kuran'a el basmak
İslami manadaki yemin, genellikle Allah adına yapılır Bu da Vallahi, Billahi gibi ifadelerin soylenmesiyle olur Fakat bu arada başta Kuranı Kerim ve Kabe olmak uzere mukaddesler uzerine yapılan yeminler de yemin mefhumuna girer ve bunlar uzerine yapılan yeminler gecerlidir
Yeminler cok kere orf ve adete gore şekillenir ve ona gore yemin edilir Bilhassa ulkemizde bolgeden bolgeye değişen pek cok yemin ceşitleri vardır Kuranı Kerim uzerine yapılan yeminler de adet haline gelmiş olan yeminlerden birisidir Mesela, Kuran uzerine yemin ederim ki, Kuran hakkı icin şu işi mutlaka yapacağım veya yapmayacağım şeklinde yemin etmek gibi Hatta bu yemin halk arasında diğer yeminlerden daha buyuk ve mesuliyeti daha ağır bir yemin ceşidi olarak bilinir Bir mesele uzerinde anlaşamayan, mutabakata varamayan taraflar birbirlerini Kurana el basmaya davet eder Zaten cok ciddi bir mesele olmadıkca ve insan haklılığından tam emin olmadıkca boyle bir yemine teşebbus ve cesaret de edemez
Meselenin fıkhi yonune gelince; Kuranla yemin etmek caizdir ve bu yemin sayılır Cunku, Allahın ezeli bir kelamı olan Kuranla yemin etmek Allahın İzzet ve Celaline yemin etmek gibidir
İbni Kudame elMuğni isimli eserinde Kuran ile, ondan bir ayetle ve kelamullah ile yemin etmek yemin olur İbni Mesud, Katade, İmam malik ve Şafii ve butun ehli ilim aynı şeyi soylemişlerdir (elmuğni, 9:407(7981 Mesele)
Yukarıda da ifadeye calıştığımız gibi, Kuran uzerine yemin denilince, insanlar Mushaf uzerine el basarak yapılan yemin olarak bilirler Bu da bir ceşit Allahın Kelam sıfatı uzerine yemin etmektir ki, o da yemindir
Sahihi Buhariyi 32 ciltlik eseriyle şerh eden İmam Bedruddin Ayni şunları soyler:
Bana gore, bir kimse Mushaf ile yemin ederse veya ustune elini koyarsa veya Bunun hakkı icin derse, o yemin sayılır Bilhassa yalan yere yapılan yeminlerin coğaldığı ve halkın Mushafla yemin etmeye cok rağbet ettikleri bu devirde Bu vesileyle İmam Ayninin 1440 senesinde rahmeti Rahmana kavuştuğuna da belirtelim
Son devir alimlerinden Allame Kemal de bu hususta şoyle der:
Şuphesiz, Kuranı Kerimle yemin etmek şimdi adet haline gelmiştir Oyle ise onunla yemin etmek yemin sayılır Cunku yeminler orf ve adete goredir Butun bu izahlar acıkca gostermektedir ki, Kuran uzerine el basılarak edilen yemin bağlayıcılığı olan ve bozulunca keffareti gereken yemin sınıfına girer
İslami manadaki yemin, genellikle Allah adına yapılır Bu da Vallahi, Billahi gibi ifadelerin soylenmesiyle olur Fakat bu arada başta Kuranı Kerim ve Kabe olmak uzere mukaddesler uzerine yapılan yeminler de yemin mefhumuna girer ve bunlar uzerine yapılan yeminler gecerlidir
Yeminler cok kere orf ve adete gore şekillenir ve ona gore yemin edilir Bilhassa ulkemizde bolgeden bolgeye değişen pek cok yemin ceşitleri vardır Kuranı Kerim uzerine yapılan yeminler de adet haline gelmiş olan yeminlerden birisidir Mesela, Kuran uzerine yemin ederim ki, Kuran hakkı icin şu işi mutlaka yapacağım veya yapmayacağım şeklinde yemin etmek gibi Hatta bu yemin halk arasında diğer yeminlerden daha buyuk ve mesuliyeti daha ağır bir yemin ceşidi olarak bilinir Bir mesele uzerinde anlaşamayan, mutabakata varamayan taraflar birbirlerini Kurana el basmaya davet eder Zaten cok ciddi bir mesele olmadıkca ve insan haklılığından tam emin olmadıkca boyle bir yemine teşebbus ve cesaret de edemez
Meselenin fıkhi yonune gelince; Kuranla yemin etmek caizdir ve bu yemin sayılır Cunku, Allahın ezeli bir kelamı olan Kuranla yemin etmek Allahın İzzet ve Celaline yemin etmek gibidir
İbni Kudame elMuğni isimli eserinde Kuran ile, ondan bir ayetle ve kelamullah ile yemin etmek yemin olur İbni Mesud, Katade, İmam malik ve Şafii ve butun ehli ilim aynı şeyi soylemişlerdir (elmuğni, 9:407(7981 Mesele)
Yukarıda da ifadeye calıştığımız gibi, Kuran uzerine yemin denilince, insanlar Mushaf uzerine el basarak yapılan yemin olarak bilirler Bu da bir ceşit Allahın Kelam sıfatı uzerine yemin etmektir ki, o da yemindir
Sahihi Buhariyi 32 ciltlik eseriyle şerh eden İmam Bedruddin Ayni şunları soyler:
Bana gore, bir kimse Mushaf ile yemin ederse veya ustune elini koyarsa veya Bunun hakkı icin derse, o yemin sayılır Bilhassa yalan yere yapılan yeminlerin coğaldığı ve halkın Mushafla yemin etmeye cok rağbet ettikleri bu devirde Bu vesileyle İmam Ayninin 1440 senesinde rahmeti Rahmana kavuştuğuna da belirtelim
Son devir alimlerinden Allame Kemal de bu hususta şoyle der:
Şuphesiz, Kuranı Kerimle yemin etmek şimdi adet haline gelmiştir Oyle ise onunla yemin etmek yemin sayılır Cunku yeminler orf ve adete goredir Butun bu izahlar acıkca gostermektedir ki, Kuran uzerine el basılarak edilen yemin bağlayıcılığı olan ve bozulunca keffareti gereken yemin sınıfına girer