iltasyazilim
FD Üye
KUR`ANI NASIL OKUMALIYIZ (Ali Umuç)
1 Kur’an okumaya Allah’ın adıyla başlamalıyız İslam dinine göre, her meşru işe ve her salih amele Allah’ın adıyla başlanması gerekmektedir Bu temel kaide, Kur’anı Kerim okuma içinde geçerlidir Bu yüzden Kur’an okumaya da Allah’ın adıyla başlanmalıdır Kur’anı Kerim’deki “Yaratan Rabbinin adıyla oku 1 ayeti Kur’an okumaya Allah’ın adının anılarak başlanılması gerektiğini belirtmektedir O’nun okunmasına Allah’ın adını anarak başlayanlar, eğer yaptıkları işi bilinçli yapmışlarsa bu okudukları Kur’an’dan fayda sağlayabilirler
Ancak günümüzdeki birçok Kur’an okuyucusu, O’nu okumaya Allah’ın adıyla başlamalarına rağmen, O’nun ayetlerini kullanarak kendilerine maddi gelir sağlamayı amaç edinmektedirler Kur’anı Kerim’den maddi menfaat sağlamayı amaç edinen bu insanlara, sonradan ihdas edilmiş kandil gecelerini naklen yayınlayan televizyon programlarında rastlayabiliriz Bu tipler, törenin başında Allah’ın adını anarak Kur’an okumaya başlar, törenin sonunda yapılan dua bölümünde ise Allah’ın dininin düşmanı Tağutlara dua ettirirler Bazı Kur’an okuyucuları da, yine Allah’ın adıyla başladıkları Kur’an okumalarını, ücretleri konusunda yaptıkları sıkı pazarlıkla bitirirler Bu istismarcıların örnekleri oldukça çoktur Dini geçim vasıtası haline dönüştüren örneklerini yukarıda verdiğimiz bu zihniyetin üyelerinin hiçbiri okudukları Kur’an’ı bilinçli bir şekilde okumamaktadırlar Zaten O’nu anlayarak okusalardı, asla böyle bir istismara kalkışmazlardı
2Kur’an okurken, şeytan ve şeytanlaşan insanların Kur’an’ı anlamaya engel olacak fikirlerinden, Allah’a sığınmalıyız Kur’anı Kerim’deki “…Şeytandan Allah’a sığın 2 ayeti şeytan’a karşı dikkatli olmamız gerektiğini, O’nun zararlarından korunmak için Allah’a sığınmak gerektiğini açıklamaktadır Allahu teala, Kur’anı Kerim’de; şeytanın insanları saptıracağını, 3 bu yüzden Müslümanların O’nun adımlarına uymamaları gerektiğini, 4 O’nu ve neslini dost edinmemeleri gerektiğini 5 açıklayarak kullarını bu apaçık düşmana 6 karşı uyarmıştır Biz Müslümanlarda bu uyarılara kulak vererek bizi hidayetten sapıklığa, aydınlıktan karanlığa çağıran şeytana karşı uyanık olmalıyız O’ndan bize bir vesvese dokunduğunda hemen Allah’a sığınmalıyız 7
Kur’anı Kerim’deki “ Böylece biz, her peygambere insan ve cin şeytanlarını düşman yaptık (Bunlar), aldatmak için birbirlerine yaldızlı sözler fısıldarlar… 8 ayeti şeytan denildiğinde hem cinlerden, hem de insanlardan olan şeytanların anlaşılabileceğini açıklamaktadır Aynı ayetten cin ve insan şeytanlarının yaldızlı sözlerle insanları saptırmaya çalıştıkları da anlaşılmaktadır Görüldüğü gibi, şeytan ve şeytani fikre sahip olan insanlar, Allah’ın dininin anlaşılmaması veya yanlış anlaşılması için ellerinden gelen gayreti gösterirler Günümüzde Allah’ın kitabının sağlıklı anlaşılmaması için gayret sarf eden, bazı