iltasyazilim
FD Üye
1FÂTİHA SÛRESİ
Bilindiği üzere Kur'an'ı Kerîm (114) sûre ile (6666) âyeti kerîmeden meydana gelmektedir Fatiha ve de Sûresi ise bu mübarek sürelerin birincisidir Tercih edilen görüşe göre Mekkei Mükerreme'de inmiştir
Fatiha sûresi, Kur'an'ı Kerim'in kıraatine başlangıç teşkil ettiği için fatiha adını almıştır Çünkü derece derece ortaya çıkan her şeyin ilkine fatiha denir
Fatiha sûresi Kur'an hakikatlerinin özünü kapsadığı için kendisine (Ümmü'lKur'an), (Ümmü'lKitap) gibi isimler de verilmiştir Aynı şekilde bu mübarek sûre yedi âyetten ibaret olup namazların her rekatında okunduğu için (Seb'ulmesânî) adını da almıştır
Fatiha sûresi, yüce Allah'a hamd ve övgüyü içeren, O Ulu Yaratıcının mukaddes vasıflarını kapsayan ve O Kerem sahibi Mabu'da kulluk arzetmede en önemli duayı içine alan bir sûredir
Fatiha sûresi, Besmelei şerife ile beraber yedi âyettir Hanefî fakihlerince sahih olan görüşe göre bütün sürelerin başındaki besmeleler, o surelerden birer cüz değildir Belki birer müstakil âyet olup sürelerin aralarını ayırmak ve kendileriyle bereket istemek için tekrar tekrar indirilmiştir Fâtihai şerifeyi okuyup bitirince (Âmîn) denilmesi de bir sünneti seniyyedir
1 Rahman ve rahim olan Allah Teâlânın adıyla (Okumaya başlarım»
1 Bu âyeti kerime, Besmelei Şerife adını alan, kâinatın yaratıcısı Yüce Allah'ın üç mukaddes ismini içeren, her okunacak ve yapılacak mühim ve meşru bir şeye teberrüken kendisiyle başlanılması muvaffakiyete vesîle olan bir âyettir İşte Fatiha Sûresini okuyacak bir kimse bu besmelei şerifeyi okuyunca: (Rahman ve rahim olan Allah Teâlâ'nın mübarek adıyla) bu sûreyi okumaya başladım, demiş ve bu mukaddes isimler ile bereket isteğinde bulunmuş, bununla Cenab'ı Haktan yardım dilemiş olur Ne mukaddes, ne mübarek bir ayeti kerime!
2 Hamd âlemlerin rabbi,
3 Rahman ve rahim olup
2 (Hamd) medih, övgü ve şükür (Alemlerin bütün mahlûkatın (Rabbi) sahibi, idarecisi, terbiye edicisiolan, (Rahman ve rahim) yani Yüce Zatı rahmet ile vasıflanmış olup kullarına fiilen merhamet buyuran
4 Ceza gününün sahibi olan Allah Teâlâ'ya mahsustur
4 (Ceza gününün) kıyamet gününün (sahibi olan) o gündeki bütün işler kudreti elinde bulunan (Allahû Teâlâ'ya mahsustur) O'nun için sabittir Artık şüphe yok ki her türlü ham d ve senaya O layıktır O'ndan başka mülkün sahibi ve âlemlerin yaratıcısı yoktur
5 Ey Allah'ım yalnız sana ibâdet ederiz ve ancak senden yardım dileriz
5 Ey Allah'ım (Yalnız sana ibâdet ederiz) Senin büyüklüğünü kalben düşünür, tam bir huşu ile ancak sana itaat ve kullukta bulunuruz (Ve ancak senden yardım dileriz) Ancak sana sığınır, senden lütuf ve yardım bekleriz
6 Bizleri doğru yola ilet,
6 Artık ey kerem sahibi Rabbimiz (Bizleri doğru yola ilet) Bize doğru yolu bildir, bizi o yolu takibe muvaffak kıl O yol ise İslâmiyetten ibarettir
