iltasyazilim
FD Üye
Kuranı Kerime Tarafından Tevratın İçeriği
Tevrat Hakkında Tevratın İçeriği Nelerdir Tevratta Hz Muhammed
İlahi kitaplar peygamberlerin, insanlara yaradanın mesajı olarak tebliğ ettikleri mukaddes belgelerdir Daha açık bir ifadeyle bütün ilahi kitapları gönderen, mahlukatın yegane sahibi olan Allahu teala'dır Bu husus bütün müminler göre benimsenmesi gereken bir inançtır
Bu gerçeğe binaen kutsal kitapların hepsinin özde benzer olduklarını, farklılık taşımadıklarını söyleyebiliriz Zira aynı kaynaktan bildirilen ilahi sözler arasında çelişki olması, kaynağın ayniyetiyle bağdaşmayacağı gibi yaradanın uluhiyet vasfına da zıt düşer
Bu temel prensipten hareketle müslümanlar göre Kur'an'ın beyanıyla Allah kadar gönderildiği kabul edilen Tevrat, İncil ve Zebur ile Kur'an'ı Kerim aralarında esas esaslara taalluk eden bir çelişkinin olmaması gerekir Temel esaslar derken hasseten itikadi esasları kastediyoruz Zira inanç esasları mahiyeti itibariyle zamanın değişmesine bağlı olarak farklılık gösterecek bir karaktere sahip değildir Zaman üstüdür ve onlarda kemal sürecinden bahsedilmez
Ahkama gelince bunlarda kayıtlı bir ölçüye kadar tekdüzelik olmakla birlikte, muhatap oldukları topluluklara, indikleri zamana yan olarak farklılıklar bulmak mümkündür Bu koşul ise çelişki anlamına gelmeyip kemale dürüst bir ilerleme olarak algılanabilir Bunlar deha kayıtlı bir işlem neticesinde son peygamberle birlikte noktalanmıştır
Bu genel açıklamadan sonra sırasıyla itikadi esaslardan başlayarak Kur'an'ı Kerim'deki ayetleri inceleyebiliriz
1 İtikadi Esaslar
Akaid ilminde iman esasları bir irca ameliyesiyle ilahiyat, nübüvvet ve öbür dünya edinmek üzere üçe, ikinci bir irca ameliyesiyle de bire indirgenip Allah'a iman içinde hulasa edilir Her ne kadar Kur'an'ın Tevrat hakkında verdiği bilgilerde yalnızca üç esas açık bir şekilde zikredilmiş, diğerlerinin Tevrat ta olduğuna dair bir açıklama yapılmışsa da , onların bu esaslar içinde eritildiğini göz önünde bulundurmak mümkündür
Kur'an'ın ifadesine kadar Allah Teala İsrailoğullarından yalnız Allah'a kulluk edeceklerine dair laf almıştır (1) Musa ile konuşmalarında Allah Teala şöyle buyurmaktadır: Kimi dilersem onu azabıma uğratırım; rahmetim ise her şeyi kuşatır Onu sakınanlara, zekat verenlere ve ayetlerime inananlara yazacağım (2) Bu ayetlere dikkat edilirse yetkin bir tanrı anlayışının ortaya konulduğu görülmektedir Keza Allah'tan başkasına tapmamak emredilir ve peygambere iman edilmesi haber verilir (3) Bir diğer yerde Musa peygamberin Rabbine duasında öbür dünya inancı ortaya konur Bize, bu dünyada da iyilik yaz ahirette de (4)Ayrıca firavun devrindeki inananlardan birisinin konuşmasına dikkat ettiğimiz vakit ahiret inancının varlığını görürüz O kişi şöyle demektedir: Ey kavmim! Kuşkusuz bu dünya hayatı, geçici bir eğlencedir Lakin öbür dünya, aslında kalınacak bir yurttur(5) Bu ifadelerde sağlam bir ahiret inancının ortaya konmuş olduğu görülmektedir
2 Ahkam
