nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
KUR'ANI KERİM
Kur ’anı Kerim, Allah ’ın kelamıdır İnsanlığı dünya ve ahiret mutluluğuna ulaştırmak için son peygamber Hz Muhammed (sas) ’e Arapça olarak Cebrail yoluyla vahyedilmiştir Hz Peygamberden itibaren nesilden nesile tevatür yoluyla nakledilegelmiştir Okunmasıyla da ibadet edilen bu ilahi kelam eşsizdir Onun bir güya ortaya konulamamıştır, konulamaz
Kur ’lahzaı Kerim evrenseldir İlahi kitapların sonuncusudur Kıyamete değin insanlığa yol gösterecek yegâne ilahi kitaptır Allah, Kur ’lahzaı Kerim ’i bizzat kendi korumasına almıştır Onunla, daha önce indirdiği ilahi kitapların geçerliliğine son vermiştir Zaten Kur ’lahza ’dan önce indirilen ilahi kitaplar millet kadar tahrif edilmiş bulunuyordu Nitekim, önceki ilahi kitapların tahrif edildiği kişisel olarak Kur ’an kadar açıklama edilmektedir (Nisâ sûresi, âyet, 46; Mâide sûresi, âyet,13,14; Bakara sûresi, âyet, 85)
Kur ’anı Kerim, kendinden önceki diğer ilahi kitaplarda da yer alan, Allah ’a, peygamberlerine, kitaplarına, meleklerine, öbür dünya gününe, her şeyin Allah ’ın takdir ve yaratmasıyla olduğuna iman; canın, malın, neslin, aklın ve dinin korunması gibi, dinin esas esaslarını tekrar ortaya koymuş, onlardaki gerçekleri onay etmiş, tahrif edilen hususları da düzeltmiştir
itibariyle, peygamberler kadar insanlara tebliğ edilmiş olan dinin esas prensiplerinde değiştirme yoktur Lakin vakit ve mekanın, sosyal şartların değişmesine paralel olarak ibadet şekillerinde ve bir takım hükümlerde birtakım şartların değişmesi olmuştur Allah, bir peygamberin getirdiği dinde olmayan bir takım hükümleri, daha sonraki bir peygamberin dininde ortaya koymuştur Önceki peygamberlerin getirdiği bir takım hükümleri daha sonra gönderdiği peygamberlerle ortadan kaldırmıştır
Kur ’anı Kerim ’in içerdiği esas hüküm ve prensipler kıyamete değin geçerlidir Bunlar, vakit, mekan ve diğer şartlara tabi olmaksızın program metni talep ederler Her devir ve toplumdaki müslümanlar için yönlendirici ve bağlayıcı niteliktedirler
1Kur ’lahzaı Kerim ’in Nüzülü, Yazılışı, Ezberlenişi ve Mushaf Haline Getirilişi
Kur ’lahzaı Kerim, vahiy aracılığıyla son peygamber Hz Muhammed (sas) ’e takriben 23 yıl zarfında nazil olmuştur Hiçbir semavî kitaba nasib olmayan muazzam bir özen ve koruma ile tesbit edilmiştir Bunun için Hz Peygamber, çoğu vahiy katibi edinmiş, âyetler nazil epeyce, vahiy katiplerine; hangi âyet, Kur ’anı Kerim ’in içinde hangi sûrenin neresine yerleştirilecekse, o şekilde talimatlar vererek yazdırmıştır
Her âyet nazil epeyce vahiy katipleri onu kişisel olarak Hz Peygamber ’den alarak yazmışlar, sahabilerden birçoğu da inen âyetleri hemen ezberlemişlerdir
sonra gelen her nesilde binlerce müslüman Kur ’lahza ’ı ezberlemeyi gelenek haline getirmişler ve bunu özenle sürdüregelmişlerdir
