Kur'anı Kerim'i Ucretli Okumak
Kur'anı Kerim'i tilavet etmek buyuk ibadetlerden biridir Cenabı Hak muhtelif ayetlerde Kur'anı Kerim'i tilavet eden kimseleri medh ve sena ederek buyuk mukafatlarla mukafatlandıracağını vadediyor Peygamber (sa) de Kur'anı Kerim in her harfi icin on hasene olduğunu mujdeliyor Yalnız başkası icin Kur'anı Kerim'i tilavet etmek hususunda ihtilaf vardır İmam Şafi'i ile bircok ashab; namaz, oruc ve zekat gibi ibadetler başkası icin caiz olmadığı gibi tilavet de başkası icin caiz olmaz diyorlar Hanefi uleması ile Safi'i ulemasının bir kısmı duaya kıyas etmek suretiyle başkası icin Kuranı Kerim'i okumak caizdir diyorlar Ancak Şafii mezhebine gore kabristanda ve meyyitin yanında Kur'anı Kerim'i okumak rahmetin inmesine vesile olduğu gibi birisini kalbden hatırlayıp okunan Kur'anı Kerim in sevabı kadar filan adama verdiyerek dua etmek de hatırlanan adamın (kimsenin) rahmete mazhar olmasına vesile olur Bu takdirde tilavet ucreti alınabilir Ama Hanefi mezhebinde ise ta'at ve ibadet karşılığında ucret almak haram olduğundan Kuranı Kerim'i menfaat karşılığı okumak caiz değildir Ucret alan da mesul, veren de mesuldur Peygamber (sa) şoyle buyuruyor: Kur'anı Kerim'i tilavet ediniz Fakat karşılığında ucret alıp menfaat sağlamayınızAncak Hanefi mezhebinin son alimleri ezan, imamet, va'z ve Kur'anı Kerim oğretmek mukabilinde ucret almaya cevaz vermişlerdir Cunku ucret mukabilinde muayyen kimselere bu vazife yaptırılmazsa vazife aksaklığı olacak ve şeairi İslamiyyenin ortadan kalkmasına sebep olacaktır Peygamber (sa)'in zamanında olu icin Kur'anı Kerim okunduğuna dair sahih bir hadis varid olmamıştır Ancak yukarda belirttiğim gibi Hanefi uleması, duaya kıyasla, olmuş olan kimse icin okunur diye hukum etmişledir Hulasa: Hanefi mezhebinde imamet, ezan ve tedris dahil, her ibadet mukabilinde ne ucret alınır, ne de verilir Ubey bin Ka'b diyor ki: Birisine Kur'anı Kerim'i oğrettim O da bana bir yay hediye etti, durumu Peygamber'e (sa) naklettim Bu munasebetle Peygamber (sa) buyurdu ki: Almışsan, ateşten bir yay almış olursunBunun uzerine yayı geri cevirdim Peygamber (sa) bir hadisinde de şoyle buyurmuştur: Kur'anı Kerim'i okuyunuz ve dileklerinizi Allah'a goturunuz Sizden sonra oyle kimseler gelecek ki Kur'anı Kerim'i okuyacak ve halka el acacaklar Fakat ulemayı mute'ahhirin, (Hicretten ucyuz yıl sonra gelen ulema) beytu'lmalın (devlet hazinesinin) yardımı kesilip dine bağlılık gevşedikten sonra, imamet, ezan ve tedris gibi İslam'ın şi'arı sayılan ibadetler mukabilinde ucret verildiği takdirde bunların ihmale uğrayıp ortadan kalkması endişesi ile ucret almaya ve vermeye cevaz vermişlerdir Ama İslam'ın şi'arı değil, şahsi ibadet sayılan Kur'anı Kerim tilavet etmek gibi bir ibadet mukabilinde asla ucret almak ve vermek caiz değildir
Alıntıdır
Kur'anı Kerim'i tilavet etmek buyuk ibadetlerden biridir Cenabı Hak muhtelif ayetlerde Kur'anı Kerim'i tilavet eden kimseleri medh ve sena ederek buyuk mukafatlarla mukafatlandıracağını vadediyor Peygamber (sa) de Kur'anı Kerim in her harfi icin on hasene olduğunu mujdeliyor Yalnız başkası icin Kur'anı Kerim'i tilavet etmek hususunda ihtilaf vardır İmam Şafi'i ile bircok ashab; namaz, oruc ve zekat gibi ibadetler başkası icin caiz olmadığı gibi tilavet de başkası icin caiz olmaz diyorlar Hanefi uleması ile Safi'i ulemasının bir kısmı duaya kıyas etmek suretiyle başkası icin Kuranı Kerim'i okumak caizdir diyorlar Ancak Şafii mezhebine gore kabristanda ve meyyitin yanında Kur'anı Kerim'i okumak rahmetin inmesine vesile olduğu gibi birisini kalbden hatırlayıp okunan Kur'anı Kerim in sevabı kadar filan adama verdiyerek dua etmek de hatırlanan adamın (kimsenin) rahmete mazhar olmasına vesile olur Bu takdirde tilavet ucreti alınabilir Ama Hanefi mezhebinde ise ta'at ve ibadet karşılığında ucret almak haram olduğundan Kuranı Kerim'i menfaat karşılığı okumak caiz değildir Ucret alan da mesul, veren de mesuldur Peygamber (sa) şoyle buyuruyor: Kur'anı Kerim'i tilavet ediniz Fakat karşılığında ucret alıp menfaat sağlamayınızAncak Hanefi mezhebinin son alimleri ezan, imamet, va'z ve Kur'anı Kerim oğretmek mukabilinde ucret almaya cevaz vermişlerdir Cunku ucret mukabilinde muayyen kimselere bu vazife yaptırılmazsa vazife aksaklığı olacak ve şeairi İslamiyyenin ortadan kalkmasına sebep olacaktır Peygamber (sa)'in zamanında olu icin Kur'anı Kerim okunduğuna dair sahih bir hadis varid olmamıştır Ancak yukarda belirttiğim gibi Hanefi uleması, duaya kıyasla, olmuş olan kimse icin okunur diye hukum etmişledir Hulasa: Hanefi mezhebinde imamet, ezan ve tedris dahil, her ibadet mukabilinde ne ucret alınır, ne de verilir Ubey bin Ka'b diyor ki: Birisine Kur'anı Kerim'i oğrettim O da bana bir yay hediye etti, durumu Peygamber'e (sa) naklettim Bu munasebetle Peygamber (sa) buyurdu ki: Almışsan, ateşten bir yay almış olursunBunun uzerine yayı geri cevirdim Peygamber (sa) bir hadisinde de şoyle buyurmuştur: Kur'anı Kerim'i okuyunuz ve dileklerinizi Allah'a goturunuz Sizden sonra oyle kimseler gelecek ki Kur'anı Kerim'i okuyacak ve halka el acacaklar Fakat ulemayı mute'ahhirin, (Hicretten ucyuz yıl sonra gelen ulema) beytu'lmalın (devlet hazinesinin) yardımı kesilip dine bağlılık gevşedikten sonra, imamet, ezan ve tedris gibi İslam'ın şi'arı sayılan ibadetler mukabilinde ucret verildiği takdirde bunların ihmale uğrayıp ortadan kalkması endişesi ile ucret almaya ve vermeye cevaz vermişlerdir Ama İslam'ın şi'arı değil, şahsi ibadet sayılan Kur'anı Kerim tilavet etmek gibi bir ibadet mukabilinde asla ucret almak ve vermek caiz değildir
Alıntıdır