Suudi Arabistan'da bulunan 1300 yıllık bir duvar yazısı, Kuranı Kerim hakkında yuzyıllardır akıllarda olan bir soruyu cevaplandırabilir
imageskuranikerimin1300yilliksirri5ad2c75bb8bb7
Kuran'a sonradan eklenen ve bazen anlam konusunda da tartışmalara neden olan aksan işaretleri, İslam'ın ilk cağlarında da kullanılıyor muydu?
Suudi Arabistan Turizm Yuksek Komisyonu'nda yer alan Arap araştırmacılardan Ali ibn İbrahim Gabban, ulkenin kuzeybatısında eşiyle birlikte yaptığı gezide, tarihi bir keşfe imza attı Gabban soz konusu gezide, uzerinde şu ifadenin kazılı olduğu bir kayayla karşılaştı: Allah'ın adıyla; ben, Zuheyr, bunu Omer'in olduğu zamanda, dorduncu yılın 20'sinde yazdım
Kızıl kumtaşı ustunde yer alan ve silik bir halde bulunan yazının, 1300 yıllık olduğu yapılan inceleme sonucu ortaya cıktı Yazıda gecen tarih, miladi olarak 644 yılına rastlıyor Bu durumda, bahsedilen Omer'in, 644 yılında şehit edilen Hz Omer olduğu tahmin ediliyor Yazıyı yazan Zuheyr adlı şahsın ise, muhtemelen SuriyeMekke arasında yol alırken mola veren bir hacı adayı olduğu sanılıyor
Kuran'ın yazılı hale getirilmesinden onceki doneme rastlayan ve Arapca'nın eldeki en eski ikinci yazılı metni olan duvar yazısının son derece onemli bir buluşolduğunu belirten Ali ibn İbrahim Gabban, tarihi bulguları, Arap Arkeolojisi ve Epigrafisiadlı dergide yayınladı
Unlu belgesel kanalı Discovery Channel'ın haber sitesi de, İslam'ın en eski yazıtı, Kuran ile ilgili bir sırrı cozebilirifadesini kullandı
İlk sahabeler kaldırdı
Tarihciler, yuzyıllardır, Kuran'ın ilk orneklerinin neden imla işaretlerini icermediğini tartışıyordu Kelimelerin vurgusunu, hatta bazen anlamını bile değiştiren inceltme ve kesme işaretleri gibi ayırt edici imler, Hz Muhammed'in vefatından cok sonra Kuran'a eklenmişti
Ali ibn İbrahim Gabban, keşfinin, 1300 yıl once de İslam'ın kuruluş coğrafyasında tam teşekkulu bir imla sistemiolduğunu kanıtladığını one suruyor Keşfedilen duvar yazısında noktalama işaretleri ve harekeler yer almasa da, şekilleri birbirine benzeyen sessiz harfleri ayırt edecek aksan işaretleri var
Gabban, ilk sahabelerin Kuran'ı aksan işaretlerinden arındırdığınıbelirterek, Boylece Muslumanların, Peygamber'e indirilen Kuran'ı, farklı Arap lehcelerinde de okuyabilmesine cevaz verilmiş ve ayrıca, kelimelerin iskeletlerinin, icerdikleri tum anlamları taşımasına imkan sağlamıştıdiyor
Batılıların mazereti kalmadı
Discovery News'a konuşan İskocya'daki St Andrews Universitesi Arapca ve Ortadoğu Araştırmaları Profesoru Robert Hoyland da, keşfin onemini doğruluyor En eski Kuran mushaflarının 652680 yıllarından kaldığını belirten Hoyland, Batılı akademisyenler, Kuran vahyinin aksan işaretlerini de icerecek bicimde kağıda aktarıldığını kabul etmediğini, madem ilahi değil, o halde imla işaretlerini değiştirebilirizdiye duşunduklerini hatırlatıyor Ayetlerin anlamını da değiştirebilen bu yaklaşımın İslam alimlerinin hoşuna gitmediğini ifade eden Hoyland, Artık elimizde olan Kuran metnini değiştirmek isteyen Batılı bilimadamlarının daha az mazereti vardiye konuşuyor
Hz Omer suikastı
Ote yandan 1300 yıllık duvar yazısı, Hz Omer'in ne zaman oldurulduğu konusundaki soru işaretlerini de buyuk olcude ortadan kaldırıyor Hz Omer'i, 7 Kasım 644'de, İranlı bir askerin camide bıcakladığı ve İslam'ın ikinci halifesinin iki gun sonra şehit olduğu kabul ediliyordu Yazının altına 644 yılını işaret eden hicri tarihi not duşen Zuheyr'in, muhtemelen bu cinayete bizzat şahit olduğu belirtiliyor
Uzman goruşu
Ana mushaflar işaretsizdi
Mehmet Nuri Yılmaz (Eski Diyanet İşleri Başkanı): Kuranı Kerim, Hz Ebubekir doneminde kitaplaştırıldı Onu teşvik eden ise Hz Omer'di Hz Omer, Peygamber kendi doneminde vahiy surduğu icin Kuran'ı kitaplaştırmadı Vahiy sona erdiğine gore, artık bu işte hayır vardırdemişti Ana mushafdediğimiz ilk Kuran ornekleri Hz Osman doneminde Kureyş lehcesine gore yazıldı, coğaltıldı ve İslam coğrafyasına dağıtıldı Bunlara ana mushafdiyoruz
O donemden kalan iki ana mushaftan biri Ozbekistan'dadır Onu yerinde gormuştum Gercekten de yazımında noktalama işareti, hareke, vs bulunmaz İmla işaretleri Peygamber'den cok sonraları kondu Zaten bunlar anlamı pek değiştirmez Keşfedilen duvar yazısını incelemek gerek Fakat orada bahsedilen kişi, Hz Omer'in torunu, Emevi halifesi Omer bin Abdulaziz de olabilir Tarihlendirmeyi nasıl yaptılar, bilmiyorum
Yazı stili uyuyor ama yargıya varmak zor
Nihat Hatipoğlu (İlahiyatcı, Hurriyet yazarı): İslam'ın ilk doneminde Arapca yazı KUfi tarzdaydı Sulus ve diğer yazı stilleri sonradan cıktı Keşfedilen taştadakiler de ilk donem yazı karakterlerine benziyor Yazıda, Ben Zuheyr, Omer 4'te vefat ettiifadesi geciyor Aradaki bir kelimeyi okumak zor Yazıdaki Zuheyr, sahabelerden Kab bin Zuheyr'e işaret ediyor olabilir Ama tek bir buluntudan yola cıkarak, Kuranı Kerim ve Arap alfabesiyle ilgili tarihi detayları bir anda yok sayamayız Tarihi bir levha olarak kıymet ifade eder, ama buradan bir yargıya varmak zor Oyle ki, yazının hicri 70 yılından sonra yazılmış olma ihtimali de var Nitekim Ebu Esved ilk harekelemeyi 69 yılında yapmış, Haccac doneminde de imla duzenlemeleri tamamlanmıştı
alıntı
imageskuranikerimin1300yilliksirri5ad2c75bb8bb7
Kuran'a sonradan eklenen ve bazen anlam konusunda da tartışmalara neden olan aksan işaretleri, İslam'ın ilk cağlarında da kullanılıyor muydu?
Suudi Arabistan Turizm Yuksek Komisyonu'nda yer alan Arap araştırmacılardan Ali ibn İbrahim Gabban, ulkenin kuzeybatısında eşiyle birlikte yaptığı gezide, tarihi bir keşfe imza attı Gabban soz konusu gezide, uzerinde şu ifadenin kazılı olduğu bir kayayla karşılaştı: Allah'ın adıyla; ben, Zuheyr, bunu Omer'in olduğu zamanda, dorduncu yılın 20'sinde yazdım
Kızıl kumtaşı ustunde yer alan ve silik bir halde bulunan yazının, 1300 yıllık olduğu yapılan inceleme sonucu ortaya cıktı Yazıda gecen tarih, miladi olarak 644 yılına rastlıyor Bu durumda, bahsedilen Omer'in, 644 yılında şehit edilen Hz Omer olduğu tahmin ediliyor Yazıyı yazan Zuheyr adlı şahsın ise, muhtemelen SuriyeMekke arasında yol alırken mola veren bir hacı adayı olduğu sanılıyor
Kuran'ın yazılı hale getirilmesinden onceki doneme rastlayan ve Arapca'nın eldeki en eski ikinci yazılı metni olan duvar yazısının son derece onemli bir buluşolduğunu belirten Ali ibn İbrahim Gabban, tarihi bulguları, Arap Arkeolojisi ve Epigrafisiadlı dergide yayınladı
Unlu belgesel kanalı Discovery Channel'ın haber sitesi de, İslam'ın en eski yazıtı, Kuran ile ilgili bir sırrı cozebilirifadesini kullandı
İlk sahabeler kaldırdı
Tarihciler, yuzyıllardır, Kuran'ın ilk orneklerinin neden imla işaretlerini icermediğini tartışıyordu Kelimelerin vurgusunu, hatta bazen anlamını bile değiştiren inceltme ve kesme işaretleri gibi ayırt edici imler, Hz Muhammed'in vefatından cok sonra Kuran'a eklenmişti
