iltasyazilim
FD Üye
Kur'an’da İsrail Oğullarına neden çok yer verilmiştir? Musa aleyhisselamın kıssası, Kur'an'da neden çok tekrar edilir?
Değerli kardeşimiz;
Kur’an’da İsrail oğullarına çok yer verilmesinin bir çok hikmeti vardır:
Evvela, Hz Musa’nın hayatından söz ederken onun kavmi olan İsrail oğullarından da söz edilmiştir Hz Musa, ilk büyük kitap verilen bir peygamber olarak, Kur’an’da çokça yer almıştır Onun, Firavundan çektiği sıkıntılar, Peygamberimizin (asm) müşriklerden çektiği sıkıntılarına karşı bir teselli unsuru olarak zikredilmiştir Nitekim, Efendimiz (asm) Ebu Cehil için “Ümmetimin Firavunu demiştir
Kur’an’dan öğreniyoruz ki, İsrail oğulları, Hz Musa’ya iman ettikten sonra da, putlara tapanları görünce, kendileri de putçuluğa heveslenmişler ve Hz Musa’dan şiddetli azar görmüşlerdir Yine, Hz Musa’nın gıyabında buzağıya tapmaya başlamışlardır Bu konu, şirkten yeni çıkmış bazı müminler için önemli derslerdir
Kur’an’ın söz konusu ettiği tarihî olaylar, geçmişte olmuş bitmiş birer vaka olduğu için değil, aynı olaylar her zaman tekerrür edeceği için yer verilmiştir İsrail oğullarına çokça yer verilmesinin en önemli hikmetlerinden biri, onların İslam’dan sonra da tarih boyunca üstelendiği olumsuz rolleridir Faiz, ihtikâr, kapitalizm, materyalizm gibi zalim sistemlerin fikir babası ve banisi onlardır Bulundukları her yerde gizli komiteler kurarak, ihtilaller çıkaran yine onlardır Dinlerin kabul ettiği bazı gerçekleri çürütmeye çalışan, pozitivist felsefe akımlarının öncüleri onlardır Hayata en çok düşkün ve ölümden en fazla korkan bir millet oldukları için daima zillet ve sefalet sillesini yemişlerdir
Hz Musa’ya “Sen ve Rabbin gidin savaşın, biz yerimizde oturacağız diyecek kadar korkak ve hayata düşkündür Yine kadınlarının toplum hayatında olumsuz bir rol üstlendiği de Kur’an’ın işaretlerinden anlaşılıyor
Kur’ânı Kerimde Hz Musa’nın (as) kıssası birkaç sûrede tekrarlanmıştır Ancak, bu kıssa her bir surede ayrı bir maksat için zikredildiğinden bu tekrarlar gerçekte tekrar ve kusur sayılmazlar Bunlardan bir kaçını şöyle sıralayabiliriz:
Birçok peygamber gibi Hazreti Musa’nın da mucizelerine zamanın müşrikleri sihir isnadında bulunmuşlardır Nitekim, Peygamber Efendimizin (asm) Ay'ın ikiye yarılması mucizesini inkâr edemeyen müşrikler “Yetimi Ebu Talibin sihri semaya da tesir etti demişlerdir
İşte Hazreti Musa’nın asasının sihirbazların bütün sihirlerini yutmasının nakledilmesi, Peygamber Efendimize (asm) yapılan bu sihir isnadının Hazreti Musa’ya da yapıldığını hatırlatmaktadır
İlahlık taslayan kibir timsali Firavun'un akıbeti nazara verilmekle İslâm’a karşı çıkan müşriklerin de sonlarının hezimet ve mağlubiyet olacağı, hakkın batıla mutlaka galip geleceği müjdelenmekle müminlere ümit ve teselli verilmektedir Bu teselliye, sadece sahabeler değil, kıyamete kadar gelecek ve zulme maruz bütün müminler de muhtaçtırlar
