Kudus'un muslumanlar icin onemi
Kudus ismi Kur ’an ’da doğrudan gecmemekle birlikte bu şehirden elMescidu ’lAksa ’nın mubarek kılınan cevresi şeklinde bahsedilmiş (İsra 171), Bazı rivayetlerde Hz Peygamber ’in Beytulmakdis ’te namaz kılmayı tavsiye ettiği de aktarılmaktadır (Ebu Davud, Salat, 14)
Kutubi Sitte dışındaki rivayetlere gore Hz İsa nuzulunden sonra olunce Medine ’de Resuli Ekrem ’in kabri yanında veya Kudus ’te defnedilecektir
imageskudusunmuslumanlaricinonemikisaca5b1285c8820ab
Hicretten once iki veya uc yıl sureyle Hz Peygamber ’in Kabe ’yi de onune almak suretiyle Kudus ’e yonelerek namaz kıldığı (İbn Sa‘d, I, 243; Kurtubi, II, 150; Fahreddin erRazi, IV, 110) ve farklı rivayetler bulunmakla birlikte Medine doneminde on altı veya on yedi ay bu uygulamanın devam ettiği, daha sonra kıblenin Kabe ’ye cevrildiği kabul edilmektedir (Buhari, Salat, 31, Tefsir, 18; Muslim, Mesacid, 1112)
Resuli Ekrem ’in sağlığında belli bir donem icin Kudus ’un kıble olarak tercih edilmesi, muslumanların bu şehri dini bir merkez olarak gormelerinin sebeplerinden birini teşkil etmiştir
Ayrıca Hz Peygamber ’in, Mescidi Haram ’dan cevresi mubarek kılınan Mescidi Aksa ’ya gece goturulmesi şeklinde gercekleştirilen İsra (İsra 171) ve ardından mi‘rac mucizelerinde Mescidi Aksa ’ya gitmiş olması muslumanlar icin bu şehrin onemini arttırmıştır
Muhammed Hamidullah, elMescidu ’lAksa ’nın Beytulmakdis değil semalarda bulunan, meleklerin surekli Allah ’a ibadet ettikleri bir mescid olduğunu ileri surmuşse de (İslam Peygamberi, I, 150151) adı gecen mescidle sonradan bu ismi alan caminin değil Hz Suleyman tarafından yaptırılan Beytulmakdis ’in kastedildiği de bilinmelidir
Bunların dışında Kudus, Hz İbrahim ’den itibaren pek cok peygamberin yaşadığı, mukaddes olarak da tanımlanan bir bolgede bulunması, Hz Suleyman ’ın inşa ettiği Beytulmakdis ’i barındırması, İsrailoğulları ’nın ve onlara gonderilen peygamberlerin mucadelelerine mekan olması acısından semavi dinler geleneğinde onemli bir yere sahip olmuştur
Kudus ismi Kur ’an ’da doğrudan gecmemekle birlikte bu şehirden elMescidu ’lAksa ’nın mubarek kılınan cevresi şeklinde bahsedilmiş (İsra 171), Bazı rivayetlerde Hz Peygamber ’in Beytulmakdis ’te namaz kılmayı tavsiye ettiği de aktarılmaktadır (Ebu Davud, Salat, 14)
Kutubi Sitte dışındaki rivayetlere gore Hz İsa nuzulunden sonra olunce Medine ’de Resuli Ekrem ’in kabri yanında veya Kudus ’te defnedilecektir
imageskudusunmuslumanlaricinonemikisaca5b1285c8820ab
Hicretten once iki veya uc yıl sureyle Hz Peygamber ’in Kabe ’yi de onune almak suretiyle Kudus ’e yonelerek namaz kıldığı (İbn Sa‘d, I, 243; Kurtubi, II, 150; Fahreddin erRazi, IV, 110) ve farklı rivayetler bulunmakla birlikte Medine doneminde on altı veya on yedi ay bu uygulamanın devam ettiği, daha sonra kıblenin Kabe ’ye cevrildiği kabul edilmektedir (Buhari, Salat, 31, Tefsir, 18; Muslim, Mesacid, 1112)
Resuli Ekrem ’in sağlığında belli bir donem icin Kudus ’un kıble olarak tercih edilmesi, muslumanların bu şehri dini bir merkez olarak gormelerinin sebeplerinden birini teşkil etmiştir
Ayrıca Hz Peygamber ’in, Mescidi Haram ’dan cevresi mubarek kılınan Mescidi Aksa ’ya gece goturulmesi şeklinde gercekleştirilen İsra (İsra 171) ve ardından mi‘rac mucizelerinde Mescidi Aksa ’ya gitmiş olması muslumanlar icin bu şehrin onemini arttırmıştır
Muhammed Hamidullah, elMescidu ’lAksa ’nın Beytulmakdis değil semalarda bulunan, meleklerin surekli Allah ’a ibadet ettikleri bir mescid olduğunu ileri surmuşse de (İslam Peygamberi, I, 150151) adı gecen mescidle sonradan bu ismi alan caminin değil Hz Suleyman tarafından yaptırılan Beytulmakdis ’in kastedildiği de bilinmelidir
Bunların dışında Kudus, Hz İbrahim ’den itibaren pek cok peygamberin yaşadığı, mukaddes olarak da tanımlanan bir bolgede bulunması, Hz Suleyman ’ın inşa ettiği Beytulmakdis ’i barındırması, İsrailoğulları ’nın ve onlara gonderilen peygamberlerin mucadelelerine mekan olması acısından semavi dinler geleneğinde onemli bir yere sahip olmuştur