yöneticileri insan şeytanlarına örnek olarak gösterebiliriz Mekke döneminde de, Medine döneminde de bu tip İslam düşmanı yöneticilere ve bunlara basın yoluyla destek veren şairlere rastlanmıştır O dönemin şairlerini günümüzdeki bazı köşe yazarlarına benzetebiliriz Bunlar nasıl Peygamber ve sahabelerle mücadele ettilerse bunların halefleri olan günümüzün bazı yöneticileri ve bazı medya mensupları da Müslümanlara karşı aynı mücadeleyi vermektedir Bu grubun mensupları, Müslümanlar aleyhinde; her türlü karalama, iftira ve engelleme kampanyalarını düzenleyerek mücadelelerini sürdürmektedirler Bize düşen görevse, bunları tanımak ve tuzaklarına düşmemektir
3Kur’anı Kerim’i düşünerek okumalıyız
Allahu teala kitabında, “Kur’an‘ın gereği gibi okunması gerektiğini belirtmiştir 9 Bu yüzden Allah’ın kitabını O’nun istediği şekilde okumalı ve gereğini yerine getirmeliyiz Gereği gibi okumak denilince, ayetlerin anlamını düşüne düşüne, anlayarak, hissederek ve yaşayarak okumak anlaşılmalıdır Şimdi Kur’anı Kerim’i düşünerek okumanın nasıl olması gerektiğini maddeler halinde açıklamaya çalışalım 10
a) Tefekkür ederek okumalıyız: Kur’an insanlara, bir takım ilahi gerçekleri anlamaları için, tefekkürü 11 tavsiye eder 12 Allahu Teala Kur’anı Kerim’de yağmur, hayvan, süt, hurma, üzüm, balarısı örneklerini vererek, 13 uyku ile ölüm arasındaki benzerliği örnek vererek, 14 insanların bunlar üzerinde düşünmelerini tavsiye etmiştir Bu sebeple Allah’ın kitabının ayetlerini okurken, ayetler üzerinde tefekkür ederek okumalıyız Çünkü, anlaşılmadan ve üzerinde tefekkür edilmeyen ayetlerin insanı uyarması ve sapık yollardan kurtarması mümkün değildir
b) Tedebbür ederek okumalıyız: Allahu teala, kitabının ayetlerinin tedebbürle 15 okunmasını tavsiye etmiştir 16 Çünkü, O’nun ayetleri üzerinde tedebbür etmeyen kişilerin O’nun mesajını ve o mesajın inceliklerini kavraması mümkün değildir Bu sebeple Allah’ın kitabının ayetlerini okurken; o ayetler üzerinde iyice düşünüp taşınmalı ve onları derinliğine incelemeliyiz Aksi takdirde Kur’an’dan gereği gibi faydalanmamız mümkün olmaz
c) Tezekkür ederek okumalıyız: Allahu teala kitabının tezekkürle 17 okunmasını tavsiye etmektedir 18 Tezekkür; geçmişe yönelik bir düşünme eylemi olan tezekkürden, geleceğe yönelik dersler çıkarılıp ibretler almaktır Kur’an’ı Kerim’i tezekkürle okumak denildiğinde de; ayetlerde sözü edilen geçmişe mal olmuş hadiseleri düşünerek bugün ve yarınlarımız için öğüt ve ibretler çıkarmak anlaşılmalıdır Allahu teala Kur’anı Kerim’den öğüt alınmasını ve O’nun ayetleri üzerinde düşünülmesini tavsiye etmiş ve bu sebeple de O’nu kolaylaştırmıştır 19 Ancak buna rağmen insanların birçoğu düşünmeyi ihmal etmiş ve öğüt alamamıştır 20 Bize göre, düşünmeyi ihmal eden insanların Kur’an’dan öğüt almaları mümkün değildir Çünkü, Allah’ın kitabında, ancak temiz akıl sahiplerinin tezekkür edip öğüt alacağı açıkça belirtilmiştir 21