Hazreti Musa’nın (as) Hazreti Hızır’la yaptığı seyahatin nakledilmesi, kader konusunda çok önemli mesajlar vermekte, Hazreti Musa aleyhisselâmın dahi bilemediği ve Hz Hızır’dan ders alma ihtiyacı duyduğu bu gibi İlâhî sırlarla müminlerin fazla meşgul olmamaları, özellikle belâ ve musibetler karşısında kadere itiraz yoluna gitmeyip Allah’ın hikmetine ve rahmetine itimat etmeleri ders verilmektedir
Cenabı Hakkın, dilerse, fâcir ve kâfirleri bile dine hizmet ettireceği gerçeğine, Hazreti Musa’nın Firavunun sarayında büyüyüp yetişmesi en güzel bir örnektir
“Allah size yardım ederse size galip gelecek kimse olamaz (Ali İmran Suresi, 160) ayeti kerimesindeki hakikat dersine Hazreti Musa’nın Firavuna galip gelmesi en büyük bir örnektir ve Müslümanların en güç şartlarda bile ümitsizliğe düşmelerine gerek olmadığının en müessir bir dersidir
Hazreti Musa’nın Allah’ı görme talebine karşı “Sen beni göremezsin buyrulması, Allah’ın bu âlemde görülemeyeceğini ders verir Peygamberimiz (asm) Cenabı Hakk’ı bu dünya âleminde değil, miraç ile gittiği beka âleminde görmüştür, ahirette müminler de bu şerefe nail olacaklardır
Kur'an'da anlatılan Musa aleyhisselam ile ilgili böyle daha nice hakikat dersleri verilmesi, bu kıssanın tekrarını kusur zannedenlerin aldandıklarını ve tekrarların son derece hikmetli olduğunu gösterir
İşte bu ve benzeri davranışları sergileyen ve o dönemde Medine’de Müslümanlarla iç içe yaşayan İsrail oğullarının bu olumsuz karakterlerinden derslerin çıkarılması gibi hikmetlerden ötürü Kur’an’da çokça yer almışlardır
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
Değerli kardeşimiz;
Kur’an’da İsrail oğullarına çok yer verilmesinin bir çok hikmeti vardır:
Evvela, Hz Musa’nın hayatından söz ederken onun kavmi olan İsrail oğullarından da söz edilmiştir Hz Musa, ilk büyük kitap verilen bir peygamber olarak, Kur’an’da çokça yer almıştır Onun, Firavundan çektiği sıkıntılar, Peygamberimizin (asm) müşriklerden çektiği sıkıntılarına karşı bir teselli unsuru olarak zikredilmiştir Nitekim, Efendimiz (asm) Ebu Cehil için “Ümmetimin Firavunu demiştir
Kur’an’dan öğreniyoruz ki, İsrail oğulları, Hz Musa’ya iman ettikten sonra da, putlara tapanları görünce, kendileri de putçuluğa heveslenmişler ve Hz Musa’dan şiddetli azar görmüşlerdir Yine, Hz Musa’nın gıyabında buzağıya tapmaya başlamışlardır Bu konu, şirkten yeni çıkmış bazı müminler için önemli derslerdir
Kur’an’ın söz konusu ettiği tarihî olaylar, geçmişte olmuş bitmiş birer vaka olduğu için değil, aynı olaylar her zaman tekerrür edeceği için yer verilmiştir İsrail oğullarına çokça yer verilmesinin en önemli hikmetlerinden biri, onların İslam’dan sonra da tarih boyunca üstelendiği olumsuz rolleridir Faiz, ihtikâr, kapitalizm, materyalizm gibi zalim sistemlerin fikir babası ve banisi onlardır Bulundukları her yerde gizli komiteler kurarak, ihtilaller çıkaran yine onlardır Dinlerin kabul ettiği bazı gerçekleri çürütmeye çalışan, pozitivist felsefe akımlarının öncüleri onlardır Hayata en çok düşkün ve ölümden en fazla korkan bir millet oldukları için daima zillet ve sefalet sillesini yemişlerdir