Tevrat'ta bulunan ahkamın burada zikredilenlerle sınırlandırılamayacağını belirttikten sonra, Kur'an'da Tevrat'ın muhtevası hakkında zikredilen ayetlerden elde edilen tüm hükümleri şöyle özetleyebiliriz Konuyla ilgili ayetler incelendiğinde, Kur'an'ın emrettiği ahkamla, tevratın ahkamı arasında farklılıktan ziyade benzerlik olduğu görülür Zamanla değişmez esas ahlaki ilkeler olduğunu dinin korumak istediği kayıtlı esasların her zaman benzer kaldığı göz önünde bulundurulduğunda bu da natürel kabul edilir
Emredilen hususlara gelince Allah'a kulluğun en yüce ifadelerinden biri olan namaz kılmak yahudilere de emredilmiştir Burada hatalı anlaşılmaması için belirtelim ki Kur'anı Kerim'de bu dikte salatkelimesi kullanılarak açıklama edilmiştir Kelimenin aslının dua manasına geldiği, dolayısıyla yahudilere namaz kılmak değil de dua emredilmiş olduğu şeklinde bir itiraz yapılabilir Oysa kelimenin Kur'an'daki kullanımını dikkate aldığımızda namaz anlamında kullanıldığını, dolayısıyla bazı değişiklikler olsa da Yahudilere de namaz kılmanın emredilmiş olduğunu söyleyebiliriz (7) Bakara suresinde inananlara hitap edilirken geçmiş ümmetlere farz kılındığı gibi size de oruç farz kılındı(8) ayetinden istidlalle yahudilere de oruç tutmanın farz kılınmış olduğu ve bu emirlerin Tevrat'ta yer alması gerektiği sonucuna varabiliriz
İsrailoğullarından 'Allah'tan başkasına kulluk etmeyin, anne babaya, yakınlara, yetimlere, düşkünlere iyilik edin, insanlara hoş hoş konuşun, namazı kılın, zekatı verin' diye laf almıştıkayetinde Tevrat'ta yer alan böylece çok emri bulmaktayız başkaca Tevrat'ta bir dine bağlanmanın en büyük sorumluluklarından biri olan Allah yolunda savaşmak emredildiğini' (10) Allah yolunda savaşanların cennete gideceğinin müjdelendiğini de öğreniyoruz (11)
Ayrıca kısas yerine getirmek (12) karzı hasende bulunmak (13) Allah hakkında gerçeği anlatmak (14) gibi emirler de bulmaktayız
Nehiylerde de benzerlik bulunmaktadır Örneğin kan dökmek yasak olup, (15) bir cana kıyanın bütün insanları öldürmüş gibi olduğu aynı şekilde bir canı kurtaranın tüm insanları kurtarmış gibi olduğu bildirilmiştir (16) Hem insanların mallarını hileli yere yemek, riba edinmek, (17) cumartesi günü taşkınlık yerine getirmek (18) da yasaklanan hususlar aralarında zikredilebilir
Haram kılınan yiyeceklere gelince : Sana anlattıklarımızı daha önce yahudi olanlara da haram kılmıştık(19) ayetinden hareketle benzer şeylerin haram kılındığını söyleyebiliriz Nitekim Tevrat indirilmeden önce İsrail'in (Yakub) kendisine haram kıldıkları dışarıda yiyeceğin her türlüsü İsrailoğullarına helal olduğu belirtilmiştir (20)
Ama Kur'an daha sonra onların zulmetmelerinden nedeniyle kendilerine bazı şeylerin haram kılındığını bildirir (21) Yahudilere canice olarak haram kılınan yiyecekler şunlardır: tırnaklı hayvanlar, koyun ve sığırın bağırsaklarında taşıdıkları kemiğe karışanlar hariç iç yağı (22)
3 Kıssalar