7 O kendilerine nimet vermiş olduğun kimselerin yoluna ilet, gazaba uğramışların ve sapmışların yoluna değil!
7 (O kendilerine nimet vermiş) kendilerine İslâmiyeti, zühd ve takvayı nasip etmiş (olduğun kimselerin yoluna) ilet, hidâyet et, onlar gibi biz de doğru yolu takibe muvaffak olalım, (gazaba uğramışların) ilâhî rahmetten uzaklaştırılmış, şiddetli bir şekilde cezalandırılmış kimselerin (ve sapmışların) doğru yolu, İslâm yolunu bırakıp çıkmaz yollara sapmış kimselerin (yoluna değil) Öyle takipçilerini hidayetten mahrum bırakan, felâket çukuruna düşüren bir yola bizi sevk etme Ey alemlerin Rabbi! Peygamberlerin efendisinin hürmetine duamızı kabul buyur Amin!
Amin kelimesi, Kur'ân'dan değildir Fakat Fatiha Sûresinin sonunda bunu söylemek sünnettir Bu kelime Ya rabbi! bizden kabul et, dualarımızı kabul buyur mânasını ifade eder
§ Hamd; Güzel bir zikirdir, güzel bir halden, bir nimetten dolayı saygı yoluyla şükür ve senada bulunmak demektir Cenâbı Hak bütün mahlukatı luftuyla vücude getirmiş, onlara nîmetler, kâbiliyeler vermiş, özellikle insanlara peygamberler, kitaplar göndermiş, kendilerini hidâyet ve saadet yollarına davet buyurmuş olduğundan, bütün varlıkların hamd ve övgüsüne layıktır
§ Allahismi celili, Cenâbı Hakka mahsus O'nun bütün kemal sıfatlarını ifâde eden bir isimdir ki başka hiç bir kimseye verilemez Bu, bir ismi âzamdır
§ Rab, ismi şerifi de sahip, yöneten ve ıslah eden mânâlarını ifade ettiği gibi bütün varlıkların yaratıcısı terbiye edicisi ve besleyicisi mânasını da içermektedir İşte bütün m ah I u kat in terbiye edicisi yaratıcı ve eğiticisi de Allah Teâlâ'dan başkası değildir
§ Rahmanve Rahîmde rahmet sahibi mânasına Allah'ın birer ismidir Rahman bütün mahlukatı yaratan, yaşatan, nîmetlere kavuşturan kimse demektir Rahim de mü'min kulları hakkında ilâhî lütuflarını bolca veren Yüce Yaratıcı manasınadır
Deniliyor ki rahman öyle bir nîmet verendir ki, onun vereceği nimetlerin başkası tarafından verilmesi düşünülemez Bu sebeple rahman ismi mahlukata verilemez Rahim ise öyle bir nîmet verendir ki onun vereceği nîmetin benzeri başkaları tarafından da gelebilir Bu sebeple rahim adı kullara da verilebilir
§ Alemîn tâbirine gelince; bu da Cenab'ı Hakkın varlığına, birliğine delâlet ve şehadet eden, onu bilip tasdik etmeğe vesile olan varlıklardan, mahlûkattan ibarettir ki her birine bir âlem denir Bunlar; gökler âlemi, yer âlemi, hayvanlar âlemi, bitkiler âlemi, ruhlar âlemi, dünya âlemi, âhiret âlime gibi nevîlere ayrılmıştır Bir rivayete göre on sekiz bin âlem vardır Bizim dünyamız ise bu alemlerden yalnız biridir
Bütün âlemler birer mahluktur Bütün bunların yaratıcısı Cenâbı Haktan başkası değildir Bütün âlemler, O Yüce Yaratıcının varlığına, kuvvet ve büyüklüğüne birer parlak delildir