Hz Musa’ya “Sen ve Rabbin gidin savaşın, biz yerimizde oturacağız diyecek kadar korkak ve hayata düşkündür Yine kadınlarının toplum hayatında olumsuz bir rol üstlendiği de Kur’an’ın işaretlerinden anlaşılıyor
Kur’ânı Kerimde Hz Musa’nın (as) kıssası birkaç sûrede tekrarlanmıştır Ancak, bu kıssa her bir surede ayrı bir maksat için zikredildiğinden bu tekrarlar gerçekte tekrar ve kusur sayılmazlar Bunlardan bir kaçını şöyle sıralayabiliriz:
Birçok peygamber gibi Hazreti Musa’nın da mucizelerine zamanın müşrikleri sihir isnadında bulunmuşlardır Nitekim, Peygamber Efendimizin (asm) Ay'ın ikiye yarılması mucizesini inkâr edemeyen müşrikler “Yetimi Ebu Talibin sihri semaya da tesir etti demişlerdir
İşte Hazreti Musa’nın asasının sihirbazların bütün sihirlerini yutmasının nakledilmesi, Peygamber Efendimize (asm) yapılan bu sihir isnadının Hazreti Musa’ya da yapıldığını hatırlatmaktadır
İlahlık taslayan kibir timsali Firavun'un akıbeti nazara verilmekle İslâm’a karşı çıkan müşriklerin de sonlarının hezimet ve mağlubiyet olacağı, hakkın batıla mutlaka galip geleceği müjdelenmekle müminlere ümit ve teselli verilmektedir Bu teselliye, sadece sahabeler değil, kıyamete kadar gelecek ve zulme maruz bütün müminler de muhtaçtırlar
Hazreti Musa’nın (as) Hazreti Hızır’la yaptığı seyahatin nakledilmesi, kader konusunda çok önemli mesajlar vermekte, Hazreti Musa aleyhisselâmın dahi bilemediği ve Hz Hızır’dan ders alma ihtiyacı duyduğu bu gibi İlâhî sırlarla müminlerin fazla meşgul olmamaları, özellikle belâ ve musibetler karşısında kadere itiraz yoluna gitmeyip Allah’ın hikmetine ve rahmetine itimat etmeleri ders verilmektedir
Cenabı Hakkın, dilerse, fâcir ve kâfirleri bile dine hizmet ettireceği gerçeğine, Hazreti Musa’nın Firavunun sarayında büyüyüp yetişmesi en güzel bir örnektir
“Allah size yardım ederse size galip gelecek kimse olamaz (Ali İmran Suresi, 160) ayeti kerimesindeki hakikat dersine Hazreti Musa’nın Firavuna galip gelmesi en büyük bir örnektir ve Müslümanların en güç şartlarda bile ümitsizliğe düşmelerine gerek olmadığının en müessir bir dersidir
Hazreti Musa’nın Allah’ı görme talebine karşı “Sen beni göremezsin buyrulması, Allah’ın bu âlemde görülemeyeceğini ders verir Peygamberimiz (asm) Cenabı Hakk’ı bu dünya âleminde değil, miraç ile gittiği beka âleminde görmüştür, ahirette müminler de bu şerefe nail olacaklardır
Kur'an'da anlatılan Musa aleyhisselam ile ilgili böyle daha nice hakikat dersleri verilmesi, bu kıssanın tekrarını kusur zannedenlerin aldandıklarını ve tekrarların son derece hikmetli olduğunu gösterir
İşte bu ve benzeri davranışları sergileyen ve o dönemde Medine’de Müslümanlarla iç içe yaşayan İsrail oğullarının bu olumsuz karakterlerinden derslerin çıkarılması gibi hikmetlerden ötürü Kur’an’da çokça yer almışlardır
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız