iltasyazilim
FD Üye
Kurbanı Kimler Kesmelidir ,Kurban Hakkında, Kurban kimlere vacip,kurbanı kimler kesmeli
Özgürlük olmayana kurban kesmek vacip değildir
Akıllı olmayan ya da ergenlik çağına ulaşmamış olan çocuklar için kurbanın vacip olup olmaması hususunda ise görüntü ayrılığı vardır İmamı Azam ile talebesi İmamı Ebû Yusuf ’a kadar malı olan çocuk veya malı olan çılgın kurban kesmekle yükümlüdür Bunların kurbanlarını velileri keserler Malikîler ile Hanbelîler de bu görüştedirler
Fakat İmam Muhammed ’e tarafından kurban kesmek için malı olan kişinin ergen ve reşit olması şarttır Malı olan çocuğa veya malı olan deliye kurban kesmek vacip olmaz
Şafiîlere tarafından de, malı olan çocuk ve malı olan çılgın kurban kesmekle sorumlu değildir Kurban kesmekle mesul olmak için erginlik çağında edinmek ve zeki almak şarttır
Muktedir olmaya gelince, bu konuda mezhepler ayrı tanımlar yapmışlardır Hanefîlere tarafından; evinden, giyiminden, gereklilik duyduğu eşyalardan ve borçlarından başka ve artı olarak seksen beş gram altını bulunan veya bu tutarda eşyaya, mala ya da paraya sahip olan birey kurban kesmeye muktedir demektir Kurban kesmeyi vacip kılan zenginliğin ölçüsü, zekât ve fıtır sadakasında aranan zenginlik ölçüsüyle aynıdır Fakat kurbanda bu malın üzerinden bir sene geçmesi durum değildir
Hanbelîlere tarafından, ödeme imkânına sahip olan kişi, borçla veya taksit taksit kurban alabiliyorsa bu kişi muktedir demektir Lüzum mülk sahibinden borçla ya da taksit taksit, gerekse diğer birisinden borç para bularak kurban alıp kesmesi halinde, daha sonra borcunu ödemekte bıkkınlık çekmeyecekse kurban kesmekle sorumlu olur Eğer borcunu ödemekte sıkıntı çekecekse, bu birey için kurban kesmek bir yükümlülük olmaktan çıkar
Malikîlere tarafından, kurbana verdiği paraya yıl içinde zarurî bir sebeple yoksul olmayan birey kurban kesmeye muktedir sayılır Lakin yıl içinde o paraya fakir olacaksa kurban kesmesi durum değildir
Şafiîlere tarafından, Kurban Bayramı boyunca kendisinin veya geçimlerinden sorumluluk sahibi olduğu eşinin, çocuklarının ve sair ev halkının ihtiyaçlarından fazla olarak kurban parasını tedarik edebilen birey kurbana muktedir demektir Kurban parasını temin edemeyen kişi kurban kesmekle yükümlü değildir
Bu şartları taşımayan kimseler, imkân buldukları takdirde keserlerse vacip sevabı almış olurlar Kesmezlerse yükümlü olmadıklarından, sorumluluk sahibi olmazlar Dolayısıyla yoksul Müslüman ’a kurban kesmek vacip değildir
Lakin iki fakir Müslüman bir araya gelirler; biri diğerine kurbanın yarı parasını hibe eder; diğeri bu destekle kendi namına kurban alır ve keser; sonradan da etlerini paylaşırlarsa, burada kurban ibadetine ve kurban ruhuna tutarsız düşen bir davranıştan söz edilemez İki Müslüman hayırlarını ve ibadetlerini paylaşmış olurlar Birisi para hayrı yapmış olur Diğeri kurban kesmiş olur Dilerlerse öteki sene de yine yoksul olmaları şartıyla dönüşümlü olarak bunu yapabilirler Lakin bunu bir mecburiyet veya mecburiyet olarak değil; sırf gönüllülük çerçevesinde yapmaları gerekir Bu yöntemle diğer seneyi bağlayıcı bir anlaşmaya girmeleri de içten olmaz
Kurban kesmek yukarıda izah edildiği ölçüler çerçevesinde muktedir Müslümanlara vaciptir Muktedir Müslümanların kurban kesmemelerini, dört mezhep de mekruh görmüştür Muktedir olmayanlar kesmezler ve bundan nedeniyle günahkâr olmazlar
