nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Suudi Arabistan'da bulunan 1300 yıllık bir duvar yazısı, Kuranı Kerim hakkında yüzyıllardır akıllarda olan bir soruyu cevaplandırabilir
Kuran'a sonra eklenen ve ara sıra amaç konusunda da tartışmalara niçin olan vurgu işaretleri, İslam'ın birincil çağlarında da kullanılıyor muydu?
Suudi Arabistan Turizm Yüksek Komisyonu'nda bulunan Arap araştırmacılardan Ali ibn İbrahim Gabban, ülkenin kuzeybatısında eşiyle birlikte yaptığı gezide, tarihi bir keşfe imza attı Gabban söz konusu gezide, üstünde şu ifadenin kazılı olduğu bir kayayla karşılaştı: Allah'ın adıyla; ben, Züheyr, bunu Ömer'in öldüğü zamanda, dördüncü yılın 20'sinde yazdım
Kızıl kumtaşı üstünde yer alan ve silik bir halde yer alan yazının, 1300 takvim olduğu yapılan analiz sonucu ortaya çıktı Yazıda geçen tarih, miladi olarak 644 yılına rastlıyor Bu durumda, bahsedilen Ömer'in, 644 yılında şehit edilen Hz Ömer olduğu varsayım ediliyor Yazıyı yazar Züheyr adlı şahsın ise, muhtemelen SuriyeMekke arasında yol alırken ara verme veren bir hacı adayı olduğu sanılıyor
Kuran'ın yazılı hale getirilmesinden önceki döneme rastlayan ve Arapça'nın eldeki en eski ikinci yazılmış metni olan duvar yazısının son derece önemli bir buluşolduğunu bildiren Ali ibn İbrahim Gabban, tarihi bulguları, Arap Arkeolojisi ve Epigrafisiadlı dergide yayınladı
Meşhur belgesel kanalı Discovery Channel'ın haber sitesi de, İslam'ın en eski yazıtı, Kuran ile ilgili bir sırrı çözebilirifadesini kullandı
Birincil sahabeler kaldırdı
Tarihçiler, yüzyıllardır, Kuran'ın ilk örneklerinin niçin imla işaretlerini içermediğini tartışıyordu Kelimelerin vurgusunu, hatta bazen anlamını bile değiştiren inceltme ve kesme işaretleri gibi ayırt edici imler, Hz Muhammed'in vefatından çok daha sonra Kuran'a eklenmişti
Ali ibn İbrahim Gabban, keşfinin, 1300 sene önce de İslam'ın kuruluş coğrafyasında bütün teşekkülü bir imla sistemiolduğunu kanıtladığını öne sürüyor Keşfedilen duvar yazısında noktalama işaretleri ve harekeler yer almasa da, şekilleri birbirine benzeyen sessiz harfleri ayırt edecek vurgu işaretleri var
Gabban, birincil sahabelerin Kuran'ı şive işaretlerinden arındırdığınıbelirterek, Böylece Müslümanların, Peygamber'e indirilen Kuran'ı, farklı Arap lehçelerinde de okuyabilmesine cevaz verilmiş ve ayrıca, kelimelerin iskeletlerinin, içerdikleri bütün anlamları taşımasına olanak sağlamıştıdiyor
Batılıların mazereti kalmadı
Discovery News'a konuşan İskoçya'daki St Andrews Üniversitesi Arapça ve Ortadoğu Araştırmaları Profesörü Robert Hoyland da, keşfin önemini doğruluyor En eski Kuran mushaflarının 652680 yıllarından kaldığını gösteren Hoyland, Batılı akademisyenler, Kuran vahyinin aksan işaretlerini de içerecek biçimde kağıda aktarıldığını kabul etmediğini, madem ilahi yok, o halde imla işaretlerini değiştirebilirizdiye düşündüklerini hatırlatıyor Ayetlerin anlamını da değiştirebilen bu yaklaşımın İslam alimlerinin hoşuna gitmediğini ifade eden Hoyland, Artık elimizde olan Kuran metnini başkalaşmak isteyen Batılı bilimadamlarının daha az mazereti vardiye konuşuyor
Hz Ömer suikastı
öte taraftan 1300 takvim duvar yazısı, Hz Ömer'in ne vakit öldürüldüğü konusundaki soru işaretlerini de büyük ölçüde ortadan kaldırıyor Hz Ömer'i, 7 Kasım 644'de, İranlı bir askerin camide bıçakladığı ve İslam'ın ikinci halifesinin iki gün daha sonra şehit olduğu kabul ediliyordu Yazının altına 644 yılını göze çarpan eden hicri tarihi not düşen Züheyr'in, olasılıkla bu cinayete şahsen şahit olduğu belirtiliyor
