iltasyazilim
FD Üye
KÜFR BAHSI
Kötülüklerin en kötüsü,Allahü teâlâya inanmamak, ateist olmakdır
Inanılması lâzım olan seye inanmamak küfr olur Muhammed
aleyhisselâma inanmamak küfr olur Muhammed aleyhisselâmın,
Allahü teâlâ katından getirip bildirdigi seylerin hepsine
kalb ile inanıp, dil ile de ikrâr etmege, söylemege,
(ÎMÂN)
denir Söylemege mâni’ bulundugu zemân, söylememek afv
olur Îmân hâsıl olmak için, islâmiyyetin küfr alâmeti dedigi seyleri
söylemekden ve kullanmakdan sakınmak da lâzımdır Islâmiyyetin
ahkâmından, ya’nî islâmiyyetin emr ve yasaklarından
birini hafîf görmek, Kur’ânı kerîm ile, melek ile, Peygamberlerden
biri ile “aleyhimüssalevâtü vetteslîmât alay etmek, küfr
alâmetlerindendir Inkâr etmek, ya’nî isitdikden sonra inanmamak,
tasdîk etmemek demekdir Sübhe etmek de inkâr olur
Küfr üç nev’dir: Cehlî, Cühûdî
ve hükmî
I Isitmedigi, düsünmedigi için kâfir olanların küfrü
(Küfri
cehlî)dir Cehl de iki dürlüdür: Birincisi basitdir Böyle kimse, câhil
oldugunu bilir Bunlarda yanlıs i’tikâd olmaz Hayvan gibidirler
Çünki, insanı hayvandan ayıran, ilm ve idrâkdir Bunlar, hayvandan
da asagıdırlar Çünki, hayvanlar, yaratıldıkları seyde ileridirler
Cehlin ikincisi, (Cehli mürekkeb)dir Yanlıs, sapık i’tikâddır
Yunan felsefecilerinin ve müslimânlardan yetmisiki bid’at fırkasının
açıkca bildirilmis olanlara uymıyan i’tikâdları böyledir
Bu cehâlet, birincisinden dahâ fenâdır Ilâcı bilinmiyen bir hastalıkdır
II Küfri cühûdîye, küfri inâdî de denir Bilerek, inâd ede
– 155 –
rek kâfir olmakdır Kibrden, mevki’ sâhibi olmayı sevmekden
veyâ ayblanmakdan korkmak sebebi ile hâsıl olur Firavn ve
yoldaslarının, Bizans kralı Herakliyûsün küfrleri böyledir
III Küfrün üçüncü nev’i,
(Küfri hükmî)dir Islâmiyyetin
îmânsızlık alâmeti dedigi sözleri söyliyen ve isleri yapan, kalbinde
tasdîk olsa da ve inandıgını söylese de kâfir olur Islâmiyyetin
tahkîrini emr etdigi seyi ta’zîm, ta’zîmini emr etdigi seyi
tahkîr küfrdür
1– Allahü teâlâ, Arsdan veyâ gökden bize bakıyor demek
küfrdür
2– Sen bana zulmetdigin gibi,Allahü teâlâ da sana zulmediyor
demek küfrdür
3– Filân müslimân benim gözümde yehûdî gibidir demek
küfrdür
4– Yalan bir söze, Allahü teâlâ biliyor ki dogrudur demek
küfrdür
5– i küçültücü seyler söylemek küfrdür
6– Kur’ânı kerîmi, hattâ bir harfini küçültücü söz söylemek,
bir harfine inanmamak küfrdür
7– Çalgı çalarak Kur’ânı kerîm okumak küfrdür
8– Hakîkî olan Tevrât ve Incîle inanmamak, bunları kötülemek
küfrdür Simdi, hakîkî Tevrât ve Incîl yokdur
9– Kur’ânı kerîmi sâz olan harflerle okuyup, Kur’ân budur
demek küfr olur
10– Peygamberleri küçültücü seyler söylemek küfrdür
11– Kur’ânı kerîmde ismleri bildirilen yirmibes Peygamberden
“aleyhimüssalevâtü vetteslîmât birine inanmamak küfrdür
12– Çok iyilik yapan birisi için, Peygamberden dahâ iyidir
demek küfr olur
13– Peygamberler muhtâc idi demek küfr olur Çünki, onların
fakîrlikleri kendi istekleri ile idi
14– Birisi, Peygamber oldugunu söylese, buna inananlar da
kâfir olur
15– Âhıretde olacak seylerle alay etmek küfr olur
16– Kabrdeki ve kıyâmetdeki azâblara akla, fenne uygun
– 156 –
degildir diyerek inanmamak küfrdür
17– Cennetde Allahü teâlâyı görmege inanmamak, ben
Cenneti istemem, Allahü teâlâyı isterim demek küfr olur
18– Islâmiyyete inanmamak alâmeti olan sözler, fen bilgileri,
din bilgilerinden dahâ hayrlıdır demek küfrdür
19– Namâz kılsam da, kılmasam da berâberdir demek küfrdür
20– Zekât vermem demek küfrdür
21– Fâiz halâl olsaydı demek küfrdür
22– Zulm halâl olsaydı demek küfrdür
23– Harâmdan olan malı fakîre verip, sevâb beklemek, fakîr,
verilen paranın harâm oldugunu bilerek, verene hayr düâ
etmek küfrdür
24– Imâmı a’zam Ebû Hanîfenin kıyâsı hak degildir demek
küfrdür Vehhâbîler, bunun için, kâfir oluyor
25– Meshûr sünnetlerden birini begenmemek küfrdür
26–
“Kabrim ile minberim arası, Ravdai mutahhara Cennet
bagçelerinden bir bagçedir hadîsi serîfini isitince, ben
minber, hasır ve kabrden baska birsey görmiyorum demek küfr
olur
27– Islâm bilgilerine inanmamak, bunları ve din âlimlerini
asagılamak da küfr olur
28– Kâfir olmagı isteyen kimse, buna niyyet etdigi anda kâfir
olur
29– Baskasının kâfir olmasını istiyen kimse, küfrü begendigi
için istiyorsa kâfir olur
30– Küfre sebeb oldugunu bilerek ve arzûsu ile küfr kelimelerini
söyliyen kâfir olur Bilmiyerek söyliyorsa, âlimlerin çoguna
göre yine kâfir olur
31– Küfre sebeb olan bir isi bilerek yapmak küfr olur Bilmiyerek
yapınca da küfr olur diyen âlimler çokdur
32– Beline, zünnâr denilen papaz kusagını baglamak ve küfre
mahsûs birsey giymek küfr olur Tüccârın dârülharbde de
kullanması küfr olur Bunları mizâh için, baskalarını güldürmek
için, saka için kullanmak da küfre sebeb olur
33– Kâfirlerin bayram günlerinde, o güne mahsûs seylerini,
– 157 –
onlar gibi kullanmak, bunları kâfire hediyye etmek küfr olur
34– Akllı, bilgili, edebiyyatcı oldugunu göstermek için veyâ
yanındakileri hayrete düsürmek, güldürmek, sevindirmek veyâ
alay etmek için söylenen sözlerde (küfri hükmî)den korkulur
Gadab, kızgınlık ve hırs ile söylenen sözler de böyledir
35– Gıybet eden kimse, ben gıybet etmedim, onda bulunan
seyi söyledim derse, böyle söylemek küfr olur
36– Çocuk iken nikâh edilmis kız, âkıl ve bâlig oldugu zemân,
îmânı, islâmı bilmese, sorulunca anlatamasa, zevcinden
bos olur, kendisi mürted olur Erkek de böyledir
37– Bir mü’mini haksız olarak, öldüren veyâ öldürülmesini
emr eden kimseye, iyi yapdın diyen kâfir olur
38– Katli vâcib olmıyan kimse için, öldürülmesi lâzımdır demek
küfr olur
39– Bir kimseyi haksız olarak döven veyâ öldüren zâlime, iyi
yapdın, bunu hak etmisdi demek küfr olur
40– Yalan olarak, Allahü teâlâ biliyor ki, seni çocugumdan
çok seviyorum demek küfr olur
41– Mevki’ sâhibi bir müslimân aksırınca, buna
(Yerhamükallah)
diyen kimseye, büyüklere karsı böyle söylenmez demek
küfr olur
42– Vazîfe olduguna inanmıyarak, hafîf görerek nemâz kılmamak,
oruc tutmamak, zekât vermemek, küfr olur
43– Allahın rahmetinden ümmîdini kesmek küfr olur
44– Kendisi harâm olmayıp, sonradan hâsıl olan bir sebebden
dolayı harâm olan mala, paraya
(harâmı li gayrihî) denir
Çalınan ve harâm yollardan gelen mal böyledir Bunlara halâl
demek küfr olmaz Les, domuz, serâb gibi, kendileri harâm
olan seylere (harâmı li aynihî) denir Bunlara halâl demek küfr
olur
45– Harâm oldukları, kesin olarak bilinen bütün günâhlara
