iltasyazilim
FD Üye
Kur’an’ın “Oku diye başlamasındaki hikmet ler
Bismillahirrahmanirrahim
Bu başlık altında kur'ani kerimdeki ilk ayetin oku olmsındaki sırları anlatmaya çalışacağız inş
İkrâ Okuİlâhi emri, O en şerefli varlığın zâtında tecellî ile beşere emanet edilen sonsuz kemâlata muhâtab ve mükellef olmak için bir vazife verme ve bir dâvettir
Müşâhede edilecek, mânâ ve muhtevası anlaşılacak, anlaşıldıkça da, Hâlık'ın nizam ve kudretinin büyüklüğüne ihtişâm ve güzelliğine vukûf kazanılacak olan bu kâinat, Levhi Mahfûz'un (1) bir tecellîsi ve yansımasıdır
Allah, insan hâricindeki canlı ve cansız her varlığı kalemolarak vazifeli kılmış, böylece de, her varlık kendisine tevdî edilen, kendisinde tecelli eden vak'aları kaydetmiş ve kaydetmektedir
Canlı ve cansız her varlık bir kitaptır Bu îtibar iledir ki, Gör, müşâhede eylesuretinde değil de Okuşeklinde bir emir vâki' olmuştur Zîrâ, kitap ancak okunur Her biri birer kitap olan varlıklar ile dolu ve pınl pınl bu kâinat, elbette ve muhakkak ki, ilâhî bir kütüphânedir İnsandan gayri bütün varlıklar sadece yazmakile mükellef tutuldukları hâlde, insan, hem yazmak ama ve hele mutlaka okumakvazifesi ile şereflendirilmiştir
İlim, kâinatta tecellî ede gelen nizâm ve değişik şekilde tecellî eden şeylerin birbiriyle olan münâsebetlerini idrakdan ve bu idrakların tasnîfi ve bir araya getirilmesinden ibaretdir Kâinattaki bu nizam, nizamdaki ehemmiyetli hassasiyet ve muvâzene, kat'iyyen rastlantılara verilemez Binâenaleyh, böyle, bir nizamın elbette bir kurucusu ve vaz'edicisi vardır hem de, varlığı herşeyden daha ayân bir kurucu
Her nizam, ortaya konmadan önce tasavvur edilir Tıpkı, kâğıda dökülüp çizilmeden önce bir mimarî plânın, mi'mar dimağında tasavvur edilmiş olacağı gibi Beşerin kesâfetli yapısı ve düşüncesi, bu tasavvur ve var olmaya nasıl bir şekil verir, o bir tarafa; Kâinat çapındaki bu nizâm, Levhi Mahfûz ise, Mukayyed nizâm da, Kur'ânı Kerim'dir ve Levhi Mahfûz'un âyinesidir
Buna göre insan okuyacaktır Okudukça anlamaya çalışacak, zaman zaman yanlış anlayacak, hatalar yapacak; tecrübelere girişecek; hatâsevâb potasından geçirdiği ilim cevherini itimat ve güvenirliğe, emniyet ve sağlamlığa ulaştıracaktır Bakmak başka, görmek başka; anlamak başka, anladığını kabullenip şuur ve gönlüne mâl etmek başka; bütün bunlardan sonra tatbik etmek başka ve tatbik ettiğini de gayra teslim ve tevdî etmek tamamen başkadır
Evet, idrakla ilgili bütün bu başkalıklar dâima olup durmaktadır Zîrâ, kâinatta birçok kanunlar vardır ve bunlar, kanun Vâzı'ı tarafından fevkalâde bir âhenk içinde cereyan ettirilmektedir Bunların birkaçı şunlardan ibarettir:
1 Tek'den çok'a gidiş,
2 Çoklar arasında benzerler, farklılar ve zıtların bulunuşu,
3 Zıtlar arasında faâl bir denge ve âhenk,
4 Münâvebe (peşipeşine vazife devir teslimi),
5 Öğrenme, unutma ve yeniden öğrenme,
6 Cehd ve gayret,
7 Tahlil ve terkib, (çözülüpsentezlenme)
8 İlham ve inkişaf, (içe doğma ve açıklığa kavuşma) İnsan, bu kanunların bütününe tâbidir Bu îtibar iledirki, elbette çok insan olacaktır ve insanlar arasında benzerler, farklılar ve zıtlar bulunacaktır Kezâ; insanlar arasında benzer, farklı fikir, görüş, inanış, davranış ve hareketler de olacaktır Ancak bütün bu fıtrî zıtlıklar durgun, boş değil, canlı ve faâl bir muvâzene içinde olacaktır