Kur'anı Kerim'de geniş bir şekilde Musa Peygamber hakkında data verilir Onun hayatı hakkında data verildiği gibi Allah Teala'dan vahiy alışı, onunla olan diyalogu da zikredilir Dolayısıyla Musa'ya gelen vahyin bütününün Tevrat içinde olması gerekir Alt burada yakınmak istenen kıssaların bütün olarak Tevrat'ta yer alması gerektiği değil de en azından Allah Teala'nın kelamı olanların Tevrat içinde olması gerektiğidir
Buna kadar Musa'nın Tur Dağında Allah ile konuşması, Allah'ın Musa'yı peygamber olarak seçmesi, ona bazı mucizeler vermesi, Firavun'a gitmesinin emredilmesi Musa'nın dilinin bağının çözülmesi ve Harun'un kendisine muavin yapılmasını istemesi üzerine, bu isteklerin verildiği bildirilmesi, (23) Tevrat'ta olması gereken metinlerdendir Tekrar sihirbazlarla yarıştığı sırada vahyin gelmesi (24) kullarını geceleyin yürütmesinin emredilmesi (25) Musa'nın su istemesi üzerine taşa vurmasının emredilmesi ve Allah'ın yeyin için yeryüzünde bozgunculuk yapmayın(26) buyurması, daha sonra Musa'nın Allah ile olan görüşmeleri, (27) bir görüşmede Musa peygamber'in Allah'ı bakmak istemesi üzerine verilen cevaplar (28) da Tevrat'ın muhtevasında yer alması gereken ibareler içinde mütalaa edilmelidir İlaveten Kur'an'da yer alması gereken inek hikayeside Tevrat'ta olmalıdır (29) Ayrıca Kur'an'ı Kerim'de yahudilerden misak alındığını belirtir (30) Tüm peygamberlerden kendilerinden sonradan bir peygamber geldiğinde ona takviye edeceklerine dair misak alındığından bahsedilir (31) Eğer misak alınmasının sembolik olmadığını kabul edecek olursak bunları ifade eden metinlerin de Tevrat'ta yer alması gerekirdi
4 Hz Muhammed Hakkında Veri
Kur'anı Kerim'de bildirildiğine göre Tevrat ve İncil'de Hz Muhammed hakkında veri vardır (32) Diğer Taraftan Kur'an'da Yahudilerin Hz Peygamber'i öz oğullarını tanıdıkları gibi tanıdıklarından bahsedilir (33) ki bu ayette Tevrat'ta Hz Peygamber'in hakkında veri olduğuna delil teşkil eder Zira Tevrat'ta bildirilmemiş olsaydı yahudilerin onu tanımaları laf konusu olmazdı Ayrıca Apaçık bir dille uyarılanlardan olmam için onu, Cebrail senin kalbine indirmiştir O daha öncekilerin kitabında da zikredilmiştir(34) ayetine kadar Kur'an'ın özü veya Hz Muhammed'e Kur'an verileceği Tevrat'ta yer almış olmalıdır
5 Müminlerin Özellikleri
Tevrat'ta müminlerin özelliklerinden şu şekilde bahsedilir: Muhammed Allah'ın elçisidir O'nun yanında bulunanlar, inkarcılara karşısında sert, kendi arasında merhametlidirler Onları rükua varırken, secde ederken, Allah'tan memnuniyet dilerken görürsün Onlar, yüzlerindeki secde izi ile tanınırlar İşte bu, onların Tevrat'ta anlatılan vasıflarıdır İncil'de de şöyle vasıflandırılmışlardır Filizini çıkarmış, onu kuvvetlendirmiş, kalınlaşmış, gövdesi üzerine dikilmiş ekincilerin hoşuna giden ekin gibidirler Allah böylece onları çoğaltıp kuvvetlendirmekle inkarcıları öfkelendirir Allah inanıp salih amel işleyenlere, bağışlama ve büyük ecir vadetmiştir (35) Ancak şunu belirtelim ama ayet bu şekilde tercüme edilebileceği gibi farklı yerlerde durulmasına imkan veren bir metin olması nedeniyle Tevrat'ta oysa vasıfların ayrıca Tevrat'ta ayrıca de İncil'de olduğu söylenebilir (36) Keza Kur'an'da yeryüzüne salih kulların varis olacağı müjdesinin Tevrat ve Zebur'da yer aldığı beyan edilir (37)
