iltasyazilim
FD Üye
Kurallı Çocuk Oyunları
Kurallı Oyun Örnekleri
Bu Kim Oyunu
Çocuklar, yarım halka biçiminde ( yere veya iskemleye ) otururlar
Hoca sorar :
Ben kara gözlü, kıvırcık saçlı bir kız görüyorum; kim bu ?
Çocuklar, öğretmenin bakmakta olduğu çocuğa bakarak, sorduğu kızın kim olduğunu bulurlar, adını söylerler
Aynı oyun, çocukların aşağıda gösterilen başka özellikleri sorularak da oynanır :
a) Göz renkleri ve biçimleri ( mavi, kahverengi, yeşil, kara, ela, kocaman, küçükvb )
b) Yüz biçimleri ( dairesel, uzunvb )
c) Saç rengi ve biçimi ( kara, sarı, kahverengi, kıvırcık, düz, dalgalı ; uzun, kısavb )
Bu cins oyunlar, usandırmamak koşuluyla, arkadaşlarının değişik özelliklerini ( ve sırası gelmişken renkleri ) çocuklar öğreninceye kadar sürdürülür
Dokunma Oyunu
Bu oyun kolaydan zora doğru üç aşamada oynanmalıdır Çocuklar, her üç aşamada da, tere yada iskemlelere, yarım ay biçiminde oturtulurlar
a) Öğretmenin göstermesiyle
Öğretmen, elini kendi başına koyar, çocuklara başına dokunder, çocuklar, öğretmene öykünürler, ellerini kendi başlarına dokundururlar Benzer oyun eline dokun, dizine dokun, kulağına dokun…vb sözlerle sürdürülür
b) Hoca göstermeden
Dokunma oyunu bu kere, öğretmenin söylediği yerlere kendisi dokunmadan oynanır Hoca buyruk verir, çocuklar yaparlar
c) Şaşırtma yapılarak
Çocuklar, öğretmenin dokundediği yerleri adamakıllı öğrendikten sonradan, benzer oyun, bu kez de şaşırtmacalı olarak oynanır Öğretmen, kimi kere söylediği yere dokunur ; kimi kere de diğer yere dokunur Örneğin; kendisi,kendi koluna dokunurken, çocuklara başına dokunder Çocuklar ( öğretmenin kendi koluna dokunarak yaptığı şaşırtmacaya kanmadan ) kendi başlarına dokunabilmelidirler
Doğal oysa, bütün çocuklar doğru yere şaşırmadan dokunmayı yapabilirler Kimi içten, kimi yanlış yapabilir Bu durumda ise gülüşmeler olur, şen bir etraf oluşur Oyuna başka diğer zamanlarda, çocuklar şaşırmadan yapıncaya dek yinelenebilir
Dörtlü Dokunma Oyunu
Dörtlü dokunma oyunubaşımızomzumuzdizimizayağımızsözleri söylenerek ve söylenen yerlere dokunularak oynanır Oynayış esnasında devinimler derece derece hızlandırılabilir Bu hızlandırma esnasında çocukların soluk almaları güçleşeceğinden, sözcükleri söylememeleri istenir, bunun yerine öğretmen söyler, çocuklar yapar Bu başvuru formu biçimiyle oyun, bununla beraber, kolay cisim eğitimi işlevi de görür
Zıp Zıp Zıpla Oyunu
Çocuklar oyun alanında, aşağı gösterilen sözleri tekerleme gibi söylerler ve kayıtlı devinimleri tekerlemeye uyarak yaparlar
Zıp zıp zıpla ( tek ayakla zıplanır )
Hop hop hopla ( iki ayakla hoplanır )
Top top topla ( Son iki hecede yere çömelinir )
Çevir Salla Oyunu
Çocuklar yere otururlar Hoca aşağı gösterilen sözleri söyler, devinimleri yapar Çocuklar da, aynı devinimleri, öğretmene öykünerek yaparlar
Başını çevir, çevir ( başlar soldan sağa, sağdan sola çevrilir )
Başını salla, salla ( Başlar sağasola, önearkaya sallanır )
Kolunu çevir, çevir ( kollar önden arkaya, arkadan öne çevrilir )
Kolunu salla, salla ( kollar, aşağıya indirilir, avuçlar yere birbirine koşut olarak önde tutulur, soldan sağa, sağdan sola sallanır, sonradan da tekrar iki kol birbirine koşut olarak, ön tarafta bir daire çizecek biçimde sallanır )
Sihir Sihir, Küçül Küçül Oyunu
Çocuklar ayakta durur Öğretmen, aşağı sözleri söylerken, çocuklar bu sözlere göre devinimler yaparlar Önce büyü büyü, sonra da küçül küçül oyunu oynanır
Büyü sihir
Kollarını yukarıya kaldır
Daha fazla kaldır, daha çok kaldır
But parmaklarının ucuna bas
Daha çok yüksel, daha çok yüksel