Bismillahirrahmanirrahim
Bu başlık altında kur'ani kerimdeki ilk ayetin oku olmsındaki sırları anlatmaya çalışacağız inş
İkrâ Okuİlâhi emri, O en şerefli varlığın zâtında tecellî ile beşere emanet edilen sonsuz kemâlata muhâtab ve mükellef olmak için bir vazife verme ve bir dâvettir
Müşâhede edilecek, mânâ ve muhtevası anlaşılacak, anlaşıldıkça da, Hâlık'ın nizam ve kudretinin büyüklüğüne ihtişâm ve güzelliğine vukûf kazanılacak olan bu kâinat, Levhi Mahfûz'un (1) bir tecellîsi ve yansımasıdır
Allah, insan hâricindeki canlı ve cansız her varlığı kalemolarak vazifeli kılmış, böylece de, her varlık kendisine tevdî edilen, kendisinde tecelli eden vak'aları kaydetmiş ve kaydetmektedir
Canlı ve cansız her varlık bir kitaptır Bu îtibar iledir ki, Gör, müşâhede eylesuretinde değil de Okuşeklinde bir emir vâki' olmuştur Zîrâ, kitap ancak okunur Her biri birer kitap olan varlıklar ile dolu ve pınl pınl bu kâinat, elbette ve muhakkak ki, ilâhî bir kütüphânedir İnsandan gayri bütün varlıklar sadece yazmakile mükellef tutuldukları hâlde, insan, hem yazmak ama ve hele mutlaka okumakvazifesi ile şereflendirilmiştir
İlim, kâinatta tecellî ede gelen nizâm ve değişik şekilde tecellî eden şeylerin birbiriyle olan münâsebetlerini idrakdan ve bu idrakların tasnîfi ve bir araya getirilmesinden ibaretdir Kâinattaki bu nizam, nizamdaki ehemmiyetli hassasiyet ve muvâzene, kat'iyyen rastlantılara verilemez Binâenaleyh, böyle, bir nizamın elbette bir kurucusu ve vaz'edicisi vardır hem de, varlığı herşeyden daha ayân bir kurucu
Her nizam, ortaya konmadan önce tasavvur edilir Tıpkı, kâğıda dökülüp çizilmeden önce bir mimarî plânın, mi'mar dimağında tasavvur edilmiş olacağı gibi Beşerin kesâfetli yapısı ve düşüncesi, bu tasavvur ve var olmaya nasıl bir şekil verir, o bir tarafa; Kâinat çapındaki bu nizâm, Levhi Mahfûz ise, Mukayyed nizâm da, Kur'ânı Kerim'dir ve Levhi Mahfûz'un âyinesidir
Buna göre insan okuyacaktır Okudukça anlamaya çalışacak, zaman zaman yanlış anlayacak, hatalar yapacak; tecrübelere girişecek; hatâsevâb potasından geçirdiği ilim cevherini itimat ve güvenirliğe, emniyet ve sağlamlığa ulaştıracaktır Bakmak başka, görmek başka; anlamak başka, anladığını kabullenip şuur ve gönlüne mâl etmek başka; bütün bunlardan sonra tatbik etmek başka ve tatbik ettiğini de gayra teslim ve tevdî etmek tamamen başkadır
Evet, idrakla ilgili bütün bu başkalıklar dâima olup durmaktadır Zîrâ, kâinatta birçok kanunlar vardır ve bunlar, kanun Vâzı'ı tarafından fevkalâde bir âhenk içinde cereyan ettirilmektedir Bunların birkaçı şunlardan ibarettir:
1 Tek'den çok'a gidiş,
2 Çoklar arasında benzerler, farklılar ve zıtların bulunuşu,
3 Zıtlar arasında faâl bir denge ve âhenk,
4 Münâvebe (peşipeşine vazife devir teslimi),
5 Öğrenme, unutma ve yeniden öğrenme,
6 Cehd ve gayret,
7 Tahlil ve terkib, (çözülüpsentezlenme)
8 İlham ve inkişaf, (içe doğma ve açıklığa kavuşma) İnsan, bu kanunların bütününe tâbidir Bu îtibar iledirki, elbette çok insan olacaktır ve insanlar arasında benzerler, farklılar ve zıtlar bulunacaktır Kezâ; insanlar arasında benzer, farklı fikir, görüş, inanış, davranış ve hareketler de olacaktır Ancak bütün bu fıtrî zıtlıklar durgun, boş değil, canlı ve faâl bir muvâzene içinde olacaktır
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.