Nazil olan âyetler, o günün yazı malzemeleriyle yazılıyor ve bunlar özenle muhafaza ediliyordu
Hz Peygamber ’in sağlığında bu şekilde tespit edilen Kur ’lahzaı Kerim, Hz Ebu Bekir vaktinde, vahiy katiplerinden ve en iyi hafızlardan oluşturulan bir komite tarafından ayrıca hafızalardan hem de yazılı metinlerden denetleme edilerek titiz bir şekilde iki kapak arasına alınmak suretiyle mushaf haline getirilmiştir
Hz Osman döneminde ise, Hz Ebubekir vaktinde iki kapak arasına alınan mushaf çoğaltılarak o dönemin büyük İslam merkezlerine gönderilmiş, bir tanesi de Halifenin nezdinde kalmıştır
2Sûreler ve Âyetler
Kur ’lahzaı Kerim, 114 sûreden oluşmaktadır Bunların ilki “Fâtiha, sonuncusu “Nâs sûreleridir
“Sûre, sözcük anlamı itibariyle yüksek makam, mevki, şöhret, şeref, alamet, bir şeyi diğerinden ayıran engel gibi anlamlara gelmektedir Terim olarak ise sûre, Kur ’lahza ’ın, en az üç âyet içeren ve özel bir adı bulunan, kısımlarından yani âyet gruplarından her biridir
Âyet kelimesi sözlükte alamet, nişan, ibret, mucize, açık delil gibi anlamlara gelir Terim olarak ise, sûrelerin içinde yer alan, baş tarafı ve son tarafı kesin harf, sözcük, tümce ya da cümleler grubuna denir Âyetlerin çoğu bir ya da birkaç cümleden oluşurlar Ama kendi başına bir tümce oluşturmayan âyetler de vardır
3Kur ’lahzaı Kerim ’in Mûcizeliği
Kur ’lahzaı Kerim, son peygamber Hz Muhammed (sas) ’in en büyük mucizesidir O şiir olmadığı gibi nesir de değildir Kendine özgü üslûbu olan ilahi bir nazımdır Ilk hitap ettiği toplumun dilini, herkesin bildiği anladığı kelimelerle öylesine güzel ve tatlı bir şekilde kullanmıştır ki, İslam ’ın en azılı düşmanları bile onu dinlemekten kendilerini alamamışlardır
Kur ’lahzaı Kerim, nazil olurken Arap edebiyatı irtifa dönemini yaşıyordu Kur ’lahzaı Kerim, o günün şairlerine ve ediplerine çağrıda bulunarak şöyle meydan okudu:
“Eğer kulumuza (Muhammed ’e) indirdiğimiz (Kur ’an) hakkında bir kararsızlık içindeyseniz, haydin onun benzeri bir sûre getirin ve eğer içten söyleyenler iseniz; Allah ’tan diğer şahitlerinizi de çağırın (ve bunu kanıt edin) (Bakara sûresi, âyet, 23)
Kur ’anı Kerim ’in bu meydan okuyuşu karşı en büyük Arap şairleri ve edipleri aciz kalmışlardır Çünkü o Allah kelamıdır, eşsizdir Onun icazına ve belagatına insan gücünün yetişmesi muhtemel değildir Kur ’an ’ın bu meydan okuyuşu, kıyamete değin sürecektir
Kur ’lahzaı Kerim ’in eşsizliğini ortaya koyan bildiğimiz, bilmediğimiz pek fazla özelliği bulunmaktadır Nazil olurken, gelecekte vuku bulacağını açıkladığı bazı olayların, haber verdiği şekilde gerçekleşmesinin tarihen sabit olması; insanlığın, hakkında hiç veri sahibi olmadığı bazı hususlarda bilgiler vermesi; insanın yaratılışı ve birtakım kainat olaylarının meydana gelişi gibi bir takım ilmi gerçeklere ilişkin göze çarpan ve ifadelerinin ilmen doğrulanması, onun Allah ’ın sözü olduğunu ve eşsizliğini ortaya koymaktadır
Kaynak : Diyanet İşleri Başkanlığı *
Kur ’anı Kerim, Allah ’ın kelamıdır İnsanlığı dünya ve ahiret mutluluğuna ulaştırmak için son peygamber Hz Muhammed (sas) ’e Arapça olarak Cebrail yoluyla vahyedilmiştir Hz Peygamberden itibaren nesilden nesile tevatür yoluyla nakledilegelmiştir Okunmasıyla da ibadet edilen bu ilahi kelam eşsizdir Onun bir güya ortaya konulamamıştır, konulamaz
Kur ’lahzaı Kerim evrenseldir İlahi kitapların sonuncusudur Kıyamete değin insanlığa yol gösterecek yegâne ilahi kitaptır Allah, Kur ’lahzaı Kerim ’i bizzat kendi korumasına almıştır Onunla, daha önce indirdiği ilahi kitapların geçerliliğine son vermiştir Zaten Kur ’lahza ’dan önce indirilen ilahi kitaplar millet kadar tahrif edilmiş bulunuyordu Nitekim, önceki ilahi kitapların tahrif edildiği kişisel olarak Kur ’an kadar açıklama edilmektedir (Nisâ sûresi, âyet, 46; Mâide sûresi, âyet,13,14; Bakara sûresi, âyet, 85)
Kur ’anı Kerim, kendinden önceki diğer ilahi kitaplarda da yer alan, Allah ’a, peygamberlerine, kitaplarına, meleklerine, öbür dünya gününe, her şeyin Allah ’ın takdir ve yaratmasıyla olduğuna iman; canın, malın, neslin, aklın ve dinin korunması gibi, dinin esas esaslarını tekrar ortaya koymuş, onlardaki gerçekleri onay etmiş, tahrif edilen hususları da düzeltmiştir
itibariyle, peygamberler kadar insanlara tebliğ edilmiş olan dinin esas prensiplerinde değiştirme yoktur Lakin vakit ve mekanın, sosyal şartların değişmesine paralel olarak ibadet şekillerinde ve bir takım hükümlerde birtakım şartların değişmesi olmuştur Allah, bir peygamberin getirdiği dinde olmayan bir takım hükümleri, daha sonraki bir peygamberin dininde ortaya koymuştur Önceki peygamberlerin getirdiği bir takım hükümleri daha sonra gönderdiği peygamberlerle ortadan kaldırmıştır
Kur ’anı Kerim ’in içerdiği esas hüküm ve prensipler kıyamete değin geçerlidir Bunlar, vakit, mekan ve diğer şartlara tabi olmaksızın program metni talep ederler Her devir ve toplumdaki müslümanlar için yönlendirici ve bağlayıcı niteliktedirler
1Kur ’lahzaı Kerim ’in Nüzülü, Yazılışı, Ezberlenişi ve Mushaf Haline Getirilişi
Kur ’lahzaı Kerim, vahiy aracılığıyla son peygamber Hz Muhammed (sas) ’e takriben 23 yıl zarfında nazil olmuştur Hiçbir semavî kitaba nasib olmayan muazzam bir özen ve koruma ile tesbit edilmiştir Bunun için Hz Peygamber, çoğu vahiy katibi edinmiş, âyetler nazil epeyce, vahiy katiplerine; hangi âyet, Kur ’anı Kerim ’in içinde hangi sûrenin neresine yerleştirilecekse, o şekilde talimatlar vererek yazdırmıştır
Her âyet nazil epeyce vahiy katipleri onu kişisel olarak Hz Peygamber ’den alarak yazmışlar, sahabilerden birçoğu da inen âyetleri hemen ezberlemişlerdir
sonra gelen her nesilde binlerce müslüman Kur ’lahza ’ı ezberlemeyi gelenek haline getirmişler ve bunu özenle sürdüregelmişlerdir
Nazil olan âyetler, o günün yazı malzemeleriyle yazılıyor ve bunlar özenle muhafaza ediliyordu
Hz Peygamber ’in sağlığında bu şekilde tespit edilen Kur ’lahzaı Kerim, Hz Ebu Bekir vaktinde, vahiy katiplerinden ve en iyi hafızlardan oluşturulan bir komite tarafından ayrıca hafızalardan hem de yazılı metinlerden denetleme edilerek titiz bir şekilde iki kapak arasına alınmak suretiyle mushaf haline getirilmiştir
Hz Osman döneminde ise, Hz Ebubekir vaktinde iki kapak arasına alınan mushaf çoğaltılarak o dönemin büyük İslam merkezlerine gönderilmiş, bir tanesi de Halifenin nezdinde kalmıştır
2Sûreler ve Âyetler
Kur ’lahzaı Kerim, 114 sûreden oluşmaktadır Bunların ilki “Fâtiha, sonuncusu “Nâs sûreleridir
“Sûre, sözcük anlamı itibariyle yüksek makam, mevki, şöhret, şeref, alamet, bir şeyi diğerinden ayıran engel gibi anlamlara gelmektedir Terim olarak ise sûre, Kur ’lahza ’ın, en az üç âyet içeren ve özel bir adı bulunan, kısımlarından yani âyet gruplarından her biridir
Âyet kelimesi sözlükte alamet, nişan, ibret, mucize, açık delil gibi anlamlara gelir Terim olarak ise, sûrelerin içinde yer alan, baş tarafı ve son tarafı kesin harf, sözcük, tümce ya da cümleler grubuna denir Âyetlerin çoğu bir ya da birkaç cümleden oluşurlar Ama kendi başına bir tümce oluşturmayan âyetler de vardır
3Kur ’lahzaı Kerim ’in Mûcizeliği
Kur ’lahzaı Kerim, son peygamber Hz Muhammed (sas) ’in en büyük mucizesidir O şiir olmadığı gibi nesir de değildir Kendine özgü üslûbu olan ilahi bir nazımdır Ilk hitap ettiği toplumun dilini, herkesin bildiği anladığı kelimelerle öylesine güzel ve tatlı bir şekilde kullanmıştır ki, İslam ’ın en azılı düşmanları bile onu dinlemekten kendilerini alamamışlardır
Kur ’lahzaı Kerim, nazil olurken Arap edebiyatı irtifa dönemini yaşıyordu Kur ’lahzaı Kerim, o günün şairlerine ve ediplerine çağrıda bulunarak şöyle meydan okudu:
“Eğer kulumuza (Muhammed ’e) indirdiğimiz (Kur ’an) hakkında bir kararsızlık içindeyseniz, haydin onun benzeri bir sûre getirin ve eğer içten söyleyenler iseniz; Allah ’tan diğer şahitlerinizi de çağırın (ve bunu kanıt edin) (Bakara sûresi, âyet, 23)
Kur ’anı Kerim ’in bu meydan okuyuşu karşı en büyük Arap şairleri ve edipleri aciz kalmışlardır Çünkü o Allah kelamıdır, eşsizdir Onun icazına ve belagatına insan gücünün yetişmesi muhtemel değildir Kur ’an ’ın bu meydan okuyuşu, kıyamete değin sürecektir
Kur ’lahzaı Kerim ’in eşsizliğini ortaya koyan bildiğimiz, bilmediğimiz pek fazla özelliği bulunmaktadır Nazil olurken, gelecekte vuku bulacağını açıkladığı bazı olayların, haber verdiği şekilde gerçekleşmesinin tarihen sabit olması; insanlığın, hakkında hiç veri sahibi olmadığı bazı hususlarda bilgiler vermesi; insanın yaratılışı ve birtakım kainat olaylarının meydana gelişi gibi bir takım ilmi gerçeklere ilişkin göze çarpan ve ifadelerinin ilmen doğrulanması, onun Allah ’ın sözü olduğunu ve eşsizliğini ortaya koymaktadır
Kaynak : Diyanet İşleri Başkanlığı *