halâl demek de, küfr olur
46– Ezân, câmi’, fıkh kitâbları gibi islâmiyyetin kıymet verdigi
seyleri asagılamak, küfr olur
47– Abdestsiz oldugunu bildigi hâlde nemâz kılmak küfr
olur
– 158 –
48– Bildigi hâlde, kıbleden baska tarafa nemâz kılmak küfr
olur Namâzı kıbleye karsı kılmak lâzım degildir diyen, kâfir
olur
49– Bir müslimânı kötülemek için kâfir demek küfr olmaz
Kâfir olmasını istiyerek söylemek küfr olur
50– Günâh olduguna ehemmiyyet vermeden günâh islemek
küfr olur
51– Ibâdet yapmanın lâzım olduguna ve günâhdan sakınmanın
lâzım olduguna inanmamak küfr olur
52– Toplanan vergiler sultânın mülkü olduguna inanmak
küfr olur
53– Kâfirlerin dîni âyinlerini begenmek, zarûret yok iken
zünnar kusanmak ve küfr alâmetlerini kullanmak ve bunlara
muhabbet edip, el kavusdurmak küfr olur
54– Rızâsı ile, filân sey, filân kimsededir, yâhud yokdur, kâfir
olayım, yehûdî olayım diye yemîn eylemis olsa, o sey, o kimsede
olsun veyâ olmasın, o kimse kendi rızâsı ile küfre varmısdır
55– Zinâ, livâta, fâiz, yalan gibi her dinde harâm olan birsey
için, halâl olsaydı da, ben dahî isleseydim diye temennî etmek
küfrdür
56– Peygamberlere “aleyhimüssalevâtü vetteslîmât inandım,
ammâ, Âdem aleyhisselâm Peygamber midir, bilmiyorum
demek küfrdür
57– Muhammed aleyhisselâmın âhır zemân Peygamberi oldugunu
bilmiyen, kâfir olur
58– Bir kimse, Peygamberlerin dedigi dogru ise, biz kurtulduk
dese, kâfir olur Bu sözü sübhe yolu ile söyledi ise kâfir
olur
59– Bir kimseye, gel nemâz kıl deseler, o da, kılmam dese,
kâfir olur Ammâ murâdı, senin sözünle kılmam, Allahü teâlânın
emri ile kılarım dese kâfir olmaz
60– Bir kimseye, sakalını bir tutamdan kısa yapma veyâ bir
tutamdan fazlasını kes, tırnaklarını kes, zîrâ, Resûlullahın “sallallahü
teâlâ aleyhi ve sellem sünnetidir deseler, o da kesmem
dese, kâfir olur Sâir sünnetler de böyledir (Senin sözünle islemem,
ammâ Resûlullahın sünneti oldugu için islerim demek
küfr olmaz Inkâr maksadı ile olursa küfr olur)
– 159 –
61– Bir kimse bıyıklarını kırkdıkda, yanındaki, birseye yaramadı,
dese, o diyenin küfründen korkulur Bıyıkları kısaltmak
sünnetdir Sünneti hafîf görmüs olur
62– Bir kimse, basdan ayaga harîr (ipek) giyinse, baska birisi
bu hâline, mubârek olsun dese, küfründen korkulur
63– Bir kimse, kıbleye karsı ayagını uzatıp yatmak veyâ kıbleye
karsı tükürmek veyâ kıbleye karsı bevl etmek gibi bir mekrûhu
islese, o kimseye bu yapdıkların mekrûhdur, isleme deseler,
o da, her günâhımız bu kadar olsa, dese, küfründen korkulur
Ya’nî mekrûhu önemsiz birsey saydıgı için
64– Bir kimsenin hizmetkârı, kapıdan içeri girse, efendisine
selâm verse, efendisinin yanında bulunan bir kimse de, sus,
efendisine selâmvermek olurmu dese, o diyen kimse kâfir olur
Ammâ murâdı, müâseret âdâbı ögretmek ise, selâmı kalben
vermek gerekdi, demek ise, küfr olmaz
65– Îmân artar, azalır demek küfrdür Ammâ kemâl, yakîn
i’tibâriyle olursa küfr olmaz
66– Kıble ikidir, biri Kâ’be, biri Kudüs dese küfrdür Simdiki
hâlde ikidir demek küfrdür Ammâ Beyti Mukaddes kıble
idi, sonra Kâ’be kıble oldu dese küfr olmaz
67– Bir kimse bir islâm âlimine sebebsiz bugz etse, sögse, o
kimsenin küfründen korkulur
68– Bir kimse, taâm yirken konusmamak, mecûsîlerin iyi
âdetlerindendir, dese, yâhud âdetli ve lohusa hâlinde, hanımı
ile yatmamak mecûsîlerin iyi seylerindendir dese, kâfir olur, demislerdir
69– Bir kimseye sen, mü’min misin deseler, o da insâallah
dese, te’vîl edemese küfrdür
70– Bir kimse, evlâdı ölen kimseye, Allahü teâlâya senin oglun
gerek idi, dese, kâfir olur, demislerdir
71– Bir kadın beline bir kara ip baglasa, bu nedir deseler,
zünnârdır dese, kâfir olur
72– Bir kimse, harâm taâm yidikde, Bismillah dese kâfir
olur Harâmı liaynihî için, ya’nî les, serâb gibi harâmlar için
böyledir Kendisi harâm olmıyan, harâmı ligayrihî için böyle
degildir Gasb edilmis malı yidikde besmele çekmek küfr olmaz
Malın kendisi harâm degil, gasb edilmesi harâmdır
– 160 –
73– Bir kimsenin küfrüne râzı olmak küfrdür Bir kisiye
beddüâ ederek, Allahü teâlâ senin cânını küfr ile alsın dese kâfir
olmasında âlimler ihtilâf etdiler Küfrüne rızâ küfrdür Ammâ,
zulm ve fıskından ötürü azâbı dâim ve siddetli olsun diye
rızâ ise küfr degildir
74– Bir kimse, Allahü teâlâ bilir filân isi islemedim dese,
hâlbuki o isi isledigini bilse, kâfir olur Hak teâlâya cehl isnâd
etmis olur
75– Bir kimse bir kadını sâhidsiz nikâh etse, o kimse ve kadın,
Allahü teâlâ ve Peygamber sâhidimizdir deseler, her ikisi
kâfir olur Zîrâ Peygamberimiz “sallallahü teâlâ aleyhi ve sellem
diri iken gaybı bilmezdi Gaybı bilirdi demek küfr olur
Gaybı, Allahü teâlâ bilir ve Onun bildirdikleri bilir
76– Ben çalınanları ve gayb olanları bilirim dese, söyliyen ve
inanan kâfir olur Bana cin haber veriyor dese, yine kâfir olur
Peygamberler ve cinnîler dahî gaybı bilmez Gaybı, Allahü
teâlâ ve Onun bildirdikleri bilir
77– Bir kimse, Allahü teâlâya yemîn etmek istese, baska bir
kimse de, ben senin, Allahü teâlâya yemînini istemem, talâka
ve serefe, nâmûsa yemînini dilerim dese kâfir olur, demislerdir
78– Bir kimse, sevmedigi bir kisiye, senin dîdârın yüzün,
çehren bana can alıcı gibidir, dese, kâfir olur, demislerdir Zîrâ
can alıcı melek Azrâîl aleyhisselâm büyük melekdir
79– Bir kimse nemâz kılmamak hos isdir dese, kâfir olur Bir
kimse, bir kisiye, gel nemâz kıl dese, o da bana nemâz kılmak
zor isdir dese, kâfir olur, demislerdir
80– Bir kimse, Allahü teâlâ, gökde benim sâhidimdir dese,
kâfir olur Zîrâ Allahü teâlâya mekân isnâd etmis olur Allahü
teâlâ mekândan münezzehdir
81– Allah baba diyen kâfir olur
82– Bir kimse, Resûlullah “sallallahü aleyhi ve sellem yemek
yidikden sonra, mubârek parmagını yalardı dese, bir baskası,
bu is terbiyesizlikdir dese, kâfir olur
83– Bir kimse Peygamber “aleyhissalâtü vesselâm siyâh idi
dese kâfir olur Siyâh köpekleri arab, arab diye çagırmak, hamam
böcegine kara Fatma demek yaygın hâldedir Sakınmak
lâzımdır
– 161 –
Namâz Kitâbı – F:11
84– Rızk Allahü teâlâdandır Lâkin kuldan da hareket gerekir
dese, bu söz sirkdir Zîrâ kulun hareketi de Allahü teâlâdandır
85– Bir kimse, nasrânî olmak, yehûdî olmakdan, Amerikan
kâfiri olmak, komünist olmakdan hayrlıdır dese, kâfir olur Yehûdî,
nasrânîden, komünist hıristiyandan serlidir demelidir
86– Kâfir olmak, hıyânet etmekden yegdir dese, kâfir olur
87– Ilm meclisinde ne isim var, yâhud âlimlerin dedigini islemege
