kul hakkı nedir neler kul hakkına girer
Kul hakkı ile ilgili bilgiler
Kulun bedenine ve malına yapılan tecavuzler maddi hukuk, kalp ve ruhuna verilen zararlar ise manevi hukuk olarak değerlendirilmeli
Kulun maddi hukukuna en buyuk tecavuz, oldurme hadisesi İnsanın yaşama hakkına son verme, onun bu kainatla olan butun munasebetlerini bir anda kesip atma, kulu, Rabbine ibadetten alıkoyma, İlahi eserleri tefekkurden, rahmani nimetlere şukurden menetme cinayeti Allahı tesbih eden yetmiş trilyona yakın hucrenin butun bu tespihlerini bir kurşunla delip gecme, yahut bir bıcakla kesip atma ihaneti
Fıkıh alimlerimiz katlin uc yerde caiz olduğunu soylerler
İmandan sonra kufre girme
evli olduğu halde zina etme
haksız yere bir insanın kanına girme
Bunlar dışında insanın hayatına son verilemiyor
Kim bir nefsi, kısas yahut yeryuzunde fesat cıkarma sebeplerinin biri olmaksızın oldururse butun insanları oldurmuş gibidir
(Maide SUresi, 32)
mealindeki ayeti kerimenin tefsiri sadedinde Ustad Bediuzzaman Hazretleri, şu enteresan beyanda bulunur:
Bir masumun hayatı, kanı, hatta umum beşer icin de olsa heder olmaz İkisi nazarı kudrette bir olduğu gibi, nazarı adalette de birdir
( Sunuhat)
Yani, Allahın sonsuz kudretine nazaran bir insan yaratmakla butun insanları yaratmak arasında fark olmadığı gibi, Onun sonsuz rahmet ve adaleti noktasında da bir insanın katli ile, butun insanların katli arasında fark yoktur
İnsanoğlu her nasılsa, başkalarının hakkını ciğnerken o insanların Allahın kulu olduklarını unutuyor Ben Allahın bir kuluna zulmedersem, Onun kahrına hedef olurum diye duşunemiyor Bunun icindir ki, kendisine İlahi ikazlar geliyor
Bu rahmani ikazlara tercuman olma sadedinde Allah Resulu de (asm) ummetini defalarca ve değişik şekillerde ikaz etmiştir
Sadece uc misal:
Mazlumun bedduasından sakınınız Cunku onun duasıyla Allah arasında perde yoktur
(Buhari, Muslim)
Ummetimden muflis odur ki, kıyamet gunu namaz ve zekatla gelir Ama, bu arada sovduğu şu kimse, dovduğu bir başka kimse dahi gelir Bunun uzerine kendisinin hasenatından şuna verilir, buna verilir Uzerinde haklar bitmeden kendi hasenatı tukenirse, o zaman onların hatalarından alınır kendisine yuklenir Daha sonra cehenneme atılır
(Muslim)
Kacmayarak, yalnız Allahtan sevap bekleyip sabrederek, duşmana karşı durduğun halde oldurulursen, borclarından başka butun gunahlarına kefaret olur Bunu bana Cibril soyledi
(Muslim)
Bu son Hadisi Şeriften cok onemli bir hakikat dersi alıyoruz: Şehitlik de kul hakkını kaldırmıyor
Allah yolunda canını veren bir mumin bunun buyuk mukafatını gormekle birlikte, kullara olan borclarından kurtulamıyor Zira kul hakkının affını Cenabı Hak kula bırakmış Aynı şekilde, samimi tovbe eden bir muminin de gecmiş gunahları affolunuyor, ama kul hakkı bu affa da girmiyor
Tovbekar olanlar hakkında hukukullah davası takip edilmez Ancak hukuku şahsiye davası kalır
( Hak Dini Kuran Dili)
Kul hakkı ile ilgili bilgiler
Kulun bedenine ve malına yapılan tecavuzler maddi hukuk, kalp ve ruhuna verilen zararlar ise manevi hukuk olarak değerlendirilmeli
Kulun maddi hukukuna en buyuk tecavuz, oldurme hadisesi İnsanın yaşama hakkına son verme, onun bu kainatla olan butun munasebetlerini bir anda kesip atma, kulu, Rabbine ibadetten alıkoyma, İlahi eserleri tefekkurden, rahmani nimetlere şukurden menetme cinayeti Allahı tesbih eden yetmiş trilyona yakın hucrenin butun bu tespihlerini bir kurşunla delip gecme, yahut bir bıcakla kesip atma ihaneti
Fıkıh alimlerimiz katlin uc yerde caiz olduğunu soylerler
İmandan sonra kufre girme
evli olduğu halde zina etme
haksız yere bir insanın kanına girme
Bunlar dışında insanın hayatına son verilemiyor
Kim bir nefsi, kısas yahut yeryuzunde fesat cıkarma sebeplerinin biri olmaksızın oldururse butun insanları oldurmuş gibidir
(Maide SUresi, 32)
mealindeki ayeti kerimenin tefsiri sadedinde Ustad Bediuzzaman Hazretleri, şu enteresan beyanda bulunur:
Bir masumun hayatı, kanı, hatta umum beşer icin de olsa heder olmaz İkisi nazarı kudrette bir olduğu gibi, nazarı adalette de birdir
( Sunuhat)
Yani, Allahın sonsuz kudretine nazaran bir insan yaratmakla butun insanları yaratmak arasında fark olmadığı gibi, Onun sonsuz rahmet ve adaleti noktasında da bir insanın katli ile, butun insanların katli arasında fark yoktur
İnsanoğlu her nasılsa, başkalarının hakkını ciğnerken o insanların Allahın kulu olduklarını unutuyor Ben Allahın bir kuluna zulmedersem, Onun kahrına hedef olurum diye duşunemiyor Bunun icindir ki, kendisine İlahi ikazlar geliyor
Bu rahmani ikazlara tercuman olma sadedinde Allah Resulu de (asm) ummetini defalarca ve değişik şekillerde ikaz etmiştir
Sadece uc misal:
Mazlumun bedduasından sakınınız Cunku onun duasıyla Allah arasında perde yoktur
(Buhari, Muslim)
Ummetimden muflis odur ki, kıyamet gunu namaz ve zekatla gelir Ama, bu arada sovduğu şu kimse, dovduğu bir başka kimse dahi gelir Bunun uzerine kendisinin hasenatından şuna verilir, buna verilir Uzerinde haklar bitmeden kendi hasenatı tukenirse, o zaman onların hatalarından alınır kendisine yuklenir Daha sonra cehenneme atılır
(Muslim)
Kacmayarak, yalnız Allahtan sevap bekleyip sabrederek, duşmana karşı durduğun halde oldurulursen, borclarından başka butun gunahlarına kefaret olur Bunu bana Cibril soyledi
(Muslim)
Bu son Hadisi Şeriften cok onemli bir hakikat dersi alıyoruz: Şehitlik de kul hakkını kaldırmıyor
Allah yolunda canını veren bir mumin bunun buyuk mukafatını gormekle birlikte, kullara olan borclarından kurtulamıyor Zira kul hakkının affını Cenabı Hak kula bırakmış Aynı şekilde, samimi tovbe eden bir muminin de gecmiş gunahları affolunuyor, ama kul hakkı bu affa da girmiyor
Tovbekar olanlar hakkında hukukullah davası takip edilmez Ancak hukuku şahsiye davası kalır
( Hak Dini Kuran Dili)