Büyü sihir iri ol, büyü sihir iri ol…
( Çocuklar en çok yükseldiklerinde, ara vermeden küçül küçül oyununa geçilir )
Küçül küçül
Kollarını indir
Çömelerek büzül
Daha fazla büzül, daha fazla büzül
Küçül küçül, minicik ol…
Kim Yok Oyunu
Çocuklar yere oturtulur İçlerinden birini ebe seçerler Ebe başını öğretmenin kucağına koyar, gözlerini yumar ( çocuk gözünü, bir diğer yerde de yumabilir ) Hoca, ebeye sezdirmeden, bir çocuğu işaretle dışarıya çıkartır Ebe gözlerini açar; Hoca ebeye Kim değil ?diye sorar Çocuk bilirse ebelikten kurtulur Adı tanıdık çocuk ebe olur Ebe, üç isim saydığı halde bilemezse tekrar ebe olur, yumulur
Rengi Nedir Oyunu
Bu oyun çocuklara renkler öğretildikten sonra oynanır Renkleri pekiştirme, dikkati arttırma oyunudur
Hoca, küme halindeki çocuklara, üstlerindeki giysilerin, duvarların, kitap kaplarının, blokları, araçgereç ve oyuncakların vb renklerini sorar, çocuklar söylerler Bunlar içinden, özellikle 45 nesnenin rengine uyarı çeker
sonradan çocuklar bir ebe seçerler Ebe yumulur, Hoca ebeye, Ali'nin kazağının rengi nedir ?diye sorar Ebe bilirse ebelikten kurtulur, alkışetkinır Bilinen çocuk ebe olur Ebelik bilinceye dek devam sürer
Rengi nedir ?sorusunu, öğretmen yerine herhangi bir çocuk da sorabilir Ebe değiştikçe, soran çocuk da değişebilir Soran çocuk da ebe gibi seçimle belirlenebilir
Hangisi Değil Oyunu
Üniteye yerinde birkaç nesne, varsa bir masanın üzerine ( yada oyun alanına ) konulur her biri çocuklara Bunun adı nedir ?diye gösterilerek sorulur Çocuklar her nesnenin adını söylerler, yinelerler
İçlerinden biri ebe seçilir, dışarı çıkarılır Ebe dışarıdayken, nesnelerden birisi saklanır Ebe içeri çağırılır Demin burada bulunan nesnelerden hangisi değil ?diye sorulur Bilirse ebelikten kurtulur, kurtulan çocuk, bir diğer çocuğu ebe seçer Oyun bu nedenle sürer
Ses Tanınma Oyunu
Hoca oyun alanına bir kaç enstrüman getirir( flüt, melodika, mandolin, bağlama, akordeon, keman…vb)
Bu çalgıları birer birer çalarak ( adları, biçimleri ve sesleriyle ) çocuklara tanıtır Çocukların öğrendiklerini saptadıktan daha sonra, bir çalgıyı alır, çalar ve çocuklara sorar Bu ses hangi çalgının sesidir ?… Çocuklar yanıtlarlar
Ama hoca, soru sormak için çalgıyı çalmadan önce ( bir paravanın yada kukla sahnesinin arkasına ) saklanır Çocuklar çalgıyı görmezler Sesinden tanımaya çalışırlar
Bu oyun sonradan, her çocuğa ayrı olarak sorularak da oynanmalıdır Benzer oyun, teybe dargın çalgı sesleriyle oynanabileceği gibi, hayvan seslerini tanıtmak amacıyla teybe alınacak hayvan sesleriyle de oynanmalıdır
Ben Kimim Oyunu
Çocuklar yarım halka biçiminde otururlar Bir ebe seçerler Ebenin gözleri kapatılır Öğretmenin dikkat çekici ettiği bir çocuk kalkar, gelip ebeye sorar : Ben kimim ?der Ebe, soran çocuğu, sesinden tanırsa, ebelikten kurtulur, soran çocuk ebe olur Ebe bilemezse, ebeliği sürer Başka çocuk sorar
Bu oyun hayvan seslerini takdim etmek amacıyla da oynanır Soran çocuk, bir hayvan sesi çıkarır, Ben hangi hayvanım ?diye sorar Öteki kurallar aynıdır
Tatmadan Bul Oyunu
Hoca çocuklara, bir yiyeceğin tadını ve özelliklerini söyler Bunun adını bulmalarını ister Bulan çocuk beğenietkinır Bu oyun, çocukların tanıdıkları çeşitli yiyecekler tanımlanarak da oynanır
Örneğin: Sarı kabuklu, sulu, çekirdekli, tadı ekşi, çaya, çorbaya, salataya sıkılır; bunun adı nedir?diye sorulur Limonolduğunu haberdar olan çocuklar alkışlanır
*
Kurallı Oyun Örnekleri
Bu Kim Oyunu
Çocuklar, yarım halka biçiminde ( yere veya iskemleye ) otururlar
Hoca sorar :
Ben kara gözlü, kıvırcık saçlı bir kız görüyorum; kim bu ?