kim kâdir olur dese veyâ fetvâyı yere atsa ve din adamlarının
sözü neye yarar dese, kâfir olur
88– Bir kimse, küfr söylese, bir kisi dahî gülse, gülen dahî
kâfir olur Gülmesi zarûrî olursa, küfr degildir
89– Bir kimse, mesâyıhın ervâhı hep hâzırdır, bilirler dese
kâfir olur Hâzır olur dese küfr olmaz Evliyânın rûhları, Allahü
teâlâ gibi hâzır ve nâzır olamazlar Anıldıkları yerde hâzır
olurlar Anılmadan evvel orada yok idiler
90– Islâmiyyeti bilmem veyâ istemem dese, kâfir olur
91– Bir kimse, Âdem aleyhisselâm bugday yimese idi, biz sakî
olmazdık dese, kâfir olur Ammâ biz dünyâda olmazdık dese,
küfründe ihtilâf etmislerdir
92– Âdem aleyhisselâm bez dokurdu dese, birisi dahî, öyle
ise biz çuhacı oglanları imisiz dese, kâfir olur
93– Bir kisi, küçük günâh islese, birisi ona tevbe et dese, o
dahî, ne isledim ki tevbe edeyim dese, kâfir olur
94– Biri digerine, gel islâm âlimine gidelim veyâ fıkh, ilmihâl
kitâbından okuyup ögrenelim dese, o dahî, ben ilmi ne yapayım
dese kâfir olur Zîrâ ilmi istihfâfdır küçük görmek, hafîfe almakdır
95– Tefsîr ve fıkh kitâblarına hakâret eden, bunları begenmiyen,
kötüliyen kimse kâfir olur
96– Bir kimseye, kimin zürriyyetindensin, kimin milletindensin,
i’tikâdda mezhebin imâmı kimdir, amelde mezhebin
imâmı kimdir diye süâl etseler, bilmese, kâfir olur
97– Kat’i harâma halâl diyen kâfir olur Tütüne harâm demek
tehlükelidir
98– Bütün dinlerde harâm olan, halâl edilmesi hikmete mu
– 162 –
hâlif olan birseyin halâl olmasını arzû etmek küfrdür Zinâ, livâta,
karnı doydukdan sonra yimek, fâiz alıpvermek gibi Serâbın
halâl olmasını temennî küfr degildir Çünki, her dinde harâm
degildi
99– Kur’ânı azîmûssânı, lâf ve latîfe arasında isti’mâl etmek
kullanmak küfrdür
100– Yahya adlı kimseye,
(Yâ Yahya! huzilkitâbe) dese
kâfir olur Kur’ânı kerîm ile alay etmis olur Çalgı, oyun, sarkı
arasında Kur’ânı kerîm okumak da böyledir
101– Simdi geldim Bismillâhi dese, âfâtdır Birseyi çok görse
(Mâhalakallah)
dese, ma’nâsını bilmese kâfir olur
102– Bir kimse, simdi sana sövmem, sövmenin adını günâh
koymuslar dese, âfâtdır
103– Bir kimse, Cebrâîl buzagısı gibi çırılçıplak olmussun
dese, âfâtdır, melekle alay etmekdir
104– Oglumun bası için veyâ basım için kelimelerine, yemîn
billahi atf etse, meselâ, vallahî oglumun bası için dese, küfr olmasından
korkulur
105– Kur’ânı kerîmi, mevlidi ve ilâhîleri çalgı çalarken okumak
veyâ çalgı aletleri ile okumak küfrdür
106– Kur’ânı kerîmi, mevlidi, ilâhîleri, salevâtı serîfeleri
fısk meclislerinde hurmet ile okumak harâm olur Eglence, keyf
için okumak küfr olur
107– Sünnet üzere okunan Ezânı Muhammedîyi dinlemeyip,
kıymet vermezse hemen kâfir olur
108– Kur’ânı kerîme kendi aklı ile ma’nâ veren kâfir olur
109– Kur’ânı kerîmde ve hadîsi serîflerde açıkça bildirilmis
olan ve müctehid imâmların sözbirligi ile bildirdikleri ve müslimânlar
arasına yayılmıs îmân bilgilerine uygun inanmıyan kâfir
olur Küfrün bu dürlüsüne (Ilhâd), böyle inananlara (Mülhid)
denir
110– Kâfire saygı ile selâm veren, kâfir olur
111– Kâfire saygı bildiren bir söz söylemek, meselâ üstâdım
demek küfr olur
112– Baskasının küfrüne râzı olan kâfir olur
113– Kur’ânı kerîm bulunan bantlar ve plâklar, mushâfı se
– 163 –
rîf gibi kıymetlidirler Bunlara da saygısızlık yapmak küfr olur
114– Cin ile tanısan falcılar ve yıldıznâmeye bakıp ve sorulan
herseye cevâb verenlere ve büyücülere gidip, söylediklerine,
yapdıklarına inanmak, ba’zan dogru çıksa bile, Allahü teâlâdan
baskasının herseyi bildigine ve her diledigini yapacagına inanmak
olup, küfr olur Fen bilgilerine inanmamak böyle degildir
115– Sünneti hafîf görerek, ehemmiyyet vermiyerek terk etmek
küfr olur
116– Zünnâr denilen papaz kusagını baglamak ve putlara
ya’nî haç, salîb denilen dik kesilen iki çubuk ve heykellere ve
bunların resmlerine tapınmak, ta’zîm etmek ve ahkâmı islâmiyyeyi
bildiren din kitâblarından birini tahkîr etmek, islâm
âlimlerinden birini istihzâ, alay etmek ve küfre sebeb olan bir
söz söylemek ve yazmak ve ta’zîm etmemiz emr olunan bir seyi
tahkîr ve tahkîr etmemiz emr olunan bir seyi ta’zîm etmek
küfrdür
117– Bir sâhir büyücü, sihr ile istedigini elbette yapar, sihr
muhakkak te’sîr eder diyen ve inanan kâfir olur
118– Müslimân, kendisine kâfir diyene, efendim gibi kabûl
gösteren cevâb verirse, o da kâfir olur
119– Harâm oldugu bilinen belli bir mal ile câmi’ yapdırmak
ve sadaka vermek ve baska hayr yapdırmak ve bunlara karsılık
sevâb beklemek küfrdür
120– Bir kimse, elindeki kat’i harâm olan maldan sadaka
verse, sevâb umsa, alan fakîr, harâmdan oldugunu bilerek, verene
Allah râzı olsun dese, veren de veyâ baska bir kimse de
âmîn dese, hepsi kâfir olur
121– Nikâhı harâm olan kadın ile evlenmege halâl diyen kâfir
olur
122– Meyhânelerde, oyun yerlerinde, günâh islenen topluluklarda,
radyo ile hoparlör ile Kur’ânı kerîm ve mevlid dinliyerek
keyflenmek küfr olur
123– Kur’ânı kerîmi çalgı çalarak okumak küfrdür
124– Kur’ânı kerîmin radyoda ve hoparlörde söylenen,
okunan tam benzerine de saygısızlık yapmak küfr olur
125– Allahü teâlâdan baskasına her ne maksad ile olur ise
olsun, Yaratıcı demek küfrdür
– 164 –
126– Abdülkâdir yerine, Abdülkoydur demek, kasd ile olur
ise küfrdür Abdül’azîz yerine Abdülüzeyz, Muhammed yerine
Memo, Hasen yerine Hasso, Ibrâhîm yerine Ibo demek böyledir
Bu ismleri, ayakkabı ve terliklere yazanların ve üzerlerine
basanların îmânlarının gitmesinden korkulur
127– Abdestsiz oldugunu bilerek nemâz kılmak ve sünnet
olan bir isi begenmemek küfrdür Sünnete ehemmiyyet vermemek
küfrdür
128– Câhillerin, Evliyâyı yaratıcı sanmalarından korkdugumuz
için türbeleri yıkıyoruz sözü küfrdür
129– Baskasının, hele kendi yavrusunun kâfir olmasına sebeb
olan kâfir olur
130– Zinâya, livâtaya câiz demek küfrdür
131– Nass ile ya’nî âyet ve hadîs ile ve icmâ’ ile bildirilmis
olan harâma ehemmiyyet vermemek küfrdür
132– Büyük günâhlara devâm etmek, ısrar etmek, küfre sürükler
Nemâza ehemmiyyet vermemek küfrdür
133– Üzerinde yazı, hattâ harf bulunan kâgıdı, örtüyü, seccâdeyi
yere koymak hakâret için sermek veyâ kullanmak küfr
olur
134– Ebû Bekri Sıddîk ile ÖmerülFârûkun “radıyallahü
teâlâ anhüm hilâfete hakları yok idi demek küfrdür
135– Allahü teâlâdan ayrı olarak bir ölüden birsey beklemek
küfr olur
136– Tez veren dede demek çok çirkin ve küfre sebeb olur
137– Meyyiti topraga gömmek farz oldugu için, bu farza
