Enflasyon oranlarındaki yükseliş tüm dünyada pandemi sonrası kapanmaların acısını çıkarırcasına artarken, ülkemizde ise daha hızlı bir şekilde yükselişte.
Enflasyonun yükselişi Türkiye'de iç dinamiklerle ayrışsa da bunun kapitalist etkisini ise gözden kaçıramıyoruz.
Geçtiğimiz günlerde kredi kartı kullanımı ile ilgili içeriğimizde beynimizin ayarlarıyla oynadığından bahsederek, doğru kullanım için de liste vermiştik.
Türkiye'de neden kredi kartıyla bir imtihanımız var bunu öğrenmek istedik Onedio'ya özel cevaplar aldık!
FutureBright Kurucu Ortağı Akan Abdula, 'kredi kartı ile yapılan alışverişler neden bedava gibi algılanıyor', 'kartlar ile ilgili sorunlu imtihanımız' ve 'Türkiye'de olumsuz ayrışmamız nedir' gibi sorularımıza Onedio okurları için yanıt verdi.
Abdula, öncelikle neden kredi kartı kullanmanın ekonomik kriz arttıkça azalmadığını şöyle açıklıyor:
Ekonomik kriz derinleştikçe, ülkemizde kredi kartı çılgınlığında bir yavaşlama bekleniyor ama durum hiç de öyle değil. 2021’in ilk 6 ayında yapılan kredi kartı başvuruları önceki yıla göre %100 arttı. Bireylerin nakit kullanımları azalırken kart ile yapılan alışverişler sürekli arttı ve artmaya devam edecek. Buna bağlı olarak aktif kart kullanan kişi sayısı 2020 yılının ilk yarısından itibaren kesintisiz bir yükseliş sergiliyor.
Limit isteği de kullanımı da artıyor
Akan Abdula, limit konusuna da değiniyor ki burada karşılık bir tüketim isteği var gibi. Limit artışlarına olumlu dönülürken, açılmalarla limit kullanım oranlarında da bir artış görülüyor. Bakın Akan Abdula, bunu nasıl açıklıyor:
Aynı dönemde gelire dayalı yapılan güncellemelere bağlı olarak müşteri başına limit tutarı yukarı yönlü bir gelişim gösteriyor. Tüketicilerin limit başvurularına olumlu dönülüyor.
Limit kullanım oranı 2020 yılı ikinci çeyreğinde tam kapanma etkisiyle yüzde 40,8’e gerilerken, 2021 yılı Eylül ayında yüzde 47,5’e yükseldi.
Hafıza-i beşer nisyan ile maluldür: Sorun hafızada mı?
Akan Abdula, kredi kartını bedava algılamamızı ise 'Hafıza-i beşer nisyan ile maluldür' diye açıklamıyor tabii bu bizim benzetmemiz ama buna yakın şeyler söylüyor. Biz tüketiciler özellikle ülkemizde ve yine özellikle son yıllarda hızlanan teknoloji ve gündem ile çok çabuk unutuyoruz. 1 ay sonra gelen kredi kartı ekstresi de bundan yararlanıyor. Kısaca Abdula bu durumu şöyle açıklıyor:
Sürekli dürtülen ve geleceği uzun vadeli düşünemeyen tüketicileriz. Bizler için gelecek; yarın, belki öbür gün. Ancak kredi kartlarımızın ekstresi 1 ay sonra geliyor. Hafızası çok kısa vadeli çalışan bizler için, kredi kartı ile alışveriş yapmak o anda bedavaya gibi bir şey.