Çocuklar, öğretmenin bakmakta olduğu çocuğa bakarak, sorduğu kızın kim olduğunu bulurlar, adını söylerler
Aynı oyun, çocukların aşağıda gösterilen başka özellikleri sorularak da oynanır :
a) Göz renkleri ve biçimleri ( mavi, kahverengi, yeşil, kara, ela, kocaman, küçükvb )
b) Yüz biçimleri ( dairesel, uzunvb )
c) Saç rengi ve biçimi ( kara, sarı, kahverengi, kıvırcık, düz, dalgalı ; uzun, kısavb )
Bu cins oyunlar, usandırmamak koşuluyla, arkadaşlarının değişik özelliklerini ( ve sırası gelmişken renkleri ) çocuklar öğreninceye kadar sürdürülür
Dokunma Oyunu
Bu oyun kolaydan zora doğru üç aşamada oynanmalıdır Çocuklar, her üç aşamada da, tere yada iskemlelere, yarım ay biçiminde oturtulurlar
a) Öğretmenin göstermesiyle
Öğretmen, elini kendi başına koyar, çocuklara başına dokunder, çocuklar, öğretmene öykünürler, ellerini kendi başlarına dokundururlar Benzer oyun eline dokun, dizine dokun, kulağına dokun…vb sözlerle sürdürülür
b) Hoca göstermeden
Dokunma oyunu bu kere, öğretmenin söylediği yerlere kendisi dokunmadan oynanır Hoca buyruk verir, çocuklar yaparlar
c) Şaşırtma yapılarak
Çocuklar, öğretmenin dokundediği yerleri adamakıllı öğrendikten sonradan, benzer oyun, bu kez de şaşırtmacalı olarak oynanır Öğretmen, kimi kere söylediği yere dokunur ; kimi kere de diğer yere dokunur Örneğin; kendisi,kendi koluna dokunurken, çocuklara başına dokunder Çocuklar ( öğretmenin kendi koluna dokunarak yaptığı şaşırtmacaya kanmadan ) kendi başlarına dokunabilmelidirler
Doğal oysa, bütün çocuklar doğru yere şaşırmadan dokunmayı yapabilirler Kimi içten, kimi yanlış yapabilir Bu durumda ise gülüşmeler olur, şen bir etraf oluşur Oyuna başka diğer zamanlarda, çocuklar şaşırmadan yapıncaya dek yinelenebilir
Dörtlü Dokunma Oyunu
Dörtlü dokunma oyunubaşımızomzumuzdizimizayağımızsözleri söylenerek ve söylenen yerlere dokunularak oynanır Oynayış esnasında devinimler derece derece hızlandırılabilir Bu hızlandırma esnasında çocukların soluk almaları güçleşeceğinden, sözcükleri söylememeleri istenir, bunun yerine öğretmen söyler, çocuklar yapar Bu başvuru formu biçimiyle oyun, bununla beraber, kolay cisim eğitimi işlevi de görür
Zıp Zıp Zıpla Oyunu
Çocuklar oyun alanında, aşağı gösterilen sözleri tekerleme gibi söylerler ve kayıtlı devinimleri tekerlemeye uyarak yaparlar
Zıp zıp zıpla ( tek ayakla zıplanır )
Hop hop hopla ( iki ayakla hoplanır )
Top top topla ( Son iki hecede yere çömelinir )
Çevir Salla Oyunu
Çocuklar yere otururlar Hoca aşağı gösterilen sözleri söyler, devinimleri yapar Çocuklar da, aynı devinimleri, öğretmene öykünerek yaparlar
Başını çevir, çevir ( başlar soldan sağa, sağdan sola çevrilir )
Başını salla, salla ( Başlar sağasola, önearkaya sallanır )
Kolunu çevir, çevir ( kollar önden arkaya, arkadan öne çevrilir )
Kolunu salla, salla ( kollar, aşağıya indirilir, avuçlar yere birbirine koşut olarak önde tutulur, soldan sağa, sağdan sola sallanır, sonradan da tekrar iki kol birbirine koşut olarak, ön tarafta bir daire çizecek biçimde sallanır )
Sihir Sihir, Küçül Küçül Oyunu
Çocuklar ayakta durur Öğretmen, aşağı sözleri söylerken, çocuklar bu sözlere göre devinimler yaparlar Önce büyü büyü, sonra da küçül küçül oyunu oynanır
Büyü sihir
Kollarını yukarıya kaldır
Daha fazla kaldır, daha çok kaldır
But parmaklarının ucuna bas
Daha çok yüksel, daha çok yüksel
Büyü sihir iri ol, büyü sihir iri ol…