1 Kur’an okumaya Allah’ın adıyla başlamalıyız İslam dinine göre, her meşru işe ve her salih amele Allah’ın adıyla başlanması gerekmektedir Bu temel kaide, Kur’anı Kerim okuma içinde geçerlidir Bu yüzden Kur’an okumaya da Allah’ın adıyla başlanmalıdır Kur’anı Kerim’deki “Yaratan Rabbinin adıyla oku 1 ayeti Kur’an okumaya Allah’ın adının anılarak başlanılması gerektiğini belirtmektedir O’nun okunmasına Allah’ın adını anarak başlayanlar, eğer yaptıkları işi bilinçli yapmışlarsa bu okudukları Kur’an’dan fayda sağlayabilirler
Ancak günümüzdeki birçok Kur’an okuyucusu, O’nu okumaya Allah’ın adıyla başlamalarına rağmen, O’nun ayetlerini kullanarak kendilerine maddi gelir sağlamayı amaç edinmektedirler Kur’anı Kerim’den maddi menfaat sağlamayı amaç edinen bu insanlara, sonradan ihdas edilmiş kandil gecelerini naklen yayınlayan televizyon programlarında rastlayabiliriz Bu tipler, törenin başında Allah’ın adını anarak Kur’an okumaya başlar, törenin sonunda yapılan dua bölümünde ise Allah’ın dininin düşmanı Tağutlara dua ettirirler Bazı Kur’an okuyucuları da, yine Allah’ın adıyla başladıkları Kur’an okumalarını, ücretleri konusunda yaptıkları sıkı pazarlıkla bitirirler Bu istismarcıların örnekleri oldukça çoktur Dini geçim vasıtası haline dönüştüren örneklerini yukarıda verdiğimiz bu zihniyetin üyelerinin hiçbiri okudukları Kur’an’ı bilinçli bir şekilde okumamaktadırlar Zaten O’nu anlayarak okusalardı, asla böyle bir istismara kalkışmazlardı
2Kur’an okurken, şeytan ve şeytanlaşan insanların Kur’an’ı anlamaya engel olacak fikirlerinden, Allah’a sığınmalıyız Kur’anı Kerim’deki “…Şeytandan Allah’a sığın 2 ayeti şeytan’a karşı dikkatli olmamız gerektiğini, O’nun zararlarından korunmak için Allah’a sığınmak gerektiğini açıklamaktadır Allahu teala, Kur’anı Kerim’de; şeytanın insanları saptıracağını, 3 bu yüzden Müslümanların O’nun adımlarına uymamaları gerektiğini, 4 O’nu ve neslini dost edinmemeleri gerektiğini 5 açıklayarak kullarını bu apaçık düşmana 6 karşı uyarmıştır Biz Müslümanlarda bu uyarılara kulak vererek bizi hidayetten sapıklığa, aydınlıktan karanlığa çağıran şeytana karşı uyanık olmalıyız O’ndan bize bir vesvese dokunduğunda hemen Allah’a sığınmalıyız 7
Kur’anı Kerim’deki “ Böylece biz, her peygambere insan ve cin şeytanlarını düşman yaptık (Bunlar), aldatmak için birbirlerine yaldızlı sözler fısıldarlar… 8 ayeti şeytan denildiğinde hem cinlerden, hem de insanlardan olan şeytanların anlaşılabileceğini açıklamaktadır Aynı ayetten cin ve insan şeytanlarının yaldızlı sözlerle insanları saptırmaya çalıştıkları da anlaşılmaktadır Görüldüğü gibi, şeytan ve şeytani fikre sahip olan insanlar, Allah’ın dininin anlaşılmaması veya yanlış anlaşılması için ellerinden gelen gayreti gösterirler Günümüzde Allah’ın kitabının sağlıklı anlaşılmaması için gayret sarf eden, bazı yöneticileri insan şeytanlarına