Ali ibn İbrahim Gabban, keşfinin, 1300 yıl once de İslam'ın kuruluş coğrafyasında tam teşekkulu bir imla sistemiolduğunu kanıtladığını one suruyor Keşfedilen duvar yazısında noktalama işaretleri ve harekeler yer almasa da, şekilleri birbirine benzeyen sessiz harfleri ayırt edecek aksan işaretleri var
Gabban, ilk sahabelerin Kuran'ı aksan işaretlerinden arındırdığınıbelirterek, Boylece Muslumanların, Peygamber'e indirilen Kuran'ı, farklı Arap lehcelerinde de okuyabilmesine cevaz verilmiş ve ayrıca, kelimelerin iskeletlerinin, icerdikleri tum anlamları taşımasına imkan sağlamıştıdiyor
Batılıların mazereti kalmadı
Discovery News'a konuşan İskocya'daki St Andrews Universitesi Arapca ve Ortadoğu Araştırmaları Profesoru Robert Hoyland da, keşfin onemini doğruluyor En eski Kuran mushaflarının 652680 yıllarından kaldığını belirten Hoyland, Batılı akademisyenler, Kuran vahyinin aksan işaretlerini de icerecek bicimde kağıda aktarıldığını kabul etmediğini, madem ilahi değil, o halde imla işaretlerini değiştirebilirizdiye duşunduklerini hatırlatıyor Ayetlerin anlamını da değiştirebilen bu yaklaşımın İslam alimlerinin hoşuna gitmediğini ifade eden Hoyland, Artık elimizde olan Kuran metnini değiştirmek isteyen Batılı bilimadamlarının daha az mazereti vardiye konuşuyor
Hz Omer suikastı
Ote yandan 1300 yıllık duvar yazısı, Hz Omer'in ne zaman oldurulduğu konusundaki soru işaretlerini de buyuk olcude ortadan kaldırıyor Hz Omer'i, 7 Kasım 644'de, İranlı bir askerin camide bıcakladığı ve İslam'ın ikinci halifesinin iki gun sonra şehit olduğu kabul ediliyordu Yazının altına 644 yılını işaret eden hicri tarihi not duşen Zuheyr'in, muhtemelen bu cinayete bizzat şahit olduğu belirtiliyor
Uzman goruşu
Ana mushaflar işaretsizdi
Mehmet Nuri Yılmaz (Eski Diyanet İşleri Başkanı): Kuranı Kerim, Hz Ebubekir doneminde kitaplaştırıldı Onu teşvik eden ise Hz Omer'di Hz Omer, Peygamber kendi doneminde vahiy surduğu icin Kuran'ı kitaplaştırmadı Vahiy sona erdiğine gore, artık bu işte hayır vardırdemişti Ana mushafdediğimiz ilk Kuran ornekleri Hz Osman doneminde Kureyş lehcesine gore yazıldı, coğaltıldı ve İslam coğrafyasına dağıtıldı Bunlara ana mushafdiyoruz
O donemden kalan iki ana mushaftan biri Ozbekistan'dadır Onu yerinde gormuştum Gercekten de yazımında noktalama işareti, hareke, vs bulunmaz İmla işaretleri Peygamber'den cok sonraları kondu Zaten bunlar anlamı pek değiştirmez Keşfedilen duvar yazısını incelemek gerek Fakat orada bahsedilen kişi, Hz Omer'in torunu, Emevi halifesi Omer bin Abdulaziz de olabilir Tarihlendirmeyi nasıl yaptılar, bilmiyorum
Yazı stili uyuyor ama yargıya varmak zor
Nihat Hatipoğlu (İlahiyatcı, Hurriyet yazarı): İslam'ın ilk doneminde Arapca yazı KUfi tarzdaydı Sulus ve diğer yazı stilleri sonradan cıktı Keşfedilen taştadakiler de ilk donem yazı karakterlerine benziyor Yazıda, Ben Zuheyr, Omer 4'te vefat ettiifadesi geciyor Aradaki bir kelimeyi okumak zor Yazıdaki Zuheyr, sahabelerden Kab bin Zuheyr'e işaret ediyor olabilir Ama tek bir buluntudan yola cıkarak, Kuranı Kerim ve Arap alfabesiyle ilgili tarihi detayları bir anda yok sayamayız Tarihi bir levha olarak kıymet ifade eder, ama buradan bir yargıya varmak zor Oyle ki, yazının hicri 70 yılından sonra yazılmış olma ihtimali de var Nitekim Ebu Esved ilk harekelemeyi 69 yılında yapmış, Haccac doneminde de imla duzenlemeleri tamamlanmıştı
alıntı