ehemmiyyet vermiyerek hizmetden kaçanın, ilmi, fenni ileri sürerek,
ölüleri gömmek gericilikdir, Buda, berehmen, komünist
kâfirleri gibi ölüleri yakmak dahâ iyidir diyenin îmânı gider,
mürted olur
138– Allahü teâlânın Velîlerinden, ölü veyâ diri birisini, dil
veyâ kalb ile inkâr etmek küfrdür
139– Evliyâya ve ilmi ile âmil olanlara düsmanlık küfrdür
140– Evliyâda ismet sıfatı vardır demek küfrdür Ismet sıfatı
yalnız Peygamberlerde bulunur
141– Ilmi bâtından nasîbi olmıyanın îmânsız gitmesinden
– 165 –
korkulur Bundan nasîb almanın en asagısı bu ilme inanmakdır
142– Kur’ânı kerîmi, din âlimlerinden hiçbirinin okumadıgı
seklde okumak, ma’nâyı ve kelimeleri bozmasa bile, küfrdür
143– Papasların ibâdetlerine mahsûs seyi kullanmak küfrdür
144– Herhangi bir hâdisenin kendi kendine olduguna inanmak
ve hayvanların, tek hücrelilerden, yüksek yapılılara dogru,
birbirine ve nihâyet insana döndügünü söylemek küfrdür
145– Nemâzı bile bile kılmayıp, kazâ etmegi düsünmiyen,
bunun için azâb çekeceginden korkmıyan kimse, hanefî mezhebinde
de kâfirdir
146– Kâfirlerin ibâdetlerini, ibâdet olarak yapmak, meselâ
kiliselerinde çaldıkları org gibi çalgıları ve çanları câmi’lerde
çalmak ve islâmiyyetin kâfirlik alâmeti saydıgı seyleri,zarûret
ve cebr olmadan kullanmak küfr olur
147– Eshâbı kirâma sövene mülhid denir Mülhid kâfir olmakdadır
148– Kâfirlerin resmlerini yüksege asarak ta’zîm küfrdür
149– Resmin, heykelin sâhibinde ve salîbde haçda veyâ yıldız,
günes, inek gibi herhangi bir seyde, ülûhiyyet sıfatı bulunduguna
inanarak, meselâ, istedigini yaratır, her istedigini, yapar,
hastaya sifâ verir diyerek ta’zîm etmek küfr olur
150– Hazreti Âiseyi kazf eden fâhise diyen ve babasının
sahâbî olduguna inanmıyan kâfir olur
151– Îsâ aleyhisselâmın gökden inecegi de zarûrî bilinmekdedir
Buna inanmıyan kâfir olur
152– Kur’ânı kerîmde ve hadîs serîfde Cennet ile müjdelenen
kimseye kâfir demek, küfrdür
153– Fennin, tecribenin dısında olan, fen ile ilgisi bulunmıyan
âyeti kerîmeleri, fen bilgisine uydurmaga kalkısmak, Selef
i sâlihînin tefsîrlerini degisdirmek, büyük suç olur Böyle
tefsîr ve terceme yapanlar kâfir olur
154– Müslimân denilen bir kız, âkılbâlig olunca müslimânlıgı
bilmez ise, milletsiz kâfir olur Erkek de böyledir
155– Müslimân kadının, bası, kolları ve bacakları açık ola
– 166 –
rak sokaga çıkması, erkeklere göstermesi harâmdır, günâhdır
Ehemmiyyet vermezse, aldırıs etmezse, îmânı gider, kâfir olur
156– Peygamberimizin bildirdigi farzlar ve harâmlar da,
Kur’ânı kerîmde açıkca bildirilen farzlar, harâmlar gibi kıymetlidir
Bunlara da inanmıyan, kabûl etmiyen dinden çıkar,
kâfir olur
157– Rükü’ tesbîhinde (Zı) ile (azîm) demek; Rabbîm büyükdür
demekdir Eger ince (Ze) ile (azim) denilirse, (Rabbim
benim düsmanımdır) demek olur ve nemâz bozulur, ma’na degisdigi
için küfre de sebeb olur
158– Kur’ânı kerîmi tegannî ile okuyan hâfıza, ne güzel
okudun diyen kimsenin îmânı gider, kâfir olur Dört mezhebde
de harâm olan bir seye, güzel diyen kâfir olur Yoksa, sesi, sadâsı,
Kur’ânı kerîmi okuması güzel demek istiyen kâfir olmaz
159– in ve Cinnin varlıgına inanmıyan kâfir olur
160– Kur’ânı kerîmin âyetlerine, kelimelerin açık, meshûr
ma’nâları verilir Bu ma’nâları degisdirerek, bâtınîlere (Ismâ’îlilere)
uyanlar kâfir olur
161– Sihr yaparken, küfre sebeb olan kelime ve is olursa,
küfrdür
162– Müslimâna, (ey kâfir) diyen veyâ, müslimâna mason
diyen, komünist diyen, onu kâfir i’tikâd ederse, kendisi kâfir
olur
163– Ibâdetleri yapan kimse, îmânının bozulmasında sübhe
eder ve günâhım çokdur, ibâdetlerim beni kurtarmaz diye düsünürse,
îmânının kuvvetli oldugu anlasılır Îmânının devâm
edeceginden sübhe eden kâfir olur
164– Peygamberlerin sayısını söylemek, Peygamber olmıyanı
Peygamber yapmak veyâ Peygamberi Peygamber kabûl etmemek
olabilir Bu ise küfrdür Çünki, Peygamberlerden birini
kabûl etmemek, hiçbirini kabûl etmemek demekdir
Erkek veyâ kadın, bir müslimân, âlimlerin sözbirligi ile
küfre sebeb olacagını bildirdikleri bir sözün veyâ isin küfre sebeb
oldugunu bilerek, amden tehdid edilmeden, istekle ciddî
olarak veyâ hezl, güldürmek için söyler, yaparsa, ma’nâsını
düsünmese dahî îmânı gider
(Mürted) olur Buna (küfri inâdî)
denir Küfri inâdî ile mürted olanın, evvelki ibâdetlerinin
– 167 –
sevâbları yok olur Tevbe ederse, geri gelmezler Zengin ise
tekrar hacca gitmesi lâzım olurMürted iken kılmıs oldugu, nemâzları,
orucları, zekâtları kazâ etmez Riddetden evvel yapmadıklarını
kazâ eder
Tevbe etmek için, yalnız Kelimei sehâdet
söylemeleri kâfî degildir Küfre sebeb olan o seyden de tevbe
etmeleri lâzımdır Islâmiyyetden hangi kapıdan çıkmıs ise,
o kapıdan girmesi lâzımdır Eger küfre sebeb olacagını bilmeyip
söyler, yaparsa veyâ küfre sebeb olacagı âlimler arasında
ihtilâflı olan bir sözü amden söylerse, îmânının gidecegi, nikâhının
bozulacagı sübhelidir Ihtiyâtlı olarak, tecdîdi îmân ve
nikâh etmesi iyi olur Bilmiyerek söylemege (Küfri cehlî) denir
Bilmemesi özr degil, büyük günâhdır Çünki, her müslimânın,
bilmesi lâzım olan seyleri ögrenmesi farzdır Küfre sebeb
olan sözü, hatâ ederek, yanılarak veyâ te’vîlli olarak söyliyenin
îmânı ve nikâhı bozulmaz Yalnız tevbe ve istigfâr, ya’nî tecdîd
i îmân etmesi iyi olur
Bir kâfir, bir kelimei tevhîd söylemekle mü’min oldugu gibi,
bir mü’min de, bir söz söylemekle kâfir olur
Bir müslimânın bir sözünde veyâ bir isinde yüz ma’nâ olsa,
ya’nî yüz sey anlasılsa, bunlardan biri, o kimsenin îmânlı oldugunu
gösterse, doksandokuzu, kâfir oldugunu gösterse, o kimsenin
müslimân oldugunu söylemek lâzımdır Ya’nî küfrü gösteren
doksan dokuz ma’nâya bakılmaz Îmânı gösteren bir
ma’nâya bakılır Bu sözü yanlıs anlamamalı Bunun için iki noktaya
dikkat etmeli Birincisi, söz veyâ is sâhibinin müslimân olması
lâzımdır Bir Fransız Kur’ânı kerîmi övse, bir Ingiliz, Allah
birdir dese, bunların müslimân oldugu söylenemez Ikincisi,
bir sözün veyâ bir isin yüz ma’nâsı olsa denildi Yoksa, yüz sözden
veyâ yüz isden biri îmânı gösterse, doksandokuzu küfrü bildirse,
bu kimseye müslimân denilecegi bildirilmedi
— Her müslimân, sabâh ve aksâm, su îmân düâsını okumalıdır:
“ALLAHÜMME INNÎ E’ÛZÜ BIKE MIN EN ÜSRIKE
BIKE SEYEN VE ENE A’LEMÜ VE ESTAGFIRÜKE LIMÂ
LÂA’LEMÜ INNEKE ENTE ALLÂMÜLGUYÛB
“ALLAHÜMME INNÎ ÜRÎDÜ EN ÜCEDDIDEL ÎMÂ
NE VENNIKÂHA TECDÎDEN BIKAVLI LÂ ILÂHE ILLALLAH
MUHAMMEDÜN RESÛLULLAH
diyerek de
tevbe, tecdîdi îmân ve nikâh yapmalıdır
