Husuf ve kusuf namazları nedir ve nasıl kılınır?
Guneş tutulmasına kusuf, ay tutulmasına husuf denir Peygamberimiz (sas), oğlu İbrahim’in olduğu gun guneş tutulması uzerine şoyle demiştir: “Ay ve guneş Allah’ın varlığını ve kudretini gosteren alametlerdir Bunlar hic kimsenin olumunden veya yaşamasındandoğmasından dolayı tutulmazlar Ay veya guneş tutulmasını gorduğunuz zaman, acılıncaya kadar namaz kılın, dua edin (Buhari, Kusuf, 1, 15; Muslim, Kusuf, 5) Hz Peygamber (sas)’in kendisinin de guneş tutulduğunda mescide giderek namaz kıldığı rivayet edilmiştir (Muslim, Kusuf, 35)
Kusuf namazı, nafile namazlar gibi ezansız, kametsiz ve hutbesiz olarak, en az iki rekat olmak uzere, gunduz, cemaatle kılınır Sunnet olduğunda ittifak vardır İmam her rekatta normal namazlara gore daha uzun, Ebu Hanife’ye gore gizli, İmameyn’e gore acıktan Kur’an okur Namazdan sonra imam ayakta kıbleye karşı veya cemaate donuk şekilde oturarak guneş acılana kadar dua eder Cemaatle kılınmadığı durumlarda bu namaz tek başına da kılınabilir Kerahet vakitlerinde kusuf namazı kılınmaz (Merginani, elHidaye, I, 88; Kasani, Bedai’u’ssanai’, Beyrut, 1982, I, 280282; İbn Nuceym, elBahr erRaik, II, 181) Şafii mezhebine gore ise, kerahet vakitlerinde kusuf namazı kılınabildiği gibi, kılarken de her rekatında iki ruku yapılır Her bir rukudan sonra Fatiha okunur Namazdan sonra da cuma ve bayram hutbesi gibi hutbe okunur (Nevevi, elMecmu’, Daru’lFikr, ts , V, 4453; İbn Ruşd, Bidayetu’lmuctehid, Mısır, 13951975, I, 210213)
Husuf namazına gelince, bunun sunnet olup olmadığı ve cemaatle kılınıp kılınmayacağı tartışmalıdır Ay tutulması guneş tutulmasından daha fazla olduğu halde Peygamberimiz (sas)’inbu sebeple namaz kılmadığını one suren Ebu Hanife ve Malik, husuf namazının sunnet olmadığını soylemişlerdir Ancak boyle bir durumda tek başına iki rekat namaz kılınabilir, fakat cemaat yapılmaz Şafii ve Ahmed b Hanbel’e gore ise husuf namazı da kusuf namazı gibi sunnettir, cemaatle kılınır (Kasani, Bedai’u’ssanai’, Beyrut, 1982, I, 282; Nevevi, elMecmu’, Daru’lFikr, ts , V, 4445; İbn Ruşd, Bidayetu’lmuctehid, Mısır, 13951975, I, 213)
Guneş tutulmasına kusuf, ay tutulmasına husuf denir Peygamberimiz (sas), oğlu İbrahim’in olduğu gun guneş tutulması uzerine şoyle demiştir: “Ay ve guneş Allah’ın varlığını ve kudretini gosteren alametlerdir Bunlar hic kimsenin olumunden veya yaşamasındandoğmasından dolayı tutulmazlar Ay veya guneş tutulmasını gorduğunuz zaman, acılıncaya kadar namaz kılın, dua edin (Buhari, Kusuf, 1, 15; Muslim, Kusuf, 5) Hz Peygamber (sas)’in kendisinin de guneş tutulduğunda mescide giderek namaz kıldığı rivayet edilmiştir (Muslim, Kusuf, 35)
Kusuf namazı, nafile namazlar gibi ezansız, kametsiz ve hutbesiz olarak, en az iki rekat olmak uzere, gunduz, cemaatle kılınır Sunnet olduğunda ittifak vardır İmam her rekatta normal namazlara gore daha uzun, Ebu Hanife’ye gore gizli, İmameyn’e gore acıktan Kur’an okur Namazdan sonra imam ayakta kıbleye karşı veya cemaate donuk şekilde oturarak guneş acılana kadar dua eder Cemaatle kılınmadığı durumlarda bu namaz tek başına da kılınabilir Kerahet vakitlerinde kusuf namazı kılınmaz (Merginani, elHidaye, I, 88; Kasani, Bedai’u’ssanai’, Beyrut, 1982, I, 280282; İbn Nuceym, elBahr erRaik, II, 181) Şafii mezhebine gore ise, kerahet vakitlerinde kusuf namazı kılınabildiği gibi, kılarken de her rekatında iki ruku yapılır Her bir rukudan sonra Fatiha okunur Namazdan sonra da cuma ve bayram hutbesi gibi hutbe okunur (Nevevi, elMecmu’, Daru’lFikr, ts , V, 4453; İbn Ruşd, Bidayetu’lmuctehid, Mısır, 13951975, I, 210213)
Husuf namazına gelince, bunun sunnet olup olmadığı ve cemaatle kılınıp kılınmayacağı tartışmalıdır Ay tutulması guneş tutulmasından daha fazla olduğu halde Peygamberimiz (sas)’inbu sebeple namaz kılmadığını one suren Ebu Hanife ve Malik, husuf namazının sunnet olmadığını soylemişlerdir Ancak boyle bir durumda tek başına iki rekat namaz kılınabilir, fakat cemaat yapılmaz Şafii ve Ahmed b Hanbel’e gore ise husuf namazı da kusuf namazı gibi sunnettir, cemaatle kılınır (Kasani, Bedai’u’ssanai’, Beyrut, 1982, I, 282; Nevevi, elMecmu’, Daru’lFikr, ts , V, 4445; İbn Ruşd, Bidayetu’lmuctehid, Mısır, 13951975, I, 213)