Netice
Kur'anı Kerim'de Tevrat'ın muhtevasını anlatan ayetlerde Tevrat'ta yer alması gereken tüm esaslar tek tek zikredilmiştir Ama bu, iman esaslarının Tevrat'ta eksik olduğu anlamına gelmez Zira Kur'an Tevrat hakkında bütün bilgileri içermemekte böyle bir amacı da olmadığı için kısmi bilgiler vermektedir Dolayısıyla bazı temel hususların Tevrat'ta olduğuna dair bir ayet olmaması, bizi hiç bir vakit o hususun Tevrat'ta yer almadığı sonucuna götürmemelidir Fakat şu söylenebilir: Kur'an'da Tevrat'ın muhtevasıyla ilgili olan tüm bilgiler Tevrat'ta bulunmalı, Tevrat'taki metinler bu bilgilerle çelişmemelidir
Hülya Alper
Dipnotlar:
1Bakara 283
2Araf 7156
3Maide 512
4 Araf 7156
5 Mümin 4039
6 Bakara 283; Maide 512
7 Bakara 283 Maide 512
8 Bakara 2188
9 Bakara 283
10 Bakara 2246
11 Tevbe 9111
12 Maide 545
13 Maide 512
14 Araf 7169
15 Bakara 284
16 Maide 532
17 Nisa 4160161
18 Nisa 4154
19 Nahl 6118
20 Al'i İmran 393
21 Nisa 4160 Enam 6146
22 Enam 6146
23 Taha 47, Şuara 261017, Nemi 27812, Kasas 28283035 Naziat 7817
24 Taha 206869
25 Şuara 2652, Duhan 442324
26 Bakara 25760, Araf 7160161, Taha 2081
27 Taha 208185
28 Araf 7141144
29 Bakara 26873
30 Bakara 240, 63, 93; Ali İmran 377, 187; Nisa 4154; Maide 512; Araf 7169
31 Ali İmran 381
32 Araf 7157
33 Bakara 2146; En'am 620
34 Şuara 26193196
35 Feth 4829
36 Hak Dini, VI, 4442, 1960
37 Enbiya 21105 *
Tevrat Hakkında Tevratın İçeriği Nelerdir Tevratta Hz Muhammed
İlahi kitaplar peygamberlerin, insanlara yaradanın mesajı olarak tebliğ ettikleri mukaddes belgelerdir Daha açık bir ifadeyle bütün ilahi kitapları gönderen, mahlukatın yegane sahibi olan Allahu teala'dır Bu husus bütün müminler göre benimsenmesi gereken bir inançtır
Bu gerçeğe binaen kutsal kitapların hepsinin özde benzer olduklarını, farklılık taşımadıklarını söyleyebiliriz Zira aynı kaynaktan bildirilen ilahi sözler arasında çelişki olması, kaynağın ayniyetiyle bağdaşmayacağı gibi yaradanın uluhiyet vasfına da zıt düşer
Bu temel prensipten hareketle müslümanlar göre Kur'an'ın beyanıyla Allah kadar gönderildiği kabul edilen Tevrat, İncil ve Zebur ile Kur'an'ı Kerim aralarında esas esaslara taalluk eden bir çelişkinin olmaması gerekir Temel esaslar derken hasseten itikadi esasları kastediyoruz Zira inanç esasları mahiyeti itibariyle zamanın değişmesine bağlı olarak farklılık gösterecek bir karaktere sahip değildir Zaman üstüdür ve onlarda kemal sürecinden bahsedilmez
Ahkama gelince bunlarda kayıtlı bir ölçüye kadar tekdüzelik olmakla birlikte, muhatap oldukları topluluklara, indikleri zamana yan olarak farklılıklar bulmak mümkündür Bu koşul ise çelişki anlamına gelmeyip kemale dürüst bir ilerleme olarak algılanabilir Bunlar deha kayıtlı bir işlem neticesinde son peygamberle birlikte noktalanmıştır
Bu genel açıklamadan sonra sırasıyla itikadi esaslardan başlayarak Kur'an'ı Kerim'deki ayetleri inceleyebiliriz
1 İtikadi Esaslar
Akaid ilminde iman esasları bir irca ameliyesiyle ilahiyat, nübüvvet ve öbür dünya edinmek üzere üçe, ikinci bir irca ameliyesiyle de bire indirgenip Allah'a iman içinde hulasa edilir Her ne kadar Kur'an'ın Tevrat hakkında verdiği bilgilerde yalnızca üç esas açık bir şekilde zikredilmiş, diğerlerinin Tevrat ta olduğuna dair bir açıklama yapılmışsa da , onların bu esaslar içinde eritildiğini göz önünde bulundurmak mümkündür
Kur'an'ın ifadesine kadar Allah Teala İsrailoğullarından yalnız Allah'a kulluk edeceklerine dair laf almıştır (1) Musa ile konuşmalarında Allah Teala şöyle buyurmaktadır: Kimi dilersem onu azabıma uğratırım; rahmetim ise her şeyi kuşatır Onu sakınanlara, zekat verenlere ve ayetlerime inananlara yazacağım (2) Bu ayetlere dikkat edilirse yetkin bir tanrı anlayışının ortaya konulduğu görülmektedir Keza Allah'tan başkasına tapmamak emredilir ve peygambere iman edilmesi haber verilir (3) Bir diğer yerde Musa peygamberin Rabbine duasında öbür dünya inancı ortaya konur Bize, bu dünyada da iyilik yaz ahirette de (4)Ayrıca firavun devrindeki inananlardan birisinin konuşmasına dikkat ettiğimiz vakit ahiret inancının varlığını görürüz O kişi şöyle demektedir: Ey kavmim! Kuşkusuz bu dünya hayatı, geçici bir eğlencedir Lakin öbür dünya, aslında kalınacak bir yurttur(5) Bu ifadelerde sağlam bir ahiret inancının ortaya konmuş olduğu görülmektedir
2 Ahkam
Tevrat'ta bulunan ahkamın burada zikredilenlerle sınırlandırılamayacağını belirttikten sonra, Kur'an'da Tevrat'ın muhtevası hakkında zikredilen ayetlerden elde edilen tüm hükümleri şöyle özetleyebiliriz Konuyla ilgili ayetler incelendiğinde, Kur'an'ın emrettiği ahkamla, tevratın ahkamı arasında farklılıktan ziyade benzerlik olduğu görülür Zamanla değişmez esas ahlaki ilkeler olduğunu dinin korumak istediği kayıtlı esasların her zaman benzer kaldığı göz önünde bulundurulduğunda bu da natürel kabul edilir
Emredilen hususlara gelince Allah'a kulluğun en yüce ifadelerinden biri olan namaz kılmak yahudilere de emredilmiştir Burada hatalı anlaşılmaması için belirtelim ki Kur'anı Kerim'de bu dikte salatkelimesi kullanılarak açıklama edilmiştir Kelimenin aslının dua manasına geldiği, dolayısıyla yahudilere namaz kılmak değil de dua emredilmiş olduğu şeklinde bir itiraz yapılabilir Oysa kelimenin Kur'an'daki kullanımını dikkate aldığımızda namaz anlamında kullanıldığını, dolayısıyla bazı değişiklikler olsa da Yahudilere de namaz kılmanın emredilmiş olduğunu söyleyebiliriz (7) Bakara suresinde inananlara hitap edilirken geçmiş ümmetlere farz kılındığı gibi size de oruç farz kılındı(8) ayetinden istidlalle yahudilere de oruç tutmanın farz kılınmış olduğu ve bu emirlerin Tevrat'ta yer alması gerektiği sonucuna varabiliriz
İsrailoğullarından 'Allah'tan başkasına kulluk etmeyin, anne babaya, yakınlara, yetimlere, düşkünlere iyilik edin, insanlara hoş hoş konuşun, namazı kılın, zekatı verin' diye laf almıştıkayetinde Tevrat'ta yer alan böylece çok emri bulmaktayız başkaca Tevrat'ta bir dine bağlanmanın en büyük sorumluluklarından biri olan Allah yolunda savaşmak emredildiğini' (10) Allah yolunda savaşanların cennete gideceğinin müjdelendiğini de öğreniyoruz (11)
Ayrıca kısas yerine getirmek (12) karzı hasende bulunmak (13) Allah hakkında gerçeği anlatmak (14) gibi emirler de bulmaktayız
Nehiylerde de benzerlik bulunmaktadır Örneğin kan dökmek yasak olup, (15) bir cana kıyanın bütün insanları öldürmüş gibi olduğu aynı şekilde bir canı kurtaranın tüm insanları kurtarmış gibi olduğu bildirilmiştir (16) Hem insanların mallarını hileli yere yemek, riba edinmek, (17) cumartesi günü taşkınlık yerine getirmek (18) da yasaklanan hususlar aralarında zikredilebilir
Haram kılınan yiyeceklere gelince : Sana anlattıklarımızı daha önce yahudi olanlara da haram kılmıştık(19) ayetinden hareketle benzer şeylerin haram kılındığını söyleyebiliriz Nitekim Tevrat indirilmeden önce İsrail'in (Yakub) kendisine haram kıldıkları dışarıda yiyeceğin her türlüsü İsrailoğullarına helal olduğu belirtilmiştir (20)
Ama Kur'an daha sonra onların zulmetmelerinden nedeniyle kendilerine bazı şeylerin haram kılındığını bildirir (21) Yahudilere canice olarak haram kılınan yiyecekler şunlardır: tırnaklı hayvanlar, koyun ve sığırın bağırsaklarında taşıdıkları kemiğe karışanlar hariç iç yağı (22)
3 Kıssalar
Kur'anı Kerim'de geniş bir şekilde Musa Peygamber hakkında data verilir Onun hayatı hakkında data verildiği gibi Allah Teala'dan vahiy alışı, onunla olan diyalogu da zikredilir Dolayısıyla Musa'ya gelen vahyin bütününün Tevrat içinde olması gerekir Alt burada yakınmak istenen kıssaların bütün olarak Tevrat'ta yer alması gerektiği değil de en azından Allah Teala'nın kelamı olanların Tevrat içinde olması gerektiğidir
Buna kadar Musa'nın Tur Dağında Allah ile konuşması, Allah'ın Musa'yı peygamber olarak seçmesi, ona bazı mucizeler vermesi, Firavun'a gitmesinin emredilmesi Musa'nın dilinin bağının çözülmesi ve Harun'un kendisine muavin yapılmasını istemesi üzerine, bu isteklerin verildiği bildirilmesi, (23) Tevrat'ta olması gereken metinlerdendir Tekrar sihirbazlarla yarıştığı sırada vahyin gelmesi (24) kullarını geceleyin yürütmesinin emredilmesi (25) Musa'nın su istemesi üzerine taşa vurmasının emredilmesi ve Allah'ın yeyin için yeryüzünde bozgunculuk yapmayın(26) buyurması, daha sonra Musa'nın Allah ile olan görüşmeleri, (27) bir görüşmede Musa peygamber'in Allah'ı bakmak istemesi üzerine verilen cevaplar (28) da Tevrat'ın muhtevasında yer alması gereken ibareler içinde mütalaa edilmelidir İlaveten Kur'an'da yer alması gereken inek hikayeside Tevrat'ta olmalıdır (29) Ayrıca Kur'an'ı Kerim'de yahudilerden misak alındığını belirtir (30) Tüm peygamberlerden kendilerinden sonradan bir peygamber geldiğinde ona takviye edeceklerine dair misak alındığından bahsedilir (31) Eğer misak alınmasının sembolik olmadığını kabul edecek olursak bunları ifade eden metinlerin de Tevrat'ta yer alması gerekirdi
4 Hz Muhammed Hakkında Veri