– 168 –
Kötülüklerin en kötüsü,Allahü teâlâya inanmamak, ateist olmakdır
Inanılması lâzım olan seye inanmamak küfr olur Muhammed
aleyhisselâma inanmamak küfr olur Muhammed aleyhisselâmın,
Allahü teâlâ katından getirip bildirdigi seylerin hepsine
kalb ile inanıp, dil ile de ikrâr etmege, söylemege,
(ÎMÂN)
denir Söylemege mâni’ bulundugu zemân, söylememek afv
olur Îmân hâsıl olmak için, islâmiyyetin küfr alâmeti dedigi seyleri
söylemekden ve kullanmakdan sakınmak da lâzımdır Islâmiyyetin
ahkâmından, ya’nî islâmiyyetin emr ve yasaklarından
birini hafîf görmek, Kur’ânı kerîm ile, melek ile, Peygamberlerden
biri ile “aleyhimüssalevâtü vetteslîmât alay etmek, küfr
alâmetlerindendir Inkâr etmek, ya’nî isitdikden sonra inanmamak,
tasdîk etmemek demekdir Sübhe etmek de inkâr olur
Küfr üç nev’dir: Cehlî, Cühûdî
ve hükmî
I Isitmedigi, düsünmedigi için kâfir olanların küfrü
(Küfri
cehlî)dir Cehl de iki dürlüdür: Birincisi basitdir Böyle kimse, câhil
oldugunu bilir Bunlarda yanlıs i’tikâd olmaz Hayvan gibidirler
Çünki, insanı hayvandan ayıran, ilm ve idrâkdir Bunlar, hayvandan
da asagıdırlar Çünki, hayvanlar, yaratıldıkları seyde ileridirler
Cehlin ikincisi, (Cehli mürekkeb)dir Yanlıs, sapık i’tikâddır
Yunan felsefecilerinin ve müslimânlardan yetmisiki bid’at fırkasının
açıkca bildirilmis olanlara uymıyan i’tikâdları böyledir
Bu cehâlet, birincisinden dahâ fenâdır Ilâcı bilinmiyen bir hastalıkdır
II Küfri cühûdîye, küfri inâdî de denir Bilerek, inâd ede
– 155 –
rek kâfir olmakdır Kibrden, mevki’ sâhibi olmayı sevmekden
veyâ ayblanmakdan korkmak sebebi ile hâsıl olur Firavn ve
yoldaslarının, Bizans kralı Herakliyûsün küfrleri böyledir
III Küfrün üçüncü nev’i,
(Küfri hükmî)dir Islâmiyyetin
îmânsızlık alâmeti dedigi sözleri söyliyen ve isleri yapan, kalbinde
tasdîk olsa da ve inandıgını söylese de kâfir olur Islâmiyyetin
tahkîrini emr etdigi seyi ta’zîm, ta’zîmini emr etdigi seyi
tahkîr küfrdür
1– Allahü teâlâ, Arsdan veyâ gökden bize bakıyor demek
küfrdür
2– Sen bana zulmetdigin gibi,Allahü teâlâ da sana zulmediyor
demek küfrdür
3– Filân müslimân benim gözümde yehûdî gibidir demek
küfrdür
4– Yalan bir söze, Allahü teâlâ biliyor ki dogrudur demek
küfrdür
5– i küçültücü seyler söylemek küfrdür
6– Kur’ânı kerîmi, hattâ bir harfini küçültücü söz söylemek,
bir harfine inanmamak küfrdür
7– Çalgı çalarak Kur’ânı kerîm okumak küfrdür
8– Hakîkî olan Tevrât ve Incîle inanmamak, bunları kötülemek
küfrdür Simdi, hakîkî Tevrât ve Incîl yokdur
9– Kur’ânı kerîmi sâz olan harflerle okuyup, Kur’ân budur
demek küfr olur
10– Peygamberleri küçültücü seyler söylemek küfrdür
11– Kur’ânı kerîmde ismleri bildirilen yirmibes Peygamberden
“aleyhimüssalevâtü vetteslîmât birine inanmamak küfrdür
12– Çok iyilik yapan birisi için, Peygamberden dahâ iyidir
demek küfr olur
13– Peygamberler muhtâc idi demek küfr olur Çünki, onların
fakîrlikleri kendi istekleri ile idi
14– Birisi, Peygamber oldugunu söylese, buna inananlar da
kâfir olur
15– Âhıretde olacak seylerle alay etmek küfr olur
16– Kabrdeki ve kıyâmetdeki azâblara akla, fenne uygun
– 156 –
degildir diyerek inanmamak küfrdür
17– Cennetde Allahü teâlâyı görmege inanmamak, ben
Cenneti istemem, Allahü teâlâyı isterim demek küfr olur
18– Islâmiyyete inanmamak alâmeti olan sözler, fen bilgileri,
din bilgilerinden dahâ hayrlıdır demek küfrdür
19– Namâz kılsam da, kılmasam da berâberdir demek küfrdür
20– Zekât vermem demek küfrdür
21– Fâiz halâl olsaydı demek küfrdür
22– Zulm halâl olsaydı demek küfrdür
23– Harâmdan olan malı fakîre verip, sevâb beklemek, fakîr,
verilen paranın harâm oldugunu bilerek, verene hayr düâ
etmek küfrdür
24– Imâmı a’zam Ebû Hanîfenin kıyâsı hak degildir demek
küfrdür Vehhâbîler, bunun için, kâfir oluyor
25– Meshûr sünnetlerden birini begenmemek küfrdür
26–
“Kabrim ile minberim arası, Ravdai mutahhara Cennet
bagçelerinden bir bagçedir hadîsi serîfini isitince, ben
minber, hasır ve kabrden baska birsey görmiyorum demek küfr
olur
27– Islâm bilgilerine inanmamak, bunları ve din âlimlerini
asagılamak da küfr olur
28– Kâfir olmagı isteyen kimse, buna niyyet etdigi anda kâfir
olur
29– Baskasının kâfir olmasını istiyen kimse, küfrü begendigi
için istiyorsa kâfir olur
30– Küfre sebeb oldugunu bilerek ve arzûsu ile küfr kelimelerini
söyliyen kâfir olur Bilmiyerek söyliyorsa, âlimlerin çoguna
göre yine kâfir olur
31– Küfre sebeb olan bir isi bilerek yapmak küfr olur Bilmiyerek
yapınca da küfr olur diyen âlimler çokdur
32– Beline, zünnâr denilen papaz kusagını baglamak ve küfre
mahsûs birsey giymek küfr olur Tüccârın dârülharbde de
kullanması küfr olur Bunları mizâh için, baskalarını güldürmek
için, saka için kullanmak da küfre sebeb olur
33– Kâfirlerin bayram günlerinde, o güne mahsûs seylerini,
– 157 –
onlar gibi kullanmak, bunları kâfire hediyye etmek küfr olur
34– Akllı, bilgili, edebiyyatcı oldugunu göstermek için veyâ
yanındakileri hayrete düsürmek, güldürmek, sevindirmek veyâ
alay etmek için söylenen sözlerde (küfri hükmî)den korkulur
Gadab, kızgınlık ve hırs ile söylenen sözler de böyledir
35– Gıybet eden kimse, ben gıybet etmedim, onda bulunan
seyi söyledim derse, böyle söylemek küfr olur
36– Çocuk iken nikâh edilmis kız, âkıl ve bâlig oldugu zemân,
îmânı, islâmı bilmese, sorulunca anlatamasa, zevcinden
bos olur, kendisi mürted olur Erkek de böyledir
37– Bir mü’mini haksız olarak, öldüren veyâ öldürülmesini
emr eden kimseye, iyi yapdın diyen kâfir olur
38– Katli vâcib olmıyan kimse için, öldürülmesi lâzımdır demek
küfr olur
39– Bir kimseyi haksız olarak döven veyâ öldüren zâlime, iyi
yapdın, bunu hak etmisdi demek küfr olur
40– Yalan olarak, Allahü teâlâ biliyor ki, seni çocugumdan
çok seviyorum demek küfr olur
41– Mevki’ sâhibi bir müslimân aksırınca, buna
(Yerhamükallah)
diyen kimseye, büyüklere karsı böyle söylenmez demek
küfr olur
42– Vazîfe olduguna inanmıyarak, hafîf görerek nemâz kılmamak,
oruc tutmamak, zekât vermemek, küfr olur
43– Allahın rahmetinden ümmîdini kesmek küfr olur
44– Kendisi harâm olmayıp, sonradan hâsıl olan bir sebebden
dolayı harâm olan mala, paraya
(harâmı li gayrihî) denir
Çalınan ve harâm yollardan gelen mal böyledir Bunlara halâl
demek küfr olmaz Les, domuz, serâb gibi, kendileri harâm
olan seylere (harâmı li aynihî) denir Bunlara halâl demek küfr
olur
45– Harâm oldukları, kesin olarak bilinen bütün günâhlara
halâl demek de, küfr olur
46– Ezân, câmi’, fıkh kitâbları gibi islâmiyyetin kıymet verdigi
seyleri asagılamak, küfr olur
47– Abdestsiz oldugunu bildigi hâlde nemâz kılmak küfr
olur
– 158 –
48– Bildigi hâlde, kıbleden baska tarafa nemâz kılmak küfr
olur Namâzı kıbleye karsı kılmak lâzım degildir diyen, kâfir
olur
49– Bir müslimânı kötülemek için kâfir demek küfr olmaz
Kâfir olmasını istiyerek söylemek küfr olur
50– Günâh olduguna ehemmiyyet vermeden günâh islemek
küfr olur
51– Ibâdet yapmanın lâzım olduguna ve günâhdan sakınmanın
lâzım olduguna inanmamak küfr olur
52– Toplanan vergiler sultânın mülkü olduguna inanmak
küfr olur
53– Kâfirlerin dîni âyinlerini begenmek, zarûret yok iken
zünnar kusanmak ve küfr alâmetlerini kullanmak ve bunlara
muhabbet edip, el kavusdurmak küfr olur
54– Rızâsı ile, filân sey, filân kimsededir, yâhud yokdur, kâfir
olayım, yehûdî olayım diye yemîn eylemis olsa, o sey, o kimsede
olsun veyâ olmasın, o kimse kendi rızâsı ile küfre varmısdır
55– Zinâ, livâta, fâiz, yalan gibi her dinde harâm olan birsey
için, halâl olsaydı da, ben dahî isleseydim diye temennî etmek
küfrdür
56– Peygamberlere “aleyhimüssalevâtü vetteslîmât inandım,
ammâ, Âdem aleyhisselâm Peygamber midir, bilmiyorum
demek küfrdür
57– Muhammed aleyhisselâmın âhır zemân Peygamberi oldugunu
bilmiyen, kâfir olur
58– Bir kimse, Peygamberlerin dedigi dogru ise, biz kurtulduk
dese, kâfir olur Bu sözü sübhe yolu ile söyledi ise kâfir
olur
59– Bir kimseye, gel nemâz kıl deseler, o da, kılmam dese,
kâfir olur Ammâ murâdı, senin sözünle kılmam, Allahü teâlânın
emri ile kılarım dese kâfir olmaz
60– Bir kimseye, sakalını bir tutamdan kısa yapma veyâ bir
tutamdan fazlasını kes, tırnaklarını kes, zîrâ, Resûlullahın “sallallahü
teâlâ aleyhi ve sellem sünnetidir deseler, o da kesmem
dese, kâfir olur Sâir sünnetler de böyledir (Senin sözünle islemem,
ammâ Resûlullahın sünneti oldugu için islerim demek
küfr olmaz Inkâr maksadı ile olursa küfr olur)
– 159 –
61– Bir kimse bıyıklarını kırkdıkda, yanındaki, birseye yaramadı,
dese, o diyenin küfründen korkulur Bıyıkları kısaltmak
sünnetdir Sünneti hafîf görmüs olur
62– Bir kimse, basdan ayaga harîr (ipek) giyinse, baska birisi
bu hâline, mubârek olsun dese, küfründen korkulur
63– Bir kimse, kıbleye karsı ayagını uzatıp yatmak veyâ kıbleye
karsı tükürmek veyâ kıbleye karsı bevl etmek gibi bir mekrûhu
islese, o kimseye bu yapdıkların mekrûhdur, isleme deseler,
o da, her günâhımız bu kadar olsa, dese, küfründen korkulur
Ya’nî mekrûhu önemsiz birsey saydıgı için
64– Bir kimsenin hizmetkârı, kapıdan içeri girse, efendisine
selâm verse, efendisinin yanında bulunan bir kimse de, sus,
efendisine selâmvermek olurmu dese, o diyen kimse kâfir olur
Ammâ murâdı, müâseret âdâbı ögretmek ise, selâmı kalben
vermek gerekdi, demek ise, küfr olmaz
65– Îmân artar, azalır demek küfrdür Ammâ kemâl, yakîn
i’tibâriyle olursa küfr olmaz
66– Kıble ikidir, biri Kâ’be, biri Kudüs dese küfrdür Simdiki
hâlde ikidir demek küfrdür Ammâ Beyti Mukaddes kıble
idi, sonra Kâ’be kıble oldu dese küfr olmaz
67– Bir kimse bir islâm âlimine sebebsiz bugz etse, sögse, o
kimsenin küfründen korkulur
68– Bir kimse, taâm yirken konusmamak, mecûsîlerin iyi
âdetlerindendir, dese, yâhud âdetli ve lohusa hâlinde, hanımı
ile yatmamak mecûsîlerin iyi seylerindendir dese, kâfir olur, demislerdir
69– Bir kimseye sen, mü’min misin deseler, o da insâallah
dese, te’vîl edemese küfrdür
70– Bir kimse, evlâdı ölen kimseye, Allahü teâlâya senin oglun
gerek idi, dese, kâfir olur, demislerdir
71– Bir kadın beline bir kara ip baglasa, bu nedir deseler,
zünnârdır dese, kâfir olur
72– Bir kimse, harâm taâm yidikde, Bismillah dese kâfir
olur Harâmı liaynihî için, ya’nî les, serâb gibi harâmlar için
böyledir Kendisi harâm olmıyan, harâmı ligayrihî için böyle
degildir Gasb edilmis malı yidikde besmele çekmek küfr olmaz
Malın kendisi harâm degil, gasb edilmesi harâmdır
– 160 –
73– Bir kimsenin küfrüne râzı olmak küfrdür Bir kisiye
beddüâ ederek, Allahü teâlâ senin cânını küfr ile alsın dese kâfir
olmasında âlimler ihtilâf etdiler Küfrüne rızâ küfrdür Ammâ,
zulm ve fıskından ötürü azâbı dâim ve siddetli olsun diye
rızâ ise küfr degildir
74– Bir kimse, Allahü teâlâ bilir filân isi islemedim dese,
hâlbuki o isi isledigini bilse, kâfir olur Hak teâlâya cehl isnâd
etmis olur
75– Bir kimse bir kadını sâhidsiz nikâh etse, o kimse ve kadın,
Allahü teâlâ ve Peygamber sâhidimizdir deseler, her ikisi
kâfir olur Zîrâ Peygamberimiz “sallallahü teâlâ aleyhi ve sellem
diri iken gaybı bilmezdi Gaybı bilirdi demek küfr olur
Gaybı, Allahü teâlâ bilir ve Onun bildirdikleri bilir
76– Ben çalınanları ve gayb olanları bilirim dese, söyliyen ve
inanan kâfir olur Bana cin haber veriyor dese, yine kâfir olur
Peygamberler ve cinnîler dahî gaybı bilmez Gaybı, Allahü
teâlâ ve Onun bildirdikleri bilir
77– Bir kimse, Allahü teâlâya yemîn etmek istese, baska bir
kimse de, ben senin, Allahü teâlâya yemînini istemem, talâka
ve serefe, nâmûsa yemînini dilerim dese kâfir olur, demislerdir
78– Bir kimse, sevmedigi bir kisiye, senin dîdârın yüzün,
çehren bana can alıcı gibidir, dese, kâfir olur, demislerdir Zîrâ
can alıcı melek Azrâîl aleyhisselâm büyük melekdir
79– Bir kimse nemâz kılmamak hos isdir dese, kâfir olur Bir
kimse, bir kisiye, gel nemâz kıl dese, o da bana nemâz kılmak
zor isdir dese, kâfir olur, demislerdir
80– Bir kimse, Allahü teâlâ, gökde benim sâhidimdir dese,
kâfir olur Zîrâ Allahü teâlâya mekân isnâd etmis olur Allahü
teâlâ mekândan münezzehdir
81– Allah baba diyen kâfir olur
82– Bir kimse, Resûlullah “sallallahü aleyhi ve sellem yemek
yidikden sonra, mubârek parmagını yalardı dese, bir baskası,
bu is terbiyesizlikdir dese, kâfir olur
83– Bir kimse Peygamber “aleyhissalâtü vesselâm siyâh idi
dese kâfir olur Siyâh köpekleri arab, arab diye çagırmak, hamam
böcegine kara Fatma demek yaygın hâldedir Sakınmak
lâzımdır
– 161 –
Namâz Kitâbı – F:11
84– Rızk Allahü teâlâdandır Lâkin kuldan da hareket gerekir
dese, bu söz sirkdir Zîrâ kulun hareketi de Allahü teâlâdandır
85– Bir kimse, nasrânî olmak, yehûdî olmakdan, Amerikan
kâfiri olmak, komünist olmakdan hayrlıdır dese, kâfir olur Yehûdî,
nasrânîden, komünist hıristiyandan serlidir demelidir
86– Kâfir olmak, hıyânet etmekden yegdir dese, kâfir olur
87– Ilm meclisinde ne isim var, yâhud âlimlerin dedigini islemege
kim kâdir olur dese veyâ fetvâyı yere atsa ve din adamlarının
sözü neye yarar dese, kâfir olur
88– Bir kimse, küfr söylese, bir kisi dahî gülse, gülen dahî
kâfir olur Gülmesi zarûrî olursa, küfr degildir
89– Bir kimse, mesâyıhın ervâhı hep hâzırdır, bilirler dese
kâfir olur Hâzır olur dese küfr olmaz Evliyânın rûhları, Allahü
teâlâ gibi hâzır ve nâzır olamazlar Anıldıkları yerde hâzır
olurlar Anılmadan evvel orada yok idiler
90– Islâmiyyeti bilmem veyâ istemem dese, kâfir olur
91– Bir kimse, Âdem aleyhisselâm bugday yimese idi, biz sakî
olmazdık dese, kâfir olur Ammâ biz dünyâda olmazdık dese,
küfründe ihtilâf etmislerdir
92– Âdem aleyhisselâm bez dokurdu dese, birisi dahî, öyle
ise biz çuhacı oglanları imisiz dese, kâfir olur
93– Bir kisi, küçük günâh islese, birisi ona tevbe et dese, o
dahî, ne isledim ki tevbe edeyim dese, kâfir olur
94– Biri digerine, gel islâm âlimine gidelim veyâ fıkh, ilmihâl
kitâbından okuyup ögrenelim dese, o dahî, ben ilmi ne yapayım
dese kâfir olur Zîrâ ilmi istihfâfdır küçük görmek, hafîfe almakdır
95– Tefsîr ve fıkh kitâblarına hakâret eden, bunları begenmiyen,
kötüliyen kimse kâfir olur
96– Bir kimseye, kimin zürriyyetindensin, kimin milletindensin,
i’tikâdda mezhebin imâmı kimdir, amelde mezhebin
imâmı kimdir diye süâl etseler, bilmese, kâfir olur
97– Kat’i harâma halâl diyen kâfir olur Tütüne harâm demek
tehlükelidir
98– Bütün dinlerde harâm olan, halâl edilmesi hikmete mu
– 162 –
hâlif olan birseyin halâl olmasını arzû etmek küfrdür Zinâ, livâta,
karnı doydukdan sonra yimek, fâiz alıpvermek gibi Serâbın
halâl olmasını temennî küfr degildir Çünki, her dinde harâm
degildi
99– Kur’ânı azîmûssânı, lâf ve latîfe arasında isti’mâl etmek
kullanmak küfrdür
100– Yahya adlı kimseye,
(Yâ Yahya! huzilkitâbe) dese
kâfir olur Kur’ânı kerîm ile alay etmis olur Çalgı, oyun, sarkı
arasında Kur’ânı kerîm okumak da böyledir
101– Simdi geldim Bismillâhi dese, âfâtdır Birseyi çok görse
(Mâhalakallah)
dese, ma’nâsını bilmese kâfir olur
102– Bir kimse, simdi sana sövmem, sövmenin adını günâh
koymuslar dese, âfâtdır
103– Bir kimse, Cebrâîl buzagısı gibi çırılçıplak olmussun
dese, âfâtdır, melekle alay etmekdir
104– Oglumun bası için veyâ basım için kelimelerine, yemîn
billahi atf etse, meselâ, vallahî oglumun bası için dese, küfr olmasından
korkulur
105– Kur’ânı kerîmi, mevlidi ve ilâhîleri çalgı çalarken okumak
veyâ çalgı aletleri ile okumak küfrdür
106– Kur’ânı kerîmi, mevlidi, ilâhîleri, salevâtı serîfeleri
fısk meclislerinde hurmet ile okumak harâm olur Eglence, keyf
için okumak küfr olur
107– Sünnet üzere okunan Ezânı Muhammedîyi dinlemeyip,
kıymet vermezse hemen kâfir olur
108– Kur’ânı kerîme kendi aklı ile ma’nâ veren kâfir olur
109– Kur’ânı kerîmde ve hadîsi serîflerde açıkça bildirilmis
olan ve müctehid imâmların sözbirligi ile bildirdikleri ve müslimânlar
arasına yayılmıs îmân bilgilerine uygun inanmıyan kâfir
olur Küfrün bu dürlüsüne (Ilhâd), böyle inananlara (Mülhid)
denir
110– Kâfire saygı ile selâm veren, kâfir olur
111– Kâfire saygı bildiren bir söz söylemek, meselâ üstâdım
demek küfr olur
112– Baskasının küfrüne râzı olan kâfir olur
113– Kur’ânı kerîm bulunan bantlar ve plâklar, mushâfı se
– 163 –
rîf gibi kıymetlidirler Bunlara da saygısızlık yapmak küfr olur
114– Cin ile tanısan falcılar ve yıldıznâmeye bakıp ve sorulan
herseye cevâb verenlere ve büyücülere gidip, söylediklerine,
yapdıklarına inanmak, ba’zan dogru çıksa bile, Allahü teâlâdan
baskasının herseyi bildigine ve her diledigini yapacagına inanmak
olup, küfr olur Fen bilgilerine inanmamak böyle degildir
115– Sünneti hafîf görerek, ehemmiyyet vermiyerek terk etmek
küfr olur
116– Zünnâr denilen papaz kusagını baglamak ve putlara
ya’nî haç, salîb denilen dik kesilen iki çubuk ve heykellere ve
bunların resmlerine tapınmak, ta’zîm etmek ve ahkâmı islâmiyyeyi
bildiren din kitâblarından birini tahkîr etmek, islâm
âlimlerinden birini istihzâ, alay etmek ve küfre sebeb olan bir
söz söylemek ve yazmak ve ta’zîm etmemiz emr olunan bir seyi
tahkîr ve tahkîr etmemiz emr olunan bir seyi ta’zîm etmek
küfrdür
117– Bir sâhir büyücü, sihr ile istedigini elbette yapar, sihr
muhakkak te’sîr eder diyen ve inanan kâfir olur
118– Müslimân, kendisine kâfir diyene, efendim gibi kabûl
gösteren cevâb verirse, o da kâfir olur
119– Harâm oldugu bilinen belli bir mal ile câmi’ yapdırmak
ve sadaka vermek ve baska hayr yapdırmak ve bunlara karsılık
sevâb beklemek küfrdür
120– Bir kimse, elindeki kat’i harâm olan maldan sadaka
verse, sevâb umsa, alan fakîr, harâmdan oldugunu bilerek, verene
Allah râzı olsun dese, veren de veyâ baska bir kimse de
âmîn dese, hepsi kâfir olur
121– Nikâhı harâm olan kadın ile evlenmege halâl diyen kâfir
olur
122– Meyhânelerde, oyun yerlerinde, günâh islenen topluluklarda,
radyo ile hoparlör ile Kur’ânı kerîm ve mevlid dinliyerek
keyflenmek küfr olur
123– Kur’ânı kerîmi çalgı çalarak okumak küfrdür
124– Kur’ânı kerîmin radyoda ve hoparlörde söylenen,
okunan tam benzerine de saygısızlık yapmak küfr olur
125– Allahü teâlâdan baskasına her ne maksad ile olur ise
olsun, Yaratıcı demek küfrdür
– 164 –
126– Abdülkâdir yerine, Abdülkoydur demek, kasd ile olur
ise küfrdür Abdül’azîz yerine Abdülüzeyz, Muhammed yerine
Memo, Hasen yerine Hasso, Ibrâhîm yerine Ibo demek böyledir
Bu ismleri, ayakkabı ve terliklere yazanların ve üzerlerine
basanların îmânlarının gitmesinden korkulur
127– Abdestsiz oldugunu bilerek nemâz kılmak ve sünnet
olan bir isi begenmemek küfrdür Sünnete ehemmiyyet vermemek
küfrdür
128– Câhillerin, Evliyâyı yaratıcı sanmalarından korkdugumuz
için türbeleri yıkıyoruz sözü küfrdür
129– Baskasının, hele kendi yavrusunun kâfir olmasına sebeb
olan kâfir olur
130– Zinâya, livâtaya câiz demek küfrdür
131– Nass ile ya’nî âyet ve hadîs ile ve icmâ’ ile bildirilmis
olan harâma ehemmiyyet vermemek küfrdür
132– Büyük günâhlara devâm etmek, ısrar etmek, küfre sürükler
Nemâza ehemmiyyet vermemek küfrdür
133– Üzerinde yazı, hattâ harf bulunan kâgıdı, örtüyü, seccâdeyi
yere koymak hakâret için sermek veyâ kullanmak küfr
olur
134– Ebû Bekri Sıddîk ile ÖmerülFârûkun “radıyallahü
teâlâ anhüm hilâfete hakları yok idi demek küfrdür
135– Allahü teâlâdan ayrı olarak bir ölüden birsey beklemek
küfr olur
136– Tez veren dede demek çok çirkin ve küfre sebeb olur
137– Meyyiti topraga gömmek farz oldugu için, bu farza
