KPMG Türkiye Endüstriyel Üretim ve Otomotiv Dal Önderi Hakan Ölekli, Türkiye ihracatının lokomotif bölümü otomotivin global gelişmelerden kaynaklı bir yapısal dönüşüm sürecinden geçtiğini ve bu sürecin devam da edeceğini belirtti
Rapora nazaran Türkiye’de pazar vergi indirimleri sayesinde yüzde 60’lık daralmanın eşiğinden döndü. Global ölçekteki gelişmeler nedeniyle kesimin yapısal dönüşümden geçtiğini belirten KPMG Türkiye’den Hakan Ölekli, “Bunun da tesirli olduğu sorunlu süreç iki yıl daha devam edecek görünüyor. 2021’den itibaren yüksek performanslı periyot başlar” dedi.
KPMG Türkiye’nin hazırladığı Otomotiv Sektörel Bakış – Birinci Yarı raporu, bölümün içinden geçtiği güç periyodu kıymetlendiriyor. Rapor, bir yıl öncesine kadar rekorlar kıran kesimin iki yıllık bir ortadan sonra düzlüğe çıkacağını öngörüyor.
KPMG Türkiye Endüstriyel Üretim ve Otomotiv Bölüm Başkanı Hakan Ölekli, “Türkiye ihracatının lokomotif kesimi otomotiv, global gelişmelerden kaynaklı bir yapısal dönüşüm sürecinden geçiyor, bu süreç devam da edecek. Yurt içindeki ekonomik konjonktür bu süreci destekleyemediği için kesimin kısa vadede karşı karşıya olduğu tehditler ve zayıflıkları öne çıkıyor. Bölümdeki beklenti, yaşanan sürecin iki yıl kadar süreceğine ait. 2001 ve 2009 kriz periyotlarındaki tecrübelerden yola çıkılarak ortaya konan bu beklenti ile iki yıllık dönemin akabinde iç pazar dinamiklerinin yerine oturacağı, satışların yükseleceği ve ihracatta yüksek performans sayılarının devreye gireceği kestirim ediliyor” dedi.
Dünyadaki belirsizliğe de dikkat çeken Ölekli, “Küresel resesyon, AB’de büyümedeki gerileme, ABD-Çin ticaret uyuşmazlığı ve Brexit’in ortaya çıkardığı küresel riskler bu kesimde de kaygı yaratıyor. Avrupa, Türkiye’nin başka tüm bölümleri üzere otomotiv bölümü açısından da en kıymetli ihracat üssü. Bilhassa İngiltere ve İtalya pazarları başta olmak üzere Avrupa pazarındaki gelişmelerin çok yakından izlenmesi gerekiyor” diye konuştu.
Ülkü haber Merkezi’nde yer alan raporun ayrıntılarına nazaran,
-2017 yılındaki süratli büyümenin akabinde 2018 yılında bir ölçü daralan dünya otomotiv pazarı, 2019 birinci yarıyı da görece zayıf tamamladı. Global iktisattaki
ivme kaybı ve finansal piyasalardaki dalgalanmalar kısa vadede görünümü etkilemeye devam ediyor.
-Dünya otomotiv pazarı 2019 birinci çeyrekte geçen yılın tıpkı periyoduna nazaran yüzde 0,1’lik hudutlu bir büyüme kaydetti.
-Yurt içinde 2018 yılında yüzde 35 daralan araba ve hafif ticari araç (HTA) pazarı, 2019 birinci yarıda geçen yılın birebir devrine nazaran yüzde 44,8 küçüldü. Ocak-Haziran devrinde Türkiye’de araba satışları 2018’in tıpkı devrine nazaran yüzde 43,3 gerileyerek 156 bin 378 oldu.
– Vergi indiriminin son ayı olan Haziran’da binek araba satışları geçen yılın tıpkı ayına nazaran yüzde 13, HTA satışları da yüzde 32 azaldı.
– Satışların vergi indirimlerinin sona erdiği temmuz ayında taban düzeye ulaştığı bildirilirken, düşüşün devam etmesi tarafında güçlü bir kanaat bulunuyor. Otomotiv kesiminin yılı 400 bin adetlik satış sayısının altında tamamlayacağına dair kestirimler yapılıyor.
– Vergi indirimleri satışların düşme suratını azaltıcı rol oynasa da tek başına tüm piyasaya kaldıraç tesir yapamıyor. satışlardaki düşmenin sebepleri, kur kaynaklı fiyat artışı, gerileyen inanç endeksleri, ekonomik omurdaki sakinlik ve satın alma gücünün azalması olarak sıralanıyor.
– 2019’un birinci yarısında taşıt kredi hacmi 2018 sonuna nazaran yüzde 10,8 oranında azaldı. Haziran sonu prestijiyle toplam taşıt kedilerinde yüzde 25,3 gerileme görülüyor. Yıllık bazda kişisel taşıt kredilerinde yüzde 15,7, ticari taşıt kredilerinde ise yüzde 29,2 küçülme kaydedildi.
En fazla dizel araç satışı daraldı
-İlk yarıda hibrit araç satışları geçen yılki satışların iki katını aşsa da en çok daralma dizel araç satışlarında meydana geldi.
-Yurt dışına satışlar adet bazında 2019 birinci yarıda toplam otomotiv pazarında yüzde 7,5, araba pazarında ise yüzde 9 azaldı.
-Otomotiv tedarik sanayi ihracatı ise tıpkı devirde yüzde 6,5 daralarak 5,4 milyar dolar oldu.
-Aynı devirde satışlardaki zayıflıkla uyumlu olarak araba ithalatında yüzde 51,9, toplam otomotiv ithalatında ise 52,0 daralma meydana geldi.
Araba üretimi yüzde 11,6 düştü
-2019 birinci yarıda üretimde daha yavaş bir daralma yaşandı. Dış pazardaki daralmanın iç pazara kıyasla daha sonlu kalmasıyla, 2019 Ocak-Haziran’da 2018’in birebir periyoduna nazaran, araba üretimi yüzde 11,6, toplam otomotiv üretimi yüzde 12,8 küçüldü.
İkinci el pazarı hareketlenecek
– Vergi indirimlerinin sona ermesinin tesirleri, yılın ikinci yarısında ikinci el piyasasında görülecek. İkinci ele getirilen ekspertiz uygulamasının da devreye girmesinin akabinde piyasanın hareketlenmesi bekleniyor.