netten alıntı *
Özgürlük olmayana kurban kesmek vacip değildir
Akıllı olmayan ya da ergenlik çağına ulaşmamış olan çocuklar için kurbanın vacip olup olmaması hususunda ise görüntü ayrılığı vardır İmamı Azam ile talebesi İmamı Ebû Yusuf ’a kadar malı olan çocuk veya malı olan çılgın kurban kesmekle yükümlüdür Bunların kurbanlarını velileri keserler Malikîler ile Hanbelîler de bu görüştedirler
Fakat İmam Muhammed ’e tarafından kurban kesmek için malı olan kişinin ergen ve reşit olması şarttır Malı olan çocuğa veya malı olan deliye kurban kesmek vacip olmaz
Şafiîlere tarafından de, malı olan çocuk ve malı olan çılgın kurban kesmekle sorumlu değildir Kurban kesmekle mesul olmak için erginlik çağında edinmek ve zeki almak şarttır
Muktedir olmaya gelince, bu konuda mezhepler ayrı tanımlar yapmışlardır Hanefîlere tarafından; evinden, giyiminden, gereklilik duyduğu eşyalardan ve borçlarından başka ve artı olarak seksen beş gram altını bulunan veya bu tutarda eşyaya, mala ya da paraya sahip olan birey kurban kesmeye muktedir demektir Kurban kesmeyi vacip kılan zenginliğin ölçüsü, zekât ve fıtır sadakasında aranan zenginlik ölçüsüyle aynıdır Fakat kurbanda bu malın üzerinden bir sene geçmesi durum değildir
Hanbelîlere tarafından, ödeme imkânına sahip olan kişi, borçla veya taksit taksit kurban alabiliyorsa bu kişi muktedir demektir Lüzum mülk sahibinden borçla ya da taksit taksit, gerekse diğer birisinden borç para bularak kurban alıp kesmesi halinde, daha sonra borcunu ödemekte bıkkınlık çekmeyecekse kurban kesmekle sorumlu olur Eğer borcunu ödemekte sıkıntı çekecekse, bu birey için kurban kesmek bir yükümlülük olmaktan çıkar
Malikîlere tarafından, kurbana verdiği paraya yıl içinde zarurî bir sebeple yoksul olmayan birey kurban kesmeye muktedir sayılır Lakin yıl içinde o paraya fakir olacaksa kurban kesmesi durum değildir
Şafiîlere tarafından, Kurban Bayramı boyunca kendisinin veya geçimlerinden sorumluluk sahibi olduğu eşinin, çocuklarının ve sair ev halkının ihtiyaçlarından fazla olarak kurban parasını tedarik edebilen birey kurbana muktedir demektir Kurban parasını temin edemeyen kişi kurban kesmekle yükümlü değildir
Bu şartları taşımayan kimseler, imkân buldukları takdirde keserlerse vacip sevabı almış olurlar Kesmezlerse yükümlü olmadıklarından, sorumluluk sahibi olmazlar Dolayısıyla yoksul Müslüman ’a kurban kesmek vacip değildir
Lakin iki fakir Müslüman bir araya gelirler; biri diğerine kurbanın yarı parasını hibe eder; diğeri bu destekle kendi namına kurban alır ve keser; sonradan da etlerini paylaşırlarsa, burada kurban ibadetine ve kurban ruhuna tutarsız düşen bir davranıştan söz edilemez İki Müslüman hayırlarını ve ibadetlerini paylaşmış olurlar Birisi para hayrı yapmış olur Diğeri kurban kesmiş olur Dilerlerse öteki sene de yine yoksul olmaları şartıyla dönüşümlü olarak bunu yapabilirler Lakin bunu bir mecburiyet veya mecburiyet olarak değil; sırf gönüllülük çerçevesinde yapmaları gerekir Bu yöntemle diğer seneyi bağlayıcı bir anlaşmaya girmeleri de içten olmaz
Kurban kesmek yukarıda izah edildiği ölçüler çerçevesinde muktedir Müslümanlara vaciptir Muktedir Müslümanların kurban kesmemelerini, dört mezhep de mekruh görmüştür Muktedir olmayanlar kesmezler ve bundan nedeniyle günahkâr olmazlar
netten alıntı *