iltasyazilim
FD Üye
Kurban, kurbanda kesilir
Sual: Adak denilince her zaman kesilebiliyor da, kurban denilince niye bayramdan başka günde kesilmiyor? Bu koyunu Şaban ayında keseceğim diyenin Şaban ayında mı kesmesi gerekir?
CEVAP
Hayır, Şaban ayında kesmesi gerekmez; ama kurban denilirse kurban bayramında kesmesi gerekir Çünkü İbni Abidin hazretleri buyuruyor ki:
Kurban, dinimizin bildirdiği özel bir vakitte kesilen hayvanın adıdır, onda vakti kaldırmak söz konusu olmaz O hâlde (Şu hayvanı kurban edeceğim) diye adadığı takdirde, onu o vakitte, yani bayram günü kesmesi gerekir Yoksa adağını yerine getirmiş olmaz; çünkü kurban kesim günleri geçtikten sonra, artık ona kurban denilemez Kurban vakti çıktıktan sonra onu canlı olarak bir fakire tasadduk eder; ama bunun aksine, falan vakitte mesela Şaban ayında bir koyun kesilmesini adasa, vakti zikretmesi geçersizdir İstediği ayda kesebilir
Bundan dolayı Hanefi âlimleri, adakta yer ve zamanın tayinini geçersiz saymışlardır Mesela Cuma günü Sultanahmet’teki bir fakire bir altın sadaka vereceğim dese, başka gün başka yerdeki fakire bir altın verebilir Ama kurban bunun aksinedir; çünkü vakit, kurbanın mefhumundan bir parçadır O zaman kurbanda vakte itibar etmek gerekir
Biri bir hedy kurbanı adasa, durum farklı olur Hedy, Haremi şerifte kesilmek üzere gönderilen kurbanın ismidir Kurban ise, bayram günlerinde kesilen hayvanın ismidir Eğer hedy Haremi şerifte kesilmezse hedy ismi; kurban, bayram günlerinde kesilmezse, kesilen o hayvanda kurban ismi bulunmamış olur; çünkü fakihler demiştir ki, bu kimsenin bu adaktan kurtulması için onu ancak haremde kesmesi ve tasadduk etmesi gerekir
Eğer bir kimse Mekke’nin fakirlerine verilmek üzere bir miktar para adamış olsa, o kimse Mekke fakirlerinden başkasına da onu tasadduk edebilir Hedy, kurbanı Mekke’ye hediye edilen, orada kesilip tasadduk edilen hayvana denilir O zaman yer, bunun mefhumunun bir parçası olmuş olur Zamanın kurbanın bir parçası olması gibi Hedy olarak adadığı bir hayvanı Mekke dışında kesip tasadduk etse, adadığını yerine getirmiş olmaz
Mekke’de para sadaka vermeyi adamak bunun aksinedir; çünkü yer, para mefhumunun bir parçası değildir İster Mekke'de tasadduk etsin, ister başka yerde Hedy bunun aksinedir Haremi şerifte kesilmesi gerekir Kurban denilince de hayvanı kurban kesmek gerekir (Reddülmuhtar)
Geçen yılın kurbanı
Sual: Bir ineğe ortak olan yedi kişinin bir kısmı o yılın kurbanına, bir kısmı da geçen yılın kesmediği kurbanına niyet etse, kestikleri kurban sahih olur mu? Bir kısmının geçen yıla ait kestikleri bilinmezse ne olur, bilinirse ne olur? Adak hayvanı yedi kişilik kurbana dahil edilebilir mi?
CEVAP
İbni Âbidin hazretleri buyuruyor ki:
Biri aynı yılın kurbanını, diğerleri ise, geçmiş yılların kurbanını murat etseler, aynı yılın kurbanını irade edenin kurbanı caiz, diğerlerininki bâtıldır Çünkü diğer ortaklarınki nafile olur Bu kurbanın etinin tamamını tasadduk etmeleri gerekir Çünkü onun hissesi de hayvanın etine dahildir Haniye'de de böyle bildirilmiştir (Reddül muhtar)
Yukarıdaki durum, geçmiş yılların kurbanı olduğu bilindiğine göre böyledir Bilinmezse, geçen yılın kurbanına niyet edenler, öğrendikleri zaman tevbe ederler Geçmiş yıllarda kesmedikleri kurbanlarının bedelini bir veya birkaç fakire altın olarak verirler
Adak hayvanı yedi kişilik kurbana ortak edilebilir
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
Sual: Adak denilince her zaman kesilebiliyor da, kurban denilince niye bayramdan başka günde kesilmiyor? Bu koyunu Şaban ayında keseceğim diyenin Şaban ayında mı kesmesi gerekir?
