir alan ( ya çizilerek, yada çocuklara şuradan dışarı çıkılmayacakdenilerek ) belirlenir Çocuklar aralarından bir ebe seçerler Ebe kovalar, çocuklar kaçışırlar Ebe, yaklaştığı çocuğa eliyle dokunmaya çalışır Her çocuk ebe yaklaştığı vakit yere çömelir, iki elini başının üstüne ( parmaklarını iç içe geçirerek ) kilitler ve ağzını sımsıkı kapatır Bu devinimleri, ebe kendisine dokunmadan yapabilen çocuk kurtulur, yapamayan çocuk yanar ve ebe olur Oyun böylece sürer
4 İpi Alıkoyma Oyunu
Yaklaşık 10 m uzunluğunda, kalınca bir ip ( urgan yada halat ) bulunur İki ucu birleştirilerek düğümlenir, oldukça büyük bir halka yapılır Oynayacak çocuklar bu ipi elleriyle tutarlar ve halka oluşturacak biçimde dururlar Çocuklar ipin oluşturduğu halkanın içinde olurlar ve ellerini arkaya götürerek ipi tutarlar Ayrıca, sırtlarını ipe dayayarak, ipin gergin durmasını sağlarlar
İçlerinden birisi ebe seçilir Ebe halkanın ortasında bekler İpi tutan çocuklar, ara sıra ipi bırakarak ( ebenin arkasından yada yanından ) ortaya doğru yürürler, ebe ipi kim bırakıyorsa o çocuğu kovalar; ona dokunmaya çalışır Kovalanan çocuk, ebe kendisine dokunmadan ipi her yerde tutabilirse yanmaz Dokunursa, ebe olur Oyun böylece sürer
5 Bayrak Verme Oyunu
Üniteye uygun bir bayrak hazırlanır ( bayrağın üstünde hayvan, bitki, giyecek vb bir nesne yada bir renk bulunur ) Bir ebe seçilir Bir çocuk bayrağı alır, kaçar; ebe, bayrağı içeren çocuğu kovalar, ona dokunmaya çalışır Bayraklı çocuk, ebeye yakalanmadan bayrağı bir arkadaşına vermeye çalışır; başarırsa yanmaz Ebe bu kere, bayrağı bölge öteki çocuğu kovalar Ebe, bayraklı çocuğa dokunabilirse, ebelikten kurtulur Dokunulan çocuk ebe olur Oyun bu nedenle sürer
6 Kedi Atlama Oyunu
Bahçede yada salonda, birbirine koşut iki çizgi çizilir Çocuklara bunun akarsuolduğu söylenir Siz de kedi olacaksınız, bu dereden atlayacaksınızdenir
Çocuklar iki kümeye ayrılırlar: birinci kümeye Kara kediler, ikincisine de Tekir kedilerdenir
Önce kara kediler, birer birer, dereyi atlayarak geçmeye çalışırlar Atlayan kedinin ayağı, her iki taraftaki çizgilere basmamalıdır Bir yada iki ayağı çizgiye basan kedi yanar Sonradan tekir kediler de benzer kurallarla dereden atlamaya çalışırlar Hangi kedi kümesinden daha az birey yanarsa, oyunu o kedi kümesi kazanmış olur
Bu oyunun oynanması sırasında hoca, nehir çizgilerinin arasındaki açıklığı, çocukların yaş durumlarına ve yeteneklerine tarafından saptar Çizgileri ona göre çizer Ayrıca, dereden atlama devinimi, önce ayaklar bağımsızlık olarak yaptırılır, sonra da iki üçgenin taban olmayan kenarı birleştirilerek yaptırılır İki dere çizgisinin birbirine yakınlık ölçüsü, ayakların bu durumu da göz önünde tutularak belirlenir Oyunda yitiren kediler, kazanan kedileri alkışlar *