Kuranı Kerim'de guzel ahlak ile ilgili ayetler bulunmaktadır bu ayeti kerimeleri sayfamızda okuyabilirsinizGuzel Ahlak'la ilgili ayetler
imageskuranikerimdeguzelahlaklailgiliayetler5adecdee9c87c
Sen elbette buyuk ahlak sahibisin
Kalem sUresi (68), 4
Allah Teala en guzel şekilde yaratıp kendisine en guzel ahlakı oğrettiği sevgili peygamberine boyle hitap etmektedir
ResUlullah sallallahu aleyhi ve sellem, peygamber olmadan once de herkesin hayran kaldığı ustun bir ahlaka sahipti Herkesle iyi gecinir, kimseyi incitmezdi Kimseye haksızlık etmediği, kimsenin malına goz dikmediği icin ona, guvenilir kimse anlamında elEminderlerdi Hz Peygamber bu ustun ahlaka, en guzel huylara sahip olarak yaratılmıştı ResUlullah'ın davranışlarının en guzel ahlak orneği olduğunu belirten ayeti kerime onun bu ozelliğine işaret etmektedir Hz Aişe onun ahlakının Kur'an ahlakı olduğunu soylerken yine onun bu tarafına işaret etmiştir
Demek oluyor ki, ResUlullah Efendimiz'de Kur'an'da anlatılan ustun ahlakın hepsi vardır Bununla beraber Kur'an'da yasaklanan cirkin huyların hic biri onda yoktur Cunku o guzel ahlakı oğretmek ve mukemmel bir ahlak orneği ortaya koymak icin gonderilmiştir Boylesine buyuk bir ahlakın mukemmelliğini sozle anlatmak elbette mumkun değildir
Allah'dan korkan kimseler, ofkelerini yutarlar ve insanları affederler Allah iyilik edenleri sever
Ali İmran sUresi (3), 134
Nefsin derinliklerinden kopure kopure gelen ofke selini durdurmak, bir adım daha oteye giderek kusur işleyeni bağışlamak buyuk bir fazilettir Şahsına karşı yapılan kabalıklara tahammul etmek, insanların hatalarını hoşgormek ustun ahlak sahiplerinin yapabileceği bir buyukluktur
Peygamber Efendimiz'in sevgili torunu Hz Hasan'ın, ofkeyi yutup suc bağışlama konusunda pek guzel bir davranışı vardır Bir gun Hz Hasan'ın kolesi elindeki tabağı duşurerek efendisinin elbisesini kirletmişti Bu dikkatsizliği sebebiyle ceza goreceğini zanneden kole, yukarıdaki ayeti kerimenin Onlar ki, ofkelerini yenerlerkısmını okuyuverdi Hz Hasan koleye bakarak: Yendimdedi Kole ayetin Ve onlar insanları affederbolumunu okuyunca Hz Hasan Bağışladımdedi Buna cok sevinen kole ayeti tamamlayarakVe Allah iyilik edenleri severdeyince, Hz Hasan: Ben de seni azad ettimdedi ve koleye 400 gumuş akce vererek onu hurriyetine kavuşturdu Bu olay tabiinin buyuk alimlerinden MeymUn İbni Mihran icin de anlatılır
Ofkeyi yutmak, hatayı bağışlamak şahsa karşı işlenen suclarda soz konusudur Yapılan suc toplumu ilgilendiriyorsa, o zaman her şeyden once adil davranmak, doğruyu yanlışı ortaya koymak gerekir Cemiyete karşı işlenen sucları bağışlamaya kimsenin yetkisi yoktur Boyle bir suclu bağışlanacak olursa, daha buyuk haksızlıkların yapılmasına goz yumulmuş olur
Şahsi meseleler icin kızmak iyi bir davranış değildir Fakat Allah'a ve onun dinine karşı işlenen suclar icin suclulara kızmak bir fazilettir
BAKARA SURESİ
172 Ey iman edenler! Size kısmet ettiğimiz rızıkların hoş ve temiz olanlarından yiyin ve Allah'a şukredin, eğer yalnız O'na kulluk ediyorsanız
ŞUARA SURESİ
37,38 Buyuk gunahlardan ve hayasızlıktan sakınır, ofkelendikleri zaman da kusurları bağışlar ve işlerini aralarında istişare ederler)
Enam Suresi