§ Yevmiddin, ceza günü, âhiret günü korku ve saygı âlemi demektir ki, o günde bütün tasarruflar, bütün mükâfat ve cezalar Allah'a ait olup onun hâkimiyet ve iradesinin zıddına hareket edecek bir kuvvet bulunamaz
§ İbâdet; Allah'ın emrine tam manasıyla boyun eğmek ve itaat etmek demektir Hak Teâlâya karşı gösterilecek alçak gönüllülüğün, boyun eğme ve itaatin son derecesidir
§ İstianede yardım istemektir, ibâdet ve iteat hususunda ve diğer işlerde Cenâbı Hakkın lütuf ve yardımına sığınmaktır
§ Nîmet, halin iyiliği ve nefsin lezzet aldığı şey demektir Bizim için istenilmeye en lâyık olan nîmet ise, Allah'ın rızâsına kavuşmak ve salih, seçkin kulların yollarına girebilmek, Allah'ın gazabına uğramış, sapıklıklar içinde kalmış, kötü ruhlu kimselerin yollarından uzak kalmaktır
§ Hidâyet; insanı İstenilen şeye kavuşturacak olan bir nesneye delâlet ve yardım etmek demektir Bu bir hayırlı rehberlikten ibarettir Hidâyet edene hadi, hidayet bulana da mühtedi denir İhtida da doğru yolu bulmak demektir, İslâmiyet e kavuşmak gibi
§ Dala! dalâlet de helak olmak, kaybolmak, doğru yoldan çıkmak, İnsanı İstediği şeye ulaştıracak olan nesnenin yok olması ve istenen şeye kavuştu ram ayacak olan bir yola girmek demektir İslâmiyetten ayrılmak gibi Dalâlete düşene dâl, dalâlete düşürene de mudili, dalâlete düşürmeğe, azdırmağa da idlâl denir
§ Tariki müstakimİse doğru yoldur, İnsanı dünyada ve âhirette selâmet ve saadete kavuşturacak olan her hangi bir şey demektir Bu itibar ile Kur'an'ı Kerîm'e, İslâm dinine, sünnet ile camaate ve cennete girmeye hak edenlerin yoluna sıratı müstakim denmiştir
İşte Fatiha sûrei celilesi, bizlere bu hususlardaki vazifelerimizi telkin ve ilham ediyor Buyurulmuş oluyor ki: Ey insanlar!, uyanınız, şu sonsuz kâinatın yaratıcısının büyüklüğünü düşününüz O, ne büyük bir yaratıcıdır, ne muazzam bir besleyicidir Bütün mahlukatı için ne kadar rahmet ve merhameti vardır Bütün âlemlerin müstakil sahibi ve hâkimi yalnız odur Artık Yarabbi! yalnız sana ibâdet ederiz Yalnız senden lütuf ve ihsan bekleriz diyerek kulluğumuzu arzederiz Doğru yola gitmenizi muhterem kulların izlerini takibe muvaffakiyetinizi O Kerem sahibi Yaratıcıdan niyaz ediniz Küfür ve isyan ile doğru yolu kaybetmiş, dalâlet içinde kalmış, insanlık için bir fitne, korkunç bir belâ mahiyetinde bulunmuş, dinsiz, ahlâksız, sapık kimselere uymaktan, onların iğfallerine kapılmaktan emin olmanızı da O rahmet ve ihsanı sonsuz olan kerem sahibi ve merhametli mabudunuzdan istemeye devam ediniz Ey insan toplulukları! Sizin için bundan başka selâmet ve saadet yolu yoktur
Evet Fatiha Sûrei celilesi İşte bizleri böyle bir uyanışa, bir yalvarış ve yakarışa ve bir yükselişe davet edip durmaktadır
Ey âlemlerin Rabbi! Biz âciz kullarının bu husustaki niyaz ve istirhamımızı lütfen kabul buyur Peygamberlerin efendisinin hürmetine duamızı kabul buyur Âmin!
