iltasyazilim
FD Üye
KUR’ANI KENDİ GÖRÜŞÜYLE TEFSİR ETMENİN FECAATI !!!
Bu asırda iinkar yayıldığı gibi yenilik arayışı, dinde reform gibi istekler de bir hayli artmış Öyleki artık iş Kur’anı kendi mantıklarına nefislerinin istediği şekle göre manalandırmak ve güya tefsir dersi veya tefsir kitabı yazmak heveslileri ortalığı sardı Hatta öyle bir hadde geldiki, kendileri bu işe soyundukları gibi gençleri de teşvik ederek –saptılar saptırdılar hadisi şerifini sanki doğrulamaya çalışıyorlar
Yakında vâkıf olduğum üç tane yeni yetme, müçtehid bozuntusu cehli mürekkeb kişilerin yazıları, bu işin ne hadde vardığını gözler önüne sermektedir Şimdi onların yazılarından yaptıkları tefsirleri ve neticede düştükleri hataları gözler önüne serelim de kimin ne olduğunu veya ne yapmak istediğin, böylece ne hallere düşeceğini anlayalım
Önce, Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem’den bu hususta rivayet edilen, şiddetli tehdit içeren hadisi şerifleri zikredelim:
????? ?????? (? 4 ? 117)
Razi Tefsirinde:
Sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu: “Her kim Kur’anı kendi görüşü ile tefsir ederse, ateşten olan yerini hazırlasın
??????? (? 2 ? 164)
El Burhan:
Diğer bir rivayette: “Her kim Kur’an hakkında kendi görüşü ile söylerse (fikrini derse), muhakkak küfretmiştir
???? ???????? (? 10 ? 455)
Ravzatul Muhaddisin: No: 4955
“Her kim Kur’anı kendi görüşü ile tefsir ederse, cehennemden olan yerini hazırlasın
??? ??????? (? 1 ? 110)???? ??????? (? 1 ? 8)
Keşful Esrar ve Usulu Pezdevi:
Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu: “Herkim Kur’anı kendi görüşü ile tefsir ederse, ateşten olan yerini hazırlasın Yani, re’yi ve içtihadıyla onun, Allahın muradı olduğuna hükmetti Zira o kişi nefsini vahiy sahibi yerine koydu Işte bu hadisi şerifte, mutezilenin –her müçtehid isabet eder görüşünü ibtal vardır Zira içtihat ile sabit olan (söz), hakikaten murad edilen mana yerine kesinlikle tefsir olur ki, bu da batıldır
Bu hadisi şerifleri zihnimize yerleştirdikten sonra, evvela müfessirlerin başı olan Abdullah İbni Abbas radıyellahu anhu ve onu izleyen bütün müfessirler, tefsir yaparken kelimelerinlafızların hangi manaya kullandıklarını bizzat kendileri bilirdi veya Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem’in beyanıyka murad manayı anlarlardı Daha sonra gelen müfessirler de bu rivayetlere dayanarak tefsir yapmışlardır Diğer bir takım müfessir ise ilmi dirayetlerini de kullanarak tefsi yapmışlar ve bütün ehli sünnet ulemasınca bu eserleri makbul olmuştur Şimdi biri kalkıp bunların hılafına bir mana verirse, o mananın Allah ve Resulü katında, ulemanın huzurunda ne değeri olur? Ancak şu tehditlere düçar olur ki, Allah muhafaza eylesin
1 Misal:
Bu asırda iinkar yayıldığı gibi yenilik arayışı, dinde reform gibi istekler de bir hayli artmış Öyleki artık iş Kur’anı kendi mantıklarına nefislerinin istediği şekle göre manalandırmak ve güya tefsir dersi veya tefsir kitabı yazmak heveslileri ortalığı sardı Hatta öyle bir hadde geldiki, kendileri bu işe soyundukları gibi gençleri de teşvik ederek –saptılar saptırdılar hadisi şerifini sanki doğrulamaya çalışıyorlar
Yakında vâkıf olduğum üç tane yeni yetme, müçtehid bozuntusu cehli mürekkeb kişilerin yazıları, bu işin ne hadde vardığını gözler önüne sermektedir Şimdi onların yazılarından yaptıkları tefsirleri ve neticede düştükleri hataları gözler önüne serelim de kimin ne olduğunu veya ne yapmak istediğin, böylece ne hallere düşeceğini anlayalım
Önce, Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem’den bu hususta rivayet edilen, şiddetli tehdit içeren hadisi şerifleri zikredelim:
????? ?????? (? 4 ? 117)
Razi Tefsirinde:
Sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu: “Her kim Kur’anı kendi görüşü ile tefsir ederse, ateşten olan yerini hazırlasın
??????? (? 2 ? 164)
El Burhan:
Diğer bir rivayette: “Her kim Kur’an hakkında kendi görüşü ile söylerse (fikrini derse), muhakkak küfretmiştir
???? ???????? (? 10 ? 455)
Ravzatul Muhaddisin: No: 4955
“Her kim Kur’anı kendi görüşü ile tefsir ederse, cehennemden olan yerini hazırlasın
??? ??????? (? 1 ? 110)???? ??????? (? 1 ? 8)
Keşful Esrar ve Usulu Pezdevi:
Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu: “Herkim Kur’anı kendi görüşü ile tefsir ederse, ateşten olan yerini hazırlasın Yani, re’yi ve içtihadıyla onun, Allahın muradı olduğuna hükmetti Zira o kişi nefsini vahiy sahibi yerine koydu Işte bu hadisi şerifte, mutezilenin –her müçtehid isabet eder görüşünü ibtal vardır Zira içtihat ile sabit olan (söz), hakikaten murad edilen mana yerine kesinlikle tefsir olur ki, bu da batıldır
Bu hadisi şerifleri zihnimize yerleştirdikten sonra, evvela müfessirlerin başı olan Abdullah İbni Abbas radıyellahu anhu ve onu izleyen bütün müfessirler, tefsir yaparken kelimelerinlafızların hangi manaya kullandıklarını bizzat kendileri bilirdi veya Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem’in beyanıyka murad manayı anlarlardı Daha sonra gelen müfessirler de bu rivayetlere dayanarak tefsir yapmışlardır Diğer bir takım müfessir ise ilmi dirayetlerini de kullanarak tefsi yapmışlar ve bütün ehli sünnet ulemasınca bu eserleri makbul olmuştur Şimdi biri kalkıp bunların hılafına bir mana verirse, o mananın Allah ve Resulü katında, ulemanın huzurunda ne değeri olur? Ancak şu tehditlere düçar olur ki, Allah muhafaza eylesin
1 Misal:
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.