151,152 De ki: Gelin size Rabbinizin neleri haram kıldığını okuyayım: O'na hicbir şeyi ortak koşmayın annebabaya iyilik edin yoksullukendişesiyle cocuklarınızı oldurmeyin Sizin de onların da rızıklarını biz vermekteyiz Cirkinkotuluklerin acığına ve gizli olanına yaklaşmayın Hakka dayalı olma dışında Allah'ın (oldurulmesini) haram kıldığı kimseyi oldurmeyin İşte bunlarla size tavsiye (emr) etti; umulur ki akıl erdirirsiniz Yetimin malına o erginlik cağına erişinceye kadar o en guzel (şeklin) dışında yaklaşmayın Olcuyu ve tartıyı doğru olarak yapın Hicbir nefse gucunun kaldırabileceği dışında bir şey yuklemeyiz Soylediğiniz zaman yakınınız dahi olsa adil olun Allah'ın ahdine vefa gosterin İşte bunlarla size tavsiye (emr) etti; umulur ki oğut alıpduşunursunuz(Enam Suresi 151152)
Araf Suresi
33 De ki: Rabbim yalnızca cirkin hayasızlıkları onlardan acıkta olanlarını ve gizli olanlarını gunah işlemeyi haklı nedeni olmayan 'isyan ve saldırıyı' kendisi hakkında ispatlayıcı bir delil indirmediği şeyi
Allah'a şirk koşmanızı ve Allah'a karşı bilmediğiniz şeyleri soylemenizi haram kılmıştır(Araf Suresi 33)
Ayrıca
ACIKLAMA: Bir Muslumanın en onemli gorevlerinden biri de guzel ahlaklı olmaktır Guzel ahlaklı olmanın temel unsurlarından biri kişinin diline yani ne soylediğine dikkat etmesidir O susmanın gerektiği yerde susar Konuşmayı arzu ettiği zaman da usulune gore konuşur Yuce Allah guzel sozu koku yerin derinliklerinde sabit dalları goğe doğru yukselmiş Rabbinin izniyle her zaman meyvesini veren bir ağaca (İbrahim 1424–25) kotu sozu ise govdesi yerden koparılmış o yuzden ayakta durma imkanı olmayan kotu bir ağaca benzetmiştir (İbrahim 142526)
Kur’an’da zikredilen bu “kotu soz kavramı sadece konuşmadaki kotuluğe ve kabalığa değil aynı zamanda yanlış inanc ve duşuncelere de işaret etmektedir
İBRAHİM SURESİ
24 Gormedin mi Allah guzel bir sozu nasıl misal getirdi? (Guzel bir soz), koku sağlam, dalları goğe yukselen bir ağac gibidir(İbrahim 24)
25 Bu ağac Rabbinin izniyle her zaman meyvesini verir Oğut alsınlar diye Allah insanlara misaller getirir (İbrahim 25)
26 Kotu bir sozun durumu da; yerden koparılmış, ayakta durma imkanı olmayan kotu bir ağacın durumu gibidir (İbrahim 26)
imageskuranikerimdeguzelahlaklailgiliayetler5adecdee9c87c
Sen elbette buyuk ahlak sahibisin
Kalem sUresi (68), 4
Allah Teala en guzel şekilde yaratıp kendisine en guzel ahlakı oğrettiği sevgili peygamberine boyle hitap etmektedir
ResUlullah sallallahu aleyhi ve sellem, peygamber olmadan once de herkesin hayran kaldığı ustun bir ahlaka sahipti Herkesle iyi gecinir, kimseyi incitmezdi Kimseye haksızlık etmediği, kimsenin malına goz dikmediği icin ona, guvenilir kimse anlamında elEminderlerdi Hz Peygamber bu ustun ahlaka, en guzel huylara sahip olarak yaratılmıştı ResUlullah'ın davranışlarının en guzel ahlak orneği olduğunu belirten ayeti kerime onun bu ozelliğine işaret etmektedir Hz Aişe onun ahlakının Kur'an ahlakı olduğunu soylerken yine onun bu tarafına işaret etmiştir
Demek oluyor ki, ResUlullah Efendimiz'de Kur'an'da anlatılan ustun ahlakın hepsi vardır Bununla beraber Kur'an'da yasaklanan cirkin huyların hic biri onda yoktur Cunku o guzel ahlakı oğretmek ve mukemmel bir ahlak orneği ortaya koymak icin gonderilmiştir Boylesine buyuk bir ahlakın mukemmelliğini sozle anlatmak elbette mumkun değildir
Allah'dan korkan kimseler, ofkelerini yutarlar ve insanları affederler Allah iyilik edenleri sever
Ali İmran sUresi (3), 134
Nefsin derinliklerinden kopure kopure gelen ofke selini durdurmak, bir adım daha oteye giderek kusur işleyeni bağışlamak buyuk bir fazilettir Şahsına karşı yapılan kabalıklara tahammul etmek, insanların hatalarını hoşgormek ustun ahlak sahiplerinin yapabileceği bir buyukluktur