Bilirkişi görüşü
Belli Başlı mushaflar işaretsizdi
Mehmet Nuri Yılmaz (Eski Diyanet İşleri Başkanı): Kuranı Kerim, Hz Ebubekir döneminde kitaplaştırıldı Onu teşvik eden ise Hz Ömer'di Hz Ömer, Peygamber kendi döneminde vahiy sürdüğü için Kuran'ı kitaplaştırmadı Vahiy sona erdiğine kadar, artık bu işte hayır vardırdemişti Asıl mushafdediğimiz birincil Kuran örnekleri Hz Osman döneminde Kureyş lehçesine göre yazıldı, çoğaltıldı ve İslam coğrafyasına dağıtıldı Bunlara başlıca mushafdiyoruz
O dönemden kalan iki asıl mushaftan biri Özbekistan'dadır Onu yerinde görmüştüm Doğrusu de yazımında noktalama işareti, hareke, vs bulunmaz İmla işaretleri Peygamber'den çok sonraları kondu Zaten bunlar anlamı öyle değiştirmez Keşfedilen duvar yazısını incelemek gerek Ama orada bahsedilen kişi, Hz Ömer'in torunu, Emevi halifesi Ömer bin Abdülaziz de olabilir Tarihlendirmeyi nasıl yaptılar, bilmiyorum
Yazı stili uyuyor lakin yargıya varmak zorlama
Nihat Hatipoğlu (İlahiyatçı, Bağımsızlık yazarı): İslam'ın ilk döneminde Arapça yazı Kûfi tarzdaydı Sülüs ve öteki yazı stilleri daha sonra çıktı Keşfedilen taştadakiler de birincil dönem yazı karakterlerine benziyor Yazıda, Ben Züheyr, Ömer 4'te vefat ettiifadesi geçiyor Aradaki bir kelimeyi okumak zor Yazıdaki Züheyr, sahabelerden Kab bin Züheyr'e dikkat çekici ediyor olabilir Ama tek bir buluntudan yola çıkarak, Kuranı Kerim ve Arap alfabesiyle ilgili tarihi detayları bir anda değil sayamayız Tarihi bir levha olarak kıymet ifade eder, fakat buradan bir yargıya ulaşmak zorlama O Kadar ama, yazının hicri 70 yılından daha sonra yazılı olma ihtimali de var Nitekim Ebu Esved ilk harekelemeyi 69 yılında yapmış, Haccac döneminde de imla düzenlemeleri tamamlanmıştı
özel baskı *
Kuran'a sonra eklenen ve ara sıra amaç konusunda da tartışmalara niçin olan vurgu işaretleri, İslam'ın birincil çağlarında da kullanılıyor muydu?
Suudi Arabistan Turizm Yüksek Komisyonu'nda bulunan Arap araştırmacılardan Ali ibn İbrahim Gabban, ülkenin kuzeybatısında eşiyle birlikte yaptığı gezide, tarihi bir keşfe imza attı Gabban söz konusu gezide, üstünde şu ifadenin kazılı olduğu bir kayayla karşılaştı: Allah'ın adıyla; ben, Züheyr, bunu Ömer'in öldüğü zamanda, dördüncü yılın 20'sinde yazdım
Kızıl kumtaşı üstünde yer alan ve silik bir halde yer alan yazının, 1300 takvim olduğu yapılan analiz sonucu ortaya çıktı Yazıda geçen tarih, miladi olarak 644 yılına rastlıyor Bu durumda, bahsedilen Ömer'in, 644 yılında şehit edilen Hz Ömer olduğu varsayım ediliyor Yazıyı yazar Züheyr adlı şahsın ise, muhtemelen SuriyeMekke arasında yol alırken ara verme veren bir hacı adayı olduğu sanılıyor
Kuran'ın yazılı hale getirilmesinden önceki döneme rastlayan ve Arapça'nın eldeki en eski ikinci yazılmış metni olan duvar yazısının son derece önemli bir buluşolduğunu bildiren Ali ibn İbrahim Gabban, tarihi bulguları, Arap Arkeolojisi ve Epigrafisiadlı dergide yayınladı
Meşhur belgesel kanalı Discovery Channel'ın haber sitesi de, İslam'ın en eski yazıtı, Kuran ile ilgili bir sırrı çözebilirifadesini kullandı
Birincil sahabeler kaldırdı
Tarihçiler, yüzyıllardır, Kuran'ın ilk örneklerinin niçin imla işaretlerini içermediğini tartışıyordu Kelimelerin vurgusunu, hatta bazen anlamını bile değiştiren inceltme ve kesme işaretleri gibi ayırt edici imler, Hz Muhammed'in vefatından çok daha sonra Kuran'a eklenmişti