örnek olarak gösterebiliriz Mekke döneminde de, Medine döneminde de bu tip İslam düşmanı yöneticilere ve bunlara basın yoluyla destek veren şairlere rastlanmıştır O dönemin şairlerini günümüzdeki bazı köşe yazarlarına benzetebiliriz Bunlar nasıl Peygamber ve sahabelerle mücadele ettilerse bunların halefleri olan günümüzün bazı yöneticileri ve bazı medya mensupları da Müslümanlara karşı aynı mücadeleyi vermektedir Bu grubun mensupları, Müslümanlar aleyhinde; her türlü karalama, iftira ve engelleme kampanyalarını düzenleyerek mücadelelerini sürdürmektedirler Bize düşen görevse, bunları tanımak ve tuzaklarına düşmemektir
3Kur’anı Kerim’i düşünerek okumalıyız
Allahu teala kitabında, “Kur’an‘ın gereği gibi okunması gerektiğini belirtmiştir 9 Bu yüzden Allah’ın kitabını O’nun istediği şekilde okumalı ve gereğini yerine getirmeliyiz Gereği gibi okumak denilince, ayetlerin anlamını düşüne düşüne, anlayarak, hissederek ve yaşayarak okumak anlaşılmalıdır Şimdi Kur’anı Kerim’i düşünerek okumanın nasıl olması gerektiğini maddeler halinde açıklamaya çalışalım 10
a) Tefekkür ederek okumalıyız: Kur’an insanlara, bir takım ilahi gerçekleri anlamaları için, tefekkürü 11 tavsiye eder 12 Allahu Teala Kur’anı Kerim’de yağmur, hayvan, süt, hurma, üzüm, balarısı örneklerini vererek, 13 uyku ile ölüm arasındaki benzerliği örnek vererek, 14 insanların bunlar üzerinde düşünmelerini tavsiye etmiştir Bu sebeple Allah’ın kitabının ayetlerini okurken, ayetler üzerinde tefekkür ederek okumalıyız Çünkü, anlaşılmadan ve üzerinde tefekkür edilmeyen ayetlerin insanı uyarması ve sapık yollardan kurtarması mümkün değildir
b) Tedebbür ederek okumalıyız: Allahu teala, kitabının ayetlerinin tedebbürle 15 okunmasını tavsiye etmiştir 16 Çünkü, O’nun ayetleri üzerinde tedebbür etmeyen kişilerin O’nun mesajını ve o mesajın inceliklerini kavraması mümkün değildir Bu sebeple Allah’ın kitabının ayetlerini okurken; o ayetler üzerinde iyice düşünüp taşınmalı ve onları derinliğine incelemeliyiz Aksi takdirde Kur’an’dan gereği gibi faydalanmamız mümkün olmaz
c) Tezekkür ederek okumalıyız: Allahu teala kitabının tezekkürle 17 okunmasını tavsiye etmektedir 18 Tezekkür; geçmişe yönelik bir düşünme eylemi olan tezekkürden, geleceğe yönelik dersler çıkarılıp ibretler almaktır Kur’an’ı Kerim’i tezekkürle okumak denildiğinde de; ayetlerde sözü edilen geçmişe mal olmuş hadiseleri düşünerek bugün ve yarınlarımız için öğüt ve ibretler çıkarmak anlaşılmalıdır Allahu teala Kur’anı Kerim’den öğüt alınmasını ve O’nun ayetleri üzerinde düşünülmesini tavsiye etmiş ve bu sebeple de O’nu kolaylaştırmıştır 19 Ancak buna rağmen insanların birçoğu düşünmeyi ihmal etmiş ve öğüt alamamıştır 20 Bize göre, düşünmeyi ihmal eden insanların Kur’an’dan öğüt almaları mümkün değildir Çünkü, Allah’ın kitabında, ancak temiz akıl sahiplerinin tezekkür edip öğüt alacağı açıkça belirtilmiştir 21