( Çocuklar en çok yükseldiklerinde, ara vermeden küçül küçül oyununa geçilir )
Küçül küçül
Kollarını indir
Çömelerek büzül
Daha fazla büzül, daha fazla büzül
Küçül küçül, minicik ol…
Kim Yok Oyunu
Çocuklar yere oturtulur İçlerinden birini ebe seçerler Ebe başını öğretmenin kucağına koyar, gözlerini yumar ( çocuk gözünü, bir diğer yerde de yumabilir ) Hoca, ebeye sezdirmeden, bir çocuğu işaretle dışarıya çıkartır Ebe gözlerini açar; Hoca ebeye Kim değil ?diye sorar Çocuk bilirse ebelikten kurtulur Adı tanıdık çocuk ebe olur Ebe, üç isim saydığı halde bilemezse tekrar ebe olur, yumulur
Rengi Nedir Oyunu
Bu oyun çocuklara renkler öğretildikten sonra oynanır Renkleri pekiştirme, dikkati arttırma oyunudur
Hoca, küme halindeki çocuklara, üstlerindeki giysilerin, duvarların, kitap kaplarının, blokları, araçgereç ve oyuncakların vb renklerini sorar, çocuklar söylerler Bunlar içinden, özellikle 45 nesnenin rengine uyarı çeker
sonradan çocuklar bir ebe seçerler Ebe yumulur, Hoca ebeye, Ali'nin kazağının rengi nedir ?diye sorar Ebe bilirse ebelikten kurtulur, alkışetkinır Bilinen çocuk ebe olur Ebelik bilinceye dek devam sürer
Rengi nedir ?sorusunu, öğretmen yerine herhangi bir çocuk da sorabilir Ebe değiştikçe, soran çocuk da değişebilir Soran çocuk da ebe gibi seçimle belirlenebilir
Hangisi Değil Oyunu
Üniteye yerinde birkaç nesne, varsa bir masanın üzerine ( yada oyun alanına ) konulur her biri çocuklara Bunun adı nedir ?diye gösterilerek sorulur Çocuklar her nesnenin adını söylerler, yinelerler
İçlerinden biri ebe seçilir, dışarı çıkarılır Ebe dışarıdayken, nesnelerden birisi saklanır Ebe içeri çağırılır Demin burada bulunan nesnelerden hangisi değil ?diye sorulur Bilirse ebelikten kurtulur, kurtulan çocuk, bir diğer çocuğu ebe seçer Oyun bu nedenle sürer
Ses Tanınma Oyunu
Hoca oyun alanına bir kaç enstrüman getirir( flüt, melodika, mandolin, bağlama, akordeon, keman…vb)
Bu çalgıları birer birer çalarak ( adları, biçimleri ve sesleriyle ) çocuklara tanıtır Çocukların öğrendiklerini saptadıktan daha sonra, bir çalgıyı alır, çalar ve çocuklara sorar Bu ses hangi çalgının sesidir ?… Çocuklar yanıtlarlar
Ama hoca, soru sormak için çalgıyı çalmadan önce ( bir paravanın yada kukla sahnesinin arkasına ) saklanır Çocuklar çalgıyı görmezler Sesinden tanımaya çalışırlar
Bu oyun sonradan, her çocuğa ayrı olarak sorularak da oynanmalıdır Benzer oyun, teybe dargın çalgı sesleriyle oynanabileceği gibi, hayvan seslerini tanıtmak amacıyla teybe alınacak hayvan sesleriyle de oynanmalıdır
Ben Kimim Oyunu
Çocuklar yarım halka biçiminde otururlar Bir ebe seçerler Ebenin gözleri kapatılır Öğretmenin dikkat çekici ettiği bir çocuk kalkar, gelip ebeye sorar : Ben kimim ?der Ebe, soran çocuğu, sesinden tanırsa, ebelikten kurtulur, soran çocuk ebe olur Ebe bilemezse, ebeliği sürer Başka çocuk sorar
Bu oyun hayvan seslerini takdim etmek amacıyla da oynanır Soran çocuk, bir hayvan sesi çıkarır, Ben hangi hayvanım ?diye sorar Öteki kurallar aynıdır
Tatmadan Bul Oyunu
Hoca çocuklara, bir yiyeceğin tadını ve özelliklerini söyler Bunun adını bulmalarını ister Bulan çocuk beğenietkinır Bu oyun, çocukların tanıdıkları çeşitli yiyecekler tanımlanarak da oynanır
Örneğin: Sarı kabuklu, sulu, çekirdekli, tadı ekşi, çaya, çorbaya, salataya sıkılır; bunun adı nedir?diye sorulur Limonolduğunu haberdar olan çocuklar alkışlanır
*