Ali ibn İbrahim Gabban, keşfinin, 1300 sene önce de İslam'ın kuruluş coğrafyasında bütün teşekkülü bir imla sistemiolduğunu kanıtladığını öne sürüyor Keşfedilen duvar yazısında noktalama işaretleri ve harekeler yer almasa da, şekilleri birbirine benzeyen sessiz harfleri ayırt edecek vurgu işaretleri var
Gabban, birincil sahabelerin Kuran'ı şive işaretlerinden arındırdığınıbelirterek, Böylece Müslümanların, Peygamber'e indirilen Kuran'ı, farklı Arap lehçelerinde de okuyabilmesine cevaz verilmiş ve ayrıca, kelimelerin iskeletlerinin, içerdikleri bütün anlamları taşımasına olanak sağlamıştıdiyor
Batılıların mazereti kalmadı
Discovery News'a konuşan İskoçya'daki St Andrews Üniversitesi Arapça ve Ortadoğu Araştırmaları Profesörü Robert Hoyland da, keşfin önemini doğruluyor En eski Kuran mushaflarının 652680 yıllarından kaldığını gösteren Hoyland, Batılı akademisyenler, Kuran vahyinin aksan işaretlerini de içerecek biçimde kağıda aktarıldığını kabul etmediğini, madem ilahi yok, o halde imla işaretlerini değiştirebilirizdiye düşündüklerini hatırlatıyor Ayetlerin anlamını da değiştirebilen bu yaklaşımın İslam alimlerinin hoşuna gitmediğini ifade eden Hoyland, Artık elimizde olan Kuran metnini başkalaşmak isteyen Batılı bilimadamlarının daha az mazereti vardiye konuşuyor
Hz Ömer suikastı
öte taraftan 1300 takvim duvar yazısı, Hz Ömer'in ne vakit öldürüldüğü konusundaki soru işaretlerini de büyük ölçüde ortadan kaldırıyor Hz Ömer'i, 7 Kasım 644'de, İranlı bir askerin camide bıçakladığı ve İslam'ın ikinci halifesinin iki gün daha sonra şehit olduğu kabul ediliyordu Yazının altına 644 yılını göze çarpan eden hicri tarihi not düşen Züheyr'in, olasılıkla bu cinayete şahsen şahit olduğu belirtiliyor
Bilirkişi görüşü
Belli Başlı mushaflar işaretsizdi
Mehmet Nuri Yılmaz (Eski Diyanet İşleri Başkanı): Kuranı Kerim, Hz Ebubekir döneminde kitaplaştırıldı Onu teşvik eden ise Hz Ömer'di Hz Ömer, Peygamber kendi döneminde vahiy sürdüğü için Kuran'ı kitaplaştırmadı Vahiy sona erdiğine kadar, artık bu işte hayır vardırdemişti Asıl mushafdediğimiz birincil Kuran örnekleri Hz Osman döneminde Kureyş lehçesine göre yazıldı, çoğaltıldı ve İslam coğrafyasına dağıtıldı Bunlara başlıca mushafdiyoruz
O dönemden kalan iki asıl mushaftan biri Özbekistan'dadır Onu yerinde görmüştüm Doğrusu de yazımında noktalama işareti, hareke, vs bulunmaz İmla işaretleri Peygamber'den çok sonraları kondu Zaten bunlar anlamı öyle değiştirmez Keşfedilen duvar yazısını incelemek gerek Ama orada bahsedilen kişi, Hz Ömer'in torunu, Emevi halifesi Ömer bin Abdülaziz de olabilir Tarihlendirmeyi nasıl yaptılar, bilmiyorum
Yazı stili uyuyor lakin yargıya varmak zorlama
Nihat Hatipoğlu (İlahiyatçı, Bağımsızlık yazarı): İslam'ın ilk döneminde Arapça yazı Kûfi tarzdaydı Sülüs ve öteki yazı stilleri daha sonra çıktı Keşfedilen taştadakiler de birincil dönem yazı karakterlerine benziyor Yazıda, Ben Züheyr, Ömer 4'te vefat ettiifadesi geçiyor Aradaki bir kelimeyi okumak zor Yazıdaki Züheyr, sahabelerden Kab bin Züheyr'e dikkat çekici ediyor olabilir Ama tek bir buluntudan yola çıkarak, Kuranı Kerim ve Arap alfabesiyle ilgili tarihi detayları bir anda değil sayamayız Tarihi bir levha olarak kıymet ifade eder, fakat buradan bir yargıya ulaşmak zorlama O Kadar ama, yazının hicri 70 yılından daha sonra yazılı olma ihtimali de var Nitekim Ebu Esved ilk harekelemeyi 69 yılında yapmış, Haccac döneminde de imla düzenlemeleri tamamlanmıştı
özel baskı *