ehemmiyyet vermiyerek hizmetden kaçanın, ilmi, fenni ileri sürerek,
ölüleri gömmek gericilikdir, Buda, berehmen, komünist
kâfirleri gibi ölüleri yakmak dahâ iyidir diyenin îmânı gider,
mürted olur
138– Allahü teâlânın Velîlerinden, ölü veyâ diri birisini, dil
veyâ kalb ile inkâr etmek küfrdür
139– Evliyâya ve ilmi ile âmil olanlara düsmanlık küfrdür
140– Evliyâda ismet sıfatı vardır demek küfrdür Ismet sıfatı
yalnız Peygamberlerde bulunur
141– Ilmi bâtından nasîbi olmıyanın îmânsız gitmesinden
– 165 –
korkulur Bundan nasîb almanın en asagısı bu ilme inanmakdır
142– Kur’ânı kerîmi, din âlimlerinden hiçbirinin okumadıgı
seklde okumak, ma’nâyı ve kelimeleri bozmasa bile, küfrdür
143– Papasların ibâdetlerine mahsûs seyi kullanmak küfrdür
144– Herhangi bir hâdisenin kendi kendine olduguna inanmak
ve hayvanların, tek hücrelilerden, yüksek yapılılara dogru,
birbirine ve nihâyet insana döndügünü söylemek küfrdür
145– Nemâzı bile bile kılmayıp, kazâ etmegi düsünmiyen,
bunun için azâb çekeceginden korkmıyan kimse, hanefî mezhebinde
de kâfirdir
146– Kâfirlerin ibâdetlerini, ibâdet olarak yapmak, meselâ
kiliselerinde çaldıkları org gibi çalgıları ve çanları câmi’lerde
çalmak ve islâmiyyetin kâfirlik alâmeti saydıgı seyleri,zarûret
ve cebr olmadan kullanmak küfr olur
147– Eshâbı kirâma sövene mülhid denir Mülhid kâfir olmakdadır
148– Kâfirlerin resmlerini yüksege asarak ta’zîm küfrdür
149– Resmin, heykelin sâhibinde ve salîbde haçda veyâ yıldız,
günes, inek gibi herhangi bir seyde, ülûhiyyet sıfatı bulunduguna
inanarak, meselâ, istedigini yaratır, her istedigini, yapar,
hastaya sifâ verir diyerek ta’zîm etmek küfr olur
150– Hazreti Âiseyi kazf eden fâhise diyen ve babasının
sahâbî olduguna inanmıyan kâfir olur
151– Îsâ aleyhisselâmın gökden inecegi de zarûrî bilinmekdedir
Buna inanmıyan kâfir olur
152– Kur’ânı kerîmde ve hadîs serîfde Cennet ile müjdelenen
kimseye kâfir demek, küfrdür
153– Fennin, tecribenin dısında olan, fen ile ilgisi bulunmıyan
âyeti kerîmeleri, fen bilgisine uydurmaga kalkısmak, Selef
i sâlihînin tefsîrlerini degisdirmek, büyük suç olur Böyle
tefsîr ve terceme yapanlar kâfir olur
154– Müslimân denilen bir kız, âkılbâlig olunca müslimânlıgı
bilmez ise, milletsiz kâfir olur Erkek de böyledir
155– Müslimân kadının, bası, kolları ve bacakları açık ola
– 166 –
rak sokaga çıkması, erkeklere göstermesi harâmdır, günâhdır
Ehemmiyyet vermezse, aldırıs etmezse, îmânı gider, kâfir olur
156– Peygamberimizin bildirdigi farzlar ve harâmlar da,
Kur’ânı kerîmde açıkca bildirilen farzlar, harâmlar gibi kıymetlidir
Bunlara da inanmıyan, kabûl etmiyen dinden çıkar,
kâfir olur
157– Rükü’ tesbîhinde (Zı) ile (azîm) demek; Rabbîm büyükdür
demekdir Eger ince (Ze) ile (azim) denilirse, (Rabbim
benim düsmanımdır) demek olur ve nemâz bozulur, ma’na degisdigi
için küfre de sebeb olur
158– Kur’ânı kerîmi tegannî ile okuyan hâfıza, ne güzel
okudun diyen kimsenin îmânı gider, kâfir olur Dört mezhebde
de harâm olan bir seye, güzel diyen kâfir olur Yoksa, sesi, sadâsı,
Kur’ânı kerîmi okuması güzel demek istiyen kâfir olmaz
159– in ve Cinnin varlıgına inanmıyan kâfir olur
160– Kur’ânı kerîmin âyetlerine, kelimelerin açık, meshûr
ma’nâları verilir Bu ma’nâları degisdirerek, bâtınîlere (Ismâ’îlilere)
uyanlar kâfir olur
161– Sihr yaparken, küfre sebeb olan kelime ve is olursa,
küfrdür
162– Müslimâna, (ey kâfir) diyen veyâ, müslimâna mason
diyen, komünist diyen, onu kâfir i’tikâd ederse, kendisi kâfir
olur
163– Ibâdetleri yapan kimse, îmânının bozulmasında sübhe
eder ve günâhım çokdur, ibâdetlerim beni kurtarmaz diye düsünürse,
îmânının kuvvetli oldugu anlasılır Îmânının devâm
edeceginden sübhe eden kâfir olur
164– Peygamberlerin sayısını söylemek, Peygamber olmıyanı
Peygamber yapmak veyâ Peygamberi Peygamber kabûl etmemek
olabilir Bu ise küfrdür Çünki, Peygamberlerden birini
kabûl etmemek, hiçbirini kabûl etmemek demekdir
Erkek veyâ kadın, bir müslimân, âlimlerin sözbirligi ile
küfre sebeb olacagını bildirdikleri bir sözün veyâ isin küfre sebeb
oldugunu bilerek, amden tehdid edilmeden, istekle ciddî
olarak veyâ hezl, güldürmek için söyler, yaparsa, ma’nâsını
düsünmese dahî îmânı gider
(Mürted) olur Buna (küfri inâdî)
denir Küfri inâdî ile mürted olanın, evvelki ibâdetlerinin
– 167 –
sevâbları yok olur Tevbe ederse, geri gelmezler Zengin ise
tekrar hacca gitmesi lâzım olurMürted iken kılmıs oldugu, nemâzları,
orucları, zekâtları kazâ etmez Riddetden evvel yapmadıklarını
kazâ eder
Tevbe etmek için, yalnız Kelimei sehâdet
söylemeleri kâfî degildir Küfre sebeb olan o seyden de tevbe
etmeleri lâzımdır Islâmiyyetden hangi kapıdan çıkmıs ise,
o kapıdan girmesi lâzımdır Eger küfre sebeb olacagını bilmeyip
söyler, yaparsa veyâ küfre sebeb olacagı âlimler arasında
ihtilâflı olan bir sözü amden söylerse, îmânının gidecegi, nikâhının
bozulacagı sübhelidir Ihtiyâtlı olarak, tecdîdi îmân ve
nikâh etmesi iyi olur Bilmiyerek söylemege (Küfri cehlî) denir
Bilmemesi özr degil, büyük günâhdır Çünki, her müslimânın,
bilmesi lâzım olan seyleri ögrenmesi farzdır Küfre sebeb
olan sözü, hatâ ederek, yanılarak veyâ te’vîlli olarak söyliyenin
îmânı ve nikâhı bozulmaz Yalnız tevbe ve istigfâr, ya’nî tecdîd
i îmân etmesi iyi olur
Bir kâfir, bir kelimei tevhîd söylemekle mü’min oldugu gibi,
bir mü’min de, bir söz söylemekle kâfir olur
Bir müslimânın bir sözünde veyâ bir isinde yüz ma’nâ olsa,
ya’nî yüz sey anlasılsa, bunlardan biri, o kimsenin îmânlı oldugunu
gösterse, doksandokuzu, kâfir oldugunu gösterse, o kimsenin
müslimân oldugunu söylemek lâzımdır Ya’nî küfrü gösteren
doksan dokuz ma’nâya bakılmaz Îmânı gösteren bir
ma’nâya bakılır Bu sözü yanlıs anlamamalı Bunun için iki noktaya
dikkat etmeli Birincisi, söz veyâ is sâhibinin müslimân olması
lâzımdır Bir Fransız Kur’ânı kerîmi övse, bir Ingiliz, Allah
birdir dese, bunların müslimân oldugu söylenemez Ikincisi,
bir sözün veyâ bir isin yüz ma’nâsı olsa denildi Yoksa, yüz sözden
veyâ yüz isden biri îmânı gösterse, doksandokuzu küfrü bildirse,
bu kimseye müslimân denilecegi bildirilmedi
— Her müslimân, sabâh ve aksâm, su îmân düâsını okumalıdır:
“ALLAHÜMME INNÎ E’ÛZÜ BIKE MIN EN ÜSRIKE
BIKE SEYEN VE ENE A’LEMÜ VE ESTAGFIRÜKE LIMÂ
LÂA’LEMÜ INNEKE ENTE ALLÂMÜLGUYÛB
“ALLAHÜMME INNÎ ÜRÎDÜ EN ÜCEDDIDEL ÎMÂ
NE VENNIKÂHA TECDÎDEN BIKAVLI LÂ ILÂHE ILLALLAH
MUHAMMEDÜN RESÛLULLAH
diyerek de
tevbe, tecdîdi îmân ve nikâh yapmalıdır
– 168 –