Peygamber Efendimiz'in sevgili torunu Hz Hasan'ın, ofkeyi yutup suc bağışlama konusunda pek guzel bir davranışı vardır Bir gun Hz Hasan'ın kolesi elindeki tabağı duşurerek efendisinin elbisesini kirletmişti Bu dikkatsizliği sebebiyle ceza goreceğini zanneden kole, yukarıdaki ayeti kerimenin Onlar ki, ofkelerini yenerlerkısmını okuyuverdi Hz Hasan koleye bakarak: Yendimdedi Kole ayetin Ve onlar insanları affederbolumunu okuyunca Hz Hasan Bağışladımdedi Buna cok sevinen kole ayeti tamamlayarakVe Allah iyilik edenleri severdeyince, Hz Hasan: Ben de seni azad ettimdedi ve koleye 400 gumuş akce vererek onu hurriyetine kavuşturdu Bu olay tabiinin buyuk alimlerinden MeymUn İbni Mihran icin de anlatılır
Ofkeyi yutmak, hatayı bağışlamak şahsa karşı işlenen suclarda soz konusudur Yapılan suc toplumu ilgilendiriyorsa, o zaman her şeyden once adil davranmak, doğruyu yanlışı ortaya koymak gerekir Cemiyete karşı işlenen sucları bağışlamaya kimsenin yetkisi yoktur Boyle bir suclu bağışlanacak olursa, daha buyuk haksızlıkların yapılmasına goz yumulmuş olur
Şahsi meseleler icin kızmak iyi bir davranış değildir Fakat Allah'a ve onun dinine karşı işlenen suclar icin suclulara kızmak bir fazilettir
BAKARA SURESİ
172 Ey iman edenler! Size kısmet ettiğimiz rızıkların hoş ve temiz olanlarından yiyin ve Allah'a şukredin, eğer yalnız O'na kulluk ediyorsanız
ŞUARA SURESİ
37,38 Buyuk gunahlardan ve hayasızlıktan sakınır, ofkelendikleri zaman da kusurları bağışlar ve işlerini aralarında istişare ederler)
Enam Suresi
151,152 De ki: Gelin size Rabbinizin neleri haram kıldığını okuyayım: O'na hicbir şeyi ortak koşmayın annebabaya iyilik edin yoksullukendişesiyle cocuklarınızı oldurmeyin Sizin de onların da rızıklarını biz vermekteyiz Cirkinkotuluklerin acığına ve gizli olanına yaklaşmayın Hakka dayalı olma dışında Allah'ın (oldurulmesini) haram kıldığı kimseyi oldurmeyin İşte bunlarla size tavsiye (emr) etti; umulur ki akıl erdirirsiniz Yetimin malına o erginlik cağına erişinceye kadar o en guzel (şeklin) dışında yaklaşmayın Olcuyu ve tartıyı doğru olarak yapın Hicbir nefse gucunun kaldırabileceği dışında bir şey yuklemeyiz Soylediğiniz zaman yakınınız dahi olsa adil olun Allah'ın ahdine vefa gosterin İşte bunlarla size tavsiye (emr) etti; umulur ki oğut alıpduşunursunuz(Enam Suresi 151152)
Araf Suresi
33 De ki: Rabbim yalnızca cirkin hayasızlıkları onlardan acıkta olanlarını ve gizli olanlarını gunah işlemeyi haklı nedeni olmayan 'isyan ve saldırıyı' kendisi hakkında ispatlayıcı bir delil indirmediği şeyi
Allah'a şirk koşmanızı ve Allah'a karşı bilmediğiniz şeyleri soylemenizi haram kılmıştır(Araf Suresi 33)
Ayrıca
ACIKLAMA: Bir Muslumanın en onemli gorevlerinden biri de guzel ahlaklı olmaktır Guzel ahlaklı olmanın temel unsurlarından biri kişinin diline yani ne soylediğine dikkat etmesidir O susmanın gerektiği yerde susar Konuşmayı arzu ettiği zaman da usulune gore konuşur Yuce Allah guzel sozu koku yerin derinliklerinde sabit dalları goğe doğru yukselmiş Rabbinin izniyle her zaman meyvesini veren bir ağaca (İbrahim 1424–25) kotu sozu ise govdesi yerden koparılmış o yuzden ayakta durma imkanı olmayan kotu bir ağaca benzetmiştir (İbrahim 142526)
Kur’an’da zikredilen bu “kotu soz kavramı sadece konuşmadaki kotuluğe ve kabalığa değil aynı zamanda yanlış inanc ve duşuncelere de işaret etmektedir
İBRAHİM SURESİ
24 Gormedin mi Allah guzel bir sozu nasıl misal getirdi? (Guzel bir soz), koku sağlam, dalları goğe yukselen bir ağac gibidir(İbrahim 24)
25 Bu ağac Rabbinin izniyle her zaman meyvesini verir Oğut alsınlar diye Allah insanlara misaller getirir (İbrahim 25)
26 Kotu bir sozun durumu da; yerden koparılmış, ayakta durma imkanı olmayan kotu bir ağacın durumu gibidir (İbrahim 26)