Hur olmayana kurban kesmek vacip değildir Akıllı olmayan veya ergenlik cağına ulaşmamış olan cocuklar icin kurbanın vacip olup olmaması hususunda ise goruş ayrılığı vardır İmamı Azam ile talebesi İmamı EbU Yusuf’a gore malı olan cocuk veya malı olan deli kurban kesmekle yukumludur Bunların kurbanlarını velileri keserler Malikiler ile Hanbeliler de bu goruştedirler
Fakat İmam Muhammed’e gore kurban kesmek icin malı olan kişinin ergen ve reşit olması şarttır Malı olan cocuğa veya malı olan deliye kurban kesmek vacip olmaz
Şafiilere gore de, malı olan cocuk ve malı olan deli kurban kesmekle yukumlu değildir Kurban kesmekle yukumlu olmak icin ergenlik cağında olmak ve akıllı olmak şarttır
Muktedir olmaya gelince, bu konuda mezhepler farklı tanımlar yapmışlardır Hanefilere gore; evinden, giyiminden, ihtiyac duyduğu eşyalardan ve borclarından başka ve fazla olarak seksen beş gram altını bulunan veya bu tutarda eşyaya, mala veya paraya sahip olan kişi kurban kesmeye muktedir demektir Kurban kesmeyi vacip kılan zenginliğin olcusu, zekat ve fıtır sadakasında aranan zenginlik olcusuyle aynıdır Fakat kurbanda bu malın uzerinden bir yıl gecmesi şart değildir
Hanbelilere gore, odeme imkanına sahip olan kişi, borcla veya taksitle kurban alabiliyorsa bu kişi muktedir demektir Gerek mal sahibinden borcla veya taksitle, gerekse başka birisinden borc para bularak kurban alıp kesmesi halinde, daha sonra borcunu odemekte sıkıntı cekmeyecekse kurban kesmekle yukumlu olur Eğer borcunu odemekte sıkıntı cekecekse, bu kişi icin kurban kesmek bir yukumluluk olmaktan cıkar
Malikilere gore, kurbana verdiği paraya sene icinde zaruri bir sebeple muhtac olmayan kişi kurban kesmeye muktedir sayılır Ama sene icinde o paraya muhtac olacaksa kurban kesmesi şart değildir
Şafiilere gore, Kurban Bayramı suresince kendisinin veya gecimlerinden sorumlu olduğu eşinin, cocuklarının ve sair ev halkının ihtiyaclarından fazla olarak kurban parasını temin edebilen kişi kurbana muktedir demektir Kurban parasını temin edemeyen kişi kurban kesmekle yukumlu değildir
Bu şartları taşımayan kimseler, imkan buldukları takdirde keserlerse vacip sevabı almış olurlar Kesmezlerse yukumlu olmadıklarından, sorumlu olmazlar Dolayısıyla fakir Musluman’a kurban kesmek vacip değildir
Fakat iki fakir Musluman bir araya gelirler; biri diğerine kurbanın yarı parasını hibe eder; diğeri bu destekle kendi adına kurban alır ve keser; sonra da etlerini paylaşırlarsa, burada kurban ibadetine ve kurban ruhuna aykırı duşen bir davranıştan soz edilemez İki Musluman hayırlarını ve ibadetlerini paylaşmış olurlar Birisi para hayrı yapmış olur Diğeri kurban kesmiş olur Dilerlerse diğer sene dea€“yine fakir olmaları şartıyla—donuşumlu olarak bunu yapabilirler Fakat bunu bir zorunluluk veya yukumluluk olarak değil; sırf gonulluluk cercevesinde yapmaları gerekir Bu yontemle diğer seneyi bağlayıcı bir anlaşmaya girmeleri de doğru olmaz
Kurban kesmek yukarıda izah edildiği olculer cercevesinde muktedir Muslumanlara vaciptir Muktedir Muslumanların kurban kesmemelerini, dort mezhep de mekruh gormuştur Muktedir olmayanlar kesmezler ve bundan dolayı gunahkar olmazlar
Fakat İmam Muhammed’e gore kurban kesmek icin malı olan kişinin ergen ve reşit olması şarttır Malı olan cocuğa veya malı olan deliye kurban kesmek vacip olmaz
Şafiilere gore de, malı olan cocuk ve malı olan deli kurban kesmekle yukumlu değildir Kurban kesmekle yukumlu olmak icin ergenlik cağında olmak ve akıllı olmak şarttır
Muktedir olmaya gelince, bu konuda mezhepler farklı tanımlar yapmışlardır Hanefilere gore; evinden, giyiminden, ihtiyac duyduğu eşyalardan ve borclarından başka ve fazla olarak seksen beş gram altını bulunan veya bu tutarda eşyaya, mala veya paraya sahip olan kişi kurban kesmeye muktedir demektir Kurban kesmeyi vacip kılan zenginliğin olcusu, zekat ve fıtır sadakasında aranan zenginlik olcusuyle aynıdır Fakat kurbanda bu malın uzerinden bir yıl gecmesi şart değildir
Hanbelilere gore, odeme imkanına sahip olan kişi, borcla veya taksitle kurban alabiliyorsa bu kişi muktedir demektir Gerek mal sahibinden borcla veya taksitle, gerekse başka birisinden borc para bularak kurban alıp kesmesi halinde, daha sonra borcunu odemekte sıkıntı cekmeyecekse kurban kesmekle yukumlu olur Eğer borcunu odemekte sıkıntı cekecekse, bu kişi icin kurban kesmek bir yukumluluk olmaktan cıkar
Malikilere gore, kurbana verdiği paraya sene icinde zaruri bir sebeple muhtac olmayan kişi kurban kesmeye muktedir sayılır Ama sene icinde o paraya muhtac olacaksa kurban kesmesi şart değildir
Şafiilere gore, Kurban Bayramı suresince kendisinin veya gecimlerinden sorumlu olduğu eşinin, cocuklarının ve sair ev halkının ihtiyaclarından fazla olarak kurban parasını temin edebilen kişi kurbana muktedir demektir Kurban parasını temin edemeyen kişi kurban kesmekle yukumlu değildir
Bu şartları taşımayan kimseler, imkan buldukları takdirde keserlerse vacip sevabı almış olurlar Kesmezlerse yukumlu olmadıklarından, sorumlu olmazlar Dolayısıyla fakir Musluman’a kurban kesmek vacip değildir
Fakat iki fakir Musluman bir araya gelirler; biri diğerine kurbanın yarı parasını hibe eder; diğeri bu destekle kendi adına kurban alır ve keser; sonra da etlerini paylaşırlarsa, burada kurban ibadetine ve kurban ruhuna aykırı duşen bir davranıştan soz edilemez İki Musluman hayırlarını ve ibadetlerini paylaşmış olurlar Birisi para hayrı yapmış olur Diğeri kurban kesmiş olur Dilerlerse diğer sene dea€“yine fakir olmaları şartıyla—donuşumlu olarak bunu yapabilirler Fakat bunu bir zorunluluk veya yukumluluk olarak değil; sırf gonulluluk cercevesinde yapmaları gerekir Bu yontemle diğer seneyi bağlayıcı bir anlaşmaya girmeleri de doğru olmaz
Kurban kesmek yukarıda izah edildiği olculer cercevesinde muktedir Muslumanlara vaciptir Muktedir Muslumanların kurban kesmemelerini, dort mezhep de mekruh gormuştur Muktedir olmayanlar kesmezler ve bundan dolayı gunahkar olmazlar