tahavi sitesinden alıntıdır
Bilindiği üzere Kur'an'ı Kerîm (114) sûre ile (6666) âyeti kerîmeden meydana gelmektedir Fatiha ve de Sûresi ise bu mübarek sürelerin birincisidir Tercih edilen görüşe göre Mekkei Mükerreme'de inmiştir
Fatiha sûresi, Kur'an'ı Kerim'in kıraatine başlangıç teşkil ettiği için fatiha adını almıştır Çünkü derece derece ortaya çıkan her şeyin ilkine fatiha denir
Fatiha sûresi Kur'an hakikatlerinin özünü kapsadığı için kendisine (Ümmü'lKur'an), (Ümmü'lKitap) gibi isimler de verilmiştir Aynı şekilde bu mübarek sûre yedi âyetten ibaret olup namazların her rekatında okunduğu için (Seb'ulmesânî) adını da almıştır
Fatiha sûresi, yüce Allah'a hamd ve övgüyü içeren, O Ulu Yaratıcının mukaddes vasıflarını kapsayan ve O Kerem sahibi Mabu'da kulluk arzetmede en önemli duayı içine alan bir sûredir
Fatiha sûresi, Besmelei şerife ile beraber yedi âyettir Hanefî fakihlerince sahih olan görüşe göre bütün sürelerin başındaki besmeleler, o surelerden birer cüz değildir Belki birer müstakil âyet olup sürelerin aralarını ayırmak ve kendileriyle bereket istemek için tekrar tekrar indirilmiştir Fâtihai şerifeyi okuyup bitirince (Âmîn) denilmesi de bir sünneti seniyyedir
1 Rahman ve rahim olan Allah Teâlânın adıyla (Okumaya başlarım»
1 Bu âyeti kerime, Besmelei Şerife adını alan, kâinatın yaratıcısı Yüce Allah'ın üç mukaddes ismini içeren, her okunacak ve yapılacak mühim ve meşru bir şeye teberrüken kendisiyle başlanılması muvaffakiyete vesîle olan bir âyettir İşte Fatiha Sûresini okuyacak bir kimse bu besmelei şerifeyi okuyunca: (Rahman ve rahim olan Allah Teâlâ'nın mübarek adıyla) bu sûreyi okumaya başladım, demiş ve bu mukaddes isimler ile bereket isteğinde bulunmuş, bununla Cenab'ı Haktan yardım dilemiş olur Ne mukaddes, ne mübarek bir ayeti kerime!
2 Hamd âlemlerin rabbi,
3 Rahman ve rahim olup
2 (Hamd) medih, övgü ve şükür (Alemlerin bütün mahlûkatın (Rabbi) sahibi, idarecisi, terbiye edicisiolan, (Rahman ve rahim) yani Yüce Zatı rahmet ile vasıflanmış olup kullarına fiilen merhamet buyuran
4 Ceza gününün sahibi olan Allah Teâlâ'ya mahsustur
4 (Ceza gününün) kıyamet gününün (sahibi olan) o gündeki bütün işler kudreti elinde bulunan (Allahû Teâlâ'ya mahsustur) O'nun için sabittir Artık şüphe yok ki her türlü ham d ve senaya O layıktır O'ndan başka mülkün sahibi ve âlemlerin yaratıcısı yoktur
5 Ey Allah'ım yalnız sana ibâdet ederiz ve ancak senden yardım dileriz
5 Ey Allah'ım (Yalnız sana ibâdet ederiz) Senin büyüklüğünü kalben düşünür, tam bir huşu ile ancak sana itaat ve kullukta bulunuruz (Ve ancak senden yardım dileriz) Ancak sana sığınır, senden lütuf ve yardım bekleriz
6 Bizleri doğru yola ilet,
6 Artık ey kerem sahibi Rabbimiz (Bizleri doğru yola ilet) Bize doğru yolu bildir, bizi o yolu takibe muvaffak kıl O yol ise İslâmiyetten ibarettir
7 O kendilerine nimet vermiş olduğun kimselerin yoluna ilet, gazaba uğramışların ve sapmışların yoluna değil!
7 (O kendilerine nimet vermiş) kendilerine İslâmiyeti, zühd ve takvayı nasip etmiş (olduğun kimselerin yoluna) ilet, hidâyet et, onlar gibi biz de doğru yolu takibe muvaffak olalım, (gazaba uğramışların) ilâhî rahmetten uzaklaştırılmış, şiddetli bir şekilde cezalandırılmış kimselerin (ve sapmışların) doğru yolu, İslâm yolunu bırakıp çıkmaz yollara sapmış kimselerin (yoluna değil) Öyle takipçilerini hidayetten mahrum bırakan, felâket çukuruna düşüren bir yola bizi sevk etme Ey alemlerin Rabbi! Peygamberlerin efendisinin hürmetine duamızı kabul buyur Amin!
Amin kelimesi, Kur'ân'dan değildir Fakat Fatiha Sûresinin sonunda bunu söylemek sünnettir Bu kelime Ya rabbi! bizden kabul et, dualarımızı kabul buyur mânasını ifade eder
§ Hamd; Güzel bir zikirdir, güzel bir halden, bir nimetten dolayı saygı yoluyla şükür ve senada bulunmak demektir Cenâbı Hak bütün mahlukatı luftuyla vücude getirmiş, onlara nîmetler, kâbiliyeler vermiş, özellikle insanlara peygamberler, kitaplar göndermiş, kendilerini hidâyet ve saadet yollarına davet buyurmuş olduğundan, bütün varlıkların hamd ve övgüsüne layıktır
§ Allahismi celili, Cenâbı Hakka mahsus O'nun bütün kemal sıfatlarını ifâde eden bir isimdir ki başka hiç bir kimseye verilemez Bu, bir ismi âzamdır
§ Rab, ismi şerifi de sahip, yöneten ve ıslah eden mânâlarını ifade ettiği gibi bütün varlıkların yaratıcısı terbiye edicisi ve besleyicisi mânasını da içermektedir İşte bütün m ah I u kat in terbiye edicisi yaratıcı ve eğiticisi de Allah Teâlâ'dan başkası değildir
§ Rahmanve Rahîmde rahmet sahibi mânasına Allah'ın birer ismidir Rahman bütün mahlukatı yaratan, yaşatan, nîmetlere kavuşturan kimse demektir Rahim de mü'min kulları hakkında ilâhî lütuflarını bolca veren Yüce Yaratıcı manasınadır
Deniliyor ki rahman öyle bir nîmet verendir ki, onun vereceği nimetlerin başkası tarafından verilmesi düşünülemez Bu sebeple rahman ismi mahlukata verilemez Rahim ise öyle bir nîmet verendir ki onun vereceği nîmetin benzeri başkaları tarafından da gelebilir Bu sebeple rahim adı kullara da verilebilir
§ Alemîn tâbirine gelince; bu da Cenab'ı Hakkın varlığına, birliğine delâlet ve şehadet eden, onu bilip tasdik etmeğe vesile olan varlıklardan, mahlûkattan ibarettir ki her birine bir âlem denir Bunlar; gökler âlemi, yer âlemi, hayvanlar âlemi, bitkiler âlemi, ruhlar âlemi, dünya âlemi, âhiret âlime gibi nevîlere ayrılmıştır Bir rivayete göre on sekiz bin âlem vardır Bizim dünyamız ise bu alemlerden yalnız biridir
Bütün âlemler birer mahluktur Bütün bunların yaratıcısı Cenâbı Haktan başkası değildir Bütün âlemler, O Yüce Yaratıcının varlığına, kuvvet ve büyüklüğüne birer parlak delildir
