iltasyazilim
FD Üye
Kurban , İslam' da Kurbanın Yeri ve Kurban Hakkında
İSLAMDA KURBANIN YERİ VE KURBAN HAKKINDA
* Kurban ne demektir?
Kurban , kelime anlamı ile yakınlaşma demektir Buradan hareketle, kurban kesmek; Allah ’a yakınlaşma gayesiyle, O ’nun verdiği mallardan, kurban edilmesi olası olan birini, yine O ’nun rızası için boğazlamak demektir
* Kurbanın dinî dayanağı nedir?
Kurban kesmek, ilk insanla beraber başlamıştır Hz Adem ’in çocukları Allah için kurban kesmişlerdi, fakat birisinin niyeti halis olmadığı için onun kurbanı kabul edilmemişti Kardeşinin kurbanı ise kabul edilmişti Diğeri de onu kıskanmış ve öldürmüştü
Bu olayı bize Kur'ânı Kerim nakleder (Mâide 527) Buradan hareketle kurbanda asıl olanın Allah rızası için kesme olduğunu da anlıyoruz başkaca Kur'ânı Kerim ’de o kadar çok yerde çeşitli vesilelerle önceki peygamberlere emredilen kurbanlardan, hacda kesilecek kurbanlardan söz edilir
Bütün dinlerde kurban vardır Nihayet Kevser Suresi ’nde ise Hz Muhammed ’e hitap edilerek onun ve ümmetinin kurban kesmesi emredilir Hz Peygamber de Medine ’de aralıksız kurban kesmiş ve hacda ise, muhtemelen altmış üç yıllık ömrünü esas alarak, 63 tane kurban kesmiştir İbn Mâce ’nin naklettiği hasen derecesinde bir hadisi şeriflerinde ise: “Kim imkân bulur da kurban kesmezse bizim namazgâhımıza yaklaşmasın buyurmuştur
* Kurban kesmenin dini hükmü nedir?
Kevser Suresindeki emrin bir diğer manaya da gelme ihtimalinden ötürü, alimlerin birçok kurbanın kesin bir farz olmadığı kanaatine varmışlardır Hanefiler ise bu emrin, muhakkak yapılması gereken bir talepte bulunduğu, ama bu ayrı yorum ihtimaline bakarak buna inanmayanın dinden çıkmayacağı kanaatine varmışlardır
Böyle yapılması kesin olarak istenen, lakin mahiyeti konusunda diğer yorumlar da yapılabilecek şeyler için Hanefîler “farz değil de “vacip kavramını kullanırlar Bu sebeple kurban Hanefilere kadar vaciptir Yani imkanı olanlar onu kesmelidirler fakat bunu diğer yorumlara bakarak yumuşatmakta serbesttirler
Şafiilere tarafından ise kurban sünnettir, lakin banal bir sünnet değildir Yapılması gereken bir sünnettir, yani “sünneti lazıme dir Bütün bu ve sanki delillere bakıldığında kurbanın ‘sünnettir, olmasa da olur ’ denecek bir sünnet olmadığını, hali vakti uygun olanlar için gerçekten de Hanefilerin dediği gibi vacip olduğunu anlarız
Müslim ’in naklettiği bir hadisi şerife kadar, Allah Rasulü Medine ’de kurban bayram namazını kıldırmıştı Bir Takım halk müziği acele davranıp kurbanlarını kestiler Hz Peygamber ’in kestiğini zannetmişlerdi
Bunun üzerine Hz Peygamber (TEZ) kendinden önce kesenlerin baştan kurbanlarını kesmelerini emretti Eğer kurban sadece isteyenlerin kesecekleri bir ibadet olsaydı, onların iade etmelerin emretmezdi *
İSLAMDA KURBANIN YERİ VE KURBAN HAKKINDA
* Kurban ne demektir?
Kurban , kelime anlamı ile yakınlaşma demektir Buradan hareketle, kurban kesmek; Allah ’a yakınlaşma gayesiyle, O ’nun verdiği mallardan, kurban edilmesi olası olan birini, yine O ’nun rızası için boğazlamak demektir
* Kurbanın dinî dayanağı nedir?
Kurban kesmek, ilk insanla beraber başlamıştır Hz Adem ’in çocukları Allah için kurban kesmişlerdi, fakat birisinin niyeti halis olmadığı için onun kurbanı kabul edilmemişti Kardeşinin kurbanı ise kabul edilmişti Diğeri de onu kıskanmış ve öldürmüştü
Bu olayı bize Kur'ânı Kerim nakleder (Mâide 527) Buradan hareketle kurbanda asıl olanın Allah rızası için kesme olduğunu da anlıyoruz başkaca Kur'ânı Kerim ’de o kadar çok yerde çeşitli vesilelerle önceki peygamberlere emredilen kurbanlardan, hacda kesilecek kurbanlardan söz edilir
Bütün dinlerde kurban vardır Nihayet Kevser Suresi ’nde ise Hz Muhammed ’e hitap edilerek onun ve ümmetinin kurban kesmesi emredilir Hz Peygamber de Medine ’de aralıksız kurban kesmiş ve hacda ise, muhtemelen altmış üç yıllık ömrünü esas alarak, 63 tane kurban kesmiştir İbn Mâce ’nin naklettiği hasen derecesinde bir hadisi şeriflerinde ise: “Kim imkân bulur da kurban kesmezse bizim namazgâhımıza yaklaşmasın buyurmuştur
* Kurban kesmenin dini hükmü nedir?
Kevser Suresindeki emrin bir diğer manaya da gelme ihtimalinden ötürü, alimlerin birçok kurbanın kesin bir farz olmadığı kanaatine varmışlardır Hanefiler ise bu emrin, muhakkak yapılması gereken bir talepte bulunduğu, ama bu ayrı yorum ihtimaline bakarak buna inanmayanın dinden çıkmayacağı kanaatine varmışlardır
Böyle yapılması kesin olarak istenen, lakin mahiyeti konusunda diğer yorumlar da yapılabilecek şeyler için Hanefîler “farz değil de “vacip kavramını kullanırlar Bu sebeple kurban Hanefilere kadar vaciptir Yani imkanı olanlar onu kesmelidirler fakat bunu diğer yorumlara bakarak yumuşatmakta serbesttirler
Şafiilere tarafından ise kurban sünnettir, lakin banal bir sünnet değildir Yapılması gereken bir sünnettir, yani “sünneti lazıme dir Bütün bu ve sanki delillere bakıldığında kurbanın ‘sünnettir, olmasa da olur ’ denecek bir sünnet olmadığını, hali vakti uygun olanlar için gerçekten de Hanefilerin dediği gibi vacip olduğunu anlarız
Müslim ’in naklettiği bir hadisi şerife kadar, Allah Rasulü Medine ’de kurban bayram namazını kıldırmıştı Bir Takım halk müziği acele davranıp kurbanlarını kestiler Hz Peygamber ’in kestiğini zannetmişlerdi
Bunun üzerine Hz Peygamber (TEZ) kendinden önce kesenlerin baştan kurbanlarını kesmelerini emretti Eğer kurban sadece isteyenlerin kesecekleri bir ibadet olsaydı, onların iade etmelerin emretmezdi *