Kur'anı Kerim'de bildirildiğine göre Tevrat ve İncil'de Hz Muhammed hakkında veri vardır (32) Diğer Taraftan Kur'an'da Yahudilerin Hz Peygamber'i öz oğullarını tanıdıkları gibi tanıdıklarından bahsedilir (33) ki bu ayette Tevrat'ta Hz Peygamber'in hakkında veri olduğuna delil teşkil eder Zira Tevrat'ta bildirilmemiş olsaydı yahudilerin onu tanımaları laf konusu olmazdı Ayrıca Apaçık bir dille uyarılanlardan olmam için onu, Cebrail senin kalbine indirmiştir O daha öncekilerin kitabında da zikredilmiştir(34) ayetine kadar Kur'an'ın özü veya Hz Muhammed'e Kur'an verileceği Tevrat'ta yer almış olmalıdır
5 Müminlerin Özellikleri
Tevrat'ta müminlerin özelliklerinden şu şekilde bahsedilir: Muhammed Allah'ın elçisidir O'nun yanında bulunanlar, inkarcılara karşısında sert, kendi arasında merhametlidirler Onları rükua varırken, secde ederken, Allah'tan memnuniyet dilerken görürsün Onlar, yüzlerindeki secde izi ile tanınırlar İşte bu, onların Tevrat'ta anlatılan vasıflarıdır İncil'de de şöyle vasıflandırılmışlardır Filizini çıkarmış, onu kuvvetlendirmiş, kalınlaşmış, gövdesi üzerine dikilmiş ekincilerin hoşuna giden ekin gibidirler Allah böylece onları çoğaltıp kuvvetlendirmekle inkarcıları öfkelendirir Allah inanıp salih amel işleyenlere, bağışlama ve büyük ecir vadetmiştir (35) Ancak şunu belirtelim ama ayet bu şekilde tercüme edilebileceği gibi farklı yerlerde durulmasına imkan veren bir metin olması nedeniyle Tevrat'ta oysa vasıfların ayrıca Tevrat'ta ayrıca de İncil'de olduğu söylenebilir (36) Keza Kur'an'da yeryüzüne salih kulların varis olacağı müjdesinin Tevrat ve Zebur'da yer aldığı beyan edilir (37)
Netice
Kur'anı Kerim'de Tevrat'ın muhtevasını anlatan ayetlerde Tevrat'ta yer alması gereken tüm esaslar tek tek zikredilmiştir Ama bu, iman esaslarının Tevrat'ta eksik olduğu anlamına gelmez Zira Kur'an Tevrat hakkında bütün bilgileri içermemekte böyle bir amacı da olmadığı için kısmi bilgiler vermektedir Dolayısıyla bazı temel hususların Tevrat'ta olduğuna dair bir ayet olmaması, bizi hiç bir vakit o hususun Tevrat'ta yer almadığı sonucuna götürmemelidir Fakat şu söylenebilir: Kur'an'da Tevrat'ın muhtevasıyla ilgili olan tüm bilgiler Tevrat'ta bulunmalı, Tevrat'taki metinler bu bilgilerle çelişmemelidir
Hülya Alper
Dipnotlar:
1Bakara 283
2Araf 7156
3Maide 512
4 Araf 7156
5 Mümin 4039
6 Bakara 283; Maide 512
7 Bakara 283 Maide 512
8 Bakara 2188
9 Bakara 283
10 Bakara 2246
11 Tevbe 9111
12 Maide 545
13 Maide 512
14 Araf 7169
15 Bakara 284
16 Maide 532
17 Nisa 4160161
18 Nisa 4154
19 Nahl 6118
20 Al'i İmran 393
21 Nisa 4160 Enam 6146
22 Enam 6146
23 Taha 47, Şuara 261017, Nemi 27812, Kasas 28283035 Naziat 7817
24 Taha 206869
25 Şuara 2652, Duhan 442324
26 Bakara 25760, Araf 7160161, Taha 2081
27 Taha 208185
28 Araf 7141144
29 Bakara 26873
30 Bakara 240, 63, 93; Ali İmran 377, 187; Nisa 4154; Maide 512; Araf 7169
31 Ali İmran 381
32 Araf 7157
33 Bakara 2146; En'am 620
34 Şuara 26193196
35 Feth 4829
36 Hak Dini, VI, 4442, 1960
37 Enbiya 21105 *