§ Yevmiddin, ceza günü, âhiret günü korku ve saygı âlemi demektir ki, o günde bütün tasarruflar, bütün mükâfat ve cezalar Allah'a ait olup onun hâkimiyet ve iradesinin zıddına hareket edecek bir kuvvet bulunamaz
§ İbâdet; Allah'ın emrine tam manasıyla boyun eğmek ve itaat etmek demektir Hak Teâlâya karşı gösterilecek alçak gönüllülüğün, boyun eğme ve itaatin son derecesidir
§ İstianede yardım istemektir, ibâdet ve iteat hususunda ve diğer işlerde Cenâbı Hakkın lütuf ve yardımına sığınmaktır
§ Nîmet, halin iyiliği ve nefsin lezzet aldığı şey demektir Bizim için istenilmeye en lâyık olan nîmet ise, Allah'ın rızâsına kavuşmak ve salih, seçkin kulların yollarına girebilmek, Allah'ın gazabına uğramış, sapıklıklar içinde kalmış, kötü ruhlu kimselerin yollarından uzak kalmaktır
§ Hidâyet; insanı İstenilen şeye kavuşturacak olan bir nesneye delâlet ve yardım etmek demektir Bu bir hayırlı rehberlikten ibarettir Hidâyet edene hadi, hidayet bulana da mühtedi denir İhtida da doğru yolu bulmak demektir, İslâmiyet e kavuşmak gibi
§ Dala! dalâlet de helak olmak, kaybolmak, doğru yoldan çıkmak, İnsanı İstediği şeye ulaştıracak olan nesnenin yok olması ve istenen şeye kavuştu ram ayacak olan bir yola girmek demektir İslâmiyetten ayrılmak gibi Dalâlete düşene dâl, dalâlete düşürene de mudili, dalâlete düşürmeğe, azdırmağa da idlâl denir
§ Tariki müstakimİse doğru yoldur, İnsanı dünyada ve âhirette selâmet ve saadete kavuşturacak olan her hangi bir şey demektir Bu itibar ile Kur'an'ı Kerîm'e, İslâm dinine, sünnet ile camaate ve cennete girmeye hak edenlerin yoluna sıratı müstakim denmiştir
İşte Fatiha sûrei celilesi, bizlere bu hususlardaki vazifelerimizi telkin ve ilham ediyor Buyurulmuş oluyor ki: Ey insanlar!, uyanınız, şu sonsuz kâinatın yaratıcısının büyüklüğünü düşününüz O, ne büyük bir yaratıcıdır, ne muazzam bir besleyicidir Bütün mahlukatı için ne kadar rahmet ve merhameti vardır Bütün âlemlerin müstakil sahibi ve hâkimi yalnız odur Artık Yarabbi! yalnız sana ibâdet ederiz Yalnız senden lütuf ve ihsan bekleriz diyerek kulluğumuzu arzederiz Doğru yola gitmenizi muhterem kulların izlerini takibe muvaffakiyetinizi O Kerem sahibi Yaratıcıdan niyaz ediniz Küfür ve isyan ile doğru yolu kaybetmiş, dalâlet içinde kalmış, insanlık için bir fitne, korkunç bir belâ mahiyetinde bulunmuş, dinsiz, ahlâksız, sapık kimselere uymaktan, onların iğfallerine kapılmaktan emin olmanızı da O rahmet ve ihsanı sonsuz olan kerem sahibi ve merhametli mabudunuzdan istemeye devam ediniz Ey insan toplulukları! Sizin için bundan başka selâmet ve saadet yolu yoktur
Evet Fatiha Sûrei celilesi İşte bizleri böyle bir uyanışa, bir yalvarış ve yakarışa ve bir yükselişe davet edip durmaktadır
Ey âlemlerin Rabbi! Biz âciz kullarının bu husustaki niyaz ve istirhamımızı lütfen kabul buyur Peygamberlerin efendisinin hürmetine duamızı kabul buyur Âmin!
tahavi sitesinden alıntıdır