CEVAP
Hayır, Şaban ayında kesmesi gerekmez; ama kurban denilirse kurban bayramında kesmesi gerekir Çünkü İbni Abidin hazretleri buyuruyor ki:
Kurban, dinimizin bildirdiği özel bir vakitte kesilen hayvanın adıdır, onda vakti kaldırmak söz konusu olmaz O hâlde (Şu hayvanı kurban edeceğim) diye adadığı takdirde, onu o vakitte, yani bayram günü kesmesi gerekir Yoksa adağını yerine getirmiş olmaz; çünkü kurban kesim günleri geçtikten sonra, artık ona kurban denilemez Kurban vakti çıktıktan sonra onu canlı olarak bir fakire tasadduk eder; ama bunun aksine, falan vakitte mesela Şaban ayında bir koyun kesilmesini adasa, vakti zikretmesi geçersizdir İstediği ayda kesebilir
Bundan dolayı Hanefi âlimleri, adakta yer ve zamanın tayinini geçersiz saymışlardır Mesela Cuma günü Sultanahmet’teki bir fakire bir altın sadaka vereceğim dese, başka gün başka yerdeki fakire bir altın verebilir Ama kurban bunun aksinedir; çünkü vakit, kurbanın mefhumundan bir parçadır O zaman kurbanda vakte itibar etmek gerekir
Biri bir hedy kurbanı adasa, durum farklı olur Hedy, Haremi şerifte kesilmek üzere gönderilen kurbanın ismidir Kurban ise, bayram günlerinde kesilen hayvanın ismidir Eğer hedy Haremi şerifte kesilmezse hedy ismi; kurban, bayram günlerinde kesilmezse, kesilen o hayvanda kurban ismi bulunmamış olur; çünkü fakihler demiştir ki, bu kimsenin bu adaktan kurtulması için onu ancak haremde kesmesi ve tasadduk etmesi gerekir
Eğer bir kimse Mekke’nin fakirlerine verilmek üzere bir miktar para adamış olsa, o kimse Mekke fakirlerinden başkasına da onu tasadduk edebilir Hedy, kurbanı Mekke’ye hediye edilen, orada kesilip tasadduk edilen hayvana denilir O zaman yer, bunun mefhumunun bir parçası olmuş olur Zamanın kurbanın bir parçası olması gibi Hedy olarak adadığı bir hayvanı Mekke dışında kesip tasadduk etse, adadığını yerine getirmiş olmaz
Mekke’de para sadaka vermeyi adamak bunun aksinedir; çünkü yer, para mefhumunun bir parçası değildir İster Mekke'de tasadduk etsin, ister başka yerde Hedy bunun aksinedir Haremi şerifte kesilmesi gerekir Kurban denilince de hayvanı kurban kesmek gerekir (Reddülmuhtar)
Geçen yılın kurbanı
Sual: Bir ineğe ortak olan yedi kişinin bir kısmı o yılın kurbanına, bir kısmı da geçen yılın kesmediği kurbanına niyet etse, kestikleri kurban sahih olur mu? Bir kısmının geçen yıla ait kestikleri bilinmezse ne olur, bilinirse ne olur? Adak hayvanı yedi kişilik kurbana dahil edilebilir mi?
CEVAP
İbni Âbidin hazretleri buyuruyor ki:
Biri aynı yılın kurbanını, diğerleri ise, geçmiş yılların kurbanını murat etseler, aynı yılın kurbanını irade edenin kurbanı caiz, diğerlerininki bâtıldır Çünkü diğer ortaklarınki nafile olur Bu kurbanın etinin tamamını tasadduk etmeleri gerekir Çünkü onun hissesi de hayvanın etine dahildir Haniye'de de böyle bildirilmiştir (Reddül muhtar)
Yukarıdaki durum, geçmiş yılların kurbanı olduğu bilindiğine göre böyledir Bilinmezse, geçen yılın kurbanına niyet edenler, öğrendikleri zaman tevbe ederler Geçmiş yıllarda kesmedikleri kurbanlarının bedelini bir veya birkaç fakire altın olarak verirler
Adak hayvanı yedi kişilik kurbana ortak edilebilir
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız